SPOED over rattenstaart gerold!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: SPOED over rattenstaart gerold!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:41

Bij mijn rat was het echt het uiterst puntje van de staart. Dit is meer in het midden. Zou je niet kunnen bellen voor enkel een pijnstiller?

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:41

aww ts, voel je niet te schuldig hoor.
Dierenarts kan je mischien een pijnstilling geven, maar de dierenarts zal dit ook niet snel geven aan een ratje hoor.
je kunt het af en toe wat koelen, maar bij een eventuele breuk is dat weer niet handig.
Kijk het even aan tot morgen, eventueel kun je dan altijd nog eens de dierenarts bellen,
Maar je bent niet de enige hoor die dit soort dingen overkomt.
Ik heb al jaren een agora konijn en heb laatst perongeluk een stukje van haar staart geknipt tijdens het onderhouden van haar vacht. Heel dom en je voelt je heel schuldig maar dierenartsen kunnen er bijna nooit wat aan doen tenzij het zo erg is dat er een stukje af moet. maar zo ziet het er echt niet uit!

Vertroetel haar lekker en geniet vooral van haar!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 10:29

Iris82 schreef:
Bij mijn rat was het echt het uiterst puntje van de staart. Dit is meer in het midden. Zou je niet kunnen bellen voor enkel een pijnstiller?

Dit lijkt mij ook het puntje toch?

Met pijn aangeven bedoel ik niet dat ze piept ofzo, meer dat ze haar staart wegtrekt of er juist naar toe duikt om 'm te 'verdedigen'
Ik kan proberen een filmpje er van te maken, want het interesseert haar echt niet als ik aan haar staart zit. En ze is een echte miepert die al piept wanneer je haar verkeerd oppakt.
Ik probeer echt realistisch en eerlijk naar haar situatie te kijken, en ik zie weinig pijn (natuurlijk is er wel enige pijn wanneer er een mens over je staart is gereden).

Het staartje vandaag:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de foto's met flitser gemaakt omdat het anders niet te zien is, ik weet niet of dat het beeld vertekent.

edit: Kijk dit is de hele staart:
Afbeelding
Halverwege lijkt de staart plotseling wit te worden, maar dat is niet zo, lijkt alleen zo op de foto.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:18

dat geneest wel, zie dit vaak als er meerdere ratten samen zitten en ze in een staart gebeten hebben...

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:23

dat geneest idd wel! heb wel erger gezien met onderlinge ruzies tussen ratten, en dit valt wel mee hoor!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 11:54

Dat is wel fijn om te horen!
Ik merk alleen dat Socrates wat rustiger is en banger voor mij is (ik ben natuurlijk steeds de boosdoener). Maar ze eet de snoepjes die ik haar geef en drinkt ook prima :).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:50

zolang het puntje goed van kleur blijft is er niets aan de hand.Mocht het gebroken zijn dan heelt het weer,misschien met een knikje maar dat maakt niet uit

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:51

Het ziet er op zich goed uit hoor! Mijne was helemaal ontveld. :=
Bij die van mij was het echt de laatste cm.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 21:49

Dit is haar staart ondertussen. Wat vinden jullie er van?
Ik mag er gewoon aanzitten en ze is er ook niet voorzichtig mee.

Afbeelding
Hier lijkt het alsof de staart opeens dunner wordt bij het bloederige gedeelte, dit is niet zo. Het is gewoon even dik.

Afbeelding
Dit is het knakje wat er nu in zit.

Afbeelding
Nogmaals het knakje, en het donkere uiteinde.

Afbeelding

edit; Hmmm, nu ik dit zo vergelijk met de vorige foto's lijkt het erger geworden in plaats van beter... :\

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:55

Kaus schreef:
Dit is haar staart ondertussen. Wat vinden jullie er van?
Ik mag er gewoon aanzitten en ze is er ook niet voorzichtig mee.

[ Afbeelding ]
Hier lijkt het alsof de staart opeens dunner wordt bij het bloederige gedeelte, dit is niet zo. Het is gewoon even dik.

[ Afbeelding ]
Dit is het knakje wat er nu in zit.

[ Afbeelding ]
Nogmaals het knakje, en het donkere uiteinde.

[ Afbeelding ]

edit; Hmmm, nu ik dit zo vergelijk met de vorige foto's lijkt het erger geworden in plaats van beter... :\

Het puntje begint een beetje grijs/zwart te worden.... Ik zal als ik jou was weer even de DA bellen om advies

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:01

het is duidelijk gebroken...ik twijfel of de doorbloeding nog goed is naar het puntje.Is het donkerder van kleur geworden?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 22:04

Gebroken? :oo Dat had ik niet verwacht...
Als je het vergelijkt met de foto's hierboven is het inderdaad donkerder geworden.

Weet iemand of het over het algemeen mag om twee dieren mee te nemen naar hetzelfde spreek uur? Ik wil namelijk ook met mijn andere rat naar de DA. En eerlijk is eerlijk, de DA is nou eenmaal duur. Dan heb ik er liever twee in één keer.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:07

Mag vast wel toch? Waarom niet :+

Maar eh, sterkte er mee. Wat zul jij gebaald hebben :oo maarja, kan gebeuren. Hopelijk komt het snel weer goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:07

volgens mij mag je gewoon twee ratten meenemen hoor....geen idee of hij dan meteen twee consulten rekent.Ik zou het niet doen...maar ik ben geen dierenarts.En als ik het was zou ik steeds in geldnood zitten :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:09

Waarom niet? Is het inloop of afspraak?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:12

Ik nam er altijd standaard twee mee, gewoon puur zodat ze niet alleen in het mandje zaten. DA was dan altijd zo vriendelijk om de 'bijrijder' ook even oppervlakkig te controleren (beetje kijken/voelen/naar t' hartje en de longen luisteren).
Ik denk dat de meeste DA's er niet zo'n probleem van maken met die kleine beestjes maar je kan misschien het beste van te voren even vragen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:13

Lijkt alsof het puntje achter de breuk aan het afsterven is, zit er ook duidelijk temperatuurverschil in het goede en slechte deel van de staart??

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 22:23

Temperatuurverschil kan ik niet voelen, kan slecht temperatuur voelen met mijn handen, en mijn moeder (de enige andere persoon in huis) raakt mijn ratten echt niet aan. :')

Ik zal morgen middag de DA even bellen om een afspraak te maken. Zal dan inderdaad even vragen of ik er twee mag meenemen. Afspraak zal pas op z'n vroegst vrijdag lukken. Maar aangezien ze er niet direct last van heeft lijkt het mij niet zo'n probleem. Ook als ik haar staartje een beetje bij het puntje beweeg geeft ze geen kik. Ze eet rustig door en trekt haar staartje ook niet terug.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:29

Vaak korting bij consult 2e dier, gewoon meenemen *als je het netjes wilt doen kan je bellen maar kan wel zijn dat je dan ander tijdstip in moet plannen*

Ik vind het donkerder ogen, denk wel aan een breukje eigenlijk. Als ze geen gevoel toont kan je ook denken aan verloren tastzin.
.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:29

Ik zou niet meer aan dat staartje komen als ik jou was en zsm zorgen dat je een afspraak met de DA maakt. Staart is duidelijk donkerder dan op je andere fotos en zit duidelijk een knik in.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 22:34

Bah, vind het zo zielig wat ik haar aan heb gedaan :(

Ik zit er eigenlijk niet aan hoor, alleen nu even om te kijken. Ik laat het zo veel mogelijk met rust.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:43

Het is echt rot wat er is gebeurt maar laat het los! Doe nu gewoon wat je kan (en dat doe je) and verder vanaf hier, je bent geen horrorbaasje ;)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 06:58

Ah arme muis !
(Ik weet het, het is een rat, maar muis klinkt zo lief) :')
Je bent een goed baasje hoor, de meeste zouden het wel best hebben gevonden.
Laat je weten hoe het afloopt ?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 07:08

Ik heb het ook meegemaakt schade aan de staart.
Die van mij heeft klem gezeten tussen het deurtje van de kooi.
Zijn staartje was afgestroopt en bloede.
De dierenarts heeft toen een stukje staart geamputeerd en dicht gebrand.
Hij vertelde dat hij dit ook had gedaan als er een breuk in had gezeten.
Ik was 15 euro kwijt en ben dus gematst.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 07:19

Sommige dierenartsen rekenen ook geen consult voor kleine huisdieren. Om te zorgen dat dat geen drempel is om te gaan. Wij hoefden nooit consult te betalen voor onze kippen en rat (of kregen korting ofzo) ;)