Is dit groot genoeg voor 2 konijnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Re: Is dit groot genoeg voor 2 konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 18:58

Bedankt voor de tips iedereen! Heb nu de koop van het hok uit de OP geannuleerd, in ieder geval. Wat voor hout raden julie dan aan als je het zelf maakt?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:23

Ik had eerst een houten hondenhok: http://uw-huisdier.nl/hond/hondenhok-en ... woody.html
Maar dit soort materialen zijn zo weg. Een vriendin van me had dezelfde en het dak ging al snel lekken. Binnen korte tijd was het hok enorm gammel. Ik heb dit hok uiteindelijk niet gebruikt en nieuw doorverkocht. Toen hebben we zelf een hok gebouwd.

Wij hebben watervast verlijmde multiplex platen gebruikt. De onderkant heb ik behandeld met houtmenie tegen rot en hebben we op een stenen randje gezet, zodat het niet door en door nat wordt als het erg regent.
De buitenkant is geverfd met schakelverf die vochtregulerend is. Aan de binnenkant hebben we witte aluminium platen bevestigd, wat erg makkelijk schoon te houden is.
Het dak hebben we bekleed met dakleer en goed af laten lopen en uit laten steken.

Afbeelding

Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:37

Mooi delphi! Heel praktisch ook.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:27

Ik heb een hok zelf gemaakt, van vurenhout en regelmatig gebeitst. Dit is nu iets van 12 jaar oud en wel hier en daar aan het rotten. Met wat reparatiewerk kan het nog wel ff mee. Het dakleer heb ik bij een dakdekkers bedrijf vandaan, dat gaat volgens mij nooit kapot :D
Mijn andere hok is een bouwpakket van geimpregneerd hout, dit werd na verloop van tijd wel superlelijk (zwartachtig) dus dat heb ik ook gebeitst alleen dat houdt er weer niet zo goed op.
Het dakleer van dat hok is heel slecht, dat ging na een paar jaar lekken dus dat heb ik behandeld met speciaal dakleerreparatierubber en daaroverheen van die leisteentjesgrid.
De bodem van dit hok was van geperst spaanplaat, ik denk dat gaat nooit goed met konijnenpies, dus dat heb ik wel 10x gelakt voordat het in gebruik ging. En de bodem blijft super!
Ook dit hok heeft wat rotte plekken. Maar ik geloof dat ik niet mag mopperen, deze heb ik ook alweer een jaar of 8.
Maar standaardhokken blijft altijd lastig, te klein, waaibomenhout, onhandig.
Is er iemand die een konijnenhok met een la heeft en die dat handig vindt? Toch maken ze heel veel konijnenhokken met een la....

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:18

Tilmar schreef:
Is er iemand die een konijnenhok met een la heeft en die dat handig vindt? Toch maken ze heel veel konijnenhokken met een la....

Ik heb er bewust niet voor gekozen omdat er een hoop tussen die kieren gaat zitten en dan krijg je hem niet meer goed erin of eruit. En bij een konijn dat niet alleen op de bak plast, kan urine niet weglopen en dan wordt je onderste laag stro zo vies nat.

Ik heb zelf geen bodem. Franse hangoren hebben het snel warm. In de zomer doe ik mijn stro gewoon zo op de stenen.
En nu het veel regent en het straks kouder wordt heb ik rubberen staltegels die vocht doorlaten. Daar ligt nu mijn stro op.
Ik doe er steeds een klein laagje stro en dan haal ik het hok ineens leeg. En dan nog doe ik het voor het idee, want stinken doet het absoluut niet. Mijn rubberen tegels kan ik eruit halen en schoonspuiten als het nodig is. En in de zomer kan ik zo een sopje over de stenen bodem doen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:50

@tilmar ik heb er 1 met een la :)
Afbeelding

Maar ik vind deze la heel fijn !! Deze kan je ook los bestellen als je denkt nu is die op. En t voordeel ik kan hem in heet water even uitkoken, geen probleem! Lades van metaal en hout vind ik niks zelf, zit vaak alles tussen, en bij dit hok is dat niet. Onderin zit overigens ook een la. (dit hok gebruiken ze met ren als ze dus niet in de tuin los mogen als ik weg ben etc)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:35

Mioux, dit lijkt me dan inderdaad één van de weinige handige lades! Dit is volgens mij ook een hoge ruime lade, die je er makkelijk in en uit krijgt!? Mooi hok en dit gaat nog lang mee. Die vurenhouten hokken, zijn vaak erg snel weg als ze buiten staan aar ze nat kunnen regenen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 13:42

Mioux, is jouw hok hetzelfde merk/soort als de mijne? :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:31

Nee :) althans denk t niet, dit is een Ferplast. Kost ook wel wat, maar dit is de grootste maat. Ten slotte wilde ik ruimte voor ze als t regent en in de winter dus ja... haha.http://www.onlinedierenspeciaalzaak.com ... oCNwXw_wcB dit is hem.

kost dus wel wat haha, maar alles is los te bestellen, van la tot klein lipje van de deuren etc. Voordeel vind ik ook, in de zomer met alle vliegen, ik spuit hem geheel af, want deze is tenslotte van kunststof, dus water kan die hebben. Wat vaak met hout niet aan te raden is ivm vocht en schimmelen en lekken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 21:30

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:43

EskeGirl schreef:
http://winkel.chewies-online.nl/produkt ... 0x80x108cm
En dit hok? Is van zwaar dennenhout staat er.
M'n ouders doen alleen moeilijk dat dit een te duur hok is, terwijl het m'n bloedeigen geld is.

Waarom dit hok? De ren is alsnog zo klein dat je er een ren bij moet doen. Dan is dit hok alsnog een soort van super duur nachthok. Zonde van je geld hoor!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 21:45

Geryon schreef:
EskeGirl schreef:
http://winkel.chewies-online.nl/produkt ... 0x80x108cm
En dit hok? Is van zwaar dennenhout staat er.
M'n ouders doen alleen moeilijk dat dit een te duur hok is, terwijl het m'n bloedeigen geld is.

Waarom dit hok? De ren is alsnog zo klein dat je er een ren bij moet doen. Dan is dit hok alsnog een soort van super duur nachthok. Zonde van je geld hoor!

Er komt nog een stuk van 1X1, wat al is geregeld, dus dan kunnen ze wel goed lopen, het is vooral dat dit hout beter is, of niet?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:46

Mioux schreef:
Nee :) althans denk t niet, dit is een Ferplast. Kost ook wel wat, maar dit is de grootste maat. Ten slotte wilde ik ruimte voor ze als t regent en in de winter dus ja... haha.http://www.onlinedierenspeciaalzaak.com ... oCNwXw_wcB dit is hem.

kost dus wel wat haha, maar alles is los te bestellen, van la tot klein lipje van de deuren etc. Voordeel vind ik ook, in de zomer met alle vliegen, ik spuit hem geheel af, want deze is tenslotte van kunststof, dus water kan die hebben. Wat vaak met hout niet aan te raden is ivm vocht en schimmelen en lekken.

jou hok heb ik hier al in de winkel gezien.
Heel mooi en ruim hok, als ik een tuin had kwam dat er meteen in :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:14

Er komt nog een stuk van 1X1, wat al is geregeld, dus dan kunnen ze wel goed lopen, het is vooral dat dit hout beter is, of niet?

Het kan, maar het kan ook goedkoper. Gewoon een grotere ren dan 1x1m en daar een simpel nachthokje inzetten. Heb je al gezocht naar goede nachthokjes? Of eventueel goed hout waar je zelf zo'n simpel hokje van kan maken?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 22:21

Mijn vader twijfelt daar erg over, naar hout heb ik wel al gezocht, maar dat is misschien wel de simpelste oplossing :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:26

Waar twijfelt hij precies over? Ik heb veel konijnen gehad, en echt, ze hebben maar een klein nachthokje nodig, zo simpel mogelijk want dat is vaak het meest tochtvrije enz.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 22:30

Geryon schreef:
Waar twijfelt hij precies over? Ik heb veel konijnen gehad, en echt, ze hebben maar een klein nachthokje nodig, zo simpel mogelijk want dat is vaak het meest tochtvrije enz.

Of hij er handig genoeg voor is :P
Wat zouden de afmetingen dan moeten zijn voor 2 dwergjes?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:54

Nachthok zou ik ook klein houden, alleen ook wel een gedeelte erbij voor in de hevige regen en sneeuw/winter dus nog een soort overdekt uitloop naast of hij t nachthok.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:49

EskeGirl schreef:
Geryon schreef:

Of hij er handig genoeg voor is :P
Wat zouden de afmetingen dan moeten zijn voor 2 dwergjes?

Serieus? Als er bij jullie een keukenkastje, stoelpoot of deurscharnier stuk is, wie maakt dat?
Een nachthokje maken is simpeler.

Maar waarom kijk je niet gewoon online? Je hebt voor een paar tientjes al een heel leuk konijnenhok waar je zelf nog een ren bijaan kunt bouwen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 11:13

Nog een reactie: In onze auto past niets breder dan 90cm, en dat vind ik gewoonweg krap voor konijnen. Mijn vader kan wel heel wat, hij twijfelt alleen. Ik zit nu over afmetingen te denken.

http://www.grootplezier.nl/konijnenhokk ... ttle-DSP-1
Een hokje als dit zou mooi zijn voor een schuil/nachthok. Ik vind deze alleen net iets te klein, en de opening te groot. Wat ze bij een vriendin van me hebben gedaan, is een kleine openingen en daar een soort handdoek voor hangen, zodat het lekker beschut blijft.
Zo'n soort hokje als dit vind ik dus mooi, maar dan wat groter en met voorkant die echt open kan (dmv scharnieren oid).
Materiaal, ik heb verschillende soorten hout voorbij zien komen, ik ga kijken naar wat het goedkoopste is, maar wel buiten kan (zoals vurenhout, multiplex, dat soort dingen).

Het kan dus een wat langduriger project worden, ik hou jullie op de hoogte!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:18

De opening zou ik ook wat kleiner maken ja. Als je konijnen lekker uitgebreid kunnen liggen met zijn tweeen, iets uit elkaar, dan is het groot genoeg al. 90 centimeter is dus niet te klein hoor! Als het hok ook diep genoeg is dan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 11:22

Geryon schreef:
De opening zou ik ook wat kleiner maken ja. Als je konijnen lekker uitgebreid kunnen liggen met zijn tweeen, iets uit elkaar, dan is het groot genoeg al. 90 centimeter is dus niet te klein hoor! Als het hok ook diep genoeg is dan.

Ik bedoelde dan zo'n hok met trappetje die leefruime weghaald, maar ik ben lekker aan het zoeken, sites afspeuren en googlen, ik heb geen haast :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:55

Je zou eens bij hondenhokken kunnen kijken?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:19

Laptopmuis schreef:
Je zou eens bij hondenhokken kunnen kijken?

Ik kwam bij hondenhokken inderdaad de meest geschikte nachtverblijven tegen! Wel goed kijken naar het materiaal, dat het niet van dat waaibomenhout is dat met een jaar weggerot is!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 13:26

Ik heb ook naar hondenhokken gekeken, overweeg het wel, maar bij veel kunnen het dak niet open, wat een beetje onhandig is met verschonen. Ben er nu wel naar aan het kijken :j