Hoe lang kan een hond alleen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:06

Je hebt nu in elk geval genoeg tijd om dingen na te vragen bij fokkers, let in jouw situatie vooral ook op verlatingsangst. En probeer na te vragen of het ras ertegen kan als het een dag minder is.

Onze boxer geeft er ook niets om als er wegens ziekte een keer wat minder gewandeld wordt. Wel doen we dan in huis wat denkspelletjes of ga in de avond lekker bij haar op het kussen zitten met de deken om ons heen. Daar kan ze heel erg van genieten. Daarbij heeft ze zelf ook lichamelijke aandoeningen waardoor ze gewoon soms een paar dagen wat minder mag doen. Denk dan aan alleen plasrondjes en niet los mogen lopen.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:07

Ik vind opzich dat dit wel moet kunnen. Er zijn genoeg andere honden die ook zolang of langer alleen zitten en verder minder beweging etc. krijgen. Als je merkt dat de hond het toch wat lang vind kun je misschien kijken of het mogelijk is dat iemand even tussendoor met je hond een klein blokje om kan doen(dus niet een uur wandelen) zodat ie even kan plassen en weer iemand ziet.

Er zullen altijd mensen zijn die zeggen dat het te lang is(bij dat soort mensen is het nooit goed) maar als we zo beginnen mag niemand een hond hebben want het komt altijd wel een keer voor dat je hond alleen zit. Hij kan nou eenmaal niet altijd mee.

Als je hond de aandacht en beweging krijgt die jij zegt moet ie blij zijn met een baasje als jij. Menig ander hond zit een hele dag alleen en vaak ook nog in een bench en loopt daarnaast niet meer als 3x een blokje om in de buurt. Ik zou zeggen ga lekker op zoek naar een hondje en veel plezier met je nieuwe maatje.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 10:09

@ Yipee, daar heb je helemaal gelijk in hoor. Naar mijn idee is de situatie ook een twijfelgeval en dat uit zich ook in dit topic. Sommige vinden dat het niet kan, sommige vinden dat het wel kan. Zelf kan ik ook de voors en tegens bedenken.

Ik vind persoonlijk 7u ook best lang, anders had ik niet getwijfeld. Verzachtende omstandigheden zijn dat er daartegenover wel veel met de hond gedaan wordt. Daarbij komt dat ik in de toekomst alleen maar minder ga werken of helemaal stop met werken (als er kids komen), maargoed, je kan nooit echt ver in de toekomst kijken natuurlijk.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:11

Caesar schreef:
Wat een gezever.

Een hond kan prima van 08.30 tot 15.15 alleen blijven. Mensen moeten eens ophouden die dieren te behandelen als kinderen. Als hij gewoon voldoende ruimte eromheen krijgt, wat in mijn ogen meer is dan een gemiddelde huishond, kan het prima.

Inderdaad wat een gezever! Een hond is geen kind, maar wel een dier met behoeften. Waaronder het doen van zijn behoeftes! Ga jij maar eens 9 uur niet naar de WC. Of is dat ook geen probleem?
Wel stop je dan natuurlijk met water drinken want je bed onder plassen is ook zo vervelend.. Heel goed voor je nieren! En 's nachts moet je slapen dus al met al kun je zo'n 17 uur niet drinken.

Gelukkig heb ik een hond die na een uur of 4 alleen gewoon zijn plas laat lopen. Hij redt het niet en gaat het niet ophouden. +:)+ Daarom komt voor hem de uitlaatservice als er dagen zijn waarop ik langer weg ben. Ook laat ik hem niet alleen maar met de hond van mijn ouders. Er zijn soms dagen waarop de uitlaatservice 2 of 3 keer komt. Hij is mega actief dus lopen wij op zulke dagen gerust een keer of 6 / 7 en nee dan geen rondje om de sloot.

Ik vind het heel erg goed dat TS er duidelijk over denkt voordat ze een hond aanschaft. Maar TS ik zie echt niet in wat er zo erg is aan de uitlaatservice. De hond kan lekker plassen en poepen, is er even uit en jij kan met een gerust hart ook een kwartiertje later uit je werk komen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:12

Wat ik vooral vind is dat je als je de hond langer dan een paar uurtjes overdags alleen laat, dat je op die dagen 's avonds ook niet nog iets moet gaan ondernemen waarbij de hond niet mee kan of waar verwacht wordt dat ie in een hoekje gaat liggen tukken ofzo.

Ik werk 3 dagen in de week 8 uur, op die dagen werkt mijn vriend vaak thuis, maar soms ook niet. Oll kan prima alleen blijven en op dagen dat vriendlief thuis is heeft ie de keus om in de woonkamer te gaan liggen of bij vriendlief in het kantoor, maar van vriendlief begrijp ik dat ie meestal op de bank hangt. Hij zou vast bést de hele dag alleen kúnnen blijven, maar ik wíl het gewoon niet. Op dagen dat vriendlief niet thuis kan werken gaat ie tussen de middag naar huis om een flinke ronde met Bolle te lopen of zorgen we dat ie met iemand anders mee kan. HUS heb ik nog geen gebruik van gemaakt maar zou bv wel een optie zijn voor van de winter. Zodra ik thuis ben gaan we lekker naar het bos, goed uur rennen vliegen doen, en op de dagen dat ik werk zijn de avonden gewoon altijd vrij voor Oll. Soms is zo'n avondje ook alleen lekker samen bankhangen hoor, we gaan echt niet altijd spannende dingen doen, maar ik vind het gewoon oneerlijk als ie na zo'n dag nóg eens alleen zou moeten blijven oid. Mee op visite naar mijn moeder kan best, mee op visite naar andere familie doen we gewoon niet op die dagen.

Ohja, en uiteraard slaapt ie op bed, anders is het helemaal zo sneu :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:12

Fleuribelle schreef:
De hond krijgt bij jou op deze manier een goed leven. Er zijn er zat waarvan de baas de hele dag thuis is waarvan de honden het slechter hebben. Als je de hond zoveel uitdaging biedt door veel met hem bezig te zijn, dan zal hij de uren die hij alleen is benutten door lekker te gaan slapen. Ik zeg gewoon doen. Jij bent er bewust mee bezig en hebt er goed over nagedacht.

Dit dus inderdaad ook.
Er zijn zoveel mensen die dagelijks thuis zijn waarbij een hond maar 2x per dag een klein blokje om gaat. Ik vind dat TS er goed over nagedacht heeft en ik weet zeker dat haar toekomstige hond een prima leven krijgt.

hwn

Re: Hoe lang kan een hond alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:16

Kan de hond niet buiten in die tijd? De mijne zat ook regelmatig alleen, maar wel langs de straatkant (was erg populair in de buurt), had een grote uitloop en een "hok" van 4x4m. Heeft er nooit last van gehad, maar ik liet de mijne nooit in huis, dus hiermee minder ervaring.

Zijn laatste jaren is ie verhuisd naar mijn ouders, mocht daar wel in huis, maar daar was bijna altijd iemand thuis.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:18

Iris82 schreef:
Fleuribelle schreef:
De hond krijgt bij jou op deze manier een goed leven. Er zijn er zat waarvan de baas de hele dag thuis is waarvan de honden het slechter hebben. Als je de hond zoveel uitdaging biedt door veel met hem bezig te zijn, dan zal hij de uren die hij alleen is benutten door lekker te gaan slapen. Ik zeg gewoon doen. Jij bent er bewust mee bezig en hebt er goed over nagedacht.

Dit dus inderdaad ook.
Er zijn zoveel mensen die dagelijks thuis zijn waarbij een hond maar 2x per dag een klein blokje om gaat. Ik vind dat TS er goed over nagedacht heeft en ik weet zeker dat haar toekomstige hond een prima leven krijgt.

Dan krijg je de vergelijking: Alle paarden staan 24 uur per dag op stal, jouw paard maar 22 dus jij biedt het dier een goed leven.

Een beetje krom imo.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:22

Het ligt ook heel erg aan je hond, het alleen laten, dat doen we hier ook als we allebei moeten werken (maar honden lopen overdag buiten en in de schuur). Onze ene hond is 's avonds gezellig bij ons bij de paarden en in de schuur, de andere gaat weer in huis liggen slapen ;) Dus zielig als je niets met ze gaat doen 's avonds? Nee, maar je zal wel je ritme aan moeten passen aan de honden.

Ik denk trouwens dat als we de hele dag weg zouden zijn en ze de hele dag binnen moesten zitten, wel eens zouden informeren of er geen buurkinderen zouden zijn die met ze zouden willen lopen tussen de middag. Uitlaatservice vind ik nog best een dure hobby, dan kan je beter de buurjongen 2,50 per keer betalen ;)

@Selka, als je de hele dag bij huis bent betekent dat niet automatisch dat je tijd hebt voor je honden. Op een 'niet-werk-dag' moeten de de kinderen van/naar school, huishouden gedaan, evt. boodschappen, zwemlessen, enz enz, dus denk je dat er dan meer tijd overblijft? Nee, de honden vinden het prima om naar buiten te gaan, want stofzuigen vinden ze vreselijk, traplopen kunnen ze niet (dus als ik boven ben tja...) enz enz.... Dus ik vind me zeker in Iris82 haar post

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:25

@Santos_05, honden naar buiten vind ik al anders. 1) ze zijn buiten en 2) jij hebt meerdere honden.

Mijn niet-werk-dagen zien er heel anders uit. Ik heb geen kinderen en de hond volgt mij dan ook heel de dag. Ook tijdens het stofzuigen.

Het zal dus ongetwijfeld ook aan de hond liggen.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:25

Onze hond zit 3 dgn in de week van 7.30 tot 17.00 alleen.
Juist vanwege mijn werk heb ik voor een volwassen hond gekozen die dat gewend was. Wij kregen haar toen ze 4 was en ze zat 5dgn in de week alleen op een flat. Nou is het wel zo dat mijn moeder meestal 2 dgn in de week haar al om 15.15 uitlaat.
Het zal ook aan de hond liggen maar als ik naar onze hond kijk ligt ze als we thuis zijn ook grotendeels de hele dag ga slapen.
Succes met je keuze ik zeg doen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:28

Persoonlijk heb ik er niet zoveel moeite mee.
Er is mij ooit verteld dat een hond geen tijdsbesef heeft.Dat hij zich niet bewust realiseert of jij 10 minuten weg bent of 8 uur.
Hoewel ik daar mijn twijfels over heb, wil ik het misschien ook wel graag geloven.
Ik werk 4 dagen in de week waarvan ik 3 dagen van huis ben. Voorheen waren mijn jack russels dan 8 uur of langer per dag alleen.
Ze konden echter zelf via het kattenluik naar buiten en hebben het hele huis (met uitzondering van de bovenverdieping) tot hun beschikking.
's morgens werden ze dan door mij uit gelaten, tussen de middag nam de buurvrouw ze mee naar het bos en zodra ik thuis kwam gingen ze uiteraard weer met mij mee.
Sinds kort is een van de jacks overleden en is er een teckel pup bij (inmiddels is hij 8 maanden).
De teckel heeft al heel snel geleerd hoe hij ook zelf naar buiten kan. Nu worden ze 's morgens door mij uitgelaten en daarna gaat de teckel in de bench. Rond een uur of 10 worden ze opgehaald en gaan ze spelen in het kinderdagverblijf (ze worden opgehaald door de oppas, een vriendin van me, liefkozend KDV genoemd) en zodra ik terug ben van mijn werk weer door mij opgehaald.
Dus als je echt wilt, kan er volgens mij een hoop hoor :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 10:30

Hoe lief bedoeld ook: dat andere honden het slechter hebben vind ik geen goed argument om dan maar wel aan een hond te beginnen.

Ik wil het vooral realistisch bekijken.

Een uitlaatservice wil ik liever niet, niet vanwege de kosten, wel vanwege het feit dat mijn ervaring is dat het een hond heel veel energie kost. Ik ben bang dat dat gewoon teveel wordt. Ik zou dan de ochtendronde kunnen skippen en er gewoon een klein blokje om van 25min. van kunnen maken maar dat is nou juist niet waarom ik een hond wil. Ik wil een hond om lekker te kunnen wandelen. Ook in de ochtend, ook in de regen. Ik ben geen lange slaper, 9 van de 10x ben ik om 6u klaarwakker, ook in het weekend, dus juist lekker een uur uitwaaien voordat ik naar kantoor ga is hetgeen waar ik een hond voor zou willen.

Een middagrondje valt wellicht nog te organiseren, maar ook nog een lange wandeling met een uitlaatservice vind ik eigenlijk too much.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:36

Je moet ook geen hond nemen omdat er honden zijn die het slechter hebben dat bedoelde ik niet.;)

Als je zelf het gevoel hebt dat het kan en alle voors en tegens hebt afgewogen, hebt bekeken hoe en wat en je vind dat het kan moet je het gewoon doen!

Een uitlaatservice word denk ik idd wat te veel van het goede maar als een klein middagrondje lukt zou dat ideaal zijn, denk ik.

Succes met het maken van de keuze!

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:38

Onze hond wordt twee keer per dag goed uitgelaten en tussendoor bij behoefte. Ze is drie dagen per week van 6.30 tot 15.45 "alleen" dwz dat de (volwassen) kinderen veel thuis zijn, maar niets met haar doen. Ze ligt beneden en vindt het wel best zo. (mechelse herder van 5 jaar)
Ik ben me ervan bewust dat we een heel gemakkelijke hond hebben. Maar dat de situatie ook kan veranderen, ze kan ziek worden waardoor ze meer aandacht nodig heeft op de dag.
Ook ik had het ideaalplaatje in mijn hoofd, hond lekker mee naar paard. Maar dit plaatje was snel over toen bleek dat onze hond erg graag poep -met name paardenpoep- eet :) Zij is dus uiteindelijk nooit mee geweest.

Zolang je je bewust bent van het feit dat alles anders kan lopen dan jij plant, en je inderdaad over een volwassen hond spreekt, lijkt het mij niet onmogelijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:45

Onze hond wordt 3x per dag uitgelaten. Om 9.00, om 17.00 en om 22.00. En geen van de keren heeft hij haast. Hij zou ook prima met 2x uitlaten kunnen. Waar wel rekening mee gehouden moet worden is de voeding. Van de kwalitatief mindere voersoorten poepen en drinken (dus plassen) honden meer. En dan is de kans groot dat ze tussentijds nog een keer uit moeten.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:51

Onze hond (Golden Retriever) is als wij werken ook alleen thuis.
Wel hebben wij een hondenluik, die staat altijd open zodat ze zelf kan bepalen of ze binnen of buiten is. Als we soms eerder thuis zijn ligt ze heerlijk buiten te zonnen of op het gras te spelen, of gewoon op haar mand te slapen.
Wel hebben we van tevoren flink geïnvesteerd in een goede omheining van onze tuin.
Verder wordt ze (minimaal) 3x per dag intensief uitgelaten in de uiterwaarden, waarbij ze lekker losloopt en mag zwemmen, spelen en graven.

We hebben haar nu iets meer dan een jaar en ze lijkt erg tevreden bij ons, wel gingen we expres op zoek naar een oudere hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:59

Ik zie liever iemand die heerlijk actief bezig is in zijn vrije tijd met de hond, dan de verplichte "3x met een chagrijnige kop want het regent poep en plas rondjes".

Want die zie ik hier in de buurt ook genoeg...waarom heb je dan een hond, vraag ik me af.

Ik zeg, ga ervoor.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:05

Lekker doen! Ik zie geen enkele reden om het niet te doen. Toen ik aan mijn eerste hond begon, werkte ik van 8 tot 2 dus ongeveer dezelfde tijden als jij aangaf, vier dagen. Geen enkel punt. En inmiddels heb ik er vier, zijn zo opgevoed dus weten niet beter. Als ik dan zoals nu regelmatig thuis ben, kijken ze gerust verstoord op omdat je in de kamer loopt terwijl ze gewend zijn overdag te slapen!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:10

In de meest ideale situatie is een hondeneigenaar gewoon altijd thuis. Maar ik denk dat het prima in je leven past TS. Wellicht zul je een paar (kleine) aanpassingen moeten doen in je eigen idee van 'een hond aanschaffen'.

Twee dingen waar ik denk dat je nog eens over na moet denken;

1 Ras keuze. Ik heb inmiddels aardig wat ervaring met Tollers en dat zijn zeer energieke dieren. Na thuiskomst meteen door naar de paarden is bij deze honden geen optie naar mijn mening. Eerst een uur ravotten, dan mee naar de paarden. Geloof me, doe je de rest van je stalgenoten/honden ook een plezier mee. Als ik kijk naar mijn eigen ervaring met Stabij types is dat wisselend. De een is rustig, de ander heeft alle vormen van ADHD (en nog wel meer :+ )

2, Leeftijd. Je hebt het hier steeds over 'als de hond 1 jaar is'. 1 jaar gaat op papier misschien richting volwassen, maar in praktijk zijn het gewoon dikke pubers. Die hebben veel te doen nodig en bij gebrek vinden ze wel wat (ik weet niet hoeveel je gehecht bent aan meubels etc :D ). Uiteraard kun je ze opsluiten om schade te voorkomen, maar dat lost het energieke niet op. Honden zijn gewoon tot een jaar of 3 sowieso een bom energie.

Verder vind ik dat ChristaMoor ook een goed punt maakt :j Met een pup moet je maar afwachten wat je in huis haalt. Vrienden van mij hadden een pup die auto ziek bleek te zijn. En niet een beetje ook. Die hond begon al te piepen als hij de auto zag. Elke dag mee naar de paarden was voor die hond alleen maar een hel geweest. :(:)

Ik heb zelf bij mijn laatste hond gekozen voor een oudere hond. Misschien niet direct je eerste keuze, maar echt, het doet niet onder voor een puppy. Ik heb de relatie tussen mij en de hond niet anders ervaren dan bij honden die er vanaf pup zaten. Je zult alsnog veel tijd moeten investeren in de opvoeding, maar je krijgt niet meer te maken met alle 'pup en puber' zaken. Enige nadeel. Je hebt de hond niet 10-15 jaar. Ik heb van de mijne 7 jaar mogen genieten (hond was al 7/8 toen ik haar ophaalde). Toch zou het het zo weer doen (puntje tijdgebrek hier helaas nu ook aan de orde). Voordelen wegen voor mij op tegen de nadelen. En ze zijn je zo vreselijk dankbaar.

Tot slot, ik begrijp je tegens voor een uitlaatservice. Maar hoe dit ervaren wordt verschilt echt per hond. Ik koos overigens altijd voor een individuele wandeling (mijn hond ging niet structureel, maar af en toe een dagje). Beviel heel goed.
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 26-08-14 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:13

Ik heb een poedel van inmiddels 2 jaar oud. In het begin dat we hem hadden werkte ik deeltijds. 18u per week. Hierdoor kon ik hem goed trainen op alleen blijven.
Nu werk ik 38u per week en zit de hond alleen thuis voor 8 uur.
Mijn hond krijgt wel voldoende speeltjes. Ik heb eens een camera geplaatst en de hond lag de meeste tijd gewoon te slapen.
daarnaast krijgt de hond wel veel aandacht als we thuis zijn. En als we gaan wandelen is dat in een natuurgebied waar we hem soms los laten lopen.

verder is hij een heel rustige hond die veel slaapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:20

Hier zit de hond gerust 8 uur alleen. Heeft een schuilplek en kan lekker buiten lopen. En heb een zeer energieke labrador. 'S ochtends laat ik hem een uur uit. Na school/stage weer een uur. Neem dan ook vaak een balletje mee. En 's avonds een grote ronde fietsen.

Train elke dag 20 minuutjes appèl. En straks starten met speuren. En voor de rest speel ik vaak tussen huiswerk door met hem. En wat erg vermoeiend voor hem is auto rijden. Aangezien hij dan veel prikkels binnen krijgt. Meneer zit graag naar buiten te kijken.

En als ik het nog niet druk genoeg heb. Mijn moeders hond heb ik ook on training. Ga ik ook elke dag heen om te oefenen en 2 x per week naar de ipo club.

Vroeger was het gewoon normaal. Snap niet waarom het tegenwoordig zielig is.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:47

Ik zou heel oppervlakkig kunnen zeggen, ja doen!!

Maar dat doe ik niet uit ervaring :n
Mijn JR kon je bij wijze van 12 uur alleen laten, deed ik niet, maar als voorbeeld

Ik heb nu een hond, hoe lief ook die al strest bij een uurtje. Hij kan maximaal 5/6 en dan gaat hij "wolven"
Nou werk ik alleen. Op zaterdag drie uurtjes en is mijn man thuis dus we hebben daar op zich geen probleem mee. Maar wil hier dus mee aangeven dat je het wel moet treffen met je hond dat hij het kan en accepteert. Jij wil een energieke hond, nou die hebben wij dus ook, met als gevolg dat hij de hele dag stuitert ook al heeft hij al twee uur met het paard mee gelopen in recreatie gebied....

Je moet over alle eventuele scenario's goed nadenken

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 11:49

Iedereen super bedankt voor de reacties! :D

Voor iedereen die denkt of het gevoel krijgt dat ik mijn keuze al heb gemaakt: Nee, absoluut niet. Ik ben iemand die zich maanden vantevoren begint in te lezen, zoveel mogelijk info verzameld. Pas als ik het zeker weet ga ik lange-termijn-plannen. Meestal duurt dat ook nog een paar weken/maanden dus dat is ook nog bedenktijd. Als ik m'n planning en alles op orde heb maak ik pas echt een definitieve beslissing. Dus geen zorgen, er zit hier echt niet binnen een paar dagen een marktplaats-pup. Als ik het allemaal zou zien zitten en willen heb ik het op z'n vroegst over voorjaar/zomer 2015. :)

Ik heb ook over pb een hoop reacties gehad van mensen die hun hond meerdere dagen per week een x-aantal uren thuis laat (al dan niet met gezelschap) en de meeste mensen ervaren het gewoon prima, afhankelijk van ras etc. Ik ben nog in afwachting van de reacties of berichten van mensen die zeggen: 'ik dacht dat het wel kon maar bij nader inzien zit m'n hond echt te lang alleen, ben ik veel te afhankelijk van mijn hondenuitlaatservice etc want anders sloopt hond het hele huis'. Want ook die reacties hoor ik graag!! (Dan weet ik tenminste wat me te wachten staat.)

Een volwassen hond sluit ik niet uit, maar heeft inderdaad niet mijn voorkeur. Zeker omdat ik echt actief wil lopen met de hond vind ik het niet handig om een oudere hond te nemen. Onze flatcoated retriever was echt veel fitter toen ze 2 was dan toen ze 7 was bijvoorbeeld, is helaas op 8-jarige leeftijd overleden door een allergische reactie op antibiotica. Daarom ben ik wel een beetje huiverig om aan een bijv. 6 of 7-jarige hond te beginnen.

De 1 tot 2-jarige vind ik eigenlijk qua leeftijd heel mooi alleen ik zie daar toch wel veel broodfok honden bij mensen die totaal niet hebben nagedacht over de verantwoordelijkheid en consequenties van een hond en dus veel honden met een gedragsprobleem (door te weinig aandacht/opvoeding/socialisatie in de vroege jaren).

Wat betreft het ras, ook dit staat nog geheel open. Voorkeur gaat uit naar een apporterend ras (vind ik leuk om actief te doen) en een ras dat prima in staat is om 2 a 3u achtereen te lopen, ook in hoger tempo. Zwemmen vind ik leuk en de mogelijkheid bestaat in de omgeving ruim voldoende. Ik ben niet zo gecharmeerd van de vecht-waak-types al vind ik een witte herder bijvoorbeeld ook wel erg leuk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:53

Dat is ook een reden waarom ik geen hond hoef/ wil.