Vlooienplaag.... handen in het haar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:56

Vlooien kunnen heel hardnekkig zijn. Bedenk dat een volwassen vlo zo'n 50 eitjes per dag legt, die binnen 3/5 dagen uitkomen. Die binnen een paar dagen ook weer eitjes leggen(nadat ze zich gevoed hebben met bloed). Een plaag is dus binnen korte tijd heel erg groot. Er zijn hier al veel goede tips gegeven. Ik zou idd ook wat vlooienspul in mijn stofzuigerzak doen, maar deze zak zou ik na 1x stofzuigen ook meteen weggooien.

Vlooien zijn bijzonder hardnekkig. Larven kunnen maanden in een kier van een vloer of plint liggen totdat er een geschikte "gastheer" voorbij komt. Dit voelen ze aan de trilling en warmte en plop, dan komen ze uit en springen op je kat of hond!

Ook zijn er tests gedaan met het invriezen van levende vlooien en die sprongen na ontdooien weer vrolijk verder, dit vertelde mijn eigen da mij een keer. Of het waar is weet ik natuurlijk niet.

Ik wissel zelf altijd met regelmaat af wat vlooienmiddel betreft, maar Frontline werkt bij mijn katten echt niet meer. Heb ze gisteren voor het eerst een Comfortis tablet gegeven. Mijn katten hebben geen vlooien, maar ik geef ze standaard om de 4/6 weken "iets" tegen vlooien.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 10:07

Jeskim schreef:
Mijn katten krijgen die injecties ook en ik ben er ook heel erg tevreden over!! Toch een fijn idee dat de rotzakken zich niet meer voort kunnen planten!!
Verder koop ik geen frontline meer, werkt bij mijn katten echt niet. Ik haal altijd spul bij de dierenarts, ook vroeger voor de hond toch de beste middelen.
Ik gebruik nu Effipro tegen de vlooien bij de katten, maar nu ze de programm injecties krijgen heb ik veel minder last van vlooien!

Effipro en frontline hebben precies hetzelfde bestandmiddel. Frontline inruilen voor Effipro heeft dus geen zin

Ik had helaas voor het eerst in jaaaaaaaaren weer te maken met vlooien bij mijn kat, gelukkig geen plaag, maar ze kan er echt niet tegen en heeft nu dus een hele kale plek in haar nek (gelukkig nog geen wondjes). En met dagenlang en meerdere malen per dag kammen haalde ik er toch 'maar' 2 vlooien uit uit alle kambeurten.

Van de week stronghold gehaald bij de dierenarts, maar uiteindelijk gisteren stronghold toch 'ingeruild' voor comfortis, die ga ik over een maand gebruiken dus, na overleg met de dierenarts en hun ervaringen met stronghold tov comfortis. Ik moest toch nog een keer erlangs om nog een extra bus omgevingsspray te halen en nu was de dierenarts er ook die zich even meebemoeide met de discussie :P

Op zich heeft mijn da goede ervaringen met beide (stronghold en comfortis) en horen ze inderdaad steeds meer en meer dat frontline niet meer werkt en er waarschijnlijk toch resistentie aan het ontstaan is hoewel er net zoveel onderzoeken zijn die beweren dat er geen resistentie kan ontstaan tegen frontline (vlgs de dierenarts dus).
Mijn keus is nu dus op comfortis gevallen omdat dit echt een nieuw middel is, recentelijk geregistreerd voor diergeneeskundig gebruik in Europa (komt uit de USA, weet niet of het daar ook vrij nieuw is of al jaren in gebruik, iig in de US goede ervaringen), dus de kans op resistentie is zeer klein.

Mijn tweede punt is teken, frontline werkt namelijk zeer goed tegen teken, wat voor mij dan ook de hoofdreden was hiervoor te kiezen ondanks dat ik al veel verhalen hoorde/las over frontline wat niet meer werkte, maar tot nu had mijn kat geen vlooien en teken alleen als het middel uitgewerkt raakte... kon tot op de dag zien wanneer het weer tijd was om te druppelen ivm de teken die ik dan weer vastgezogen aantrof.
Van stronghold is bekend dat het maar (zeer) beperkt tegen teken werkt, van Comfortis is er op dat gebied eigenlijk nog niet veel bekend vandaar mijn keuze om deze uit te proberen boven stronghold, kan erna altijd nog terug.

Verder heb ik Virbac omgevingsspray, de frontline die ik nog heb liggen heb ik nu maar gebruikt voor in de stofzuigerzak, maar haal vandaag denk ik even een vlooienbandje die ik kapotknip voor de zak, aangezien frontline blijkbaar bij 'mijn vlooien' niet meer werkt.

Mijn kat pikt de vlooien trouwens hoogswaarschijnlijk op van de prooidieren die ze buiten vangt (en opeet)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 10:46

Hier ook Stronghold-fan. Had 1 jaar preventief mijn kat ontvlooit (daarvoor nooit gedaan en ook nooit vlooien gezien) met Frontline. Meneer had binnen de kortste keren vlooien. Toch een paar maanden last van gehad. Toen 1x Stronghold op de kat en het was over.

Vlooienspray kun je nu niet gebruiken op je kat, omdat hij wonden heeft. Omgevingsspray heb ik nooit gebruikt. Wel alles gewassen met wat tea tree olie en goed stofgezogen en verdunde tea tree olie in de hoekjes gespoten. Tea tree olie werkt afstotend. Tea tree olie NIET op je kat gebruiken!

onpaard

Re: Vlooienplaag.... handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 10:54

Ik gebruik Advantage, werkt super. Wij hadden door de frontline een vlooienplaag. Ik elke maand mijn dieren behandelen en denken dat het goed zat, stikte we van de vlooien in huis. Scheen frontline helemaal niks te doen.

Verder heb je spul dat 1/2 jaar werkt en waarvan vlooien onvruchtbaar worden, werkte bij mij uitstekend tegen een vlooienplaag. Was volgens mij van Beijer maar weet het niet zeker.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:47

Wij hadden van de DA Broadline "gekregen", dat schijnt nieuw te zijn. Na 3 dagen liepen er nog steeds vlooien op de katten. Frontline combo gebruikt, weg vlooien.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:32

@ Annemiek80. Je hebt gelijk, dat is raar. Heb ze twee keer frontlinecombo gegeven en dat had geen enkel effect, met de effipro waren ze weg. Of zal ik dan de vorige keer een ander middel hebben gehad voor de katten?? Ga ik eens even navragen bij de DA!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:39

Onze dierenarts raadde me een Seresto-band aan. Is iets relatief nieuws. Werkt 8 maanden en ook tegen teken. In september zijn de 8 maanden voorbij en ik heb deze zomer inderdaad geen vlo of teek gezien. Was een rib uit mijn lijf, maar achteraf wel het geld waard.

En nee, ik stofzuig zeker niet dagelijks. :oo

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:46

Hoe ik het heb gedaan is stronghold pipetje gegeven aan de katten de hele omgeving gesprayd met spray van de da..
Vergeet ook niet de onderkant van je banken krabpaal ec..

Toen dacht ik klaar te zijn helaas helaas -O-
Luizenkam gehaald vlooienkammen waren uitverkocht :+ werkte perfect

Iedere dag stofzuigen neem ook alle hoeken en kieren mee vooral ook onder de bank enzo

3 keer perdag kammen, leg een wit blaadje neer op een harde ondergrond en gooi daar de haren op en dood ze met de bovenkant van je nagel

Herhaal het kammen net zo lang tot je geen vlo meer tegen komt,

En daarna om de dag gaan kammen want dan denk je er vanaf te zijn dan komen er weer eitjes uit!

Suc 6 dit heeft bij mij zo geholpen en was er toen best snel vanaf...

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:56

Wij zijn ook heel tevreden met de program injecties van de dierenarts. Tijdens de eerste maand hebben we tegelijk met de injectie een Bolfo Gold pipetje gegeven om de al aanwezige vlooien meteen te doden. En de omgeving behandeld. Nu al jaren geen vlooien meer (maar kost ook best wel wat..)

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 00:02

Oh wat erg! Ik heb dit ook eens gehad. Een kat opgevangen van iemand en een week later heeeeel mijn huis vol vlooien. Ik heb alles gedaan wat hierboven stond en toen de bestrijdingsdienst gebeld ;)
Kosten zouden 250 euro zijn....eeehmmm ok. Maar de goede man raadde mij aan om eens bij de apotheek langs te gaan (wel BE) en een vlooienbom te proberen.

Dus naar de apotheek geweest en inderdaad....het lijkt een beetje op een granaat en je moet er een boven en beneden laten afgaan. Begint direct te sissen en maken dat je weg komt....voor 8 uur helaas...wij hebben een dagje pretpark gedaan, hondjes buiten gezet (kat was ontvlooit terug naar het baasje)

Bij thuiskomst echt miljoenen beestjes op de grond, ik wist van sommige niet eens dat ze bestonden en ja, ook dode vlooien. Na 2 weken nog eens gedaan (kids logeren bij opa en oma en wij en de doggy's bij een kennis) en daarna waren we verlost!

Ik merkte het trouwens aan vlooienbeten op mijn enkels (ook allergisch).

VB: http://www.schippers-online.be/nl/product/zerox-one-shot-750ml-vlooienbom/

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:23

Ik krijg via FB wel eens kattentips en daarin wordt regelmatig gesproken over diatomeeënaarde (silicea) wat helpt bij de bestrijding van vlooien. Schijnt zo scherp te zijn dat de eitjes en larven daarvan kapot gaat ook omdat het veel vocht aantrekt. Als je dat in de hoekjes en gaatjes van je plinten strooit na uiteraard eerst gezogen te hebben en dat dan een poosje laat zitten dat je dan van veel gezeur af bent.
http://www.emwinkel.nl/index.php?page=s ... t&Itemid=1