Waarom gaan katten aan de wandel...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Re: Waarom gaan katten aan de wandel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 07:58

korte update: geen chip... en sinds gisteren is Coontje pleiten , weg en nergens meer te bekennen. Voor mij het meest logische, dat de eigenaren daadwerkelijk op vakantie waren en meneer daar niet van gediend was. Alleen raar dat er geen enkele melding was/is en ook op de briefjes geen reactie kwam. ik blijf het wel volgen en proberen toch nog de eigenaren te achterhalen...

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 18:27

Toch nog weer een update : coontje was dus kennelijk een week of twee ervoor aangereden. De eigenaren earen toen de tijd op vakantie en de buurvrouw heeft m verzorgd en na de da gebracht. Hierna heeft ze heem een week binnen gehouden en toen is hij m gesmeerd, maar mij.Dit krikg je dus pas maanden na dato te weten en ook alleen maar per toeval. Ondanks al mijn flyers enz.
Naja...in dit geval eind goed al goed. Minder leuk vandaag : de hele oude is overleden bij mij op stal. Hij was al n tijdje endelijk terug bij zijn baasjes en vanochtend zat hij er volkomen doorweekt op stal. Heb hem af gedroogd en schoongemaakt en uiteraard eten gegeven, wat hij graag wilde. Had m nog n mandje vol met hooi/stro/ dekens gemaakt en na het eten ging hij daar lekker liggen. Met de baasjes heb ik n paar weken geleden eindelijj goed contact kunnen leggen ivm met hun andere kater die bij mij (thuis) biwakeerde. Toen hij een ongeluk had heb ik hun gewoon 3 mogelijkheden gegeven: ophalen of ik laat hem ophalen door de DS en dan Asiel of afstand doe en ik overneem de kosten van de Da. Hun hebben hem toen opgehaald. Na 2 dagen is hij daar weer ontsnapt,zat bij mij en ik heb hem weer terug gebracht... maar dat terzijde. Nu dacht ik dus vanochtend : goh laat de oude even lekker droog worden en rusten en vanmiddag geef ik hun bericht, dat hij op stal zit... kom ik eraan ligt hij in het mandje en de staart hangt heel raar eruit... plus een plasje voor het mandje... gevoeld. .. en ijskoud... sneu... dus overleden.
De baasjes hebben hem net opgehaald.
Maar ik ben wel blij,dat hij hier os overleden en niet als zo vele katten gewoon wegkruipt en niet gevonden wordt.
RIP kleine Mishka... hij was dus al 16 en dat is toch een mooie leeftijd voor een kat met chronische niesziekte...Maar ik zal hem wel missen :-(
en als klein lichtpuntje heb ik de baasjes ( hopelijk tenminste ) aan de verstand kunnen brengen , dat ze de rest moeten laten helpen... Ze hebben het beloofd, dua wij zien het wel ;-)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:44

Leuk die types die je katten voeren.
Gelukkig weet iedereen in de buurt welke 2 van mij zijn.
1 is geaccepteerd 2huizig omdat die mevrouw haar altijd voert als ik er niet ben en dan mag ze ook bij haar slapen tot ik terug kom.
Als je ze aanhaalt, voert en een slaapplek geeft dan is het niet gek dat ze blijven.

Wat is er mis met van andermans dieren afblijven.
Zelfde als met paarden van een ander voeren, snap ik ook niet.
Heb een broertje dood aan al die mensen die zeggen dat je slecht bent voor je dieren. Je kent het hele verhaal niet en je weet ook niet wat de achtergrond is.

En geen held zijn met een touchscreen,ammehoela. Dan doe je er maar 5 minuten langer over.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 19:35

Dankjewel minikatje... leuk, om zo angevallen te worden, zonder dus kennelijk te lezen ( of zal ik zeggen dat je dus heel er selectief leest...)
feit is dat katten (ook al worden ze gevoerd) bij hun baasje blijven. Als katten echt voor een ander thuis kiezen heeft dat echt niet met voer te maken.
Alle katten die bij mij aanlopen worden gemeld bij alle instanties incl de flyers bij de plaatselijke supermarkten...plus dat ik ze NIET voer (met uitzondering van de oude die nu vandaag is overleden en voor die ik ook de medische zorg heb overgenomen )
Dus ik ben blij dat ik nu eindelijk bij de "baasjes" van 3 van de katten aan hun verantwoordelijkheidsgevoel kon aankloppen.
DIE zijn namelijk ook : mensen die gewoon laten vermeren en NIET meer omkijken naar hun katten.
IK weet heus wel het onderscheid tussen een kat die verzordgd is een een die vel over been en ziek is. En ik heb nu 2 jaar achter de rug om de baasjes er aan toe te krijgen om verantwoording voor hun beesten te nemen (dus medische zorg en castratie ) en het heeft 1 kat met ongeluk en nu het overlijden van de andere nodig gehad omdat voor elkaar te krijgen.Dus oordeel pas als je alles gelezen hebt!

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:07

Fout ligt in mijn ogen hier niet bij TS. Verwaarloosde kater in de OP had de aandacht wel degelijk nodig. De rest had TS misschien wel beter terug kunnen brengen of naar asiel kunnen brengen maar dat is de keuze die je zelf maakt.

Fout ligt hier voor de volle 100% bij de eigenaren. Wanneer JIJ besluit een kat te nemen moet jij er ook daadwerkelijk voor zorgen en ben jij de gene die het beest maar thuis moet houden. Zelf hebben wij een vreselijke hekel aan buurkatten die bij ons in de tuin komen, alles onderschijten en in de zandbak gaan pissen.(waar niet te vergeten nog steeds kindjes in spelen, lekker tussen de kattenpis) Waarom is het bij katten maar 'normaal' dat zo'n beest door de hele buurt zwerft en overal zit behalve thuis? (met uitzondering van etenstijd of s'nachts vaak). Je zou je hond eens door de buurt moeten laten zwerven, eens kijken hoeveel mensen je op je dak krijgt omdat je het dier niet bijhoudt, waarom zijn katten hierbij uitzondering?

Zelf hebben wij ook een kat, dus denk niet dat ik fel tegen katten ben. Het poesje is als kitten bij ons gekomen en is sindsdien niet bewust meer buiten geweest. Een aantal keer naar buiten geglipt maar toen op de inrit onder onze auto gaan zitten omdat ze doodsbang was. Dit is bij een 2/3 keer gebleven en ze gaat nu richting de 6. Veel buren weten niet eens dat wij een kat hebben, gewoonweg omdat ze altijd binnen zit. Zeg nu niet dat we haar mishandelen of ze wat te kort komt, dat is niet zo. Mijn ma komt regelmatig in de zomer met haar oppaskindjes via de achterdeur binnen, waar katlief dan direct op de mat languit van de zon ligt te genieten. Ma en kindjes moeten dan maar over haar heen stappen want No way dat ze weg gaat. Beestje denkt er niet eens aan om naar buiten te gaan. Mist ze dan iets? Dacht het niet, het is een kat. Als die wat mist was ze allang naar buiten gegaan als ze wilde.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:43

Korte smv: Waarom lopen katten weg, ik heb al 40 jaar katten en ze zijn nog noooit weggelopen.
Helpen kost mij klauwenvol met geld. Ze krijgen niets bijzonders, brokjes van de aldi.

Het klinkt net zoals een pennyverhaal, eigenaar doet er niet wat aan en jij bent de reddende engel.
Ik vind het top wat je doet hoor, maar het feit dat jij andermans dieren voert en eigenlijk aan je bind staat mij tegen.
Je kan een melding maken bij de dierenbescherming, kat terugbrengen naar de eigenaar of naar het asiel brengen. Voor gevonden katten hoef je niet te dokken.

Kost je geen tijd en geld.

Toen mijn kat kale plekken kreeg door verharen ( Kitten, aan komen lopen, zwaar verwaarloosd) was het commentaar ook niet van lucht. Wildvreemden die je beginnen uit te schelden voor dierenbeul etc. Vandaar dat ik altijd erg huiverig ben voor types zoals de ts. Voor sommige mensen kun je niet goed genoeg zijn voor je kat ( Hier net weer een rekening van ruim 300 euro de deur uit voor de goudenpoezels), De buren die hebben gezegd kat niet in de tuin te willen hebben heb ik allemaal kattenschrik in de tuin gemaakt en de boompjes beschermd). Dat kunnen alleen zij.

Ja er zijn mensen die andere manieren van katten houden hebben, breek mij de mond niet los. Maar op bokt lees ik wel elk "sieluggg"Topic met een grote pot zout.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 13:04

Daar heb je ook gelijk aan, en misschien ligt het ook aan de omgeving waar men woont. Om geen van de "stalkatten' heb ik gevraagd, laat staan dat ik dacht ze te moeten inlijven , behalve de oude, zieke dan- maar ook daar heb ik alle instanties geïnformeerd.
Volgens verstand had ik daadwerkelijk de Dierenbescherming moeten inschakelen, maar wat gebeurt er dan ? Nemen mee, verzorgen en kat beland in het Asiel... en de "eigenaar"wordt niet gevonden omdat ze niet gechipt zijn.
BTW: toen ik met de DS heel in het begin belde wegens de oude kater, kreeg ik te horen dat ze hem wel wilden ophalen maar gezien zijn leeftijd en ziekte , dat het een enkeltje hemel zou worden omdat de kosten te hoog en hij niet meer te veermiddelen zou zijn. Sorry, maar dat krijg ik dan dus ook niet over mijn hart.
Toen laatst dus het ongeluk was met de andere kater van die mensen, had ik ook weer contact met de DS ... weer is mij verteld, zij komen, laten hem helpen en dan Asiel . Dit heb ik dus dan ook aan de eigenaren door gegeven , samen met de opties afstand en ik overneem de kosten of eindelijk zelf actie ondernemen.
Gelukkig hebben zij ( na bijna 2 jaar ) eindelijk de verantwoording voor hun beest overgenomen.
Het zijn gewoon mensen die denken "oh, die beesten redden zich zelf wel " met resultaat iedere jaar weer nestjes en zieken en katten die in de buurt voor immens veel overlast zorgen.

Tenminste heb ik hun nu zover, dat ze overwegen de overige katten te laten helpen... nu maar hopen dat het ook zo is.

Maar de basisgedachte of vraag van mijn op is eigenlijk , waarom katten "nieuwe baasjes " zoeken ?
Voer zou een reden kunnen zijn , aandacht of een nieuwe thuissituatie ook, maar als ik zie dat kat ( ten) een stal ( waar dan nu alleen 2x per dag iemand is, dus ook niet echt aandacht ) over een warm huis verkiezen, dan is het voor mij toch een raadsel...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:12

Katten zoeken nieuwe huisjes omdat er hardnekkige fabeltjes zijn over katten.
Ook wordt kattengedrag vaak verkeerd gelezen.

Katten zijn bijna net zo arbeidsintensief als een hond ( voor mij dan)
Zindelijkheidstraining, leren dat handen geen speelgoed zijn, ben je boos dat moet je afstand nemen om af te koelen...
Elke kat moet een eigen plekje hebben waar ze niet gestoord worden, een veilig nestje.
Verder zijn spelletjes en trucjes enorm leuk om aan te leren.

De kitten hier kan apporteren, speurzoeken en high five geven.
Grote poes kan zitten, pootje en yeey! (op de grond liggen en pootjes in de lucht)
Beiden kunnen mauwen op commando en netjes aandacht vragen. (aantikken met pootje, Kom maar = op schoot. nee is ergens naast/langs je liggen)

Nee ik zou nooit katten aanraden als makkelijk huisdier :+
Neem dan een hamster ofzo.

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:21

Ik stel je voor om eens een keer "het geheime leven van de kat" te kijken. Daar doen ze iets van 40 katten een camera om hun halsband, en gaan het helemaal uitzoeken, en dan nog katers versus poezen, jong oud, enz enz... Heel interessant en grappig om eens te zien!