Muis aan het bevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Re: Muis aan het bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 19:39

Nee nog geen baby's -O- Ik zal het laten weten als ze er zijn :D

Ik ga morgen even een oude bak zoeken en hem daarin zetten :)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:00

met een beetje ijzerdraad en verbeelding kan je een drinkflesje makkelijk overal omhooghangen :j

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 21:02

Had al bedacht dat ik het flesje gewoon vasttape aan de rand, dat blijft vast wel zitten :D

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:12

oh maar muizen laten geen strip plakband heel hoor :')

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 21:15

Ook niet als ik de fles aan het uiteinde vast maak, of klimmen ze gewoon op die fles? :+
Anders wordt het toch een bakje :')

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:16

Hangt een beetje van de inrichting af :P
Als het een hoog flesje is en hij kan er niet op, kan je het zeker eens proberen :j

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 21:19

Ik denk dat ik toch maar gewoon een bakje doe :+ Als hij er namelijk op kan, kan hij ook die bak uit en dan vind ik hem dus echt niet meer terug in de schuur :=

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:49

melody7 schreef:
Ze houd de spanning erin, nog steeds geen baby's :+

xoranlover, ja die heb ik wel maar ik heb geen idee hoe ik daar een flesje in kan hangen? Anders is dat idd beter, stuk meer ruimte :)

Je zou eventueel 3 gaatjes in je bak kunnen boren. 1 voor het tuitje van je flesje en 2 voor een draadje waar je je drinkflesje mee vast kan maken met een draadje oid (wel oppassen dat de muis zich niet kan verwonden aan scherpe randjes van een ijzerdraadje oid) :)
Bakje is ook nog eens gevaarlijk voor de ritten.
Voorbeeld:
Afbeelding
Afbeelding

Alleen of je moeder daar blij mee gaat zijn is een andere zaak... :+
Laatst bijgewerkt door Sjors op 22-10-14 21:53, in het totaal 3 keer bewerkt

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:49

Heb je die in de schuur zitten?

Wat is de temperatuur daar?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:53

Sjors, bakje was voor mannetje.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 21:54

Nee dat gaat m'n moeder echt niet goed vinden voor die 5 dagen een bak gaan slopen :')

xoranlover, niet heel koud het zit gewoon aan huis vast. Het is wel wat kouder dan gewoon binnen maar niet ijskoud. Op school zitten ze in een kas en dus die temperatuur zal ook wel zoiets zijn, misschien iets kouder.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:04

ach, als hij genoeg wc papier heeft om zich lekker in te duffelen mag de koude geen probleem zijn :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 22:05

Precies, en dat valt daar alles mee. Heb vroeger zelf een half jaar in die schuur gewoond door een verbouwing dus ik kan het weten :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 11:14

De muis heeft nog steeds geen baby's :+ Ben benieuwd of er nog wat gaat komen..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:39

Nog steeds geen kindertjes? :P Je muis maakt het spannend. (Zijn ze goed in) Als de bevalling is gebeurd zijn ze meestal doodstil op het nest en zie je de moeder haast niet van het nest af komen.

Wat het rood bij het snuitje betreft: het kan wijzen op irritatie van de luchtwegen door bijvoorbeeld het zaagsel waar je ze op houdt. Bij de rattenclub is al sinds jaar en dag bekend dat zaagsel te stoffig is om ratten en muizen op te houden, (ook zogenaamd ontstoft zaagsel) omdat dat dus de luchtwegen irriteert en je daardoor die rooie vloeistof krijgt vanuit de neus, en ook de ogen trouwens. Dat rood is traan/oogvocht en de rode kleur heet porfyrine, de kleur rood is op zich normaal, maar als je het kunt zien is er dus irritatie. Een link over zaagsel: http://www.klaver4dieren.nl/nw009.htm

Best vreemd dus dat jullie dat niet op school leren... maar ja, zaagsel is goedkoop. :\

Let wel op: je muis kan elk moment bevallen, en daarom moet je het zaagsel nu niet vervangen, want dan krijg je vermoedelijk dat de moeder van de stress de jongen opeet. Wacht daar zo'n 2 weken mee, dan zijn de jongen uit de gevarenzone... Je kunt wel wat stofvrij nestmateriaal in de kooi doen zodat de moeder het zelf naar het nest brengt, dat scheelt weer een beetje, heeft ze in ieder geval een prettig bed.
Succes!
Het is wel iets om rekening mee te houden als je zelf dieren wil gaan houden en geen proestende longlijdertjes wil veroorzaken.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 11:50

Wat vreemd dat zaagsel slecht is, op school zitten alle muizen dus op zaagsel..

Kan ik bv. ook niet rondom het nestje schoon maken? Dat wilde ik vandaag gaan doen want als ze nou nog een week wacht en dan nóg 2 weken doordat er baby's in liggen stinkt ze hier de schuur uit :+

Wat voor bodembedekking is beter? Waarschijnlijk zit ze hier nog wel een paar weken omdat ik deze week begin met stage en dus nog maar 2 dagen per week op school ben. Dus ik kan dat best halen voor zo lang ze hier is als dat beter is voor die muis :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:02

Je zou naar de dierenwinkel kunnen gaan en kijken wat ze daar hebben, even wat voorbeelden:
Gemalen maïskernen (Corbo).

Zaagsel van andere houtsoorten, zoals populieren, vrij van toxische stoffen (Care-fresh).
Geperste pellets van houtvezel (loofbomen, hebben wel soms scherpe randjes) of geperst papier, worden vaak als kattenbakkorrels verkocht.
Papierstroken (liefst zonder inkt).

No smell is ook goed, is een restmateriaal van de katoenteelt(is lekker zacht en warm, is dus ook meteen fijn spul voor het nestje, sleept de moeder zelf wel ernaartoe.)
Beukensnippers, heb je in grof en fijn (voor muizen is fijn natuurlijk beter.)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 12:07

Zullen ze iets daarvan bij de boerenbond/welkoop hebben? Dat is het enige wat hier in de buurt zit, dan ga ik dat straks even halen :)

Het is ook zo sneu als ze zwanger is en daarna een nest heeft dat ze dan ook nog last heeft van ademhalen, dat moet niet..

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:38

Wel leuk om zo mee te kunnen maken.

Wat ik wel jammer vind is het fokken op scholen en vaak ook het houden van dieren op scholen.
Zelf heb ik ook dierenverzorgingopleiding gedaan, en hoe die dieren er vaak bij zaten...
Te kleine hokken, te veel dieren in in hok.

Maar goed het fokken, ik ben er geen voorstander van want ik denk dat jullie niet de achtergrond weten van de diertjes.
En da kan je denken joh zijn maar muizen.
Wel eens bij een knaagdierenopvang geweest het zit daar overvol aan alle soorten knaagdieren.

Goede fokkers houden de lijnen van hun dieren in de gaten.
En sorteren dan ook de ziektes er uit en ook letten ze heel erg op karakter, daarna komt pas het uiterlijk.
En meestal hebben ze voor zichzelf al hele lange stambomen die ze dan bij houden waardoor ze dus ook kunnen bijhouden als er een ziekte in voor komt en of er gefokt is met dezelfde familie.

Het is gewoon erg jammer dat er dus oeps nestjes zijn of voor op school.
Dit is eigenlijk gewoon vermeerderen, zijn er te veel nou dan worden ze maar voer.
Niet dat ik daar een probleem mee heb andere dieren moeten ook eten!
Maar er word dan zo makkelijk over gedacht.

Ik heb zelf een gerbil fokkerij en opvang gehad.
En als je dan ziet hoe veel tijd andere fokkers en ik toen ook er in staken om hele stambomen uit te pluizen op slechte dingen en goede dingen om zo het beste koppeltje samen te stellen.
Dan is dit gewoon erg jammer.

Dit is geen aanval op jou ts!
Ik zeg er alleen mee dat ik het jammer vind :).

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 12:52

De achtergrond weet ik inderdaad niet, maar ze worden gefokt als voedsel voor de andere dieren op school dus de stambomen zijn niet zo'n ramp.. (het is dus niet zo dat het overschot voedsel is, álles is voedsel en er is dus geen overschot. Als je wilt mag je je muizen over kopen en soms mogen er wat mee naar een show) en vermeerderen is het dus ook niet echt aangezien ze allemaal weer op gaan, klinkt wel cru zo maar zo werkt het nou eenmaal :) En we worden natuurlijk wel begeleid in het uitkiezen, het is niet zo dat ze het goedkeuren als je een mini vrouwtje en een mega mannetje bij elkaar zet..

Maar hoezo praat je over vermeerderen als je zelf ook een fokkerij had, dat is dan toch net zo goed 'fout' als je er zo naar kijkt?

Ik heb mijn school bewust uitgekozen omdat de dieren daar het best zitten. Verbetering zal vast hier en daar wel kunnen maar over het algemeen zijn de hokken echt niet -veel- te klein zoals ik op andere scholen wel gezien heb :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:02

TS, hier heb je een lijstje van het forum van de knaagdierenfokkers... ik weet zo snel niet wat er bij de Boerenbond te krijgen is (bij ons is die al jaren weg).

http://kleineknaagdieren.nl/kleurmuizen/bodembedekking/index.php

Het is zo dat als je bodembedekking hard is, zoals bij beukensnippers, Corbo of houten kattenbakkorrels, je er dan ook nog iets zachts bij geeft zoals Russel Bedding, No Smell, of iets wat daar op lijkt, of stukken papier (bijvoorbeeld een vel of twee, drie van een keukenrol (of WC papier) is vaak ook al prettig voor je muis.)

Succes!

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:27

Vermeerderen is zonder reden dieren op de wereld laten komen.
Ik wist niet dat jullie op school fokken voor voedsel.
Dan heb je wel een reden ja.
Vaak zie je op scholen ze gewoon maar fokken en hebben ze geen doel voor ogen.
Te veel dieren in een hokje, maar met leerlingen mee geven, voeren aan andere dieren, en de hele boel word zwanger van elkaar.

Ik fokte met een bepaald doel, sterke punten versterken.
Dus karakter, de gezondheid en zelf waren we op weg naar een oudere leeftijd.
Dit gaat allemaal samen onderling met de andere fokkers.
En zo krijg je op een gegeven moment hele sterke dieren die ook nog eens ouder kunnen worden dan nu zeg maar.

Vermeerderen is dus eigenlijk voor de lol zonder echt een doel voor ogen te hebben en omdat het gewoon leuk is.
Deze mensen hebben dan ook meestal geen goede redenen waarom ze nou echt een nestje willen.
En ze doen het vaak alleen voor het geld.

En een goede! fokkerij heeft altijd een bepaald doel voor ogen.
En dat is niet geld vangen :p

Dus bij jullie dan inderdaad fokken als voederdieren.
Nou prima kan ik mee leven zolang er goed voor gezorgd word en niet alles in een hokje gepropt word.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 13:52

Heb ik toch al wel gezegd :)
Ze zitten hier niet met z'n allen bij elkaar zwanger te worden hoor := De mannetjes en vrouwtjes zitten allemaal gescheiden in niet heel grote groepen en ze zijn er ook wel echt streng op dat een mannetje meteen weg gaat bij een vrouwtje als ze duidelijk zwanger is.. anders krijg je extra nestjes en dat hoeft gewoon niet, dat is niet fijn voor die muizen..

Imo is vermeerderen meewerken aan een overschot en dat is bij alles wat er geboren wordt. Wil niet zegen dat ik er op tegen ben hoor, maar vermeerderen is vermeerderen en dat geldt voor fokkers net zo goed als voor hobbyisten die het voor de fun doen.. ze komen er allemaal bij en een overschot betekend dat er teveel zijn dus ze tellen allemaal mee. Maar nogmaals bedoel ik daar niet mee dat er iets fout aan is hoor :) Ik zit dan meer in de cavia's maar weet dus wel hoe het werkt.. Ik vind zelf fokken met mate prima, maar je moet niet overdrijven :) De fokster waar die van mij vandaan komt heeft gewoon af en toe een nestje en op die manier vind ik het ook prima. Fokkers die elke week een paar nestjes hebben ben ik zelf geen voorstander van, omdat je dan gewoon echt teveel fokt naar mijn zin.. maar ik kan me er alsnog niet heel erg druk om maken, het blijft toch gebeuren..

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:26

als je andere bodembedekking haalt pas dan wel op met back2nature daar kunnen ze allergisch voor zijn.

Hier zaten ze op hennepvezel. en als ze zwanger waren kregen ze wc papier in het hok om een nest mee te maken.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 18:15

Ze hebben nu hennepvezel :) Is ook fijner met verschonen, ik ben zelf allergisch voor stof en dan is zaagsel niet echt leuk :+