Hond in de auto-welke wet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:36

Miepie77 schreef:
dees_daan: volgens mij lees jij alleen wat je wilt lezen, wie zegt dat de ramen daar compleet dicht zitten en ook met hitte, dan waren die honden allang overleden?

En daarnaast zullen ze helemaal geen energie meer overhebben. Iets wat we helemaal niet kunnen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:38

HUH?

Ik wist niet dat er überhaupt hondeneigenaren bestonden die NIET de reflex hebben om het raampje open te draaien alvorens ze uit de wagen stappen, als hun hond moet blijven zitten !!!

Ik draai altijd een raampje open, meestal 2, ongeacht de temperatuur, weer of geen weer,.... meerdere honden in zo'n kleine (warme) ruimte, zonder luchtcirculatie... ? serieus dat hier een topic over geopend wordt? 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:40

Miepie77 schreef:
dees_daan: volgens mij lees jij alleen wat je wilt lezen, wie zegt dat de ramen daar compleet dicht zitten en ook met hitte, dan waren die honden allang overleden?

Ik lees niet wat ik wil lezen, ik heb het over de situatie van TS die de honden in de auto laat met de ramen dicht.
Vervolgens komt daar een snauw op, als de situatie niet te vergelijken is waarom moet er dan een snauw naar mij gegeven worden? Ik vind het niet kunnen dat de honden zonder water in een auto met alle ramen dicht gelaten worden als het buiten niet koud is. Zeker niet omdat je even een ijsje wil eten en vervolgens een uur weg blijft.
En nee, ik vind dat ook niet kunnen als je sport, maar ik neem aan dat ze het op die club wel anders doen want anders is het zeker geen goede reclame.

EmptyWords

Re: Hond in de auto-welke wet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:46

dees_daan... op iedere hondenclub gaat dat zo, en niet alleen ipo, ook met behendigheid gebeurt dat.
honden in de auto laten is het probleem niet, als ze dat kennen zie ik er geen probleem in. wel altijd ventilatie!
vaak hebben de grotere auto's daar zelf ventilatie of airco ingebouwd zitten zadot de honden ook met 30 graden beter in de auto kunnen zitten dan buiten in de schaduw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:46

dees_daan schreef:
Miepie77 schreef:

Ik lees niet wat ik wil lezen, ik heb het over de situatie van TS die de honden in de auto laat met de ramen dicht.
Vervolgens komt daar een snauw op, als de situatie niet te vergelijken is waarom moet er dan een snauw naar mij gegeven worden? Ik vind het niet kunnen dat de honden zonder water in een auto met alle ramen dicht gelaten worden als het buiten niet koud is. Zeker niet omdat je even een ijsje wil eten en vervolgens een uur weg blijft.
En nee, ik vind dat ook niet kunnen als je sport, maar ik neem aan dat ze het op die club wel anders doen want anders is het zeker geen goede reclame.

Er is commentaar dat honden absoluut geen uur alleen mogen zitten in een auto. En daar reageer ik op. Dus situatie is wel degelijk vergelijkbaar. Alleen verschil is dat bij ons de kofferbakken los staan. Maar voor de rest doen de mensen van de club ( inclusief mijzelf) het niet anders. En zo gaat het bijna op alle ipo clubs er aan toe. Honden moeten gewoon rusten tussen de onderdelen door. En in de auto is dat het gewoon het beste. Zo zien ze ook minder de andere honden en de meeste benches zitten vast gemoteerd in de auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:48

EmptyWords schreef:
dees_daan... op iedere hondenclub gaat dat zo, en niet alleen ipo, ook met behendigheid gebeurt dat.
honden in de auto laten is het probleem niet, als ze dat kennen zie ik er geen probleem in. wel altijd ventilatie!
vaak hebben de grotere auto's daar zelf ventilatie of airco ingebouwd zitten zadot de honden ook met 30 graden beter in de auto kunnen zitten dan buiten in de schaduw

Precies. En we zetten auto's altijd in schaduw. We hebben er niks aan als de honden vermoeid zijn door de hitte. En sowieso trainen we niet als het te warm is. Is voor ons zelf ook niet fijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:48

EmptyWords schreef:

Maar daar zeg je het al... Ventilatie. Die ventilatie is er niet in een auto die op een parkeerplaats staat, al dan niet in de zon, terwijl de eigenaar gezellig een ijsje eet op een terrasje. En een raampje open is dan echt niet voldoende.

En de eerste eigenaar die op een openbare parkeerplaats zijn of haar kofferbak open laat terwijl hij of zij zelf weg is, moet ik nog tegenkomen.

Kana

Re: Hond in de auto-welke wet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:50

Die kom je niet tegen want dan is de auto inmiddels al gestolen. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:51

love_western schreef:
dees_daan schreef:

Er is commentaar dat honden absoluut geen uur alleen mogen zitten in een auto. En daar reageer ik op. Dus situatie is wel degelijk vergelijkbaar. Alleen verschil is dat bij ons de kofferbakken los staan. Maar voor de rest doen de mensen van de club ( inclusief mijzelf) het niet anders. En zo gaat het bijna op alle ipo clubs er aan toe. Honden moeten gewoon rusten tussen de onderdelen door. En in de auto is dat het gewoon het beste. Zo zien ze ook minder de andere honden en de meeste benches zitten vast gemoteerd in de auto.

Dus, wanneer heb jij voor het laatst je hond een uur alleen gelaten in een afgesloten auto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:53

_San87_ schreef:
Maar daar zeg je het al... Ventilatie. Die ventilatie is er niet in een auto die op een parkeerplaats staat, al dan niet in de zon, terwijl de eigenaar gezellig een ijsje eet op een terrasje. En een raampje open is dan echt niet voldoende.

En de eerste eigenaar die op een openbare parkeerplaats zijn of haar kofferbak open laat terwijl hij of zij zelf weg is, moet ik nog tegenkomen.

Ik zal over een jaar gerust mijn kofferbak open laten als de mechel in de bench zit. Diegene moet wel erg veel lef hebben dan.

Daarnaast kun je ingebouwde ventilatie in je auto laten installeren. En daarnaast gaat het al jaren zo in de honden sport. Als het zo slecht was voor de hond waardoor ze minder presteren dan was er vast iets anders bedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:54

love_western schreef:
EmptyWords schreef:

Precies. En we zetten auto's altijd in schaduw. We hebben er niks aan als de honden vermoeid zijn door de hitte. En sowieso trainen we niet als het te warm is. Is voor ons zelf ook niet fijn.

Het is niet vergelijkbaar want je zegt zelf dat jullie er voor zorgen dat het niet te warm word in de auto, TS heeft er niet voor gezorgd maar heeft ze gewoon in de auto laten zitten zonder ramen open en zonder water.
Jij begint vervolgens te snauwen als ik zeg dat ik dat niet vind kunnen, en begint jezelf te verdedigen terwijl ik niet op jou situatie reageer maar op die van TS dus ik zie sowieso niet in waarom je zo op mij reageert?
Ieder z'n mening, ik vind het niet kunnen dat honden in een compleet afgesloten auto zitten als de temperaturen zo op kunnen lopen.
Jij gebruikt mijn reactie op TS om jezelf te verdedigen terwijl dat nergens voor nodig is en vervolgens lees ik wat ik lezen wil?
Ik heb mijn mening er over, ik respecteer jou mening dus ik zou het fijn vinden als je die van mij ook kan respecteren, dankjewel :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:56

dees_daan schreef:
love_western schreef:

Blijkbaar ben je niet zo bekend met de honden sport? We kunnen moeilijk van de honden verwachten dat ze aan 1 stuk door gaan speuren, appèl doen en dan nog manwerk. Dus ja tussen de sessies door moeten ze wachten in de auto.

Ook als het warmer is? En de temperatuur in de auto oploopt? Lekker de ramen dicht en tot straks.. Nee ik kan daar niet bij.
En als ze niet aan 1 stuk door kunnen kan je ze ook buiten de auto op adem laten komen lijkt mij, en al kan dat niet.. Dan nog is het geen excuus om ze in de auto te laten zitten.

ik nodig je uit onze hond aangelijnd vast te komen houden terwijl er manwerk gedaan word op het veld...neem je een anker mee?
op clubs waar IPO of KNPV of nbhd word gedaan staan de auto's over het algemeen gewoon open trouwens, bij mooi weer gewoon de deuren van de combo achtige auto/'s open, deuren van bussen of de klep gewoon open , bij slecht weer op een kier met afstandhouder...
maar een opmerking als "dan kan je ze ook buiten de auto op adem laten komen" bewijst voor mij direct dat je geen flauw idee hebt waar je het over hebt, dus verdiep je er eens in, dan kun je er wat zinnigs over zeggen misschien.

en het wanneer, ondanks dat de vraag niet op mij gericht was...helaas nu al even dik een maand niet getraind, maar aankomende woensdag zal hij vast wel weer een 45 minuten tot een uur in de auto moeten wachten tussen appél en manwerk , zondags gaat het sowieso wel 1 a twee keer gebeuren ,
inclusief open achterklep, al dan niet met afstandhouder

verschrikkelijk, wat heeft dat beest een slecht leven , bel de dierenbescherming
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 31-08-14 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:56

_San87_ schreef:
love_western schreef:

Dus, wanneer heb jij voor het laatst je hond een uur alleen gelaten in een afgesloten auto?

Zoals je leest heb ik kofferbak los staan. En hij heeft vandaag uur alleen gezeten. Vandaag alleen speuren en appèl gedaan omdat hij bezig is met wisselen. Maar anders zit hij tussen appèl en manwerk ook vaak een poos alleen.

Hij word al helemaal enthousiast als hij in de kofferbak mag. Want dat betekent trainen. Voor honden puur spelen. Wat ze dus graag doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:58

dees_daan schreef:
Ik snap niet dat mensen hun honden nog (een uur lang!) in de auto laten als het buiten niet koud is.
Van mij had je een boete mogen krijgen.
Als je een ijsje wil eten dan had je of de honden mee kunnen nemen, of het ijsje in de auto op kunnen eten.
Het feit dat je er al een uur over doet om een ijsje op te eten terwijl er 3 honden in de honden auto zitten zegt voor mij ook wel dat je geen rekening met ze gehouden hebt.
De agenten hebben groot gelijk.

Ik reageer puur hierop. Hier staat dat je het niet vind kunnen dat 3 honden een uur lang in auto moet zitten. Staat nergens iets over afgesloten auto.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:00

love_western schreef:
Ik zal over een jaar gerust mijn kofferbak open laten als de mechel in de bench zit. Diegene moet wel erg veel lef hebben dan.

Daarnaast kun je ingebouwde ventilatie in je auto laten installeren. En daarnaast gaat het al jaren zo in de honden sport. Als het zo slecht was voor de hond waardoor ze minder presteren dan was er vast iets anders bedacht.

Och, hond zit toch in de bench.

Maar daarnaast, je hebt het steeds over ventilatie. Hoeveel mensen zullen die ventilatie aanzetten wanneer ze gaan winkelen? Kunnen er niet veel zijn gezien de hoeveelheid honden die zomers nog steeds uit auto's worden gehaald, zowat bezweken van de hitte.

Dus nogmaals mijn vraag, wanneer heb jij voor het laatst je hond een uur opgesloten in een niet geventileerde auto?

love_western schreef:
_San87_ schreef:

Zoals je leest heb ik kofferbak los staan. En hij heeft vandaag uur alleen gezeten. Vandaag alleen speuren en appèl gedaan omdat hij bezig is met wisselen. Maar anders zit hij tussen appèl en manwerk ook vaak een poos alleen.

Hij word al helemaal enthousiast als hij in de kofferbak mag. Want dat betekent trainen. Voor honden puur spelen. Wat ze dus graag doen.

Ik lees dat je de kofferbak open hebt staan. Maar dat is mijn vraag niet. Wanneer heb jij voor het laatst je hond alleen gelaten in een afgesloten auto. Dat was mijn vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:00

Sonja_vR schreef:
ik nodig je uit onze hond aangelijnd vast te komen houden terwijl er manwerk gedaan word op het veld...neem je een anker mee?
op clubs waar IPO of KNPV of nbhd word gedaan staan de auto's over het algemeen gewoon open trouwens, bij mooi weer gewoon de deuren van de combo achtige auto/'s open, deuren van bussen of de klep gewoon open , bij slecht weer op een kier met afstandhouder...
maar een opmerking als "dan kan je ze ook buiten de auto op adem laten komen" bewijst voor mij direct dat je geen flauw idee hebt waar je het over hebt, dus verdiep je er eens in, dan kun je er wat zinnigs over zeggen misschien.

en het wanneer, ondanks dat de vraag niet op mij gericht was...helaas nu al even dik een maand niet getraind, maar aankomende woensdag zal hij vast wel weer een 45 minuten tot een uur in de auto moeten wachten tussen appél en manwerk , zondags gaat het sowieso wel 1 a twee keer gebeuren ,
inclusief open achterklep, al dan niet met afstandhouder

verschrikkelijk, wat heeft dat beest een slecht leven , bel de dierenbescherming

Ach, mijn fout.. Ik wist niet dat ik als in een topic reageer op honden die in een compleet afgesloten auto zonder water en zonder ventilatie zitten omdat TS een ijsje wil eten, ik natuurlijk wel ervaring met IPO moet hebben.. Stom van me :roll:
Ik zou zeggen lees mijn berichten even door voordat je je zo aangevallen voelt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:02

Ik vind dit ook niet kunnen, een uur is lang.
Of het nu wel of niet bewolkt is maakt niet uit, er hoort zowieso een raam open te zijn als je ze alleen laat. En dan nog is 5 minuten meer dan lang genoeg. Met 3 honden wordt het snel benauwd in een auto, de boel beslaat niet voor niets zo snel.
Zou je een kind zolang alleen laten? Waarom een hond dan wel?
Als je toch op het terras van een ijssalon zat, waaro neem je de honden niet mee?

_black_rose_ schreef:
-We zaten 100meter van de auto af in een ijscafé een ijsje te eten en we hielden het weer in de gaten, als de zon doorgebroken was, hadden we de honden gehaald.

Dat kunnen de agenten en voorbijgangers niet weten.
Daarbij, als je echt zo dichtbij was, waarom heb je dan niet eerder opgemerkt dat er mensen bij de auto waren?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 31-08-14 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:03

dees_daan schreef:
Ach, mijn fout.. Ik wist niet dat ik als in een topic reageer op honden die in een compleet afgesloten auto zonder water en zonder ventilatie zitten omdat TS een ijsje wil eten, ik natuurlijk wel ervaring met IPO moet hebben.. Stom van me :roll:

Ik snap sowieso niet waarom de hondenclub erbij is gehaald... Kennelijk gaat het daar totaal anders dan de geschetste situatie in de OP, dus wat de rustmomenten tussen pakwerk en speuren er dan toe doet is me een raadsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:04

love_western schreef:
dees_daan schreef:
Ik snap niet dat mensen hun honden nog (een uur lang!) in de auto laten als het buiten niet koud is.
Als je een ijsje wil eten dan had je of de honden mee kunnen nemen, of het ijsje in de auto op kunnen eten.
Het feit dat je er al een uur over doet om een ijsje op te eten terwijl er 3 honden in de honden auto zitten zegt voor mij ook wel dat je geen rekening met ze gehouden hebt.

Ik reageer puur hierop. Hier staat dat je het niet vind kunnen dat 3 honden een uur lang in auto moet zitten. Staat nergens iets over afgesloten auto.

Dat staat wel in de beginpost van TS en volgens mij reageer ik daar op?
Bah wat een aanvallende sfeer hangt hier.
Ik zal mijn woorden op de weegschaal leggen voortaan en controleren of alles er wel in staat.
Ik reageer op TS, niet op jou situatie, trek het dan ook niet zo naar je toe want daar gaat dit topic niet over.

Ladybird
Moderator Algemeen

Maar waarom komen alle hondentrainers nu langs dan? op het moment dat de honden in de auto zitten, met de kofferbakdeur open, is er toch ventilatie en is er dus ook geen probleem toch?

volgens mij stelt TS duidelijk de vraag over hoe men denkt over gesloten auto, geen ventilatie. en hoe hier de meningen over zijn en wat nu daadwerkelijk de regels zijn.

Anoniem

_San87_ schreef:
dees_daan schreef:

Ik snap sowieso niet waarom de hondenclub erbij is gehaald... Kennelijk gaat het daar totaal anders dan de geschetste situatie in de OP, dus wat de rustmomenten tussen pakwerk en speuren er dan toe doet is me een raadsel.

Dat snap ik dus ook niet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:05

Ik denk maar zo dat de agent zich ergerde aan de situatie, toen aan je bijdehandte gepraat en daarom dreigde met een bon.
Mijn honden zitten ook wel eens in de auto, maar dan in kennels en met minimaal 1 achterdeur open....

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:08

Het eerste wat ik doe als een auto stilstaat is het raam een stuk open zetten, dus doe ik dat ook voor mijn hond. Een stilstaande auto heeft geen luchtcirculatie dus wordt het al snel benauwd.
Ik laat mijn hond ook wel eens im de auto voor een boodschapje maar zorg dan dat de auto im de schaduw staat en er minimaal twee ramen open staan voor frisse lucht.

Op de minder hete dagen vind ik het geen probleem als een hond wat langer opmde auto zit mits em. ramen open staan. De meeste honden kunnen lekker liggen. Er zijn genoeg honden die Snachts in een bench slapen, daarin hebben ze nog minder ruimte dan in een auto.

En nee ik heb het nu dus niet over de dagen waarbij de temperatuur boven de 15 graden komt.

Maar idd TS drie honden in een auto laten zonder raam open omdat jij een ijsje wilt eten, sorry maar dat vind ik egoïstisch..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:09

_San87_ schreef:
Ik lees dat je de kofferbak open hebt staan. Maar dat is mijn vraag niet. Wanneer heb jij voor het laatst je hond alleen gelaten in een afgesloten auto. Dat was mijn vraag.

Ik reageerde puur op het feit dat sommige mensen het niet vinden kunnen, dat een hond een uur lang alleen in de auto zit. Lees nergens in hun (eerste) post over afgesloten auto's. En zoals je kan terug vinden in mijn posten, zit mijn hond inderdaad in een bench.

En in mijn eerste post staat duidelijk dat ik vanochtend de hond kwartiertje (nog niet eens) in een afgesloten auto had zitten. Maar dat ik er van schrok hoe snel de temperaturen omhoog liepen. Voor de rest heb ik altijd netjes kofferbak los.

purny schreef:
truus1970 schreef:
Wij laten ook wel eens onze hond alleen in de auto. Ook wel eens langer dan een uur. Wel hebben we een raampje open, liefst 2. Ook houden weer het weer in de gaten. Een gaan vaak ff stiekum kijken. Ze ligt er dan altijd heel rustig bij.
Soms komt het x zo uit. Op bezoek in verpleeghuis en daarna wandelen in bakkeveen. Een dan kan de hond uren vliegen.
Wanneer het weer het toelaat, en de honden rustig zijn zie ik er geen kwaad in om ze een poosje, paar uur, alleen te laten. Wel altijd 2 raampjes stukje open.

Waarom niet je hond meenemen naar het verpleeghuis? Dementerenden zijn dol op honden. Wij hadden altijd de aaihonden, dan kwamen er een aantal mensen de afdeling op met de hondjes. De mensjes bloeiden dan helemaal op.

_San87_ schreef:
Ongeacht de omstandigheden vind ik niet dat je dieren in een auto achterlaat. Of je nu 100 meter van de auto vandaan bent of 1000 meter. Je hebt dan ook zeer terecht een waarschuwing gehad.

dees_daan schreef:

En zo zijn er meer posts.

Maar ik kap hier mee.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:09

Om op je vraag in te gaan. In de wet staat nergens letterlijk dat je je hond niet in de auto mag laten. In de Wet Dieren staat wel dat je je dieren moet beschermen tegen ongerief, zoals warmte. Dat is dus vrij interpretabel. Ze kunnen moeilijk in de wet zetten dat je hond max in een omgeving van 23 graden kan zitten en niet langer dan 12 minuten (bijvoorbeeld), omdat elke situatie (hond, auto en omgeving) anders is.

Als eigenaar heb je de plicht goed voor je dier te zorgen en hem niet in gevaar te brengen. Als je de wet dieren erop naslaat, zul je ongetwijfeld artikelen vinden waar dit (dier in afgesloten auto) onder kan vallen.

Vervolgens denk ik dat bij een proces verbaal jij zal moeten aantonen dat je honden nooit in gevaar (warmte ) waren. En ik denk dat dat lastig wordt.