Hoe man overtuigen een hond te nemen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 15:55

Wachten tot de tijd rijp is en tot die tijd... alle voordelen benadrukken , maar ook laten zien dat je er goed over nagedacht hebt, wat betreft de nadelen.

Voordelen: gezelligheid voor jou (en dat is echt zo, zeker als je een herder-achtige hond neemt. Onze Schotse Collie ligt gezellig aan mijn voeten als ik thuis ben), heerlijk wandelmaatje, waakhond, veiliger tijdens het wandelen, maatje voor de kids.

Nadelen: kosten, ziekte=verdriet/bezorgdheid, reizen, bezoek, vakantie, haren in huis, vlooien, vieze modderpoten.

Conclusie; Een hond is geweldig, maar wél goed over nadenken en pas doen als manlief overstag gaat, maar dat gaat vast een keer gebeuren ;-)

laatste tip: Ga met manlief bij een nest puppies kijken...

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 15:57

Wat loopt iedereen toch te zeuren met 'overleg met je man ipv dit op bokt te zetten'. Hoeveel topics ik wel niet tegen kom van paarden die iets hebben of advies willen omdat ze ergens tijdens het rijden tegen aan lopen. Moeten we in die topics ook gaan zeuren van 'overleg met JE DA of instructeur en zet het niet op bokt'. Op dit forum mag je toch gewoon advies vragen en misschien heeft ze ergens nog helemaal niet over na gedacht en word ze nu een stuk helderder over bepaalde dingen. Bokt bokt bokt..

TS, ik heb helaas geen goede tips, er vaak over praten met elkaar en de kinderen erbij.. oppashond of ineens veel visite met een hond over de vloer. Succes in ieder geval!

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:02

josien_m_ schreef:
Waarom zou je het samen eens moeten zijn? Eigen hobby, eigen keus en verantwoordelijkheid. Dat kun je als partners toch respecteren van elkaar? Als de één erg grote bezwaren heeft, ligt dat wel wat anders natuurlijk maar verder? Samenwonen wil toch niet zeggen dat je alles gezamenlijk kiest?

Nou, misschien omdat manlief dan dag in dag uit de hele tijd dat hij in zijn (ja ook zijn) eigen huis is met die hond wordt geconfronteerd terwijl hij het beest niet (in de buurt) wil hebben. Ik bedoel, het is geen hobby die wordt uitgeoefend zonder dat hij daar iets van hoeft te merken. Als die hond er komt dan hoort, ziet, ruikt en voelt hij hem geregeld en zal hij er, als lid van het gezin, even goed verantwoordelijk voor zijn. Kinderen hebben op een gegeven moment geen zin meer (zijn uit logeren of het huis uit) en als moeder de vrouw dan ziek is zit hij met de hond opgescheept. Wel zo eerlijk als hij als mede hoofd van de huishouding dan ook wat te zeggen heeft over het al dan niet aanschaffen van een hond.....
En begin inderdaad met een leen/logeerhond, dan kan je in praktijk zien hoe het loopt zonder dat hij voor een voldongen feit wordt gesteld.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:12

Relaxed schreef:
Tjee, als ik je verhaal lees zou ik niet denken dat het door een moeder van 3 kids is geschreven. Komt een beetje over als "Hoe mijn ouders overhalen dat ik een pony mag" :+ Daarbij is het ook totaal niet relevant dat je voor de financien niet hoeft te werken, dat voegt echt niets toe.

Ontopic, je zult het er samen over eens moeten zijn, dus succes met je man overhalen ;) Een hond 'neem' je immers niet voor even..

Ik vind juist dat TS er wél goed over nadenkt en graag tips wilt om haar man in te laten zien dat een hond echt een verrijking kan zijn.
De opmerking dat ze voor de financiën niet hoeft te werken, vind ik juist wel wat toevoegen. Anders komen er geheid vragen als: Wat als je door de huidige economie toch moet gaan werken, wat doe je dan met de hond? En weet je dat een hond best wat geld kan kosten?
Waarom zou ze het niet mogen vermelden? Als jij het niet relevant vind, dan les je toch tussen die regels door?

Dat je moeder bent van 3 kinderen betekend niet dat je geen dromen meer hebt die je graag waar wilt maken. Ze had ook gewoon een hond aan kunnen schaffen en haar man voor het blok kunnen zetten, met alle gevolgen van dien.
Wilt haar man het echt niet dan zal ze haar erbij neer moeten leggen, maar er is toch niets mis met iemand ergens van proberen te overtuigen? Dat is echt iets anders dan je mening doordrammen en blijven zeuren.

TS ik kan me je situatie goed voorstellen! Ik ben ook een thuisblijfmoeder, al hebben wij een akkerbouwbedrijf aan huis waar ik in mee kan werken als ik zou willen.
Over 8 weken gaat mijn jongste naar de basisschool en dan zal het overdag inderdaad veel stiller worden. Ik zit er ook over na te denken om dan een hond te nemen.

Mijn man vindt dieren leuk, maar is niet echt van de huisdieren in huis. Hij is niet met huisdieren opgegroeid. Twee jaar geleden werd ons gevraagd of we op een border collie wilden passen (hond kwam dan hier logeren) terwijl de bazen op vakantie waren.
Dit hebben we gedaan en we hebben erg veel plezier van de hond gehad. Mijn man vond de hond ook erg leuk en nu is hij degene die het er wel eens over heeft om een hond te nemen.
Ik wil dit echter pas als beide kinderen op school zitten.
Laatst kwam hij thuis met de vraag: ''dat is toch wel goed he?'' nadat die mensen weer gevraag hadden of de border collie een weekend mocht komen logeren en hij dus al toegezegd had :D.

Er zitten inderdaad ook nadelen aan als je op vakantie wilt of een weekendje weg bijv. Of de hond moet meekunnen of je moet een plekje regelen. In ons geval zou ik dan de hond onderbrengen bij mijn ouders of een fijn pension waar ik een goed gevoel bij hem. Ook zijn er hobbyfokkers die hun eigen gefokte pups graag voor een kleinigheidje op willen vangen als je op vakantie gaat.

Ik zou eens kijken of je de mogelijkheid hebt om een logeerhond te regelen zodat je man zelf kan zien hoe het leven met een hond is.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:17

Als het echt alleen om de verantwoordelijkheid gaat dan lijkt het mij vrij makkelijk: jouw hond, jouw verantwoordelijkheid :)

Uitleggen wat het voor jou betekent, een hond in huis. Doorvragen wat het voor hem betekent.

Lijkt mij dat je er best samen uit kunt komen, gewoon goede afspraken maken. Het is een ander verhaal als hij echt een hekel heeft aan honden, maar dat vind ik niet blijken uit je verhaal.

Succes en laat je weten of er een hond komt?

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:57

Wat als jij echt niet met de hond kan lopen door omstandigheden? Met een griepje zal het eventueel nog wel gaan, maar er zijn gewoon omstandigheden waarbij dat echt niet zal gaan. Je kunt dan niet van hem verwachten dat hij het gaat doen.
Dus bij echte nood zul je toch een back-up hiervoor moeten hebben, want de kinderen zullen niet altijd zin hebben en kunnen.
Zou zelf gaan kijken naar het idee dat meerdere mensen hier al voorgesteld hebben; een oppashond.
Dan heb je minder problemen als je bijvoorbeeld een keer een dag weg wilt of tijdens vakanties.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:18

Sleeper schreef:
Tja, gewoon doen zou ik zeggen. Met drie kinderen en een daarbij behorend druk huishouden kan zo een dier lekker voor de afleiding zorgen. Het zijn meestal de mannen met de bezwaren maar de vrouwen die ervoor zorgen. Daarbij leer je de kinderen ook een stukje verantwoordelijkheid dragen. Ik liep als 12 jarige ook 1x per dag verplicht met de hond, hoort er nou eenmaal bij net als je bed opmaken.

En ja een dier neem je samen maar soms moet je mannen een handje helpen.

Dus gewoon net zo iets als stiekum stoppen met de pil -O-

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 15:52

Sizzle schreef:
Sleeper schreef:
Tja, gewoon doen zou ik zeggen. Met drie kinderen en een daarbij behorend druk huishouden kan zo een dier lekker voor de afleiding zorgen. Het zijn meestal de mannen met de bezwaren maar de vrouwen die ervoor zorgen. Daarbij leer je de kinderen ook een stukje verantwoordelijkheid dragen. Ik liep als 12 jarige ook 1x per dag verplicht met de hond, hoort er nou eenmaal bij net als je bed opmaken.

En ja een dier neem je samen maar soms moet je mannen een handje helpen.

Dus gewoon net zo iets als stiekum stoppen met de pil -O-

Nou dat vind ik persoonlijk wel een erg ver gezochte vergelijking....

Lianne86

Re: Hoe man overtuigen een hond te nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:00

Eigenlijk komt het op hetzelfde neer :') Ook een gezinsuitbreiding die invloed heeft op heel het gezin, ook al roept iemand dat diegene de verantwoording er voor neemt...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:04

Een goed gesprek me je man aangaan waarin je uitlegd waarom je een hond wilt. Wellicht kun je ook uitzoeken de kosten etc. Die je maandelijks zult hebben. Checken bij mensen die er een dagje op willen passen vrienden of fam oid. En dat gesprek zonder de kinderen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:12

ThreeFingers schreef:
@Mars

Bloed serieus :j

Waarom moet de man de bepalende factor zijn?

Samen goed overleggen, en als TS de verantwoording neemt...

:')
Omgekeerde wereld...

m_d3l13fj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:18

heb het topic niet helemaal doorgelezen maar, er zijn in asiels genoeg ''zitten blijvertjes'' en vaak komt dat omdat een band opbouwen met deze honden heel veel tijd kost, als ik zo je bericht lees hoor ik dat je genoeg tijd hebt. als je je man verteld dat die hond wilt en hij anders waarschijnlijk wordt ingeslapen denk hij er misschien anders over. nadeel is wel dat die honden heel erg eenkennig zijn

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:19

m_d3l13fj3 schreef:
heb het topic niet helemaal doorgelezen maar, er zijn in asiels genoeg ''zitten blijvertjes'' en vaak komt dat omdat een band opbouwen met deze honden heel veel tijd kost, als ik zo je bericht lees hoor ik dat je genoeg tijd hebt. als je je man verteld dat die hond wilt en hij anders waarschijnlijk wordt ingeslapen denk hij er misschien anders over. nadeel is wel dat die honden heel erg eenkennig zijn

In Nederland worden honden in asiels niet afgemaakt..en ik vraag me af of een volwassen man daarmeteen door van gedachte zou veranderen

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:21

Tsja als je man het niet wil is er snel afgelopen.

Dat had ik ook, maar ik heb overal in laten zien dat het mij prima lukt, altijd honden gehad en ik heb me helemaal verdiept (jaren lang) in wat bij mij past en bij m'n kerel en hoe ik alles moet regelen.

Vorig jaar februari dit allemaal besproken met mijn man en over 1,5 week haal ik mijn pup op. Ja, die van mij. Mijn man wil het ook maar ik moet het doen. Prima, dat heb ik altijd met mijn honden gedaan dus geen probleem. Ook op vakantie gaan en altijd rekening houden met de hond etc moet je echt goed over na gedacht hebben.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:27

m_d3l13fj3 schreef:

Op een of andere manier denk ik niet dat dat het type hond is dat TS hoopt in huis te nemen. Als eerste hond in een gezin met relatief jonge kinderen... Misschien niet onmogelijk, maar in elk geval niet vanzelfsprekend.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:12

Hier is het verhaal een beetje omgekeerd, ik wou echt geen hond. Ik houd van alle dieren maar een hond kost veel tijd, daarbij hebben we 3 katten en 4 konijnen, wel dieren zat dacht ik. Mijn vriend is ook erg gek met de katten maar hij heeft een eigen autozaak en vond het wel leuk dat hij de hele dag een 'maatje' om zich heen had. Vrienden van ons hadden een super lieve labrador (door hun geadopteerd na al 3(!) eigenaren) En ze hadden net een baby gekregen die ook nog veel zorg nodig had door plastic allergie en gluten. Haar voorstel was dat mijn vriend de hond dagelijks mee zou nemen naar de zaak, want de hond kreeg nu niet de aandacht die hij verdiende, dat zag ze ook in. Daarbij was hij moddervet (45 kilo) Dit is vanaf dag 1 helemaal goed gegaan, een half jaar lang heeft hij elke dag de hond opgehaald en in de avond weer terug gebracht, hond was helemaal kapot van de hele dag achter mijn vriend aanschouwen, en lekker samen wandelen dat hij bij zijn baasjes alleen nog maar sliep :+ Op Zondag keek de hond de hele dag uit het raam, wachtend op mijn vriend. We haalden de hond ook steeds vaker op Zondag op, om lekker samen in het bos te wandelen, en hij was ook steeds vaker bij ons thuis in de tuin.

Zijn 'echte' baasjes zag hij helemaal niet meer staan, hij was alleen nog maar gefocusseerd op mijn vriend, natuurlijk ook niet leuk voor de echte baasjes. Elke keer als hij mijn vriend zag werd ie helemaal gek zo blij was hij! Toen maar besloten hem helemaal te houden.

Niet in huis! Ik heb al werk zat met de katten, daarbij heeft mijn vriend een beek achter zijn werk waar de hond dagelijks in ligt, dus hebben we onze geïsoleerde garage van 5X8 helemaal ingericht voor de hond, hij kan door een hondenluik zelf naar binnen of buiten, hij heeft een bed met een traag schuim matras, een eigen bank, een heerlijk wollen karpet :Y)

Vanaf dag 1 voelde hij zich thuis in de garage, zelfs als wij buiten zaten ging hij al naar binnen om te slapen, elke dag gaat hij met mijn vriend mee, en op Zondag wil hij ook gewoon uitslapen :o

Ookal ben ik om 8.00 al bij hem omdat ik moet werken op Zondag, hij komt dan zijn bank niet af. :')

Ik ben ook super gek ermee, en doe behendigheid met hem, en hij gaat bijna elke avond mee naar de paarden. Zo is dus iedereen blij!

Misschien kun je eens op opvanghond krijgen van bijvoorbeeld SOS-strays. Daar heeft mijn zus ook vaak opvangers van, super sociale honden en dan heb je een goede kans het uit te proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:22

Ik had een vader die absoluut geen hond wou. Terwijl hij altijd wel honden heeft gehad.

Maar mijn moeder woonde 200 m verderop met 4 honden. En mijn eigen hondje woonde ook daar. Die was al op leeftijd en beste maatjes met de andere 3. Dus vond het eerlijker voor haar dat ze daar mocht blijven. Helaas overleed ze in april. In juni overleed een andere hond.

En toen begon ik pas honden om mij heen te missen. Dat je 's ochtends beneden komt en vrolijk begroet. Urenlange wandelingen. Dus na veel overleg met paps. Alles goed doorbesproken. Wat we moeten doen in bepaalde situaties. En hoe ik de kosten zal betalen etc.

Ik heb het rustig op hem in laten werken. Want we waren ook nog niet eens over de rassen. Maar uiteindelijk zijn we uitgekomen op een labrador.

En ondanks dat ik het meeste met de lab doe. Mijn vader is diegenen die hem het meest verwend. En vond het niks toen ik week op vakantie was met de hond.

Nu train ik ook sindskort de mechel van mijn moeder. Met hem train ik ipo. Dus ik ben mijn vader al langzaam aan het voorbereiden dat ik over een paar jaar een eigen mechel wil.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:28

Wat bedoeld je man met verantwoordelijkheid?

Mijn ouders wilden ook geen hond, terwijl ik al járen graag een hond wilde. Mijn ouders hadden allerlei dingetjes met waarom ze geen hond wilden... Bang dat zij uiteindelijk de hond moesten uitlaten, of dat het niet zou gaan met de kat. Maar ik bleef volhouden :D ik maakte bijvoorbeeld een schema van uitlaattijden, hoe vaak de hond dan uitgelaten zou worden, hoe lang, hoeveel beweging een hond nodig heeft, hoeveel kosten er zijn, informatie over opvoeding etc. etc. Elke keer liet ik even wat weten van wat ik had gevonden aan informatie. Beetje bij beetje zagen mijn ouders mijn motivatie en nam dat ook hun zorgen weg. Het gaf duidelijkheid en door de informatie is het ook makkelijker om een keuze te maken en even goed na te denken of het wel verstandig zou zijn om een hond te nemen. Het is ook niet niks natuurlijk.
Nou, na een paar maanden is er een hond gekomen en niemand wilt haar nog missen. Mijn zusjes zijn nog steeds even blij om haar uit te laten. Het ging goed met de kat (is inmiddels overleden). Eigenlijk is alles goed gegaan en het gaat nog steeds goed, alleen woont mijn hond sinds een paar weken in mijn nieuwe huisje. Iedereen mist haar nu...

Ik zou gewoon eens bespreken wat je man bedoelt met de verantwoordelijkheid. Als je daar achter bent, kun je ook gericht informatie geven of oplossingen bedenken. Stel dat je man bedoelt dat jullie dan niet zomaar een dagje weg kunnen of ergens op bezoek kunnen, kan je eventueel gerust stellen door aan te geven dat er een hondenoppas is of dat er een familielid/vrienden op jullie hond kan passen oid. En gewoon eens wat informatie opzoeken en bespreken. Neem er goed te tijd voor, zodat het kan inzinken.