Advies gevraagd: hond bijt kind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:47

Een 3 jarig kind met een anderhalf jarige hond, nee dat zou mij ook niet lekker zitten.
thuis, oke prima, je kent je eigen dieren wel maar ergens anders zou ik niet doen.
(als hondeneigenaar zou ik wat dat betreft ook geen 3 jarig kind van iemand anders over de vloer willen)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:49

Wat fijn dat je dochtertje er geen angst aan over gehouden heeft!!

Logeren zou ik in deze ook vanaf zien. En dan niet vanwege de hond, maar vanwege die zijn baasjes die de situatie hond/kind niet goed in kunnen schatten.
De kindjes komen op zijn terrein. Hond wordt in deze nog eens hoog geplaatst ook.
Dat soort dingen moet je van te voren voorkomen. Net als dat ik onze honden nooit een bot o.i.d. zal geven als er kinderen rondlopen. Ze hebben dan nog nooit lelijk gedrag vertoont, maar ik zou gewoon het risico niet willen nemen. En de andere kant moeten kinderen van de honden hun bench afblijven, Dat is hún plek.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:21

Waar de hond zit doet er niet zoveel toe. Als ze menen de baas te moeten spelen, is de onderlinge verhouding niet goed.
Wij hebben hier negen honden, ze mogen allemaal op de bank en twee slapen er bij ons op bed. Maar het komt niet in ze op om maar een lip naar ons op te trekken.

Ik zou overigens mijn kind daar niet laten logeren. De eigenaars hebben duidelijk niet veel kaas gegeten van honden.

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:26

Wat een ontzettend herkenbare situatie.
Mijn zusje is ook gebeten Door de hond van mijn oom. Ook onder het oog en heeft daar een litteken (moest gehecht worden).
Hond was al 8 en we kwamen en komen er met regelmaat.

Daarna is het nooit meer gebeurd.
Denk dat de hond schrok of inderdaad wilde verdedigen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:05

joyce B schreef:
goh KimD, dus als jouw hond bijt naar kinderen en je krijgt vrienden met kleine kinderen op bezoek dan laat jij je hond vrolijk en onbezorgd loslopen tussen die kinderen? Je snapt dat jij als baas verantwoordelijk en aansprakelijk bent voor je hond en dat die niet mag bijten?

Kuggur schreef:
KimD schreef:
Als jij mij zou vragen om mijn hond in de bench te stoppen als jou kinderen komen logeren dan hield je je kinderen maar. ;)

Hebben jouw honden meerdere keren kinderen gebeten? Zo niet dan is je opmerking nogal irrelevant.

Nee mijn honden bijten niet. Maar als ze dat gedaan hadden dan verkies ik nog mijn honden boven de kinderen. Maarja mijn oppaskinderen komen en liggen ermee op de bank, spelen etc. Mocht dat fout gaan om wat voor reden dan ook kunnen de ouders ervoor kiezen om ze nog eens te laten komen, of niet meer. Maar ik stop mijn honden niet weg voor andermans kinderen. Het is hun huis, niet dat van de kinderen. Ik stop mijn honden ook niet weg voor mensen die bang zijn, dan blijven ze maar thuis.

We waren ook niet bij het incident, het was zeker fout van die man om een high five te vragen. Maar de houding van het kind kan ook veel te weeg brengen. Onbewust is een kind héél anders dan een volwassene, ik zou de schuld niet zomaar bij de hond neerleggen.

akishino

Re: Advies gevraagd: hond bijt kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:23

De schuld ligt ook niet bij de hond, maar bij de baas. Een samenloop van omstandigheden kan bij honden en kinderen erg slecht uitpakken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:35

Los van de schuldvraag: het tweede incident (op 1 dag!) bevestigt mijn vermoeden: het lag niet alleen aan de "high five" dat die hond iets raars deed... hond is geneigd die kinderen net zo te behandelen als een andere hond, en ook te corrigeren. En dat corrigeren kan redelijk zachtjes gebeuren, maar ook keihard, afhankelijk van hoe de hond de situatie inschat.

Hond heeft absoluut geen respect voor kinderen en zijn eigenaren hebben niet in de gaten hoe die hond in elkaar zit en blijken niet in staat die hond op tijd terug te fluiten voordat er iets gebeurt.

TS, je hebt gelijk dat het je niet lekker zit. Ik zou daar geen kleine kinderen laten logeren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 19:31

beetje vreemd kim, wat is het probleem dan precies van je hond in een andere ruimte houden voor die paar uurtjes dat iemand op bezoek komt?
Vriend van mijn zwager is allergisch voor katten en wij hebben er 3 in huis. Zou hij dus nooit op bezoek kunnen komen? Nee hoor, doen we ze wel even in de hal als zij op bezoek komen.
Krijgen ze niets van en zeker als je het weet kun je van tevoren toch even extra lang met de hond het bos in gaan ofzo? En dan gaat het in dit verhaal ook nog om veiligheid en niet om een allergie of angst!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 19:55

opisop_shop schreef:
beetje vreemd kim, wat is het probleem dan precies van je hond in een andere ruimte houden voor die paar uurtjes dat iemand op bezoek komt?
Vriend van mijn zwager is allergisch voor katten en wij hebben er 3 in huis. Zou hij dus nooit op bezoek kunnen komen? Nee hoor, doen we ze wel even in de hal als zij op bezoek komen.
Krijgen ze niets van en zeker als je het weet kun je van tevoren toch even extra lang met de hond het bos in gaan ofzo? En dan gaat het in dit verhaal ook nog om veiligheid en niet om een allergie of angst!

Katten zijn geen probleem, als mijn oom komt die allergisch is gaan de katten op hun eigen kamer, daar zijn ze sowieso als er vreemden zijn. Maar een van onze familieleden is bang voor honden en komt toch, hij negeert ze gewoon.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:01

KimD schreef:
Nee mijn honden bijten niet. Maar als ze dat gedaan hadden dan verkies ik nog mijn honden boven de kinderen. Maarja mijn oppaskinderen komen en liggen ermee op de bank, spelen etc. Mocht dat fout gaan om wat voor reden dan ook kunnen de ouders ervoor kiezen om ze nog eens te laten komen, of niet meer. Maar ik stop mijn honden niet weg voor andermans kinderen. Het is hun huis, niet dat van de kinderen. Ik stop mijn honden ook niet weg voor mensen die bang zijn, dan blijven ze maar thuis.

We waren ook niet bij het incident, het was zeker fout van die man om een high five te vragen. Maar de houding van het kind kan ook veel te weeg brengen. Onbewust is een kind héél anders dan een volwassene, ik zou de schuld niet zomaar bij de hond neerleggen.

Net zo min als je de hond de schuld kunt geven, kun je een kind van 2 a 3 de schuld geven. De baas is diegene die de verantwoordelijkheid moet nemen om te voorkomen dat zoiets kan gebeuren.

Jij zet dus gewoon je vrienden aan de kant, die kunnen met hun kleine kinderen niet langskomen, omdat je je honden niet een paar uurtjes in een andere ruimte wilt houden. Dat vind ik best apart eerlijk gezegd. Die honden lijden er echt niet onder als ze eventjes in een andere ruimte moeten blijven, of buiten je geeft ze toch geen straf? , jouw "vriendschappen" kunnen er daarentegen wel flink onder lijden. Want geen rekening met ze houden is niet echt vriendschappelijk. Beetje vergelijkbaar met mensen die blijven roken in hun huis terwijl er een zwangere vrouw of ouder met baby/kind langs komt. Dat is ook gewoon schadelijk en vind ik eerlijk gezegd asociaal.

Dat de katten op een andere kamer zitten is helaas voor een allergisch persoon niet een echte oplossing aangezien de haren en huidschilfers door het hele huis verspreid liggen. Op de vloer/in de vloerbedekking, in de bekleding van de bank etc. Ik krijg altijd jeukende neus en ogen hierdoor ookal is de kat op dat moment buiten...

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:09

sorry... fout van de hond/baas dat maakt me niks uit
ik heb zelf een engelse staff mijn kinderen kunnen er alles mee
ik kan met mijn hond op schoot, spelen met een ander kind en hij zal niks doen (en dat moet hij ook niet proberen)
hij is zoiezo echt gek op kindjes, af en toe beetje lomp maar bijten o.i.d is bij ons echt NOT DONE

maar om even terug te komen op de vraag:
mijn kind gaat never nooit meer naar een huis waar hij gebeten is door de hond en al zeker niet als ze onervaren zijn met kinderen (en hond)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:49

Ik zou ze niet laten logeren, als ik het zo lees denk ik ook dat de hond nog eens zal kunnen corrigeren als hij dat nodig acht. En als bazen dergelijk gedrag als 'spelen' zien dan ben ik bang dat ze het niet serieus genoeg nemen om alle potentieel gevaarlijke situaties kunnen voorkomen.
De kans dat het goed gaat is vast groter dan de kans dat het fout gaat, maar als het góed fout gaat zit je kind er misschien wel de rest van het leven mee.
De hond de hele dag in de bench als de kinderen er zijn lijkt me niet reëel, en met hond los en enkel toezicht van de bazen is het blijkbaar toch niet veilig genoeg.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:53

Dus je wilt je katten wel apart zetten maar je honden niet? Wat is voor jou het verschil?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:11

Het is daar niet veilig voor die kleintjes dus ik zou ze er niet meer heen laten gaan onder deze omstandigheden.

"Eisen" dat de hond in de bench gaat of wat dan ook dat zou ik zeker niet doen, gewoon zeggen dat je het niet wilt riskeren dat het nog eens fout gaat, en dan maar even afwachten of die mensen zelf een voorstel doen.

Dat met die high-five is gewoon oliedom van de eigenaren van de hond, dat is een totaal gebrek aan inzicht maar op zich zou ik me daar weinig zorgen (wat de hond betreft) over maken als ze daardoor de ogen geopend is waardoor ze zulke riskante situaties niet meer voor laten komen.

Vertel je echter de 2e situatie erbij dan blijkt het toch wel een hap-grage hond te zijn... (en dat i.c.m. eigenaren die een stukje inzicht missen) maakt niet uit hoe die het bedoelt maar dat is gewoon linke soep. Al helemaal met zulke jonge kinderen waarvan je toch moet incalculeren dat ze wel eens iets kunnen doen dat helemaal verkeerd valt bij de hond, ook al denk je dat ze er op de juiste manier mee om gaan :(:)

Of jullie ruilen: kinders daar logeren, hond bij jullie :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:21

Ik denk dat zelf mijn poes in zo'n situatie zou kunnen uithalen naar het kind. Kind is op dat moment lager en komt in een bedreigende houding snel op ze af. Basenjis zijn volgens mij ook niet de meest makkelijke honden voor vreemden dus ja, 1 + 1 = 2 ... Maar dit mag absoluut niet nog een keer gebeuren natuurlijk. Sowieso nooit de hond alleen laten met kind

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 09:29

KimD schreef:

Ik vind dit ook behoorlijk asociaal en ik zou dan ook niet langer met jou bevriend willen zijn. Wij hebben hier in de familie een nichtje die bang is voor honden. Op het moment dat ik hier een rustige brave hond zou hebben die op zijn plek bleef liggen zou ik hem niet weg liggen, want dan is het voor haar niet eng. Zou ik een drukke blije hond hebben die rond rent en mensen wil begroeten leg ik hem voor die twee a drie uurtjes die ze er zijn weg. Dat heb ik namelijk over voor mijn familie/vrienden, en de hond lijdt er niks van.

In het geval van bijten ben je gewoon nalatig en stom i.m.o als je dan er voor kiest om je dieren niet weg te leggen als er kinderen komen. Want dan creëer je een gevaarlijke situatie voor dier en kind. En als je dan zegt blijf maar lekker thuis, zijn die mensen beter af zonder jou als vriend denk ik dan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 09:57

Ik zou een hond sowieso niet op schoot, bank of stoel laten. Een hond hoort gewoon met 4 pootjes op de grond.
Die hond zat op schoot, ongeveer net zo hoog als het kind dus dacht ie misschien dat ie wel even de baas over haar was en haar tijdens de high five op haar plaats had kunnen zetten.

Goed dat je haar niet laat logeren.. Dit is misschien een litteken, maar misschien wordt het wel erger..

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:04

Verstandig dat je je kinderen er niet laat logeren... Die 2 incidenten op 1 Dag zijn echt al te erg (1 kind met bloeduitstortingen en 1 met een litteken onder het oog) je kinderen zijn echt te klein om te beseffen hoe ze met een hond om moeten gaan... En men kan ze niet 24-7 met haviksogen in de gaten houden... Een incident zit in een klein hoekje... En persoonlijk vind ik dit geen normaal gedrag om te bijten als zo een klein kind een hi-five geeft. Het kind heeft op die leeftijd geen kwaad in de zin en dat voelen honden normaal gezien feilloos aan waardoor ze over het algemeen niet bijten op zo'n moment. Het is wat anders als een kind boos is en bewust mept.. Dan heeft een kind een hele andere energie om zich heen maar zelfs dan is doorbijten geen normale gang van zaken... Het beest is in mijn ogen gewoon niet te vertrouwen met kleine kinderen..

.

De reacties van sommige mensen hier zijn wel echt misselijk makend... Je krijgt bezoek van iemand die bang is, en voor die paar uurtjes kun je niet even de hond buiten doen of in een andere kamer? Zodat iedereen op een prettige manier samen kan zijn? Heb je er al bij stil gestaan dat als iemand echt zo bang is, dit ook tot onveilige situaties kan leiden? Ik zou het risico niet willen nemen... Maar goed... Fijn zo'n empathies vermogen... Kun je trots op zijn...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:05

Ligt maar net aan hoe de verhouding is. Bij mijn zus thuis zijn er 4 Berners en een teckel die op schoot en op de bank mogen. Op het moment dat er bezoek is wijken de honden daar gewoon voor zonder gemor. Ook op schoot hetzelfde.

Neon, weet niet of je het over mijn reactie gaat, maar als ik een rustige hond heb die op zijn plek blijft liggen mag hij van mij blijven. Van de ouders ook, want dan kan ons nichtje ook wennen aan de aanwezigheid van een hond en een positieve associatie opbouwen. Zou ik een jonge drukke hond hebben dan leg ik die even weg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:26

Amandavd schreef:
Ligt maar net aan hoe de verhouding is. Bij mijn zus thuis zijn er 4 Berners en een teckel die op schoot en op de bank mogen. Op het moment dat er bezoek is wijken de honden daar gewoon voor zonder gemor. Ook op schoot hetzelfde.

Neon, weet niet of je het over mijn reactie gaat, maar als ik een rustige hond heb die op zijn plek blijft liggen mag hij van mij blijven. Van de ouders ook, want dan kan ons nichtje ook wennen aan de aanwezigheid van een hond en een positieve associatie opbouwen. Zou ik een jonge drukke hond hebben dan leg ik die even weg.

een berner op schoot? :D

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:33

Heel eerlijk? Mijn kinderen zouden nooit meer bij die hond in de buurt komen..

Eenmaal gebeten is de drempel altijd lager om het nog een keer te doen. Die problemen moet je niet op willen zoeken. Zowel voor je kind, voor jullie, voor jullie kennissen en voor de hond niet. Wees blij dat je de eerste keer zo geluk hebt gehad! Wellicht loopt het een volgende keer een stuk minder goed af.

Edit: ik zie dat je al een goede beslissing gemaakt hebt :)
Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 06-09-14 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:38

Hier 6 honden en mogen allemaal als eerste de deur uit, op schoot op de bank enz. Geen 1 die dominant is, gromt of bijt :D verbaas me altijd weer over alle posts over dominante honden. Loop nu al een aardige tijd in het hondenwereldje mee en ken geen dominante honden. Wel onzekere honden die vaak voor dominant aangezien worden of compleet onopgevoede honden die alles mogen en dominant lijken maar niet weten wat de regels zijn. Maar dat is nog steeds geen dominantie. Een kind wat alles mag is ook niet dominant.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:38

Nee niet op jou amanda... De manier waarop jij je post neer zet geeft al aan dat indien je een drukke hond hebt je deze wel even weg plaatst.. En waarschijnlijk als mensen aangeven dat ze je rustige hond echt doodeng vinden en compleet in de broek staan te poepen, je ook dat rustige dier eventjes weg plaatst...

De opmerkingen in de trant van het is mijn hond zijn huis... Dus die hoeft nergens voor te schuiven... Dat zijn de soort opmerkingen die ik bedoel... Sowieso... What the hell "mijn hond zijn huis"... Heeft dat beest een hypotheek ofzo ;) kom op hey... Het is een hond... En die sterft echt niet als hij even een paar uurtjes ergens anders moet liggen slapen

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 10:44

geerke schreef:
Amandavd schreef:

een berner op schoot? :D

:D slaagt mijn sint-bernard ook wel in hoor -O-

Wel interessante discussie dit, al zou ik nu wel niet verwachten dat de hond standaard wordt weggestopt als we er op bezoek zijn en we de kinderen en de hond in de gaten kunnen houden. Meestal ligt hij dan ook gewoon ergens te slapen en laten de kinderen hem met rust.
Neemt niet weg dat wijzelf er nu nog meer bovenop zullen zitten en bij de minste twijfel zullen ingrijpen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:53

Een hond die eenmaal bijt is een bijter ... ongeacht de situatie.

Kans dat het nog is gebeurt = 100% !

Wil je de risico nemen met het leven van je kind?

Zoooo simpel is de vraag.

Al de rest is 'stuffing', zg redenering om de situatie goed te praten.