Shadow0 schreef:Hoe weet je dat? Want dit was een operatie van 3500 euro, maar wat als de operatie 10.000 euro gaat kosten? Of 50.000? Er is altijd een grens dat mensen het niet meer kunnen of willen dragen.
Ja daar heb je gelijk in. Daarom zeg ik ook, ik kan me voorstellen dat je in een situatie terecht komt wanneer je het niet meer kan betalen. Die grens ligt bij iedereen anders en daar heb ik begrip voor. En inderdaad, 10.000 ga ik ook niet zonder meer trekken. Maar realistisch gezien: Wat moet er wel niet met de hond aan de hand zijn om aan deze kosten te komen, wordt het dan niet een lijdensweg?
Shadow0 schreef:Waarom niet? Dat iemand de zeer hoge kosten van een operatie niet kan betalen, betekent niet dat ze niet goed voor de hond kan zorgen. Het weghalen lijkt dan meer een soort vergelding te zijn dan werkelijk in het belang van de hond.
Geen geld hebben en niet goed voor de hond kunnen zorgen staan inderdaad los van elkaar. Maar ik vind het gewoon niet kunnen om de medische kosten te verhalen bij anderen en dan daarna een dier terug te eisen. Als ik puur naar de wet kijk, zou het dus mogelijk zijn om met mijn hond terug te gaan naar het dierenasiel en haar op hun kosten laten opereren aan haar patella luxatie. Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt! Ik heb haar geadopteerd, op het moment van de adoptie/koop was ze klinisch gezond en wat er later boven tafel komt daar voel ik mezelf verantwoordelijk voor. En nogmaals, ik snap de uitspraak van de rechter dat het om consumentenkoop gaat. Maar het voelt voor mij heel erg verkeerd om op deze manier tegen deze kwestie aan te kijken.
Als een pup koopt bij een fokker en deze fokker neemt het niet zo nauw met het testen van erfelijke aandoeningen waardoor je hond ernstige HD blijkt te hebben wordt het imo een ander verhaal (hoewel het niet kopen van zo'n pup nog beter is) maar in dit geval gaat het om een pup uit het buitenland zonder bekende afkomst. De hond is onderzocht door een dierenarts maar je kan moeilijk iedere hond uitgebreid röntgenen. Ik vind dat je als koper dit moet beseffen en wil je niet opdraaien voor onverwachte kosten moet je dit of op eigen initiatief laten testen of er gewoonweg niet aan beginnen.