Tuurlijk zijn er een heleboel mensen die roepen "mijn hond is de liefste en doet nooit wat etc" en daar geloof ik dus echt al nooit in.
zelfs al roept iemand als hun hond los loopt over een fiets labrador dat hij niks doet, vertrouw ik dat niet.
maakt niet uit welke soort hond iemand heeft...
Het gaat in het geval van dieren puur om zelf leider te zijn en boven je dieren te staan en ze te corrigeren als zo'n dier iets fout doet.
dat begint niet bij de eerste keer bijten, dat begint bij al de eerste keer kijken naar!
En dan heb je bij de dieren die 'origineel' gefokt zijn op instinkt zoals jacht etc. Juist daar als mens de persoonlijkheid nodig die krachtig staat en op tijd reageert en dit instinkt als groepsleider onderdrukt!
Geen enkele wolf of wat dan ook zou een dier pakken zonder de de groepsleider hier goedkeuring van heeft, maar dan moet je als mens wel zelf zo krachtig zijn om dit je dier aan te kunnen leren en kennis van honden en hun gedrag hebben.
Wat is de grootste fout?
mensen overschatten hun kunnen, vinden het stoer etc. en schaffen wel een dier aan waarvan ze eigenlijk al weten dat zij nooit leider over kunnen zijn.
DAAR gaat het fout.
Ben jij zo mak als een lammetje en kun je nog niet eens een labrador aan? neem er geen?
ben je wel zo krachtig om een jachthond te nemen, er zelfs mee te gaan jagen en thuis of tijdens het uitlaten wel de grens te leggen? Dan ben jij een hond waardig met dit soort instincten

Alleen veel mensen denken dat iedereen zomaar een hond kan nemen en hebben niet eens enig gevoel van leiderschap....niet iedereen is weggelegd voor een hond etc.
en inderdaad de krachtigere rassen zullen ook door striktere mensen gehouden moeten worden.
En dat gaat bij de stafford zovaak mis, iedereen denkt dat ze zo'n dier wel aankunnen...

Wij doen zelf nog jagen in de Eiffel en hebben dus jachthonden,
ze reageren tijdens de jacht ook nooit vanuit zich zelf en vragen (dan wel in hondentaal) altijd om toestemming of zij iets mogen oppakken, aanvallen, terugbrengen of wat dan ook...
Als zij achterom kijken voor toestemming en ze krijgen een nee, zullen ze dit ook NOOIT doen...
Thuis of tijdens de wandeling gebeurd het mij nooit dat ze ergens fel op reageren,
toen ze kleiner waren en ik zag kleine tekenen van reactie ergens op (zoals op een eekhoorn, kat of andere hond) corrigeerde wij dit meteen.
Nu halen onze honden het niet eens in hun hoofd om zonder toestemming op een andere hond af te lopen en gaan ze altijd netjes liggen als ze een dier zien aankomen, pas als ik zeg 'je mag door' staan ze op en lopen ze voorbij...
Mensen zien zich vaak altijd sterk en krachtig in en denken dat ze een hond precies begrijpen..
maar hier zit behalve een krachtige persoonlijkheid, doorzettingsvermogen vanuit jezelf etc. in, ook een enorm stuk kennis...
Kennis die ik bijvoorbeeld geleerd heb van mensen die ook jagen met honden etc.
(nu als de honden niet meegaan op jacht, dan worden ze ook altijd nog gestimuleerd tot actief bezig zijn.. zo doen we werken met de flirtpole etc. en ook daar is het streng in, als wij zeggen je mag hem niet aanraken als hij beweegt, dan mag het ook niet!)
Het is een kwestie van kan jij als baas zo'n dier aan ja/nee?
en een kwestie van het dier niet zien als een stoere accessoire , maar als een dier met instincten.
Werk je niet meer met deze instincten? laat zo'n ras dan lekker achterwegen en neem iets wat gemaakt is om lekker op bank te liggen en af en toe een rondje mee om te gaan

zo voorkom je een heleboel problemen voor je hond, jezelf en je mede mens en dier