Pup heeft weer diarree.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Re: Pup heeft weer diarree.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:56

Heb toevallig net een update gegeven in het topic, moet je maar even kijken :) ( voordat we in jouw topic een verhaal hebben over mijn hond haha)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:58

Als je bij de DA bent, neem dan wat rehydration support en convalesence support mee. dat is altijd handig om in huis te hebben. Is hij ontwormd? Een snaptest voor giardia is zo gedaan. Het is ook nuttig om naar coccidiose te kijken, maar dat moet via de GD dus dat duurt langer.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 10:07

Jemig Nessah heb je update net gelezen. Wat een gedoe zeg.. Gelukkig gaat het wel iets beter met hem..
@ Nikka: Bedankt voor je advies al zeggen die termen mij niks haha :+ Bestaat het ook in jip en janneke taal? :P
Hij is dinsdag 29 juli ontwormd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:20

Hier nog iemand met een pup (nu 9mnd) die al sinds 8 weken oud problemen heeft met zijn darmen.
Eerst had hij darmparasieten (geen wormen), daarna lucht in zijn darmen en maandag heeft hij een darm infectie opgelopen.
Ook heel erg braken en heel erg slechte ontlasting. Het was gewoon water wat er uit kwam en het was erg donker (bijna zwart)
Heeft elke keer medicijnen gekregen en dat hielp dus wel maar soms is het weer raak en is er weer wat met zijn darmen, blijkbaar zwakke darmpjes. Afgelopen keer een injectie gekregen en we moesten hem dus weer kip met rijst gaan voeren 2 dagen lang, en de 3de dag mengen met zijn eten. Gaat nu gelukkig weer goed maar het is wel telkens weer schrikken hoor.
Hij is de laatste keer er echt heel erg ziek van geweest. Vind het ook erg vervelend.. :(

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:31

Mochten de darmen niet opknappen, dan kan je zelfs met negatieve snaptest overwegen om toch 2 of 3x te ontwormen met panacur. Helemaal baat het niet dan schaadt het niet, is niet het geval. Maar de schade die aangericht wordt door giardia is dusdanig groot dat ik de schade die door wat enthousiast ontwormen wel op de koop toe neem. Eventueel daarna een probiotica-kuur.

Behandeling
De behandeling van Giardia bij honden bestaat uit een driedaagse kuur met Panacur PetPaste.
De dosering is 50 mg/kg lichaamsgewicht,eenmaal daags, gedurende drie opeenvolgende dagen.

En dat dan na 2 weken weer, en eventueel na nog eens 2 weken weer.

Als het dan niet weg is, dan gaat het waarschijnlijk ook niet weg met panacur (dat sluit giardia trouwens niet volledig uit, maar dan moet je op een ander middel over gaan als het wel giardia blijkt te zijn). Voor pups raden ze sowieso iedere 4 weken aan met ontwormen. Dus het gaat maar om eenmaal extra ontwormen.

Waarmee heb je deze ronde ontwormt? Want ook bij honden zijn verschillende middelen die anders inwerken en ev. resistentie is bij wormen.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 13:47

@Believe, goh wat vervelend zeg! Nu ik me er wat meer in verdiep hoor ik het op eens veel meer..

@Mizora, bedankt voor je uitgebreide uitleg! Hij is 29 juli ontwormd met stronghold (schrijf ik het zo goed?).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:59

Hij is dus ontwormt met Selamectine als middel (kijk maar op het doosje).

Bayer Drontal (pup) bevat Pyrantel en Febantel (de volwassen versie ook praziquantel). Dus dat zou ik, als je niet voor panacur gaat, de volgende keer geven.

En zo zijn er meer middelen, sommige uit dezelfde tak, sommige echt totaal anders (en dus geen kans op kruisresistentie). Hier staat een lijstje middelen:
http://www.wormbestrijding.nl/Ontwormin ... d_1207.pdf

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 14:00

Bedankt Mizora! Het doosje heb ik helaas niet omdat ik het bij de DA heb laten doen.. Zal zo even in je link kijken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:02

Er is overigens niks mis met het middel, maar het bestrijdt geen giardia en als je het werkzame middel weet dan kan je de volgende keer wisselen (eigenlijk net als bij paarden). Vanaf een jaar zou ik af en toe een wormonderzoek doen en niet meer preventief ontwormen (of slechts eenmaal per jaar).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:44

Hier is het weer mis met mijn hond hoor, weer gebraakt... :(

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:53

Believe schreef:
Hier is het weer mis met mijn hond hoor, weer gebraakt... :(

ik ken het van de mijne..

wel goed laten uitsluiten dat het niet iets anders is dan gewoon een zwak maag darm kanaal..
kost je waarschijnlijk wel een paar jaar om alles uit te balanceren en de eerste tekenen te herkennen en tijdig over te stappen naar licht verteerbaar voer zodat je de DA kunt voorkomen omdat het weer te ver is doorgeschoten..

vooral omdat het nu nog een pup is, is het evenwicht snel verstoord.

Mijn hondje braakt helaas minimaal 1x per week.. gelukkig gaat ze eerst kokkend een rondje lopen en doet ze het altijd op nuchtere maag (komt slijm/schuim uit dan). Verder gebeurd er dan niets.. ik zet haar buiten zodat ze het even kwijt kan en wat frisse lucht kan happen en daarna komt ze binnen alsof er niets gebeurd is.. ligt niet aan het eten, of dat ze slecht zou eten.. zodra de maag echt leeg is, raakt hij gewoon van streek bij haar (ze heeft de hele dag voer tot haar beschikking, dus vermoedelijk is ze dan al wat van slag, eet niet en dan spugen.. daarna is het weer goed)

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 09:12

Hier is inmiddels alles rustig. Tiësto heeft sinds zondagochtend geen diarree meer gehad. Net met hem naar de DA geweest. Ga toch voor de zekerheid een ontlastingsonderzoek doen. Dus nu... poepscheppen :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:42

Ik zou ook eens naar die brokken kijken.

Wij kregen onze pup wat schraal mee van de fokker en zijn ontlasting was niet geweldig.
Thuis gelijk op onze eigen brok gezet en de ontlasting werd prima.
Tot 2 x toe de fokkersbrok opnieuw geprobeerd en gelijk weer diaree.

Hij is nog steeds wat schraal maar groeit enorm en is levendig.
Wel bij de DA een zeer goed ontwormmiddel gekregen en dat moet ik nogmaals herhalen.

Veel sterkte met de pup TS
Ik zou nog wat langer met het voer van de DA doorgaan en anders voer zoeken wat daar op lijkt.