Kat eet niet meer (DA is al bezocht)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:15

Koorts heeft hij nog steeds niet?
Galwegen kunnen ook een oorzaak zijn en daar moet je echt apart op testen, dat komt niet standaard uit een bloedonderzoek of een snaptest voor de alvleesklier.

Szan

Re: Kat eet niet meer (DA is al bezocht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 15:18

Kunnen galwegen ook echt deze symptomen (niet eten en niet drinken) veroorzaken?

Koorts heeft hij nog steeds niet, geen moment gehad.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:20

Ja daar worden ze echt heel beroerd van :j

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:26

Sterkte Ts.
Erg sneu zowel voor jullie als de kat. :(:)

agnesbuijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:33

Hoi Hoeveel Mirtazapine geef je hem? Mijn kat had in december pancreatitus, opgenomen geweest in Utrecht sonde voeding en infuus. Nu na maanden doet hij het nog goed, maar de dosis mirtazapine die hij in eerste instantie moest was veel te hoog, zeer miauwerig en erg slaperig en sloom. Hij krijgt momenteel 2x per week 1/8 mirtazapine en doet het daar goed op.

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:48

Weten ze echt zeker dat het geen verstopping vd maag kan zijn? Bij mijn kat zagen ze dit niet op de röntgenfoto die toen was gemaakt. Wanneer heeft hij voor het laatst gepoept?
De dingen die je beschrijft (eerst wel interesse in eten, maar niet gaan eten/ dwangvoederen wat steeds moeilijker gaat/geen koorts) komen mij dus erg bekend voor. Bij mijn kat was de maag zo vol dat alles wat ik erin deed, er meteen ook weer uitkwam, het paste er niet meer bij. En hierdoor ging zij ook enorm tegenwerken.
Veel sterkte!!

Ps hoe ik aan de pijnlijke keel kwam: een andere keer had ze moeite met een haarbal uit te spugen. Ze slikte hem steeds weer in. Hierdoor dus pijn aan keel omdat hij wel steeds weer omhoog kwam. Als dit nu bij jou kat misschien ook is, en hij heeft hem ingeslikt, kan het dat hij nu in de maag vast zit?? Geen idee, wil je alleen maar helpen...vind het zo vervelend voor je en voor de kat!

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:05

Is het geen nier kat? Die zijn nl extreem kieskeurig kwa voeding...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:08

Sabientjeuh schreef:

Dit heeft niets te maken met kieskeurig zijn.

TS, ergens fijn dat hij die neussonde krijgt. Nu heof je even niet meer te vechten met die dwangvoeding. Mag hij gewoon thuis zijn met die sonde? Ik vond het voeren erg makkelijk. Ik hoop dat hij snel wat aansterkt en beter in zijn vel gaat zitten, dan is de kans groter dat hij ook weer eens wat eten aanraakt.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:14

Goof schreef:
Sabientjeuh schreef:

Dit heeft niets te maken met kieskeurig zijn.

TS, ergens fijn dat hij die neussonde krijgt. Nu heof je even niet meer te vechten met die dwangvoeding. Mag hij gewoon thuis zijn met die sonde? Ik vond het voeren erg makkelijk. Ik hoop dat hij snel wat aansterkt en beter in zijn vel gaat zitten, dan is de kans groter dat hij ook weer eens wat eten aanraakt.

Het was maar een idee. Hoef je niet zo kortaf te reageren... Probeer ook mee te denken! Ik dacht daaraan omdat ze wel een snoepje wilde. Onze nier kat eer nl niks! Behalve nierdieet.

Maar iig heel veel sterkte met de kat. Hoop dat er snel duidelijkheid komt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:17

Is hij al getest op aids/leukemie?

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:47

Heb je enig idee wat haat nierwaarden zijn?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 10:31

Mirtazapine heeft hij maar 1 keer gehad (kwart tabletje) en heb niet het idee dat dat zijn toestand erger maakte.

Kieskeurigheid qua voer is al een gepasseerd station, zoals Goof zegt. Hij eet niets door gebrek aan eetlust. Ook niet wat hij voorheen erg lekker vond.

Door blaasgruis krijgt hij al jaren dieetvoer waar hij het goed op deed.

Zijn nierwaarden weet ik niet, maar die zijn door 3 van de 5 DA's gecheckt en die hebben allemaal geen afwijkingen gevonden.

Kattenaids blijkt toch uit een bloedtest? Ik geloof dat dat meegenomen is in de test, maar kan dat nog navragen.

En een updateje van gister :)

Hij heeft nu een neussonde. Hij mocht mee naar huis, maar omdat hij er zo slapjes aan toe was, hebben we besloten hem tot vrijdag bij de DA te laten. Zij kunnen meteen ingrijpen als dat nodig is.

Vanmiddag ga ik even bij hem kijken. Morgen mag hij gelukkig weer mee naar huis :)

(edit) een overvolle maag kan ik me ook niet voorstellen. Sinds het klysma heeft hij relatief normale ontlasting, voor zover dat normaal kan zijn na dagenlang alleen vloeibare dwangvoeding binnen te krijgen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:50

Arm ding. Ik hoop dat hij wat aansterkt met de voeding die hij nu binnen krijgt.

Misschien iets praktisch; mijn kat hebben ze dagelijks metacam gegeven voor het geval hij toch ergens echt pijn had, maar ipv de goedkope versie te gebruiken hebben ze dagelijks een spuit van 50 euro erin gezet, het liep dus al snel in de 100-en euro's bij mij. Ik weet niet of die van jou pijnstillers krijgt, maar check het even voordat je ook onverwachts een peperdure rekening ontvangt straks ;)

Succes met de kat!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 15:55

Kosten maken ons niet zoveel meer uit :) De rekeningen van onze eigen DA worden gelijk naar de verzekering gestuurd, dus we zien over een paar weken wel wat de schade is die overblijft voor onszelf. Aan rekeningen bij andere DA's (die moeten we handmatig declareren bij de verzekering) zijn we al honderden euro's kwijt... Overigens krijgt hij nu even geen pijnstillers, omdat hij daar behoorlijk sterk op reageerde door zijn lege maag (braken). Als hij morgen weer een beetje maagvulling heeft, krijgt hij misschien weer pijnstilling mee.

Ben net bij de patiënt in kwestie wezen kijken. Hartverscheurend om hem zo te zien. Hij krijgt genoeg voeding (Convalescense) binnen nu, maar hij kan totaal niet uit de voeten met het kapje.

Afbeelding

We hebben samen en daarna met de DA gisteren ook uitgebreid de 'worst case' scenario's besproken. Wat als hij niet gaat eten? Dan is er vooralsnog maar één oplossing, die jullie wel kunnen raden.

Uiteindelijk móet iets hem komende week triggeren om te gaan eten, maar alle DA's en ik zijn radeloos wat die trigger kan zijn.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:08

Eten kan een DA verzorgen door prednison voor te schrijven, is wel een klote middel echter wel effectief aangezien dat eetlust opwekkend is.

Maar dan nog moet de daadwerkelijke oorzaak achterhaald worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:13

Uit het bloedonderzoek is geen ontsteking naar voren gekomen toch?

Hoop dat hij toch opknapt soms kan het echt! Min eigen kat was ook op sterven na dood, at zeer slecht en woog uiteindelijk nog maar een 2,8 kilo van de kleine 6 kg wat zijn gezonde gewicht is (vrij grote kat). Maar dat ligt gelukkig al weer jaren achter ons!

Overigens heeft in ons geval, ontstoken nier incl bijnier en daardoor al verhoogde cortisolspiegel, de prednoral de kat bijna de das om gedaan en als complicatie gezorgd voor diabetes.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:46

Is het geen optie hem naar een 2de lijns praktijk te brengen?
Wageningen of Utrecht?
En dan naar de internist in dit geval.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 18:29

Fransje: wat geeft ons weer een klein beetje moed, echt! Onze kater woog ook 6 kilo en zit nu op 5. Hoe lang ben jij bezig geweest tot hij weer íets ging eten? En zijn jullie achter de oorzaak (ontstoken nier/bijnier etc.) gekomen voordat of nadat hij ging eten? En bleek dat uit zijn bloed, of hoe hebben ze dat getest?

Prednison heeft hij al gehad, daar reageerde hij bijzonder slecht op.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:53

Bij die van mij duurde het in totaal ook enkele weken. Houd nog even vol.
succes.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:29

Uit het bloedonderzoek bleek er ergens in het lichaam een ontsteking te zitten maar alle andere waarden waren verder niet afwijkend en hij had geen hoge koorts. In het bloed heb je bepaalde waarden die een indicatie geven voor een ontsteking o.a witte bloedlichaampjes etc.

In de eerste instantie behandeld met synulox maar een reactie bleef uit. Later toen hij al erg mager was, benauwd werd en echt ziek en zelfs wat koud was ben ik rihting andere DA gaan zoeken. Uiteindelijk heeft heeft hij, via Erik Laarakker, Marbocyl gekregen en daar reageerde hij goed op. Ik heb ruim een week iedere 4-5 uur gedwangvoert met AD-voer daarna begon hij weer wat te eten en heb ik hem verwend met gekookte koolvis en kipfilet.

Overigens had mijn kat op de echo ook een cyste in zijn nier en zijn nier was ook vergroot. De ontsteking zat maar in 1 nier en omdat de andere wel goed werkte waren zijn nierwaarden normaal. Met 1 niet is tenslotte ook goed te leven.

Kijk naar je kat, mijne had zoveel vechtlust in zijn ogen waardoor ik door had gezet.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 00:00

Fransje: Je verhaal klinkt zo bekend qua symptomen dat ik het topic over jouw kat heb teruggezocht. Het verloop is bij jou wel anders (mijne drinkt ook niet meer en heeft geen koorts), maar het lijkt er verder wel op. Zijn leukasyten (?) waren verhoogd, dus de DA's waren van mening dat hij een ontsteking gehad moest hebben. Ook de cyste in de nier is hetzelfde. Charlie heeft wat bloed bij zijn urine, maar geen struviet (wat alle DA's raar vonden, gezien hij wel een gruiskater is). Wat als die kleine cyste toch zijn nier een beetje beschadigd en het blues daar vandaan komt, in plaats van uit de blaas? Antibiotica heeft Charlie trouwens nooit gehad, omdat nergens bacteriën gevonden zijn.

Misschien draaf ik door maar voor mijn gevoel zitten we nu in de laatste fase. Nu alles op alles zetten om beter te worden, voordat het niet meer kan :)

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 00:18

Zijn er nog steeds geen rofo's gemaakt? Mijn kat had een iets ander ziektebeeld, at wel maar braakte daarna alles weer uit. Uiteindelijk rofo's gemaakt met barium en bleek een ontsteking in zn darmen te zitten. Kwam uit het bloedonderzoek niet naar voren. Kat open, stuk darm verwijderd en weer dicht. Was 2dgn later een compleet andere kat. Ik had m ziek over genomen van iemand waar hij al maanden zo rondliep.

In de praktijk waar ik werkte zou een rofo de eerst logische stap zijn na een bloedonderzoek.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 00:56

Misschien toch eens een antibiotica kuur proberen? Misschien heeft de kat toch iets van een blaas of andere ontsteking ergens. Soms is dat niet goed te zien in het bloed en er hoeft ook niet altijd koorts in het spel te zijn.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 11:52

Rontgenfoto ben ik er vergeten bij te noemen, maar ook die is gemaakt (uitslag negatief)...

Vanmiddag gaan we hem ophalen, en ik wil idd toch iets aan medicatie mee aisie :) Hij heeft wel een ontsteking gehad, blijkt uit zijn bloed, maar wie zegt dat die nu helemaal weg is? Nergens blijkt dat het er nu nog zit, maar het stemt me niet gerust. Al is het maar een pijnstiller die we meekrijgen, want je kunt ook niet uitsluiten dat er (zonder duidelijke oorzaak) ergens pijn zit... We gaan eens in diep overleg vandaag :)

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:43

Okay, ben benieuwd wat er uitkomt. Marbocyl lijkt me nu ook een logische stap idd. Succes!