Mijn kat komt niet van de vlooien af...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynaro

Re: Mijn kat komt niet van de vlooien af...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:43

Om eerlijk te zijn, al die huid- tuin en keukenmiddeltjes zou ik maar laten staan. Moet je je eens voorstellen dat je jezelf met dreft gaat wassen, hoe je huid hierna aanvoelt. Laat staan een kat die een huid heeft die niets gewend is. Of een kat karnemelk geven, ieder dierenmens weet toch hoe katten reageren op normale zuivel?

Ik zou gewoon de erkende middelen gebruiken, die wetenschappelijk zijn aangetoond. Voordat je ook nog eens een kat hebt met andere kwaaltjes :j

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:44

Lynaro schreef:
Om eerlijk te zijn, al die huid- tuin en keukenmiddeltjes zou ik maar laten staan. Moet je je eens voorstellen dat je jezelf met dreft gaat wassen, hoe je huid hierna aanvoelt. Laat staan een kat die een huid heeft die niets gewend is. Of een kat karnemelk geven, ieder dierenmens weet toch hoe katten reageren op normale zuivel?

Ik zou gewoon de erkende middelen gebruiken, die wetenschappelijk zijn aangetoond. Voordat je ook nog eens een kat hebt met andere kwaaltjes :j

Nee. Moet heel eerlijk toegeven dat ik dat niet weet :oo :o
Ik heb hondjes. Geef het aan hen. Kan geen enkele kwaad, bij katten wel?

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:48

Zelfs bij honden kan het kwaad, lactose wordt altijd slecht afgebroken door dieren. Kan heel laxerend werken. Maar in verhouding kun je een grote hond natuurlijk altijd meer geven dan een kat van een paar kg.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:37

Met dit weer kan het even voelen als dweilen met de kraan open, of eerder geld uitgeven en blijven proberen en hopelijk houd het op een gegeven moment op. Door het lekkere warme weer zie je dat veel mensen ineens een vlooienplaag kunnen krijgen. Zie je ook vaak gebeuren als mensen terug komen van vakantie en letterlijk worden besprongen door de vlooien. Weet dat bij een goede vlooienplaag dat het echt een tijd duurt voordat het voorbij is. Belangrijk is hierbij dat zowel alle dieren worden aangepakt als ook de omgeving. Tevens als je beestje buiten komt of in aanraking met andere dieren moet daar ook rekening mee worden gehouden. Ook al komen ze niet 'in aanraking' een (vreemde) buurkat die in de buurt komt kan ook al voor problemen zorgen.

Het is belangrijk om te wisselen met werkzame stof in het vlooienmiddel. Het ene middel werkt bij de een goed en de ander bij de ander. er word aangeraden om 2 tot 4 keer in het jaar zoiezo te behandelen tegen vlooien als soort van onderhoudsdosis. Dit beestje heeft een behoorlijke plaag van vlooien en zal harder moeten worden aangepakt.

Waar op moet worden gelet (en daar denkt niet iedereen aan), is dat het vlooienmiddel via de vetlaag op de huid wordt verspreid (volgens mij heb je sinds een tijdje ook pilletjes bij de dierenarts die vanuit binnen werken). Als je het beestje wast, of het nu een hond of een kat is, zorg dat er minimaal 2 dagen tussen zit zodat het huidvet weer is aangevuld. Bij een pittige besmetting telt dat alles wat je er zelf af haalt met een kam, dat dit al meteen scheelt. Dit heeft dan niet de tijd nodig van de werkzame stof om dood te gaan. Dus blijf maar kammen! Ik weet nog in de tijd dat ik in de dierenwinkel werkte dat er een middel was, wat wij adviseerde bij hevige vlooienplagen. Dit middel (volgens mij een tabletje en volgens mij zelfs nog natuurlijk) dat doodde alle levende vlooien binnen 24 uur en kon tegelijkertijd of tijdens een pipetje worden gebruikt. Dat scheelt namelijk heel wat volwassen vlooien. Volgens mij heette het Beaphar Vlo Kill+. Bij opzoeken zorgt het dat het alle levende vlooien dood binnen 6 uur. Wat me nog bij stond was dat dit vaker mocht worden gebruikt ook bij jonge beestjes.

Omgevingsspray blijft heel belangrijk. Voornamelijk in kieren en naden. De larven uit de eitjes gaan in donkere hoekjes zitten en verpoppen zich daar en kunnen zelfs overleven tot het jaar daarna. Dus het blijft echt even bijhouden en ook volgend jaar goed aan te pakken om te zorgen dat het ergens ophoud.

Je moet even in de gaten houden dat een klein beestje waar veel vlooien opzitten, snel last krijgt van o.a. bloedarmoede als ik het goed heb. Dit omdat de vlooien natuurlijk bloed zuigen en er in zo'n klein beestje niet veel zit. Houd het dus goed in de gaten en sloomheid of anders uit de ogen kijken e.d. is echt een teken die je voor wil zijn. Goed blijven voeren, hoogwaardige brokken (en niet de goedkope brokken waar het beestje veel van moet eten om toch op dezelfde energiewaarden terecht te komen). Het moet tenslotte zichzelf voeren maar momenteel ook de vlooien (en waarschijnlijk ook wormen) die behoorlijk wat meepikken. Straks als de vlooienplaag voorbij is is het mogelijk om eventueel naar de goedkope brokken te gaan.

Belangrijk is ook om je aan het ontwormingsschema te houden die bij jonge katten hoort. Een kitten word al geboren met wormen die hij/zij van de moeder mee krijgt bij de geboorte. Maar ook vlooien kunnen voor wormen zorgen. Een kitten kan door wormen ook slecht in zijn vel zitten, verminderde weerstand krijgen en daardoor weer vatbaarder voor vlooien en andere ziekten worden.

Ben benieuwd... Veel succes in ieder geval!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 14:56

Wauw bedankt voor de enorme uitleg.

Guus is goed levendig en krijgt goede brokken. Ook ontwormen we trouw.

Ga met de rest van je adviezen aan de gang. Morgen ff inkopen doen.

Ik heb zelf stage gelopen in de dierenwinkel maar al dik 10 jaar terug. Weet alleen nog dat je fflink de leefomgeving moet behandelen.
Anders kom je er nooit vanag.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 09:59

Bah... net weer 4 vlooien op de kat gevonden en ook de hond blijft jeuk houden...

Vorige week heb ik alles schoongemaakt en de Kat heeft een pilletje gehad die 24 uur lang alles op zijn lijf dood maakte.
En 2 weken terug een pipet broadline.
De hond heeft nog steeds jeuk. Die draagt inmiddels een week een seresto band.
Maar de jeuk blijft. Zijn het de vlooien of is het de band?! Ze is allergisch voor pipetten blijkbaar dus ook voor banden.

Baal moment...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:04

Hele simpele en niet zo dure oplossing die hier prima werkt met 2 katten en 3 honden in huis is veerust. 3x per week je huis insprayen en zolang je vlooien op de dieren ziet hun elke dag even sprayen. het dood de vlooien die het raakt, dus die vallen er dan af. wel 2x per week minimaal je huis ook even zuigen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 10:06

Sprayen met ongeving spray en wat spuit je op je beesten?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:06

veerust kun je zowel in huis als op het dier gebruiken

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:06

Ik werd er ook helemaal gek van, een kale kat brandplekken van vlooienmiddel. Iedere week wassen, nu met de Seresto band na 2 dagen al geen vlo meer te zien. band werkt al 7 maanden.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 10:10

Veerust haal je bij de welkoop?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:11

ja :)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:33

Comfortis gebruiken. Enige wat helpt.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 00:15

Dweilen met azijnin het water helpt ontzettend goed, dit moet je meerdere dagen doen maar vlooien houden niet van een zure omgeving.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 16:25

Gewoon natuur azijn?