Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
CharmingS schreef:Dankje voor je reactie. Daar heb je wel een punt in het kalm blijven, denk dat dat punt nummer een is waar ik aan moet gaan werken. Zodra de schapendoes mij aanvalt word ik eigenlijk boos niet agressief maar wel boos.
@ kaatje: ik wil wel met hem gaan werken maar ik ben niet zijn baas! Hij is van mijn stiefvader en hij moet met hem gaan werken zodat hij ook weet wat hij moet doen. Ik ben er wel constant bij als de therapeut komt omdat het natuurlijk ook over mijn hond gaat en ik de tips en adviezen van de therapeut ook hard kan gebruiken. Ik moet natuurlijk ook met de schapendoes overweg kunnen aangezien we nu met zn alle samen wonen.
Wel weet ik dat de honden (ook al is de therapie goed aangeslagen), niet samen in een ruimte alleen gelaten gaan worden! We hebben de bench nog niet met de schapendoes geprobeerd maar dit is misschien een optie om te gaan proberen met de therapeut erbij.
Esther schreef:Hij bijt als je hem van de bank afhaalt? Hoe haal je hem van de bank af?
Luistert hij als je hem roept, komt hij dan bij je?
Ik zou hem geen gelegenheid meer geven om op de bank te gaan liggen, biedt hem dan wel een alternatief. Als hij wel op de bank ligt dan roep je hem, maar dan moet hij daar dus wel naar luisteren..
Of lok hem om te beginnen met een snoepje naar zijn kussen en geef 'm die op dat kussen.
In de link zie je hoe spanning opbouwt bij een hond, een hond die bijt zit al ver in het rood en daar heb je dus al eea aan signalen gemist. Tenzij de hond altijd is gestraft bij het laten zien van de kleinere signalen, dan schiet hij in een keer door ver het rood in.
http://www.doggo.nl/artikelen/hondengedrag/stress-signalen-bij-honden.php
Als je correcties zouden werken dan zou je hond dus die zaken niet meer doen, ze komen bij hem dus niet aan als correctie. Hij snapt niet wat je wel wilt. Als bij mij een hond trekt ga ik stil staan tot ze de druk loslaten, ze kijken vanzelf een keer om. Dan gaan we weer verder, de hond leert dan dat hij niks bereikt met trekken. In het begin sta je veel stil en kun je maar 1 pas zetten omdat hij weer gaat trekken. Dat gaat vrij snel beter als ze door hebben hoe het werkt. Wel consequent toepassen..
Voor alles geldt dat je er tijd en moeite in moet stoppen, het werkt niet in een keer, het vergt soms best wat van je doorzettingsvermogen.. Het zijn net kinderen..
CharmingS schreef:Hij luistert niet als ik hem roep om van de bank te komen. Meestal begint het grommen dan al. Als hij dat doet pak ik hem bij zijn halsband en dan wil ik hem van de bank af leiden dit probeer ik zo rustig en kalm mogelijk te doen. Hij wil dan vervolgens niet van de bank af en weigert er dan ook af te komen en dan begint het bijten en aanvallen.

CharmingS schreef:Als ik hem gewoon naar me toe roep komt hij meestal wel maar wel grommend. En dat doet hij naar iedereen in huis.
Je zegt we zitten te dichtbij elkaar kwa rangorde, maar het moet toch zeker niet zo zijn dat hij boven me gaat staan.
Ik ga het zeker proberen met iets lekkers geven als hij van de bank af komt. Bedankt!!
Sassol schreef:CharmingS schreef:Als ik hem gewoon naar me toe roep komt hij meestal wel maar wel grommend. En dat doet hij naar iedereen in huis.
Je zegt we zitten te dichtbij elkaar kwa rangorde, maar het moet toch zeker niet zo zijn dat hij boven me gaat staan.
Ik ga het zeker proberen met iets lekkers geven als hij van de bank af komt. Bedankt!!
Een hond die grommend naar je toekomt laat duidelijk merken dat hij zich niet veilig voelt. In dit geval ga ik met essiesilly mee.
En nee inderdaad, een hond hoort niet boven je te staan, maar dat is iets wat zich natuurlijk vormt. Juist door de machtsstrijd aan te gaan, laat je zien dat je niet zo hoog in rangorde staat.
En in het begin is het dus niet: van de bank af roepen en iets geven. Maar: brokje op de grond gooien en als de hond van de bank af springt 'af, goedzo' zeggen.
Hij moet namelijk eerst het van de bank af springen als iets leuks zien, alvorens je hem van de bank af kunt roepen en belonen.
anneliesdj schreef:In zo'n geval zou ik juist helemaal niets zeggen maar erheen lopen en hem met een duwtje onder zijn achterwerk, danwel aan de halsband pakken en met lichte druk van de bank leiden, meteen loslaten en dán belonen (met stem alleen). Wel opletten dat je de hond voldoende de ruimte geeft om van de bank te gaan (dus niet er recht voor gaan staan) Na verloop van tijd zal hij van de bank springen als jij aan komt lopen en dat is het moment dat je hem beloont met een knuffel of wat lekkers.
En een hond die gromt, die heeft geen beloning in de vorm van iets lekkers of knuffels verdient, dus zolang hij dat doet zou ik dus ook niet knuffelen of snoepjes geven, daarmee trek je de verhoudingen ook helemaal scheef (je bevestigd zijn dominantie).
Nimfee schreef:Je kunt pas 'boven je hond staan'* als er een vertrouwensband is en ieder met respect wordt behandeld. Om daar te komen, is het wel belangrijk om de hond in zijn waarde te laten en hem niet steeds alles kwalijk te nemen. Dat lijkt nu wel vooral, het ligt aan de schapendoes want híj valt aan en is niet opgevoed. Terwijl de hond hier eigenlijk niet zo veel aan kan doen want hij krijgt totaal geen remming, opvoeding, training: laat staan dat deze schapendoes überhaupt een goede vertrouwensrelatie met iemand heeft.
In feite ik heb eenzelfde type hond. Dus ik weet ongeveer wel met wat voor soort hond je te maken hebt. Een schapendoes is een herdertype, ze verlangen naar een baas waar ze een goede band mee hebben. Ik ken het karakter van mijn hond door en door en ik weet ook waarom ze bijvoorbeeld de ene hond niet mag en de andere wel. Ik weet ook b.v. hoe ik bepaalde gedragingen bij haar moet aanpakken en moet remmen. Als ik dat namelijk niet doe, dan zou ze ook de dienst gaan uitmaken. Het is en blijft een herder met een regeldrang, het per se willen regelen hoe andere honden moeten reageren en gedragen.
Maar omdat ik zo'n goede band met haar heb, weten we ook wat we aan elkaar hebben en begrijpt ze ook waarom ik iets niet wil hebben. Daar hoef ik haar niet voor op de rug te leggen of dat soort andere fratsen uit te voeren. Als ik dat zou doen, dan krijg ik helemaal niets meer gedaan...
Ik denk dus dat het zeker belangrijk is dat je veel leuke dingen gaat doen met de schapendoes. Geen druk op leggen, gewoon leuk samen (zonder je eigen hond) dingen ondernemen. Veel positiviteit.
Voorlopig zou ik de honden gescheiden houden en alleen op momenten samenlaten als je zeker weet dat het goed zal gaan. Vermijd eten, speeltjes en andere zaken waar ze om kunnen vechten. Zorg ervoor dat ze met elkaar goede positieve ervaringen op doen.
* boven je hond staan is het eigenlijk niet. Althans, zo zie ik mijn relatie met mijn hond helemaal niet. Volgens Cesar Millan of andere mensen zou mijn hond de baas over mij moeten zijn omdat ze bedelt, haar eten al krijgt voordat ik ga eten, ze mijn halve tosti mag opeten, ze loopt voor me uit tijdens het uitlaten (maar ook achter me en naast me). Ze doet alles wat schijnbaar moet laten zien dat ze de baas wilt spelen over me. Maar om een één of andere reden is dat gewoon niet zo. Het belangrijkste is een vertrouwnsband ontwikkelen en respect krijgen van de hond. Als je dat eenmaal hebt is het allemaal niet zo moeilijk meer...
Sassol schreef:anneliesdj schreef:In zo'n geval zou ik juist helemaal niets zeggen maar erheen lopen en hem met een duwtje onder zijn achterwerk, danwel aan de halsband pakken en met lichte druk van de bank leiden, meteen loslaten en dán belonen (met stem alleen). Wel opletten dat je de hond voldoende de ruimte geeft om van de bank te gaan (dus niet er recht voor gaan staan) Na verloop van tijd zal hij van de bank springen als jij aan komt lopen en dat is het moment dat je hem beloont met een knuffel of wat lekkers.
En een hond die gromt, die heeft geen beloning in de vorm van iets lekkers of knuffels verdient, dus zolang hij dat doet zou ik dus ook niet knuffelen of snoepjes geven, daarmee trek je de verhoudingen ook helemaal scheef (je bevestigd zijn dominantie).
De hond gromt als je hem roept. Pak je hem vast bij de halsband en probeert hem van de bank te geleiden (wat TS nu ook doet), valt hij TS aan.
Vandaar dat ik adviseer om de hond zelf te laten bedenken van de bank te gaan voor dat koekje wat op de grond ligt. Het belonen doe je dus met stem 'af, goedzo' waarna ook meteen het koekje volgt.
Je zet jezelf dus uit de negatieve cirkel en voorkomt het hele grom/aanval-traject.
joyce83 schreef:Ik hoop dat jullie met de gedragstherapeut eruit gaan komen. Maar blijf wel in gedachte houden dat bepaalt gedrag niet gaat verdwijnen maar wel door aanpassingen van de bazen en inspelen op de individuele hond het acceptabel/leefbaar kan worden.
Zoals Nimfee je moet een band hebben met de hond voordat je er samen iets mee kan. Zonder vertrouwen kun je weinig bereiken. Ook hier worden bepaalde dingen gedaan die niet goed geacht worden. Tja soms ook uit eigen gemakzucht. Hier krijgen ze ook eten voordat ik ga eten, simpelweg omdat ze dan lekker gaan liggen uitbuiken en ze mij met koken niet onder de voeten lopen. De deur richting de tuin mogen ze best van mij als eerste doorheen, geeft mij wat meer ruimte. Echter deuren waarvan ik niet wil dat ze als eerste naar buiten gaan blijven ze ook netjes zitten. Met andere woorden ze krijgen de ruimte waar het kan, waar het niet kan wil ik dat ze luisteren en als ze dat doen krijgen ze een beloning.
succes.