Hondenvoer Lucky Dog, Aldi.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 00:02

Lante schreef:
Gezellig hier haha! Er wordt gevraagd naar ervaringen, niet naar resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Mijn ervaring is dat mijn honden het veel beter doen granenvrij. Punt. ;)

Dank }:0

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 01:03

Kuggur schreef:
Ach ik heb in dergelijke topics al geregeld veel wetenschappelijke onderzoeken opgegeven, maar weet je dat heeft geen invloed op fundamentalisten.

Ik krijg nooit tegengas op dat nivo. Het blijven anecdotes gevolgd door meer anecdotes. En natuurlijk pseudowetenschappelijke theorieen (ontgifting, wolfsdieten etc), en complottheorieen (dierenartsen worden door brokfabrikanten omgekocht, alle wetenschappers zijn corrupt etc).

Nog nooit één gedegen wetenschappelijk artikel gezien dat de verregaande claims van de antibrok brigade onderbouwd. (en degene die de claims maakt moet eigenlijk het bewijs leveren...)

Maar hey, ik sta er voor open hoor, kom maar op.

Geen wetenschappelijke onderzoeken, wel een jaar of 25 ervaring met honden, waarvan we er op het moment acht hebben.
Volgens mijn ervaring doen honden het vele malen beter op vlees dan op brok.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 07:43

Eukanuba is anders een brok die ik nooit aan een hond zou geven.
En brok gaven wij nooit van de Aldi, wel dus soms die blikken vlees.
Wij gaven brokken lams en rijst van de dierenspeciaalzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:13

moonfish13 schreef:
Ik heb met honden gewerkt en je kon de honden die voer als beneful of frolic kregen er zo uit pikken zonder te weten wat voor voer ze kregen.. Alleen al enorm raar gekleurde poep en vaak veel.
Echt gewoon ranzig was dat, en in het hoogseizoen zaten er 100 honden, je haalde het er zo uit.

Bij de merken als RC, Eukanuba en dat soort spul was dat niet zo.

Dat zie je meteen idd.
Ik heb naast het pension ook stage gelopen in een dierenwinkel en als mensen kwamen vragen hoe het kon dat hun hond zoveel poepte en het zo verschrikkelijk stonk dan voerden ze beneful, frolic, of pedigree..
Na de vraag wat voor kleur de ontlasting had konden we vaak wel raden welke brok ze voerden.

Ik zal niet zeggen dat alle brok slecht is maar mijn honden krijgen vlees, zonder graan, sowieso zonder toevoegingen en ze doen het er super op, groente en fruit voeg ik zelf toe, zo weet ik precies hoeveel ze van alles binnen krijgen en als ze eten krijgen is het altijd weer een feestje voor ze.
Ik heb er 2 die van brok af kwamen en aan beide merkte ik echt verschil.
De 1 is inmiddels overleden maar was een hele moeilijke eter toen ik hem kreeg, toen ik met vlees begon stond hij letterlijk te springen als hij eten kreeg.
De ander kon ik niet goed op gewicht houden, het ging op en neer en hij werd heel snel te dik, nu is z'n gewicht mooi stabiel.
Ik voerde geen goedkope brok dus daar lag het niet aan.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:53

Verschillen zijn er wel degelijk:
Mijn hond was altijd heel gevoelig qua voeding. Op goedkope brok deed hij het niet goed: obstipatie of diarree, iedere dag afwisselend. Ook liet hij enorm veel scheten en was zijn vacht niet mooi: dof en stroef. Toen we na lang zoeken het maar met brokken hadden opgegeven zijn we over gegaan op KVV en BARF. Toen was dit allemaal verleden tijd en begon zijn vacht weer mooi te worden.

Ook de hond van een vriendin van mij: die kreeg frolic. Zelfde verhaal, enorm veel (zachte) poep met een mooi kleurtje. Veel scheten. Na overschakeling naar een fatsoenlijke brok(Veel vlees, weinig graan, geen of weinig toevoegingen) kreeg de hond (nog) meer energie, veel betere ontlasting en veel minder scheten.

Maar er zijn ook honden die het gewoon goed doen op goedkope brokken. Dan is het je eigen afweging of je wilt gaan voor een betere(na mijn inziens dan) brok.

Wat ik nooit goed snap is dat mensen steeds blijven aanhalen dat honden zetmeel(graan, maïs, rijst etc.) kunnen verteren. Ja, dat kunnen ze. Maar de laatste keer dat ik gekeken heb, had mijn hond nog gewoon spitse tanden en knipkiezen die bij een vleeseter horen. Verder is het darmstelsel van mijn hond ook niet opeens veranderd in die van een omni- of herbivoor. Van binnen blijft mijn hond gewoon nog een carnivoor. Verder kan een hond 28x meer zetmeel verteren dan een wolf. Dat klinkt veel, maar een wolf kan bij benadering niks van zetmeel verteren. Niks x 28 = nog steeds bijna niks. En ook al zou je hond zetmeel kunnen verteren: waarom zou je hem dan op een dieet zetten dat grotendeels uit zetmeel bestaat? Het is toch een carnivoor? Hij heeft dus stoffen nodig die in vlees zitten. Niet in zetmeel.

Een carnivoor wordt een omnivoor genoemd wanneer zijn dieet minimaal voor 5% uit plantaardig materiaal bestaat. De hond is nog steeds een carnivoor: dus hij eet minder dan 5% plantaardig materiaal.

Dit terwijl Pedigree bijvoorbeeld uit ongeveer 15 - 20% zetmeel bestaat. Lijkt me logisch dat dit dan op dit vlak geen geschikt voedsel is.

Dan heb ik het alleen over zetmeel, niet over toevoegingen of de kwaliteit van het vlees.