konijnen nemen, wie wat waar hoe etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 16:53

ik heb al een hond, en jeetje ik doe hartstikke mn best om mn konijnen tegemoet te komen ben al supergoed aan het voorbereiden, wil ik kunstjes leren zoals 100en andere mensen krijg ik te horen dat ik beter een cavia of een hond kan nemen. Ik wil je niet aanvallen, maar ik gebruik het tuigje gewoon, punt. Sorry dat ik nou zo kortaf moet zijn, maar ik wordt het een beetje zat.

Zwerte: inderdaad, erg jammer ja :(
zitten meestal geen muggen en vliegen in mn kamer, hoewel nu ik geen deur heb (verhuizing) ze van beneden naar boven komen. Of van mn zusjes kamer.
ik kan het voorleggen aan mn ouders, of ik betaal het zelf maar het is wel duur..
oke, dan kijk ik daar even op :)

wat voor balletje bedoel je?

Eoweyn_x; tja ik ben het op zich met je eens, geen idee of wij onze hond en katten laten enten :')

heeft iemand dan een algemene prijsopgave voor die entingen?

Eoweyn_x

Re: konijnen nemen, wie wat waar hoe etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:59

Waarom wil je perse een tuigje, als er zoveel negatieve dingen over zijn, als je ook met je hond kan gaan wandelen? Ik weet wel zeker dat je je konijn er geen plezier mee doet... Sorry dat ik nu ook even hard wordt, maar jij wil dit en wil dat, heeft je konijn ook nog iets te zeggen? Heel goed dat je je zo inleest, en super dat je zo je best voor ze wil doen, maar dat vind ik toch wel minder.

Verschilt. Ook dat kun je, zoals eerder gezegd, op Bunnybunch vinden. Ik heb 25 euro per konijn betaald, incl check. Kun je veel vinden, maar het werkt een jaar dus valt eigenlijk wel mee.

Konijnkundige dierenartsen:
http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/1 ... renartsen/

Prijslijst entingen;
http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/5 ... prijslijst

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 17:04

natuurlijk heeft het konijn wat te zeggen, maar aangezien ze binnen zitten lijkt me het lekker voor ze om met de naar buiten te gaan om gras te eten ofzo.
dankjewel voor de linkjes!
25 valt opzich nog wel mee.

onze katten en hond worden geeent tegen kattenziekte en niesziekte, en tegen kennel hoest dus dan kan ik ze daarmee 'chanteren' :P

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:15

Misschien een panelenren een optie? Als je dan een grasveld in de buurt hebt, kun je die daar weg zetten. Je doet de konijnen in een reisbench en zet ze daarna in het gras. Kun je ze ook in de gaten houden.

Ik snap je hoor, heb ooit ook een tuigje gebruikt. Maar toen mijn konijn een flinke sprong maakte, waarvan ik dacht "nu breekt ie z'n rug" en ook een keer uit z'n tuigje schoot, was ik genezen. Ik bedoel het goed :)

Zou ik ook doen :P Inenten is zo belangrijk. Heb zelf konijnen gezien die myxomatose kregen, nou, dat is vreselijk.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:16

Ik heb ook zoiets betaald dit jaar. Vroeger was het duurder, toen werkte de enting maar drie maanden, nu gelukkig een jaar.
Als jullie hond en kat wel enten, kan je dat zeker gebruiken om ze te overtuigen voor de nijnen! Even heel grof gezegd: de ziektes waar je een konijn tegen ent, zijn veel dodelijker dan die van de hond en kat! Zoals niesziekte, is heel naar, maar meestal niet dodelijk. VHS is vrijwel altijd dodelijk en myx komen ze ook moeilijk doorheen. Dus als ze die nodig vinden, is het voor je nijntjes zeker nodig :-)

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 17:22

panelenren is wel slim ja!
dat krijgen ze ook in de kamer, dus dan kan ik ze daar gewoon van pakken.

dankjewel dat je meedenkt :)

hmm das wel een slim argument ja Zwerte :)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:29

Ik vind de ervaring met konijnen vaak dat ze leuker lijken dan het is haha.
Althans ik vind het erg tegen vallen.. Dat wandelen, knuffelen, tutten etc., vaak niet voor (alle) konijnen weggelegd.. En ik vind het binnen echt vreselijke rotzooi geven..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:38

Ik zou dan wel kiezen voor een zware kwaliteit paneelren. Ik heb voor in nood zo'n zeshoekig lichtgewicht model. Mijn ene konijn bijt zich erin vast en tilt hem zo omhoog en kruipt er tegelijkertijd onderdoor :').

Inenten zou ik persoonlijk ook altijd doen. Ik lees dat je het veel geld vind en je ouders dit niet willen. Hebben jullie er ook over nagedacht wat jullie doen als je konijn ziek wordt?
Toevallig heb ik hier een week geleden voor gestaan. Mijn franse hangoor (ingeënt en tot die tijd gezond) van nog maar 5,5 maand werd ziek. Ze bleek ook erg ziek te zijn. Nadat keutelonderzoek niets uitwees, is er bloed geprikt en een echo gemaakt. Haar ontstekingswaarden waren erg hoog.
Toen was het kiezen: opereren of in laten slapen. Ik heb haar laten opereren. Haar baarmoeder was misvormd en is verwijdert en ze bleek buikvliesontsteking te hebben.
Nu hersteld ze gelukkig heel erg goed en heeft ze nog de nodige medicatie. Maar ik was wel €300,00 armer. Enorm veel geld, ik weet het, maar dat risico loop je als je voor een huisdier kiest. Ik heb er geen spijt van gehad.

Als je twee konijnen koopt via een opvang, is het mannetje meestal al gecastreerd en worden ze daar op neutraal terrein gekoppeld.

Bij voedsters wordt het ook aangeraden om ze te laten castreren (baarmoeder en eierstokken eruit). Dit omdat vroeg of laat de meeste voedsters problemen met hun baarmoeder krijgen (baarmoederkanker, baarmoederontsteking) en veel voedsters hier uiteindelijk ook aan overlijden.
Ook hier hangt natuurlijk een kostenplaatje aan.
Ik denk dat je van te voren wel na moet denken hoe ver jullie willen en kunnen gaan. Niet dat je ouders straks weigeren om met een ziek konijn naar de DA te gaan....

Hier zitten ze normaal samen buiten, maar door ziekte van mijn voedster zitten ze tijdelijk binnen. Pas in het voorjaar kunnen ze weer naar buiten. Ik maak ze iedere dag schoon, omdat het anders gaat stinken en ze maken best een rommeltje.
Ik investeer er nu veel tijd in om ze zindelijk te krijgen. Maar mijn voedster poept werkelijk waar overal :D

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 18:12

haha, ja zindelijk maken is ook echt wel mn bedoeling :)

tja daar ben ik eerlijk gezegd ook een beetje bang voor, mn moeder zei een x: ,,Dat konijn komt niet bij de DA hoor, tis maar een konijn.''
als reactie op dat ik vroeg of ze de dierenartsrekening wilden betalen..
begrijp het niet verkeerd, mn moeder heeft een groot hart voor dieren maar ze begrijpt volgens mij niet dat konijnen net zo leuk enzo zijn als honden en katten...

dit wil ik dus allemaal wel even zeker weten, maar ik ben ook bang dat als ik zeg dat ze allemaal moeten worden gecastreerd en ingeeent ze het te duur vind want 'het is maar een konijn'..

ik wens hier niet op aangevallen te worden, ik ga iig proberen om mn ouders redelijk te krijgen, maar ze wuiven het zo snel weg :n |o

dit gaat trouwens over inenten enzo, als zij ziet dat een konijn niet eet (hoewel ik dan nog wel hhet gevecht aan moet gaan dat een konijn dan binnen 24 uur kan overlijden)of er ziek uitziet oid zal ze waarschijnlijk een dagje aankijken en dan naar DA gaan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:28

noox schreef:
haha, ja zindelijk maken is ook echt wel mn bedoeling :)

tja daar ben ik eerlijk gezegd ook een beetje bang voor, mn moeder zei een x: ,,Dat konijn komt niet bij de DA hoor, tis maar een konijn.''
als reactie op dat ik vroeg of ze de dierenartsrekening wilden betalen..
begrijp het niet verkeerd, mn moeder heeft een groot hart voor dieren maar ze begrijpt volgens mij niet dat konijnen net zo leuk enzo zijn als honden en katten...

dit wil ik dus allemaal wel even zeker weten, maar ik ben ook bang dat als ik zeg dat ze allemaal moeten worden gecastreerd en ingeeent ze het te duur vind want 'het is maar een konijn'..

ik wens hier niet op aangevallen te worden, ik ga iig proberen om mn ouders redelijk te krijgen, maar ze wuiven het zo snel weg :n |o

dit gaat trouwens over inenten enzo, als zij ziet dat een konijn niet eet (hoewel ik dan nog wel hhet gevecht aan moet gaan dat een konijn dan binnen 24 uur kan overlijden)of er ziek uitziet oid zal ze waarschijnlijk een dagje aankijken en dan naar DA gaan.

Ik bedoel dit ook niet als aanval op jou, maar meer iets wat je goed moet bespreken met je ouders. Inenten is een vrije keus. Maar als je konijn erg ziek wordt en medicijnen moet hebben of zelfs geopereerd moet worden heb je eigenlijk geen keuze, tja of inslapen.....
Ons konijn was erg ziek, maar als ik niet naar de DA was gegaan had ze misschien nog wel een hele poos door gekwakkeld en pijn gehad. Ze at en dronk immers nog kleine beetjes, ondanks dat ze zo ziek was.

Ik heb ook altijd gezegd dat ik zo'n bedrag niet uit zou geven aan een operatie van een konijn. Dan zou ik hem wel een spuitje laten geven ..... Tot het ons konijn werd en we ons erg zijn gaan hechten aan de konijnen. Het beestje is zóóó leuk en lief en nog zo jong.

Ik zou dit wel heel goed bespreken met je ouders, want hoe verdrietig zou het zijn dat jullie konijn hetzelfde overkomt als de onze? Dat jij hem graag wilt redden, maar dat dit niet mag van je ouders? Maak daar wel duidelijke afspraken over om niet voor dit soort moeilijke en verdrietige situaties te komen staan. Misschien kun jij bijv. de entingen zelf betalen? En maandelijks een bedrag opzij zetten voor het geval je konijn naar de DA moet?
Entingen vind ik bet meevallen in prijs als je het vergelijkt wat je kwijt bent als je konijn ziek wordt.

Ook zou ik goed nadenken over wat je wilt doen met het preventief castreren van een voedster. Dit wordt sterk aangeraden.
Als castratie een punt is voor je ouders zou ik kiezen voor 2 leuke konijnen uit de opvang.
1. je geeft die konijnen een goed tehuis
2. ze kunnen ze daar al koppelen voor je
3. ze zijn daar al ingeënt
4. rammen worden bij de meeste opvangen gecastreerd en soms zitten er ook een paar voedsters die al gecastreerd zijn

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 20:03

Nee snap ik hoor haha! Ik wilde mezelf gewoon even uitleggen.
Je punten zijn inderdaad erg duidelijk, en ik ben het er zelf ook echt mee eens.
Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat ik ze beter al gecastreerd uit de opvang kan halen ja, veel meer voordelen haha.
Dan zoeken we inderdaad naar de gecastreerde rammetjes en voedsters.
Ik ga het er met mijn ouders over hebben, maar wel pas als ze in een goede bui zijn :')