Morgen op tv..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 00:00

Zo lang mijn hond nog steeds de meest gore dingen naar binnenwerkt (stront (maakt niet uit van welk beest of mens), dooie beesten, rotte vis, kots etc) maak ik mij niet druk om de brokjes die hij krijgt en waar hij keurige keutels van poept.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 00:13

Majabeestje schreef:
Zo lang mijn hond nog steeds de meest gore dingen naar binnenwerkt (stront (maakt niet uit van welk beest of mens), dooie beesten, rotte vis, kots etc) maak ik mij niet druk om de brokjes die hij krijgt en waar hij keurige keutels van poept.

Same here :')
Ik heb nu een oudje van bijna 14 en mijn vorige hond (Newfoundlander) is bijna 15 geworden op de brokken :j en mijn honden krijgen gewoon de goedkoopste brokken die ik bij de groothandel/diervoerders kan halen :j Als het echt zulke slechte zooi zou zijn, zou geen enkele hond er oud op worden imo. Ik vind het allemaal maar onzin. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 00:14

kimmie261 schreef:
de rendac ( kadaverophaaldienst) maakt ook vleesmeel wat gebruikt wordt in honden/kattenbrokken,tja...kan me voorstellen dat ze dan niet helemaal weten hoeveel slachtbijproducten van runderen/paarden en varkens door het vleesmeel zit.

Zelfs als het vee wel naar de slacht gaat, komt een deel nog altijd bij het destructiebedrijf terecht: van elk geslacht dier is ruim 25 procent, de 'slachtbijproducten', ongeschikt voor menselijke consumptie. Rendac verwerkt de bijproducten tot eiwitrijk vleesmeel en vetten voor mengvoeder en honden- en kattenvoer. Ook dient de bijproducten als meststoffen voor de champignonteelt.

bron : http://www.volkskrant.nl/economie/destr ... r~a724674/

iets in mij begrijpt best wel waarom brokkenmakers dit nu niet hét visitekaartje van hun "wij gebruiken het beste vlees voor uw hond zijn brokken" vinden...

overigens worden hier de dode paarden in duitsland ook opgehaald door de vleesmeelfabriek...hier toch al 2 paarden dood gegaan door euthanasiemiddel welke dan toch ook mee gaat de vleesmeel in,lijkt mij...

Een oud stukje, 2003... Dit wordt allang niet meer gedaan, na o.a. besmettelijke dierziektes als de mkz.
En er zijn verschillende categorieen bij rendac... Cat 1 is geloof ik slachtafval, Cat 2 dode dieren oorzaak onbekend. En zo zijn er nog 1/2/3 categorieen.

Rendac vernietigt dierlijk restmateriaal en kadavers
Voor de duidelijkheid: Rendac verwerkt uitsluitend categorie 1- en 2-materiaal tot veilige en bruikbare brandstoffen. De melen en vetten, die overblijven na verwerking, hebben als eindbestemming: vernietiging door middel van verbranding.

Van categorie 3-materiaal naar hoogwaardige en veilige producten
Sonac, Harimex en Smits Vuren verwerken resp. categorie 3- materiaal, gelatin grade and food grade grondstoffen tot hoogwaardige en veilige producten, die onder de naam van Sonac worden verkocht aan de afzetmarkten: petfood, feed, meststoffenindustrie, food en pharma.

Categorie 1-materiaal
Gespecificeerd risicomateriaal (niet zijnde afkeur);
Kadavers van runderen, kalveren, schapen en geiten;
Bloed van runderen zonder negatieve BSE-test;
Kadavers van gezelschapsdieren;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-1 materiaal met categorie 2- of categorie 3-materiaal.

Categorie 2-materiaal
Vrije mest;
Varkensdarmen, indien niet ontdaan van ongeboren mest;
Afgekeurde en bedorven delen van geslachte dieren, niet zijnde categorie 1-materiaal;
Kadavers, niet zijnde categorie 1-kadavers;
Bloed van runderen na negatieve TSE test;
Bloed van kalveren;
Bloed van schapen en geiten;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar geen categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-2 materiaal met categorie 3-materiaal.

Categorie 3-materiaal
LRM-materiaal is door de nieuwe wetgeving aangemerkt als categorie 3-materiaal:
Delen van ante en post mortem goedgekeurde dieren;
Huiden, hoeven, horens, en varkenshaar van ante mortem goedgekeurde dieren;
Bloed van ante mortem goedgekeurde varkens, konijnen en pluimvee;
Varkensdarmen van ante en post mortem goedgekeurde dieren die vrij zijn van ongeboren mest.

Bron; http://www.rendac.com/index.php?id=2948

Dus voor de duidelijkheid, alleen categorie 3 (dus 'afval' wat goedgekeurd is, wordt gebruikt voor dierenvoer. Maar ook voor gelatine in puddings en dropjes die wij opeten, en medicijnen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 01:25

Ik voer zelf Iams aan mijn kat. Dit zou voor 40% uit kip en kalkoen bestaan... Duur spul dat zeker xD geef haar verder ook zo nu en dan echte kip.interessante aflevering!

8nnemiek

Re: Morgen op tv..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 07:01

Hoe zit het dan met kvv? Is dit wel goed per diersoort uitgezocht? Want er hoeft maar een klein beetje varken tussen te zitten en een hond kan er dood aan gaan.. Lijkt me niet dat ze daar gewoon een container met afval voor kunnen gebruiken..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 07:36

8nnemiek schreef:
Hoe zit het dan met kvv? Is dit wel goed per diersoort uitgezocht? Want er hoeft maar een klein beetje varken tussen te zitten en een hond kan er dood aan gaan.. Lijkt me niet dat ze daar gewoon een container met afval voor kunnen gebruiken..

ze bestellen dan natuurlijk een container vol met runder slachtafval..

nieuwe container bij nieuwe reeks slacht. dus voor je van de varkens over gaat op de koeien nieuwe container en deze afvoeren voor je terug zou schakelen op varkens..

kans dat beiden door elkaar heen worden geslacht lijkt mij onwaarschijnlijk. kleine gok dat de complete lijn gereinigd hoort te worden als je van het ene soort dier op het andere soort dier overschakeld met slachten. simpelweg in verband met ziekten die dierlijke resten eventueel zouden bevatten en later naar boven zouden komen.. je zou dan een heel ander product besmetten door een ongereinigde lijn te gebruiken voor de slacht van een nieuwe lading dieren.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:17

8nnemiek schreef:

Het is wel mogelijk dat er varkensvlees doorheen zit. Maar dit is tegenwoordig gewoon goed geregeld hoor.
Er zijn varkensboeren die jaarlijks testen op de ziekte van aujeszky. Zolang de varkens aujeszky-vrij zijn, worden ze ook gewoon verwerkt in het voer.
Bij boeren die niet op de ziekte testen, worden de kadavers apart opgehaald.

Hetzelfde geldt voor paarden.... Paarden die bepaalde medicijnen hebben gehad, waardoor ze niet meer voor (dierlijke of menselijke) consumptie gebruikt mogen worden, worden door een aparte wagen van de Rendak opgehaald.

Geen enkele brok of vleesvoeding is slecht. Het is zo goed als de hond/kat het erop doet.
Maar hierdoor heb ik dus wel 2 jaar lang ellende gehad.
Hij mocht geen kip en rund.... Probeer dat dus maar eens met brok.... Dat is onmogelijk.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:07

Het is onmogelijk als je een voeding pakt waarop de achterkant vermeld is dat er dierlijk restafval gebruikt wordt. Inmiddels zijn er merken die hypo-allergeen voeding hebben en een aantal gebruikt het HA+ logo wat inhoud dat je echt maar 1 eiwitbron mag gebruiken.
Wij werkej bijvoorbeeld veel met het merk first class omdat deze dit label heeft en wij heel veel goede resultaten zien bij honden met een allergie.

Docu gezien en het is mij dus nog duidelijker geworden dat wij door blijven werken met de merken die garanderen 1 eiwit bron te gebruiken. Het viel mij ook wel op dat ze in de uitzending voornamelijk huismerk en goedkope troep als pedigree lieten zien, waarvan al jaaaaaren bekend is dat dit bagger is. Dan vraag ik mij wel af welke merken hun deuren gesloten hielden binnen nederland. Royal canin heeft bijvoorbeeld zijn fabriek in Frankrijk. Jammer dat ze dat niet vertelde.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:12

Royal Canin is Hills toch? Die zit in Zevenbergen dacht ik....
Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd welke merken het nou om ging die de boel probeerde te saboteren voor het programma. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:06

Ze hebben alle fabrikanten gebeld zeiden ze, prins was de enige die het toestond.
Dat ze de Belgen al verbieden om mee te werken zegt voor mij genoeg.
Mijn honden krijgen vers vlees, KVV maar zonder varken, ik koop KVV waar precies op vermeld word wat er in zit, meestal zijn dat enkelvoudige soorten die ik zelf afwissel. Ik heb 2 mixen in het menu zitten en ook daarop staat vermeld wat er in zit.
Brok komt er hier nooit meer in, als er zo paniekerig gereageerd word dan zegt dat voor mij wel genoeg, ze hebben wat te verbergen en je hebt geen idee wat je nou eigenlijk voert, de medewerkers weten niet eens wat ze verkopen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:15

Ik heb het ook gekeken.
Bij Rendac gooien ze alles door elkaar (poep wordt niet uit de darmen gehaald) en wat daar uit komt is dierlijk bijproduct.
Daar in de fabriek is het niet al te fris vandaar dat ze er (denk ik) ook niet willen filmen + het feit dat de baasjes dit dan niet meer willen voeren omdat ze het vies vinden.
Ik vind het zelf niet erg dat mijn honden en katten het eten. Maargoed, dat ben ik.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 10:22

Ik weet niet in hoeverre rendac levert voor diervoeding want bij de paarden schapen en koeien die hier opgehaald worden hebben ze werkelijk nooit gevraagd waar die dood aan zijn gegaan welke medicijnen ze hebben gehad etc.. Dus al is er iets met een gekke ziekte gek gezwel of wat dan ook dood gegaan weten zij dat niet en zou het dus zo in de voeding komen?.. :s

Ik vind het ook ernstig verdacht dat niemand mee wil werken.. Zegt mij genoeg

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:55

http://www.npo.nl/keuringsdienst-van-wa ... KN_1662283
hier het filmpje voor de geïnteresseerden.

In de pet food industrie mag alles wat vlees en aanverwante producten zijn, vlees worden genoemd.
De meeste fabrikanten gebruiken bot meel uit de CAT 3 kwalificatie.
Ook dit mag rundvlees genoemd worden, daar is ook GEEN controle op!

Zelf hopen wij dat mensen hun ogen open gaan...voor hun dier maar ook voor hunzelf!
Laatst bijgewerkt door RianneH op 27-10-14 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast, commerciële gedeelte verwijderd

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:20

anhighwood schreef:
Zelf hopen wij dat mensen hun ogen open gaan...voor hun dier maar ook voor hunzelf!

Hoezo dat de ogen open gaan? Het is helemaal niet zo dat brokken en blikvoer slecht zijn.
Volgens mij is deze post alleen om reclame te maken voor je eigen bedrijfje. Daarom heb ik erop getemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:31

essiesilly schreef:
Ik weet niet in hoeverre rendac levert voor diervoeding want bij de paarden schapen en koeien die hier opgehaald worden hebben ze werkelijk nooit gevraagd waar die dood aan zijn gegaan welke medicijnen ze hebben gehad etc.. Dus al is er iets met een gekke ziekte gek gezwel of wat dan ook dood gegaan weten zij dat niet en zou het dus zo in de voeding komen?.. :s

Ik vind het ook ernstig verdacht dat niemand mee wil werken.. Zegt mij genoeg

Welke medicijnen ze hebben gehad, weet rendac omdat je het levensnr door moet geven. Die is weer verbonden aan het paspoort (paard) of koekaart (paspoort voor koe)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:11

Dit is natuurlijk een oude discussie, maar ik denk dat het niet zo zwart-wit gezien kan worden als de meeste mensen doen. Zijn brokken slecht? Nee. Zijn brokken goed? Dat durf ik niet te zeggen.

Brokken zijn van oudsher ontwikkeld omdat honden die met de pot mee aten(Zoals vroeger gedaan werden) veelal ziek werden door bepaalde tekorten. Zij hebben immers andere voedingsbehoeften dan wij, de omnivoor. Brokken waren dus eigenlijk een soort aanvulling op het voer wat ze van tafel kregen: onder andere dus vlees. Oorspronkelijk was het dus geen totaalvoeding, maar vanwege het gemak van brok voeren, is het dit wel geworden.

De gemiddelde hond doet het goed op brok. Goed als in: hij heeft geen overmatige problemen met verteren(Harde/zachte ontlasting, veel gasontwikkeling) en heeft geen allergische reacties van binnenuit. Als ik zo in mijn omgeving kijk denk ik dat 1 op de 3 honden wél problemen hebben met brok. Bijvoorbeeld de hond van mijn schoonfamilie: wanneer hij brok krijgt, krijgt hij enorme uitslag. Een afweer reactie van binnenuit. Zijn huid is dan vuurrood en hij is zich constant aan het krabben.

Als je kijkt wat er in brokken zit, kan je het in 3 groepen onderverdelen:
-Granen
-Vlees
-Toevoegingen

Over de granen heb ik eerder hier een discussie gehad, na wetenschappelijke onderzoeken te hebben opgezocht ben ik op dezelfde conclusie gekomen als eerst: de hond kan zetmeel(granen, Maïs, rijst etc.) maar héél beperkt, bijna niet, verteren. Hier heeft de hond verder dus hélemaal niks aan: vulmiddel dus. Verder heeft een hond dus nog altijd een kort verteringsstelsel en scherpe knipkiezen: kenmerkend voor een carnivoor die voornamelijk op vlees leeft. Waarom zou je hem dan een dieet geven dat voornamelijk gebaseerd is op dat van een herbivoor: graan?

Over de vlees en dierlijke bijproducten is niet veel bekend. Echter lijkt het me logisch dat het hier vooral gaat om organen van vooral herbivoren en skeletten. Aangezien herbivoren een enorm verteringsstelsel hebben(waarvan uit verschillende bronnen blijkt dat dit NIET gespoeld wordt) bestaat een groot deel dus gewoon uit mest. Iets wat enorm weinig voedingswaarde heeft voor carnivoren.(Ja, ik ken het verhaal van de pens die als eerste wordt gegeten..).

Skelet heeft vrijwel geen voedingswaarde, het calcium is nodig: maar het voornaamste nut van een skelet eten is dat de tanden schoon worden gehouden en dat de ontlasting gebonden wordt. Verder wordt het verteringsstelsel hierdoor geprikkeld. De voornaamste 'voordelen' van het skelet eten gaan dus verloren door het te vermalen.

Organen zijn natuurlijk noodzakelijk in het voedingspatroon van een carnivoor: maar óók spiervlees. Orgaanvlees werkt namelijk laxerend, daarom is een goede balans noodzakelijk tussen orgaan- en spiervlees, en bot. Verder wordt dit allemaal verwerkt tot vleesmeel, wat vervolgens samen met de granen en substituten verhit wordt.

Dan is er nog de vraag: wat blijft er over van de bruikbare voedingsstoffen in een brok na verhitting? Niet veel in ieder geval. Door de zogenaamde Maillard reactie gaan aminozuren(Het vlees dus, het eiwit) verbindingen aan met koolhydraten(De granen, het zetmeel) onder invloed van warmte. Zonder warmte vindt deze reactie ook plaats, maar héél langzaam: bijna niet merk- of meetbaar. Door de Maillard reactie krijgt de brok zijn kenmerkende bruine kleur(alhoewel er vaak ook kleurstoffen aan worden toegevoegd, bijvoorbeeld bij Frolic). Verder zorgt deze reactie ervoor dat de moleculen die nu ontstaan zijn NIET kunnen worden opgenomen in deze vorm. Een bijkomend gevolg is dat de brok hierdoor een rare smaak krijgt: daardoor stoppen fabrikaten zoveel smaakstoffen of 'acceptatiestoffen' in brokken. Anders eten de dieren het niet.

Vroeger, enkele jaren terug, zaten er ook kankerverwekkende anti-oxidanten verwerkt in dierenvoeding. Zover ik weet is dit inmiddels verboden. Maar nog steeds is de wetgeving voor dierenvoeding(Betreft toevoegingen, in dit geval) soepeler dan voor mensenvoeding. Merkwaardig eigenlijk: omdat vaak schadelijke stoffen voor mensen, ook schadelijk zijn voor katten en honden.

Uiteindelijk is geen een brok dus echt goed, maar vers vlees is voor veel mensen ook geen optie om praktische redenen. Ga dus op zoek naar een brok met een hoog gehalte aan vlees en een geperste of geëxtrudeerde(warm geperst) brok. Een simpele test om te kijken of een brok opneembaar is, is de oplosbaarheid in water. Doe een brok in een glas water en laat dit even staan. Zwelt de brok op? Dan is deze slecht opneembaar en te zeer verhit(Maillard reactie). Valt de brok uit elkaar, dan is deze tenminste redelijk verteerbaar(Zegt natuurlijk niks over de kwaliteit!).

Dierenvoeding is verwarrend en vaak misleidend, maar als baasje heb je de plicht om je goed in te lichten over wat je je dier iedere dag geeft vind ik. Dat een hond of kat smerige dingen eet buiten heeft helemaal NIKS met de voedingswaarde, maar met de smaak te maken.

Ik voer zelf Acana icm Almo Nature. Acana is een geëxtrudeerde graanvrije brok, met een hoog vleesgehalte en zonder onnodige substituten. Een graanvrij geperste brok bestaat helaas niet, omdat er een bindmiddel(zetmeel) nodig is om een brok te persen. Een geëxtrudeerde brok zonder graan, of een geperste brok met zo min mogelijk graan is dus imo het enige 'goede' alternatief op de supermarkt brok.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:31

Mooi verwoord Cyella. Dat is dus precies hoe het in elkaar zit....