Iemand ervaring met penis amputatie bij kater?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:07

justdiesel schreef:
@Goeroe, fijn om ook een minder succesvol verhaal te lezen, ook dit kan gebeuren........
Wat zal jij destijds in je rats hebben gezeten......
Ik neem het zeker mee in mijn beslissing.

Ja, het was inderdaad een spannende en vervelende tijd, maar de belangrijkste conclusie is wel dat ik het met alle kennis van nu opnieuw zo zou doen. Wat het natuurlijk zo lastig maakt is dat je ziet dat je beestje pijn heeft en dat je nooit zeker weet hoe een behandeling zal aflopen. Wat vervelend dat je kat nog niet goed plast, maar wel fijn dat er niets verkeerds te zien was op de echo. Ik hoop dat het snel beter gaat!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:30

Krijgt de kat wel nog pijnstilling??
Dat is volgens mijn da wel belangrijk zeker nu je zeker bent dat alles verder opzicht goed is.
Vaak is alles nog wat geïrriteerd en durven ze niet te plassen bang dat het pijn zat gaan doen en als het dan ook net een beetje pijn doet stoppen ze met plassen.
Vaak helpt het om toch een dikke week tot 10 dagen pijnstilling te geven, tot echt alles rustig is.
Eerst moet alles weer goed op gang zijn anders blijf je in een cirkel.
Succes en beterschap en super dat je zo goed oplet.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 17:22

@Goeroe, Dank je

@Jesito, Ja hij krijgt 1 keer per dag een spuitje in zijn mond met Meloxidyl (pijnstilling) en twee keer per dag een tabletje Clavubactin (AB kuur)
Ik vind dat zeker ook heel belangrijk, heb zelf ook ooit een chateter gehad en plassen daarna is echt niet fijn..... :n
Hij heeft in een week tijd twee keer dat gehad dus het zal zeker wel gevoelig zijn.
Dank je wel.

ThreeFingers

Re: Iemand ervaring met penis amputatie bij kater?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:50

Is hij nog getest op blaasontsteking?
Het kan zijn dat de binnenkant van de plasbuis geïrriteerd is, en gezwollen waardoor de plasruimte kleiner is en er alsnog pijn is bij het plassen.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:05

Mijn kat is hier wel voor in aanmerking gekomen, maar door blaasgruisvoer kwam het gelukkig op tijd goed. Hij heeft wel een vervelende pijnlijke tijd gehad. Meerdere keren verstopt gezeten, naar de dierenarts, schoonspoelen/katheter in... Het lijkt me een vrij heftige ingreep.

Wij gebruiken trouwens voer van de Pet's Place. Merk + naam weet ik even niet meer. Onze kater van 6 kilo krijgt maar 25g (of minder...) per dag dus zo'n zak gaat dan wel even mee. Ik denk er wel over om met de dierenarts te overleggen om hem op versvoer te zetten omdat hij dan meer vocht binnen krijgt en dit net zo'n verzurende werking zou moeten hebben als de toegevoegde stof in blaasgruisvoer.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 18:57

@Threefingers, voor de blaasontsteking heeft hij antibiotica gehad.
Ik denk ook zeker dat dat op het moment het grootste probleem is, dat het hem gewoon nog pijn doet bij het plassen omdat alles van binnen kapot is of gevoelig is.

@Simoonzel, dat is best weinig die 25 gr.
Als ik kijk dat ik hier 50 gr per dag per kat moet voeren en hoe vlug ze dat al op hebben......
Dat natvoer mogen ze nu toch helemaal niet hebben met blaasgruis?

Vandaag lijkt het wat beter te gaan met meneertje, hij zit niet meer zo vaak steeds kleine plasjes te doen.
Helaas heb ik hem niet precies in de gaten kunnen houden met plassen dus bij een paar plasjes weet ik niet of die van hem zijn of van de dames hier.
Maar als ze van hem zijn dan plast hij al wel iets meer.

Trouwens sinds meneer en de dames op dat dieet voer staan word er veel minder geplast en gepoept, is dat normaal?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:33

Juist veel water geven! Dat spoelt m lekker door, t schijnt dat ze van een waterfonteintje beter gaan drinken (katten zijn van nature slechte drinkers).
En van de diverse dieetvoermerken is ook natvoer te krijgen ;-)

Ik weet niet wat ze hiervoor voor voeding kregen? Als dat bijv whiskas was of ander supermarktvoer is t niet gek. RC en hills zitten kwalitatief veel betere voedingsstoffen in, dus t wordt beter verteerd door t lichaam en minder uitgescheiden. T lichaam kan er veel meer mee en er zit minder vulstof in waar ze niks mee kunnen. Uiteraard zijn de meningen over wat nu goed voer is verdeeld, maar supermarktvoer is niet voor niks zo goedkoop.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 19:45

Hij kwam altijd als ik in de badkamer was (al was het 10 keer op een dag) gezellig mee en dan ging hij in bad zitten en zette ik de kraan even open.
Vond hij helemaal geweldig!
Maar sinds hij 2 keer opgesloten heeft gezeten in de badkamer omdat ik hem apart moest houden komt hij de badkamer echt niet meer in..... :+
Zal vast wel weer een keer komen hoor maar nu even niet.....

Nee was niet van supermarkt maar bij de boerenbond en dierenspeciaalzaak hebben ze dat.
Waterfonteintje zal ik morgen eens voor kijken, ze drinken ook erg graag uit de vijver en het ornament buiten.
Maar met dit weer komen wij niet buiten in de tuin dus hun vanzelfsprekend ook niet.
(ze komen alleen aan een tuigje buiten als wij er ook bij zijn)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:01

Dat is idd wel heel belangrijk, goed drinken.
Dat neutraliseerd de zaak een beetje en alles spoelt idd goed mee naar buiten.
Anders de vijver naar binnen plaatsen hahaha.
Flauw....
Sommige geven ook oets van cranberrie bij (ergens gelezen) maar ik denk dat goede voeding en goed drinken het belangrijkste ziin.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:41

Wij hebben in het begin wat water door het natvoer gedaan. Werkte eigenlijk perfect!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:51

Chakkie17 schreef:
Wij hebben in het begin wat water door het natvoer gedaan. Werkte eigenlijk perfect!

Zo doe ik het idd ook

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:11

Ik heb een kater die eerst last kreeg van struvietgruis, dat met voer oplosbaar is en dit jaar, nadat het jaren goed was gegaan, oxalaatstenen kreeg. Die laatste zijn operatief verwijderd. Daarna duurde het echt nog wel even voordat hij normaal kon plassen, want door de steentjes waren zijn blaas en plasbuis geïrriteerd geraakt, aldus de DA.

Mijn katten zitten samen op Hill's C/D en dat bestel ik bij zooplus net wat goedkoper dan bij de DA. Ik gooi over elke portie brokjes een flinke klets water, zodat de kans op nieuwe stenen minimaal blijft. De gruiskater krijgt nu wel ook 's morgens een half plastabletje ivm de oxalaatstenen. Urine is recentelijk goed bevonden, alleen eind van het jaar een controlefoto voor de zekerheid.

Mijn heertjes zijn trouwens nu bijna 12 en Stoffer was denk ik een jaar of 6-7 toen hij struvietgruis kreeg, waar hij daarna geen last meer van heeft gehad. Helaas dus wel oxalaatstenen ontwikkeld op zijn 11,5 jaar ongeveer.