Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Zo'n type hadden wij ook... Was een kruising waarvan de moeder een Canadese Herder was en de vader een Golden Retriever. Hij zou ook koffie zetten als hij niet zo egoïstisch was om eerst de bal te halen om potentiële inbrekers uit te nodigen voor een potje voetbal. Want dat is immers leuker dan koffie zetten.
Maar geen inbrekers... Janine1990 schreef:Waarom niet een herder type?
Je hebt wel een briljante labrador hoorZo'n type hadden wij ook... Was een kruising waarvan de moeder een Canadese Herder was en de vader een Golden Retriever. Hij zou ook koffie zetten als hij niet zo egoïstisch was om eerst de bal te halen om potentiële inbrekers uit te nodigen voor een potje voetbal. Want dat is immers leuker dan koffie zetten.
Hij was wel waaks op katten, want oooo wee als er een kat zijn poekie kwam pesten...
Was een fantastische hond, altijd reu gehouden, liep niet weg, super opgevoed. Dat hebben we overigens zelf gedaan, zonder begeleiding. Hij stond in het dorp bekend als super lieve hond, maar onbekenden hadden wel respect voor hem. Hij was ook super intelligent.
Ik heb een poos bij mensen gereden die een Duitse Herder hadden, ook een supergave hond, maar wel super waaks. Gelukkig zijn er nog veel meer herder types, die volgens mij ook wat gezonder bekend staan. Speur eens marktplaats af of er ook interessante kruisingen op staan, wie weet kom je wel hele leuke kruisingen tegen die net als de onze gewoon gezonde ouders hadden (dwz gecontroleerd op al die erfelijke rotzooi).
Onze hond is uiteindelijk op 10,5 jaar overleden door vermoedelijke vergiftiging. Hij was nog elke dag aan het zwemmen en spelen met de bal. En katten wegjagenMaar geen inbrekers...

Paintlinger schreef:Zelf zou ik (als ik puur een waakhond wilde) gaan voor een hollandse of een mechelse herder.
Gezonde rassen, goed te trainen en als je de juiste kiest een goede will to please.
Maar.... deze honden hebben wel iets meer nodig dan een terrein om rond te kunnen lopen......ze vervelen zich snel en gaan dan op eigen initiatief dingen doen, wat kan resulteren in neurotisch gedrag, maar dan ben je zelf bij.
.
.
. Leuk hoor, maar laten we maar niet gaan kijken want voor je het weet sta je met een labradoedel thuis (want ik vind alles leuk wat klein en jong is
) Santos_05 schreef:Wij hebben een Hovawart (70cm / groot zwart langharig), wel een gezond ras (niet doorgefokt / HD gevoelig) met een gem. leeftijd van 12 a 13 jaar. Een echte erfbewaker, geen makkelijk ras.
En een Grote Grijze keeshond, veel kleiner (50cm), maar een echte blaffer, maar voor iedereen lief. Van oorsprong een waakhond voor op het schip.
Ik heb geen deurbel nodig, maar kan mezelf (en de kinderen) niet veiliger voelen. Geen onverwacht bezoek en onbekenden lopen niet zomaar door.
Regallie schreef:packer schreef:Weimaraner, zijn waaks, kortharig. Had een teef en reu, niemand die het flikte om ongenodigd op m'n erf te komen, de reu viel namelijk wel aan bij onraad. Deze honden zijn zeer intelligent, en weten precies wanneer er iets niet deugt.
Leuk, van dit ras heb ik nog nooit gehoord, maar ze zien er inderdaad erg goed uit.
We zitten naast een rotweiler ook te denken aan een rodesion ridgeback. Iemand hier ervaring mee?
kiki1976 schreef:Ik zou zeggen een boxer.
Waaks voor het terrein, imposant als ze op je af komen rennen. Maar kennen ze je, zijn het je grootste vrienden.
Hebben al jaren boxers, blijven speels tot hun dood. Hebben wel ruimte nodig om zich lekker te kunnen uitleven/energie kwijt te kunnen.
Onze eerste hond was ¾e boxer en de rest rottweiler, was ook een zeer imposante hond voor mensen, maar wel met een hart van goud voor bekende.
Cyella schreef:Hovawart is inderdaad een goede! Ook echt een imposante verschijning, fascinerend ras. Inderdaad geen beginners ras(maar welk ras is dat wel?). Denk dat deze ook wel geschikt is
Regallie schreef:Wat een reacties al.
Even over een paar rassen die voorbij komen:
Herders en doberman is voor ons geen optie, beide rassen passen niet bij ons.
Daarnaast moet het wel een groot ras zijn geen jack russel of iets, ook niet echt ons ding. Al kunnen ze ontzetten waaks (vals) zijn met hun afmeting schrikt nog niemand ze af
.
En ook graag kortharig.
Zo wat een wensenlijst he

Nu hebben we een Shiba Inu, heel waaks, heel dominant maar geen erf hond
(zijn jagers en staan er om bekend dat ze slecht luisteren; 'wie ben jij om mij te commanderen')