Border Collie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yvje86

Re: Border Collie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:54

Foto's van mijn bc.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:14

Tanja_dB schreef:
Maar tegelijk denk ik wel dat enigszins vrij wonen en veel tijd aan je hond besteden een must is. Maar imo moet dat laatste voor elke hond gelden. Elke hond heeft aandacht nodig.

en hier heb je helemaal gelijk in !!!!! :j

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:41

Hiero ook een border collie teef, senior. . Momenteel 13 jaar, maar nog steeds even enthousiast en lief! Altijd mee gaan schapendrijven, zelfs eigen schapen ervoor aangeschaft. Zo ontzettende intelligente honden, ze komt me galen voor iets dat ze wilt.. de deur open maken, spelen, water in haar bakje. Ze blaft als ze ergens achter een deur zit en ze wilt zich verplaatsen.
We gaan altijd zonder riem naar buiten, 4x per dag 2x korte 2x lange wandeling. We wandelen net gemak nog n uur met dr! ze negeert andere honden buiten. En legt haar focus op degene waarmee ze wandeld. Ze luisterd ontzettend goed, heb haar zelfs op 12 jarige leeftijd nog commando rol-om (waarbij ze haar lichaam vanuit plat liggen naar de andere kant rolt) en commando mooi (zitten met haar pootjes mooi naast elkaar de lucht in) geleerd! Ongelofelijk... jammer dat ze nu wat last begint te krijgen van haar heupen en gewrichten.mja ze is 13 hoort erbij
Kortom top honden!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:33

Wat een leuke foto's kom ik tegen!!

Vind het ook gwn leuk dat ik het met jullie een soort van kan dele =)

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:58

Hier ook een border collie reu van 1,5 jaar oud. Genaamd Boco. Wij doen 1 x in de week behendigheid op de club. Verder thuis veel dingen. Zoals hersenwerk, oefenen voor behendigheid (hebben zelf een paar hindernisjes), flyball, lekker wandelen/spelen, beetje speuren af en toe, enzo...
Boco heeft geleerd in huis rustig te zijn ook met onze katten gaat dat prima. (we wonen in een rijtjeshuis) Dit komt wel mede door de hondenschool waar we vanaf zijn puppy tijd al lopen.

We hebben dan ook wel bewust voor een BC gekozen omdat ik er meer mee wou dan alleen wandelen. Hiervoor hadden we een kruising BC overgenomen dus wisten we er al wat vanaf. Deze was al oud en konden we toen al niet veel meer mee wandelen. Mijn vriend en ik waren er over eens dat we weer een hond wouden. Hij zou er graag mee willen wandelen. En ik ermee sporten. Dat lukt prima met Boco. :)

Foto:
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:01

Wat een knape vent heb je!

Hier ook ik wilde idd meer als wandelen! We zin net 2 cursussen gestart, BG & behendigheid. En als het aan mij licht kan mevrouw ook vaak met mij mee het bos in om lekker dr ei kwijd te kunnen!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:02

Afbeelding
Mijn beste vriendin

Afbeelding
als jonge hond mijn andere topper

Nu een jaar en uit vacht Afbeelding

En onze jongste Afbeelding

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:48

Afbeelding

Afbeelding

Hier zijn mijn 2 borders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:55

Wat zitten er toch geweldige leuke borders bij!
Iemand ook nog voor keur met of zonder stamboom?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:17

Alles met stamboom, ik wil er mee fokken. Voor mij is zonder stamboom niet fokken.

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:19

Ik heb (bewust) gekozen voor borders met een stamboom.
Ik had gekozen voor een hond met stamboom om zeker te zijn dat ik een 'gezonde' hond heb waarvan de ouders goede heupen hadden en getest zijn op allerlei erfelijke ziekten.
Natuurlijk kan je daar nooit 100% op vertrouwen, maar de kans op erfelijke ziektes en HD is toch een pak kleiner dan wanneer je een hond hebt zonder stamboom.

Nog een reden (en dat is echt heel persoonlijk) is dat wij wedstrijd spelen met onze honden en daarvoor hebben ze een stamboom nodig. Je kan ook met een stamboomloze hond wedstrijd doen, maar dan mag je (als je wedstrijden wil doen) dat maar met 1 hond doen in heel je sportcarrière.

En de belangrijkste reden: Stamboomloze honden komen vaak uit de broodfok, en daar doe ik niet aan mee.

Maar ik ben mij er zeker van bewust dat een stamboomloze hond even lief, braaf, knap, werkwillig, gezond, ... kan zijn dan een hond met stamboom

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:53

Hier ook bewust een hond met stamboom om idd de voor de hand liggende problemen uit te sluiten. Helaas kan dat toch niet altijd en ondanks dat paps en mams beide kampioen zijn toch een hond met zware hd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:37

kohtje schreef:
Alles met stamboom, ik wil er mee fokken. Voor mij is zonder stamboom niet fokken.

En voor mij is het fokken van bordercollies zonder het drijfvermogen als enig selectiecriterium niet het fokken van bordercollies.
In mijn ogen fok je dan slechts mooie honden die op bordercollies lijken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:45

Wij hebben een halve Collie.
Een 2 jarige gekruist met een windhond.
De kleur en de haren heeft ie wat meer van een Collie. Hij heeft een iets langere vacht. Hij heeft ook een pluis staart.
Maar qua bouw lijkt ie meer op een windhond, het ranke en het hoog op de poten staan.
Drijven heeft hij ook wel, maar ook weer het racen. Dan is het oren plat en zie je een echte windhond.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:47

Kuggur schreef:
kohtje schreef:

En voor mij is het fokken van bordercollies zonder het drijfvermogen als enig selectiecriterium niet het fokken van bordercollies.
In mijn ogen fok je dan slechts mooie honden die op bordercollies lijken.

Ieder zijn mening.
En wie zegt dat mijn honden niet kunnen drijven? Omdat ik niet met schapen werk?
Ik ga nu eenmaal fokken met honden uit een showlijn . Volgens sommige is dat nieuw maar dat bestaat al heel lang. Zelfs in Engeland het land waar ze vandaan komen.
Ja ik vind uiterlijk ook belangrijk .
In Nederland wordt 99,9 van de gefokte Borders gebruikt voor sport en niet voor drijven .

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:05

kohtje schreef:
Ieder zijn mening.
En wie zegt dat mijn honden niet kunnen drijven? Omdat ik niet met schapen werk?

Dat zeg je zelf, hierboven. En inderdaad omdat je niet met schapen werkt.
Maar om het exacter uit te drukken, je hebt geen idee of je honden kunnen schapendrijven.
En tóch fok je ermee.
Omdat ze er leuk uitzien.
Ergo...
kohtje schreef:
Ik ga nu eenmaal fokken met honden uit een showlijn . Volgens sommige is dat nieuw maar dat bestaat al heel lang. Zelfs in Engeland het land waar ze vandaan komen.

Niet met border collies. En ja, dat kan ik gemakkelijjk bewijzen. Zoek maar eens op sinds wanneer border collies als "ras" (itt "type") erkend zijn door de kennel clubs (een zwarte dag voor de border collie).
kohtje schreef:
Ja ik vind uiterlijk ook belangrijk .
In Nederland wordt 99,9 van de gefokte Borders gebruikt voor sport en niet voor drijven .

Maar sport heeft de bordere collie niet geschapen. En fokken voor sport of uiterlijk zal de border collie niet in stand houden. Dergelijke fok levert een fluffy huisdierhond op, barbie collies . En van zulke hadden we nog niet genoeg :roll: .

Maar mijn kanttekening was slechts omdat ik je wat hoog van de toren vond blazen met je stamboekpapiertjes.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:19

Als er iemand hoog van de toren blaast ben jij het wel.
Dat mijn honden niet bij schapen komen hoeft niet te zeggen dat ze niet kunnen drijven.
Een oude kennel in Engeland http://www.tonkory.com/ fokken al 40 jaar show en werk lijnen.
Juist met stamboom kan je dingen in stand houden .
Ik zeg toch nergens dat mijn honden beter zijn ? Maar als ik fok doe ik hem met stamboom en anders niet.
Alleen voor schapen drijven zal er ook voor zorgen dat het ras uit sterft want er wordt steeds minder met schapen gedaan . Wordt allemaal overgenomen door machines.

Jij vind mijn honden niets (al heb je ze nog nooit gezien) maar dat wil niet zeggen dat jouw honden beter zijn. Ieder zijn meug.
Ik fok met stamboom omdat ik dat belangrijk vind (en ook nog leuk)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:34

Och ik ben zo langzamerhand aardig gewend niet begrepen te worden wat dit betreft. En zoals zo vaak allerlei zaken in de mond gelegd krijgen die ik niet gezegd heb.
In mijn post staat het duidlijk genoeg uitgelegd.
En als jij meent drijfcapaciteit in stand te kunnen houden door mét stamboom en zónder schapenwerk te fokken, veel succes.
Een beetje zoals een dressuurpaard proberen te fokken zonder enig paard in te rijden, alleen maar op uiterlijk fokken, generaties lang, denk je echt dat dat werkt?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:36

Voor mij ook met stamboom, maar uit werklijn.
En alleen uit goed aan de schapen werkende ouders.
Ik zou nooit een pup kopen van ouderdieren die ik niet beide heb zien werken en me daarin aanstaan.

Ik zoek heel bewust naar bepaalde eigenschappen in een werkhond.

Want werken is niet altijd gelijk aan werken, iedere hond heeft andere talenten, ik vind sheepsense, balans, trainbaarheid, een "natural dog" bijv. heel belangrijk, als een hond al wat talent meebrengt is het opleren zoveel gemakkelijker.

Hoe meer ervaring je opdoet met verschillende types / bloedlijnen hoe beter je leert herkennen welk type (werk)hond je wel en niet ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:37

Ik heb zelf dus ook een border collie zonder stamboom & wie weet ook dragend =)
Ik wilde super graag een keer een nestje, niet van wegen wel of geen stamboom.
Hierna laat ik dr denk ik ook ga helpen er zijn genoeg hondjes in de wereld!

Tevens is zijn een werk hond... Haar vader loopt in Barneveld op de hei ij de schapen heb ik me laten vertellen &moeders hielt thuis de schapen ij elkaar =)

Afbeelding

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:43

Neem aan dat ze wel rondom getest is? Heupen ogen etc?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:23

Als je vind dat er al genoeg hondjes op de wereld zijn waarom moet je dan toch nog doorzetten met een nest fokken zonder vastgestelde gegevens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:26

Zo denken jullie ik niet ;)
Ik ga er ook niet verder op in dan tem ik!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:21

ApolloPaard schreef:
Ik heb zelf dus ook een border collie zonder stamboom & wie weet ook dragend =)
Ik wilde super graag een keer een nestje, niet van wegen wel of geen stamboom.
Hierna laat ik dr denk ik ook ga helpen er zijn genoeg hondjes in de wereld!

Tevens is zijn een werk hond... Haar vader loopt in Barneveld op de hei ij de schapen heb ik me laten vertellen &moeders hielt thuis de schapen ij elkaar =)

[ Afbeelding ]

Werk je zelf met je eigen hond ook aan de schapen?

Heb je enig idee welke bloedlijn erachter zit of weet je daar helemaal niks van?

Bewust laten dekken of een ongelukje?
En dan wel heupen / ogen getest of niet?

Ja, ik weet het, veel vragen, ben een nieuwsgierig mens ;)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:24

I'm in love! Zulke geweldige honden zijn het!

Iemand in omgeving Twente of Wageningen die er een kwijt moet? :))