Kat (met nierfalen) braakt en wankelt/valt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:08

Resfeber schreef:
Ik ben zojuist terug gekomen van de dierenarts. Ik had verwacht zonder kat, maar hij zit hier weer naast me op de bank..
Aan de ene kant 'fijn', maar ik heb er toch een vreemd gevoel over.

De dierenarts vond hem er nog erg goed uitzien voor een nierpatiënt. Hij reageerde overal nog goed op, geen koorts, weegt 4,2 kg etc.
Door dit alles wilde ze hem niet euthanaseren.

Hij heeft pijnstillers gekregen als 'oppepper'. Het braken moest daarvan over gaan. Zo niet, moest ik weer terugkomen.
Het vallen had waarschijnlijk te maken met een evenwichtsstoornis. Dit kan over gaan, maar ook niet.

Ik weet het niet goed. Ben niet erg tevreden dat ze gewoon pijnstillers heeft toegediend.
Ik vind het erg naar om hem zo te zien zwalken..

Naast het 'hele' nierverhaal en het goed is weer eens te checken hoe het er voor staat (maar dat kan je altijd nog doen via je/deze dierenarts, of een ander).

Het verhaal lijkt echter precies op wat mijn kat vorig jaar heeft gehad.
Idiopatisch vestibulair syndroom, een stoornis/beschadiging van de hersenen ter hoogte van het evenwichtsorgaan.
Omdat ze daar enorm duizelig van zijn gaan ze (automatisch) ook braken, het zwalken/verdwaasd rondkijken/omvallen hoort daarbij en is vreselijk om aan te zien.
Komt met name bij honden voor maar af en toe ook bij katten.

Mijn kat heeft helaas 6 van dit soort aanvallen achter elkaar gehad... maar dat is dus niet ' normaal', over het algemeen is het zo (tenminste zo heeft de dierenarts het me verteld) dat ze 1 aanval krijgen, daarna gaat het ' goed' (nemen de omliggende hersenen de functie over), of niet (maar dan loopt het ook heel snel af zegmaar).

Goed nieuws daarbij is misschien is dat mijn kat het uiteindelijk wel gered heeft, terwijl ik echt op het punt stond haar in te laten slapen na de laatste aanval, ze durfte geen stap meer te verzetten, was bang/onzeker enz, dat was geen leven, maar een dag na die laatste aanval kwam er toch weer verbetering welke zich doorgezet heeft uiteindelijk.

Ik heb haar de hele winter binnengehouden terwijl ze ' revalideerde' . Ik merkte nl dat als ze gespannen/onzeker was de klachten weer wat toenamen terwijl als ze binnen was (bekend terrein en geen vreemde katten) ze weinig last er meer van had. Wel heb ik de eerste weken/2 weken mijn huiskamer volgebouwd gehad met opstapjes, want springen vonden zij en ik doodeng, en heb ik haar niet rondgedragen en zo min mogelijk opgepakt (ik kon merken dat ze dat niet prettig vond, waarschijnlijk nog de duizeligheid).

Athena1982

Re: Kat (met nierfalen) braakt en wankelt/valt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 00:52

Hoe gaat het nu TS?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 19:30

Ik heb toch maar naar buiten gedaan. Hij bleef maar janken voor de deur,
plus dat ik geen kattenbak heb. Hij heeft gister voor het eerst in huis geplast.

Ik heb het idee dat het braken over is. Wankelen doet hij nog wel.

Mist schreef:
Weet je wat de oorspronkelijke creatine en ureum waardes waren?

Heeft mijn vorige dierenarts toen der tijd gemaild. Ga ik opzoeken.
Weet nog wel dat creatinine laatste keer 200 was. Maar dat is al een tijd geleden.

Mist schreef:
En ik neem aan dat de medicatie die hij al kreeg iets van benakor, fortekor of enacard is?

Benakor, Ipakitine, Laxatract.

Mist schreef:
ps, hoe is het met de tanden gesteld?

Die zijn vrijdag gecontroleerd en volgens de dierenarts is hier niks mis mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:41

Kun je dan geen kattenbak kopen? Die dingen kosten bijna niets.
Ik had hem zo echt niet naar buiten gelaten.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 19:46

Er staat er wel eentje in de schuur, maar daar gaat meneer echt niet op. :+
Hij heeft z'n hele leven nog nooit op die bak gezeten.

Hij kom de laatste weken gelukkig niet uit onze tuin, maar toch.
Binnen houden is helaas ook geen optie.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:20

Hoe is het met hem??

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 17:54

Vandaag ging het weer slecht met hem. Hij valt nu weer om. Het leek zo goed te gaan..
Over een half uur hebben we een afspraak bij een andere dierenarts. Deze zal zijn bloed afnemen en aan de hand daarvan bepalen of er een behandeling wordt ingezet of euthanasie.
Ik heb zelf aangegeven dat ik een intensieve behandeling de kat wil besparen. Waarschijnlijk krijgt hij dus vanavond een spuitje.

Helaas heb ik mijn kat al een week niet gezien, en kan ik er vanavond ook niet bij zijn vanwege mijn studie aan de andere kant van het land...

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:24

Klinkt niet goed. Sterkte!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 19:31

De dierenarts heeft hem zojuist uitgebreid onderzocht en bloed afgenomen. De waardes waren zelfs verbetert tov de vorige keer!
Wel had hij iets vocht te kort. Dus we moeten opletten dat hij voldoende drinkt.

Ook deze dierenarts vond hem er nog prachtig uit zien en vond absoluut geen reden tot euthanasie.

Meneer is voor de tweede keer aan de dood ontsnapt. :')

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:05

Gelukkig, TS!! Maar het blijft zorgen maken... Ik ben wel heel benieuwd naar een foto van mneer... :)

Dus nu goed opletten dat hij voldoende vocht binnen krijgt!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 21:08

Deze foto's heb ik vorige week nog van meneer gemaakt.
Onder het mom 'laatste foto's' :')

Afbeelding Afbeelding

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:43

Ga er nog maar snel meer maken dan! Meneer ziet er fantastisch uit voor zo'n ouwgie! :))

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:33

Agossie schreef:
Ga er nog maar snel meer maken dan! Meneer ziet er fantastisch uit voor zo'n ouwgie! :))

Mee eens!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:45

Mooie kat hoor! Fijn dat hij nog een paar levens overheeft.
Je zou zijn eten in een bakje met een paar stenen kunnen doen. Veel katten braken als ze te snel eten, en met die slechte nieren van hem gaat dat nog sneller.
Dat zwalken vind ik wel gek. Hij heeft toch niet toevallig ook oorontsteking oid?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:21

Ik weet dat het al even geleden is dat er iemand heeft gereageerd hier. (Bokt waarschuwt duidelijk zat, zeg maar...)

Maar ik ben erg benieuwd hoe het gaat? En wat de ervaringen zijn? Is deze schoonheid nog een beetje opgeknapt, of juist helemaal niet? Mijn kat is sinds donderdag vrij slecht, ook nierfalen.
Daarom ben ik dus erg nieuwsgierig naar ervaringen van andere mensen.

Dat wankelen dat hierboven gemeld wordt, herken ik overigens wel, en volgens mijn dierenarts hoort dat er juist typisch bij. (Als het al vrij erg is) De hoger Ureum waardes zorgen voor een beetje een gevoel van een kater, terwijl de spieren vaak ook erg snel achteruit hollen. En door de slechte bespiering is de mogelijkheid om zichzelf in balans te houden ook duidelijk minder.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:11

hier ook nieuwsgierig en sluit mij aan bij het vraagstuk van de ervaringen van dit moment.

mijn bonnetje is inmiddels 18.5 jaar oud en ik verdacht haar van een trage schildklier (symptomen waren redelijk spot on).. Dus voor de algehele apk gegaan maar gelijk..

creatine bleek 600 (maximaal 140 is normaal)
en ureum slechts iets verhoogd.

dacht dat ik van mijn stoel afviel van verbazing.. Want ze vertoont geen enkel symptoom van nierfalen verder, behalve dat ze wat spiermassa had ingeboet (maar goed, ze is twee maal verhuisd het laatste jaar en wil minder naar buiten), maar de spiermassa die ze heeft hoort niet bij haar leeftijd (dierenarts vergeleek het een half jaar geleden met een kat van een jaar of 13).. daarnaast heeft ze een keer acute reuma in haar achterpoot gehad het afgelopen jaar na een vechtpartij (kan iemand haar vertellen hoe oud ze is?) met een volwassen verwilderde kater in de bloei van zijn leven.

Ze staat nu ruim anderhalve week op haar dieetvoer. Het krijsen (diepe oerkreten) wat wij eerst weten aan beginnende dementie, later dit koppelde aan de schildklier (die slechts zeer gering afwijkt), omdat het echt op specifieke momenten waar wat weer niet met dementie te maken had, is tot onze grote verbazing licht afgenomen.. Het wankelen met name op de zachte bankleuning, is over.

Sta er werkelijk perplex van, want had wel lichte verbetering verwacht maar niet dat ook de symptomen waarvoor ik feitelijk met haar naar de dierenarts ging in zijn geheel lijken te verdwijnen..

Nu heeft ze nooit echt wat gemankeerd (behalve op 5 maanden beiden achterpoten gebroken en een kleine drie maanden erna een keizersnee omdat ze zich zwanger had laten prikken zodra ze weer op haar poten kon staan de muts).

Dus heel stiekem hoop ik dat het om de een of andere vage reden toch een acuut nierfalen blijkt, wellcht door de stress van het verhuizen en dat het chronisch nierfalen in een veel lichter stadium blijkt te zijn..

Madam is er eentje.. ze ontwijkt inmiddels een week iedere poging om urine te vangen. dus vannacht sluit ik haar op met de kattenbak.

over twee maanden wordt er opnieuw bloedgeprikt om de waarden weer te bekijken.

ben daarom erg nieuwsgierig hoe het bij ts staat met de kat, omdat die inmiddels zo'n twee maanden verder is.

verder is hier de bloeddruk volkomen normaal
geen verandering in drinken, geen verandering in eten, goed op gewicht, goed in de vacht.
heeel licht ruisje op het hart, maar ook dat is nauwelijks noemenswaardig, DA meldt daarop 'functionele ruis' (stress veroorzaakt harder werken van het hart, om te hoge druk te voorkomen 'lekt' de hartklep dan even. zulke ruisje hoeven niet op problemen te wijzen.). Die ruis was vorig jaar ook aanwezig, ook toen werd het op functioneel ruis geschoven, kan wel kloppen, je moet bon ook niet eerst bestoken met naalden en dannnnnn pas naar het hart luisteren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:49

update hier..

na een paar mislukte pogingen (lees, smorgens deur opendoen en ze racet met gekruiste achterpoten naar buiten om daar met een diepe zucht het buiten te gaan doen), eindelijk gelukt.

neerslag waarde is 1015. midden in de roos voor nierproblemen, wel nog relatief dicht op de waarde voor laag-normaal 1020..

door de licht versnelde schildklier moet eerst de behandelend dierenarts kijken of starten met Semintra nuttig/nodig is.

heeft iemand ervaring met Semintra, of meer informatie hierover? gewoon puur interesse daarin

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:37

Semintra is voor de nieren Elena, niet voor de schildklier. Katten hebben trouwens vrijwel nooit een te trage schildklier (wat je in je eerste post schrijft) maar een te snelle. Bij honden is t juist andersom.
Wel goede ervaringen hier met semintra trouwens, makkelijk in gebruik en ze vinden t niet vies. En t is niet zo'n gevecht om er pillen in te moeten krijgen, vloeibaar is dan stukken makkelijker!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:44

was niet helemaal bij zucht.

moet idd te snelle schildklier zijn..

heb hier nog niets van de DA gehoord overigens, die zou mij erover bellen.. morgen maar eens er achteraan.

De afwachting van Sementra voor de nieren wel of niet al starten heeft te maken met haar licht verhoogde schildklier functie.. blijkbaar heeft het medicijn een negatieve uitwerking, of werkt de schildklier daarin het medicijn tegen (geen idee). Maar even afwachten wat eruit komt morgen..

op dit moment met het dieet voer sinds ruim twee weken is het wankelen iets afgenomen, dus blijkbaar reageert ze daar in ieder geval goed op.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 18:43

Hier even een update.
Kat is er weer bovenop gekomen. Maar zijn algemene conditie is wel achteruit gegaan door dit voorval.
Hij slaapt fulltime in zijn eigen stoel, en wordt pas wakker als hij hoort dat ik eten aan het klaar maken ben.
Het lieft wilt hij de lamp op zijn stoel gericht, dan denkt'ie dat het zonnetje lekker schijnt. Echt een oudje is het nu. :D

@Elena: Wat vervelend! Wankelen is bij ons inderdaad ook afgenomen tot helemaal weg. Gelukkig.
Ben benieuwd wat je dierenarts verder te vertellen heeft..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:58

ik was met mijn andere kat aan het spelen (vis aan touwtje en verenhengel).. Bonnetje stond op, mepte mijn andere kat weg en sloeg zelf aan het spelen rofl.. Blijkbaar voelt ze zich momenteel prima (ondanks dus dat haar urine niet voldoende geconcentreerd is)..

over twee maanden sowieso hier opnieuw prikken en urine vangen om het verschil te zien.