Kattenren zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:09

maralyn schreef:
Cissy... Ooooh die rooie, die moet ik mn lief niet laten zien. Dan issie echt verkocht hahahah.
Ook een gave ren..

ze is roze (oftewel crème) en zoooooo stout! :+ :D in mijn profiel staat nog een foto waar ze helemaal op staat.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:20

Roverrr schreef:
Wellicht een onpopulaire mening, maar ik vind dat katten, net als alle andere huisdieren gewoon binnen jou grondgebied moet blijven. Je kan aansprakelijk gesteld worden als jou ontsnapte konijn een automobilist laat schrikken en daarmee een ongeluk veroorzaakt bijvoorbeeld.

Ik zie veel liever dat mensen hun kat binnen en in de tuin/balkon houden door middel van een ren, of afzetten met schrikdraad bijvoorbeeld. Maar om deze mening word ik altijd belachelijk gemaakt, schijnbaar ben ik een van de weinige mensen in nederland haha

Ik maak je absoluut niet belachelijk. Maar je stelling dat alle andere huisdieren op het grondgebied van hun baas blijven, klopt niet. Denk aan honden en paarden. Ook overlast geven trouwens.

Jessix

Re: Kattenren zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:29

Mijn Noorse Boskatten lopen wel los buiten. Ik woon achteraan een doodlopend straatje met 3 hectare eigen (bos)grond waar ze zich dagelijks heerlijk kunnen uitleven. Als ik die ineens zou beperken met een ren zou ik dat zeker zielig voor ze vinden. Ik denk ook niet dat ze er blij mee zullen zijn na alle vrijheid die ze nu gewend zijn...

Maar als je katten niet beter weten en je niet meer kan geven dan een ren, dan is het een mooie oplossing. Ik zou mijn katten niet buiten laten als ik aan een drukke weg zou wonen of als ik mensen in mijn buurt zou hebben wonen die katten haten. Of ik dan wel aan katten zou beginnen en ze binnen zou houden weet ik niet..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:33

Mijn sphynxen en oosterse korthaar lopen wel in mijn tuin, maar kunnen niet op straat.
Risico dat ze gestolen worden of worden aangereden is veel te groot. Dus wel lekker buiten... maar wel op mijn grond :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:44

Ik zou ze in je tuin houden, raskat of niet. :)
Loslopende katten kunnen een hoop overlast veroorzaken maar lopen ook meer risico op aanrijden/vergiftiging/doodbijten etc dus voor een ieders veiligheid lekker bij je houden.
Heb zelf 2 HTK's die binnen zitten, geen tuin of balkon hier maar zodra we groter gaan wonen hoop ik een tuintje te krijgen en die af te zetten voor de katten, desnoods door kippengaas over de tuin te spannen ofzo.

Qua boomstronk zou ik persoonlijk kijken naar iets als wilg of een fruitboom, die zijn niet giftig zodat je ook niet bang hoeft te zijn als je kat er eens aan knaagt. ;)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:45

Wij hebben twee katten (htk). Eerst hielden we Ze altijd binnen maar je kon toch merken dat ze dat niet fijn vonden. En wij ook niet dat het raam nooit open kon.. Toen als experiment een konijnenren tegen het raam buiten gezet in de hoogte. Hierin verschillende plankjes en verdiepingen gemaakt. De katten vonden dit erg leuk, dus afgelopen voorjaar toch maar geïnvesteerd in een grotere ren zodat ze nog meer plezier konden hebben. De ren is nu groot genoeg om in te rennen en er zijn allerlei klim- en speeldingen in gemaakt. Ren is 12 m2. Tevens kunnen ze er genoeg muizen vangen wat ze erg leuk vinden. Dus toch een beetje kat zijn maar wel op een veilige manier. Raam kunnen ze zelf open doen, dus dat is ook wel handig (soms haha).

Wij wonen aan een drukke weg, en tevens wonen hier een aantal gekken in de buurt die het leuk vinden om ze dood te schieten.
Een kat heeft een gebroken pootje gehad en is dus al wat zwakker. Dit heeft ook een vermogen gekost, als hij dan een week later aangereden wordt is ook zo zonde :+. Dus dan maar veilig binnen :)

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:48

Wij hebben onze tuin afgezet met 4 stroomdraadjes. 1X auw per kat en ze proberen het niet eens meer. Ik ben er super blij mee want hoef niet bang te zijn dat mijn katjes iets overkomt en tevens kunnen de katten gewoon blaadjes en beestjes vangen want ze hebben de hele tuin. Bij mij gaat het om 3 huistuinenkeukenkatten en een heilige Birmaan, maar dat maakt mij niet uit, ook zonder de Birmaan was mijn tuin afgezet geweest.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 06:06

hier geen kattenren maar petsafe omheiningssysteem. Komt op hetzelfde neer alleen het gebied is veel groter voor de kat. Dan moet je kat wel respect hebben voor het stroom ;)

Mijn katten heb ik voor mijn plezier en in huis en tuin is ruim voldoende te verzinnen om ze bezig te houden. Ik woon aan een 80 km weg en maar zat dode katten daar liggend en geen zin in het feit dat de mijne daar ook een keer tussen ligt. Dan heb ik het niet over de aanschaf waarde (raskat ook) maar de emotionele waarde is minstens zo groot!!

Als ik later kleiner woon dan zie ik weer wel wat ik doe maar in elk geval de kat blijft in de tuin!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:13

Helemaal niet zielig, mits er genoeg ruimte en speelgoed etc is
Wij hebben zelf ook een ren in de tuin met allemaal verschillende hoogtes lekkere mandjes boomstammen en klimtoestellen, groot scheepstouw erin en ze hebben het prima naar hun zin.
En nee niet omdat ik een raskat heb maar 2 katten die besmet zijn met het aids virus.. en denk nou niet dat de buurt blij word als ik ze los ga laten..
Zo kunnen ze toch naar buiten toe en heeft niemand er last van en zijn ze veilig in eigen tuin.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:26

Ik heb mijn katten nooit binnen gehouden of in een ren gezet. Het mooist was wel toen we hoog in een flat woonden. Elke ochtend bracht ik de katten naar beneden en 's avonds stonden ze beneden voor de deur te wachten :+ We hadden een hele routine die vrij vreemd was, maar het werkte en ze zijn er allemaal oud mee geworden.
Ik vraag mezelf altijd af waarom je een dier zou nemen als je dat dier niet kan geven wat het nodig heeft, wat dat dan ook is.
We wonen nu in Den Haag en hier neem ik geen katten. Veel te stedelijk, teveel bronnen voor stress, lijkt me helemaal niets voor zo'n dier als het graag naar buiten gaat. Voor een kat die binnen zitten fijn vindt is het natuurlijk prima, maar vaak weet je dat niet van te voren.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:00

Ik fietste een paar weken geleden smorgens naar mijn werk. Dan moet ik drukke straat oversteken (is in 2 delen met een grote middenberm). Bij het oversteken van het tweede deel zag ik een meter of 6,7 verderop een aangereden kat liggen op straat. Ik heb mijn fiets aan de kant gezet en het beestje in de middenberm gelegd. Hij was nog redelijk gaaf en nog niet zo lang dood. Ik vond het zo' n naar idee als hij nog erger aangereden zou worden ( plat dus). Ik denk dat de kat opslag dood was, dus dat scheelt dan weer. Maar ik moest ook denken aan het baasje, dat je je kat daar zou vinden. Ik heb later op mijn werk nog de dierenambulance gebeld om de kat op te halen, maar ze waren niet bereikbaar. :( Maar ik vond het erg sneu om die kat daar zo te vinden. Hij had het niet verdiend om zo aan zijn einde te komen. Was toch wel een naar begin van mijn dag.

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:12

Wij hebben 2 katten, en ze lopen buiten.
Ik vind het raar als mensen hun kat binnen houden. Neem er dan geen...
Tuurlijk zijn er katten die van binnen houden of door ziekte niet naar buiten kunnen.
Maar je kat expres binnen houden. Of binnen in de tuin. :?

Wij wonen aan een redelijk drukke straat. Kwestie van opvoeden, en je kat attent maken dat ze daar dus niet zomaar kunnen oversteken.
Net als een kat leert waar hij eten vandaan krijgt en van wie. Is dit ook te leren.
Wij hebben nooit een overreden kat gehad.

En ja 1 van onze katten komt vaak thuis met vogels/mollen etc.
Dat is de natuur. Helaas moeten wij dat schoonmaken :')
Maar als ik zie hoe gelukkig die is, is dat niet erg :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 16:17

Veel verschillende meningen, die ik absoluut begrijp.

Alsnog ben ik voor, om mijn katten binnen mijn tuin te houden hoe "zielig" mensen dit ook vinden.
Kattenhaat wordt steeds groter (evenals paardenhaat, als ik de berichten mag volgen) en de verlies op een kat vind ik te groot.

Tevens zit ik er niet op te wachten, dat er iemand vandoor gaat met mijn Noorse boskat, omdat diegene hem ook weer voor een aantal honderden euro's kan verkopen.

"Neem dan een HTK"
Dan alsnog, wil ik deze binnen mijn tuin houden, voordat dezen voor overlast gaan zorgen.
Want wees eerlijk, een paard staat in de wei, een hond in huis met een tuin, vogels in een ruime kooi. Konijnen samen in een groot hok. Waarom dan geen kat in een achtertuin? Of in iedergeval beschut, zodat de buren er geen last van hebben?

Om heel eerlijk te zijn?
Ik ben zo'n "boze" buurvrouw, die de katten ondergooit met koud water. Je houd m uit mijn tuin, of de kat heeft natte poten!

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:21

Die laatste, wij zeggen altijd tegen buren. Wil je geen kat in de tuin, gooi alsjeblieft water over m heen.
Dan leren ze tenminste dat ze niet in die tuin mogen komen.
Dus als onze kat met een nat pak thuis komt, is het z'n eigen schuld ;)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:41

Er zijn vaak mensen die het zielig vinden dat de katten niet naar buiten mogen, maar weet je wat pas zielig is?
Als je je kat van de straat kan vissen met gebroken poot (of erger), als je kat dood is door vergiftiging, als je kat doodgebeten wordt door een hond en ga zo maar door.
Momenteel wordt op FB deze verspreid in Almelo:
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... lmelo.html
En dit is niet de eerste waarvan ik weet, om mij heen (in de Haghoek) wonen allemaal kattenhaters en verdwijnen geregeld katten.
Ook in Vriezenveen (dorpje verderop) verdwijnen er katten of ze worden dood of ernstig gewond teruggevonden.
Nee hoor mijn katten blijven lekker binnen, daar zijn ze tenminste veilig. :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:57

Nou, zelf vind ik het erg moraalachtig om te gaan zeggen:
Katten moeten buiten kunnen...want natuur bladiebla
Als we zo gaan denken, is het houden van wat voor beest dan ook "tegen natuurlijk / tegen diereninstinct".
( paard in box of weide, konijn, kippen, vogels, honden; alles is dan tegen natuurljjk?!)

De reden dat ik mijn katten altijd binnen heb gehouden met mogelijkheid als ik deur openzet om na buiten in ren te gaan, is omdat ik ze niet kwijt wil raken/ dat ze niet aan worden gereden oid.
Heb eerst 2 htkasielkatten gehad en nu voor mijn Scotjes geldt hetzelfde :)!

Wij hebben aan zijkant van huis dus binnenhuiskamer deur en als je daar uitstapt, sta je in de ren!
Met 2 afsluitbare poorten want anders kunnen we niet na de achtertuin!
Katten hebben dus ruimte van 3 x 6 m met tegels, kiezels en kunstgras.
Verder heb ik tijdens get paardrijden stronken gezocht, deze met auto opgehaald en die staan/liggen erin. Boomstamplankjes erop en je hebt krabpaal, zitgedeelte!
En ze genieten ervan!
Als ze gekke 5 min hebben vliegen ze van uiterste hoek ren in volle galop door binnendeur om cervolgens in uiterste hoek zitkamer op bankleuning in hoek tot stop te komen!
Tot je " boe". Roept en dan gaan ze weer zo terug!

Gelukkig hebben we nog geen muizen binnen gehad maar hun jagersinstinct wordt gevoed door vliegen, hommels, naaktslakken, motten en eikels!
Tja, niet natuurlijk???

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 22:27

lor1_1984 schreef:
Er zijn vaak mensen die het zielig vinden dat de katten niet naar buiten mogen, maar weet je wat pas zielig is?
Als je je kat van de straat kan vissen met gebroken poot (of erger), als je kat dood is door vergiftiging, als je kat doodgebeten wordt door een hond en ga zo maar door.
Momenteel wordt op FB deze verspreid in Almelo:
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... lmelo.html
En dit is niet de eerste waarvan ik weet, om mij heen (in de Haghoek) wonen allemaal kattenhaters en verdwijnen geregeld katten.
Ook in Vriezenveen (dorpje verderop) verdwijnen er katten of ze worden dood of ernstig gewond teruggevonden.
Nee hoor mijn katten blijven lekker binnen, daar zijn ze tenminste veilig. :)

Ja dat heeft bij ons in de buurt ook een tijd gespeeld, veel verwondeen vergiftigde katten en honden. En van een kennis van mij was er een sphynx gestolen en die is later in een broodfokkerij terug gevonden, zo vermagerd dat het beestje ingeslapen moets worden. Een beetje goede sphynx is namelijk makkelijk €1000,- en dat trekt helaas nare mensen aan... Dus nee... bij mij blijven ze in mijn tuin. Ook met een htk kat zou ik dit doen. Mijn tuin en huis zijn groot zat en ze komen geregeld binnen met een kikker of muis... het jacht terrein is wel niet zo groot maar ze hebben wel het plezier van buiten zitten en kunnen klauteren.
Bij de rassen die ik heb scheelt het denk ik wel dat ze bij de fokkers ook enkel binnen en in een ren of afgesloten tuin buiten zijn geweest. Een kat uit bijvoorbeeld een asiel die het echt gewend is buiten over straat je lopen zou ik zelf ook niet zo snel adopteren, ze zullen er best aan kunnen wennen maar toch vind ik het persoonlijk dan een beetje sneu :')

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 22:48

Ik woon op een autogarage..
voor mij zijn twee mogelijkheden om van mijn appartement naar buiten te komen..
optie1 : over de buitengallerij, naar binnen die gang in(deur 1), 2 trappen af, naar buiten de gang uit (deur2) en kom je op de parkeerplaats van de garage + de werkplekken
-> concludeert, enorm veel auto's die op en af rijden... monteurs die echt niet uitkijken en zomaar je kat opsluiten in de spuitcabine of wat dan ook (ja zo lomp zijn ze soms!)
daarbij ligt de garage ook nog eens aan een drukke weg, dus als ze al beneden kwamen met al die deuren, dan is de kans tot aanrijding groot..
dus optie een is een nee...

optie 2: Je komt door de deur naar buiten, loopt over de buitengallerij, loopt de noodtrap af.. en komt terecht in de showroom v/d autogarage...
vervolgens zouden ze als de werknemers v/d showroom ze naar buiten laten gaan, wel in een parkje terecht..
MAAR, dat willen die mensen natuurlijk liever niet in hun showroom, katten :j

Dus wat hebben wij besloten?
ze kunnen niet los naar buiten :)

ze hebben 100 vierkante meter om in los te gaan met zijn tweeën
+ een balkon van 8 x 3, dat volledig van onder tot boven is afzet + plankjes/bankjes/kussentjes etc. om ook de hoogte in te gaan...is 2,5 a 3meter hoog, hoogste plankje zal om 2.20 zijn...
is allemaal trapsgewijs aangebracht, kunnen ze flink klimmen + lekker rustig liggen (ook te kijken naar alle drukte op de parkeerplaats onder :') )
En ze hebben omdat wij het laatste huisje zijn op de gallerij aan de zijkant v/h huis nog een 10x8 meter ruimte buiten...(is 2.20 meter hoog) komen ze vanaf onze slaapkamer via kattenluikje..
Orgineel is dat gewoon platdak naast ons, met voor de noodtrap een paar tegels erop.. het is eigenlijk zo dat wij op de garage wonen en de showroom ertegen aan is gebouwd.. deze is niet zo hoog als de garage + onze appartement.. dus hebben we een stuk plat dak (vd showroom) naast ons.. daarop hebben wij dus de ren gemaakt :)

Voor 2 katten is het prima :)
ze zijn ook nooit buiten geweest als kittens, en kennen dus ook niet meer...
ze vinden het zelfs eng om naar buiten te gaan als het niet op het balkon/in de ren is..
Enkel aan een tuigje vinden ze het soms leuk om een klein stukje rondom te lopen (tot het parkje bij ons achter maar verder ook echt niet! dan willen ze snel terug :P )

Ik denk dat het aan de kat ligt wat betreft zielig of niet..
je moet het een kat die altijd al buiten is geweest niet aan gaan doen..
en eigenlijk kittens/jonge katten die altijd buiten zijn geweest ook niet..
maar katten die het echt niet kennen + zelfs niet echte jagers etc. zijn, maar meer rustigere types, die kunnen het prima hebben :j

(en het ligt natuurlijk ook aan de woonsituatie, als ik ergens woonde waar het wel mogelijk + veilig was, had ik het ze zeker wel toegelaten mochten ze er trek naar hebben :j )

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:35

ik vind een kattenren absoluut niet zielig, hier hebben we twee raskatten (britse korthaar en heilige birmaan) die absoluut niet van het terrein zouden afmogen, en eigenlijk zelfs volledig binnen wonen en enkel op ons terras komen onder begeleiding.
maar zelfs straatkatten zou ik ook zo houden, ik ben er in het verleden teveel kwijt geraakt (mogen afschrapen van de straat, mogen met spoed bij dierenarts inslapen omdat het bekken verbrijzeld was en het die zich voortsleepte, vergiftigd, etc). Daarnaast zou ik het ook niet apprecieren als de kat van de buren in mijn tuin komt sch*ten, of mijn katten ziek maakt (kattenaids en dergelijke ...).
dit is gewoon een kwestie van je dieren op je eigen terrein te houden.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:28

Een kattenren vind ik eigenlijk de ideale oplossing om je kat nog buiten te laten. Ik heb zelf liever niet dat mijn katten (nouja ik heb ze nu niet, maar de toekomstige katten die er ooit nog gaan komen!) naar buiten gaan. Gewoon vanwege de risico's en eventueel overlast. Dan heb ik ze veel liever binnen en buiten in een ren of afgeschermde tuin waar ze niet uit kunnen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:05

heel eerlijk ik zou willen dat alle katten eigenaren hier in de buurt hun kat in een kattenren hielden dan hadden er een stuk minder mensen last van katten schijt in hun tuin of zoals hier op de peuter speelzaal in de zandbak die nu elke avond maar gewoon overkapt word met een afdekzeil tegen de katten schijt

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:17

Waarschijnlijk als mensen hun katten meer op hun eigen terrein zouden houden zouden er heel veel meer "problemen" opgelost zijn. Minder oepsnestjes, minder katten in asiels, minder snel ziekteverspreiding als kattenziekte, aids en leucose, minder verdriet om doodgereden en vergiftigde katten.. Maar goed ik kan me ook heel goed voorstellen dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om zijn/haar katten in een afgeschermde omgeving te houden. Ik persoonlijk zou alleen niet anders meer willen.