Hondenras kiezen voor gezin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:15

Ik denk dat je juist niet perse op rassen moet zoeken:) HEt gaat toch meer om dat de hond gelukkig is in jullie gezin en op een flat kan leven? En karakter is dan het belangrijkste. En zelfs binnen de rassen zit een enorm verschil in omgang met kinderen of niet. En hoe ze mee doen. Denk dat je eerder moet kijken hoe ze daarop reageren. Dan dat ik zou kijken naar rassen...elk ras heef twel eigenschappen maar zoals bij elke fok heeft ook elk ras zijn rommel:0 Dus meer zoeken op als je de hond bezoekt of het sociaal is al en makkelijk rustig houdt op grote flat.

Wij hebben een boxer en is echt super schattig voor onze 2 kleine jongens van 3 en 1 jaar. Oke zijn staart is iets wat hard maar daar wende onze kinderen snel aan om te ontwijken. En soms wat lomp maar ookd at vinden de kinderen snel uit. De hond zelf is goud waard want kinderen maken weleens een foutje. Maar ik ken ook een boxer die daar veel minder vriendelijk in is:) En toch zelfde ras. Dus moet gewoon aansluiten:)

En denk dat het veel zit in de tijd die hebt om de hond te laten wennen, veel te laten lopen. Want elke hond heeft beweging nodig ook de kleintjes om stoom af te blazen. Geef ze ook hun eigen ruimte in huis waar ze rust vinden als ze even geen zin hebben in kinderen;) Bij ons is dat de mand als hij ligt te slapen mogen de kinderen er niet komen. Niet dat hij iets doet;) Maar hij moet ook zijn kans krijgen om geen kind om zich heen te hebben. Zelfde met eten. Je kan zijn bak zo weg halen maar..wij laten hem gewoon rustig eten en dan is het voor de kinderen niet er naar toe of duwen. Hij doet niets..maar zoek het niet op. En dat geldt wel voor elk ras.

Woonde eerst midden in de stad en dan ging hij mee met uitlaat service als wij werkte om energie af te stomen met andere honden. En liepen we zelfs ook nog zeker 3 behoorlijke rondjes voor en na het werk. Zodat de hond geen energie bom kan worden omdat je ze genoeg kans geeft stoom af te blazen:0

Onze boxer was in het begin ook heel druk en was al 1 jaar voor hij bij ons kwam en was dumper bij gezin omdat ze hem te druk vonden. Maar ja kwam maar 1x per dag goed buiten;) Tja...dan vraag je om problemen bij zn grote hond. Nu is hij 10 jaar en ligt hij wat vaker gewoon te slapen ergens. In huis onwijs rustig altijd al als hij maar kans genoeg had beweging te krijgen tussendoor;) Geen probleem. Kwijlen niet gehad omdat we hem alleen eten in zijn bak gaven e niet aan tafel mocht zitten erbij:0

JE kan veel als je maar goed let op voorteken van elk ras wat je kiest hoe ze serieus kwa karakter zijn. Of neem toch een iets oudere hond waar karakter al meer zichtbaar is zoals bij ons toen. Er zat geen kwaad in alleen veel energie. Dus wandelen en dan had je er in huis geen kind aan:0 EN voor kidneren super lief maar dat is ook stukje gewenning.

En blaffen doet hij niet echt. Kon hij in het begin niet eens. Nu wel maar alleen deurbel en erf waaks:) Verder hoor je hem nooit. OF je moet actief uitdagen met spelen binnen en buiten:)

Beagel leuke honden maar erg eigen willetje;) Leuk voor kinderen en heel vriendelijk maar ook veel energie en lopen makkelijk weg;)
Laatst bijgewerkt door Almighty op 05-08-14 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 15:16

Gillbo schreef:
Duck toller
[ Afbeelding ]

Ja ze zijn geweldig heb ze vaak gezien. Prachtige honden. Maar volgens mij behoorlijk druk. Beetje vergelijkbaar als een Border collie toch?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 15:20

Kostolany schreef:
Ik denk dat je juist niet perse op rassen moet zoeken:) HEt gaat toch meer om dat de hond gelukkig is in jullie gezin en op een flat kan leven? En karakter is dan het belangrijkste. En zelfs binnen de rassen zit een enorm verschil in omgang met kinderen of niet. En hoe ze mee doen. Denk dat je eerder moet kijken hoe ze daarop reageren. Dan dat ik zou kijken naar rassen...elk ras heef twel eigenschappen maar zoals bij elke fok heeft ook elk ras zijn rommel:0 Dus meer zoeken op als je de hond bezoekt of het sociaal is al en makkelijk rustig houdt op grote flat.

Wij hebben een boxer en is echt super schattig voor onze 2 kleine jongens van 3 en 1 jaar. Oke zijn staart is iets wat hard maar daar wende onze kinderen snel aan om te ontwijken. En soms wat lomp maar ookd at vinden de kinderen snel uit. De hond zelf is goud waard want kinderen maken weleens een foutje. Maar ik ken ook een boxer die daar veel minder vriendelijk in is:) En toch zelfde ras. Dus moet gewoon aansluiten:)

En denk dat het veel zit in de tijd die hebt om de hond te laten wennen, veel te laten lopen. Want elke hond heeft beweging nodig ook de kleintjes om stoom af te blazen. Geef ze ook hun eigen ruimte in huis waar ze rust vinden als ze even geen zin hebben in kinderen;) Bij ons is dat de mand als hij ligt te slapen mogen de kinderen er niet komen. Niet dat hij iets doet;) Maar hij moet ook zijn kans krijgen om geen kind om zich heen te hebben. Zelfde met eten. Je kan zijn bak zo weg halen maar..wij laten hem gewoon rustig eten en dan is het voor de kinderen niet er naar toe of duwen. Hij doet niets..maar zoek het niet op. En dat geldt wel voor elk ras.

Woonde eerst midden in de stad en dan ging hij mee met uitlaat service als wij werkte om energie af te stomen met andere honden. En liepen we zelfs ook nog zeker 3 behoorlijke rondjes voor en na het werk. Zodat de hond geen energie bom kan worden omdat je ze genoeg kans geeft stoom af te blazen:0

Onze boxer was in het begin ook heel druk en was al 1 jaar voor hij bij ons kwam en was dumper bij gezin omdat ze hem te druk vonden. Maar ja kwam maar 1x per dag goed buiten;) Tja...dan vraag je om problemen bij zn grote hond. Nu is hij 10 jaar en ligt hij wat vaker gewoon te slapen ergens. In huis onwijs rustig altijd al als hij maar kans genoeg had beweging te krijgen tussendoor;) Geen probleem. Kwijlen niet gehad omdat we hem alleen eten in zijn bak gaven e niet aan tafel mocht zitten erbij:0

JE kan veel als je maar goed let op voorteken van elk ras wat je kiest hoe ze serieus kwa karakter zijn. Of neem toch een iets oudere hond waar karakter al meer zichtbaar is zoals bij ons toen. Er zat geen kwaad in alleen veel energie. Dus wandelen en dan had je er in huis geen kind aan:0 EN voor kidneren super lief maar dat is ook stukje gewenning.

Beagel leuke honden maar erg eigen willetje;) Leuk voor kinderen en heel vriendelijk maar ook veel energie en lopen makkelijk weg;)

Je hebt helemaal gelijk hoor. Opvoeding en omstandigheden zijn essentieel zoals ik eerder noemde en verwacht ook zeker niet dat een hond precies aan de kenmerken voldoet. Maar bij veel rassen zijn bepaalde kenmerken wel terug te vinden in het karakter. Zo ga ik geen Border collie houden op een flat met twee kleine kinderen. Dat kan ik ook niet van dit ras vragen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:20

En hoe zit het met een Friese Stabij of een kruising Wetterhoun x Friese stabij?
Ze zijn ook heeeeeeeeerlijk zacht, kunnen veel leren (onze hond uit oepsnestje kan naast de standaard kunstjes ook buigen/kruipen/op commando iets aantikken en nog meer lariekoekkunstjes :P) en zijn een perfecte maat, terwijl je ze ook nog in echt klein tot vrij groot (halverwege dijbeen hoogte) kunt vinden.

Almighty

Re: Hondenras kiezen voor gezin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:22

Stabij vind ik best veel blaffen bij elke aanleiding. Of je moet ze meteen aanpakken daarin. Hebben kennissen van ons. Erg lief..dat wel maar verharen ook goed zichtbaar.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:24

Jo, ik vind een Friese stabij echt iets voor jullie!

En niet elke border collie is druk hoor, volgens mij hebben wij de lui'ste die er bestaat, kan de hele dag liggen tukken.

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:26

Wij hebben al een jaar of 10 een ruwhaarteckel. Toen we hem kregen hebben we uit het nestje één van de minder dominante reutjes gekozen. Ik was toendertijds 8, m'n zusjes 4 en 2. Max is echt een goedzak, hij vindt bijna alles wat je doet helemaal prima, daardoor is het ook altijd goed gegaan met mij en m'n zusjes erbij. Hij luistert ook goed en loopt eigenlijk altijd los. Ook is 'ie niet zo groot, maar gelukkig ook niet zo'n kleine keffer. En hij verhaart nauwelijks, op 2x per jaar plukken na heb je geen onderhoud aan de vacht.
Let wel, dit karakter geld lang niet voor alle teckels, in ieder geval glad- en langhaarteckels zijn al een stuk feller en ook veel ruwhaarteckels kunnen fel zijn. Aan een (standaard, ik heb geen ervaring met dwerg en kaninchen) ruwhaarteckel kan je dus een perfecte gezinshond hebben, maar je hebt ook teckels die niet geschikt zijn om in een gezin te leven.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 15:27

San stuur Tosca maar :P

Benji was een super leuke hond toen wij nog geen kinderen hadden. Maar met twee stuiterende kinderen af en toe en een border collie raak ik een beetje overprikkeld haha.

De Welsh Springer kan ik amper vinden op internet qua fokkers. Ga daar vanavond eens in verder. De friese stabij of een kruising daarmee hou ik even ook in de gaten.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:28

Klopt helemaal wat je zegt TS:) Maar er is bijna geen zuiver bloed meer te vinden in elk ras er is veel doorfok dat je daar goed op let bij aanschaf of zoek tocht. En sluit de asiels niet uit. Er zitten niet veel honden die het pakketje hebben maar ze zijn er wel;)

En mijn ouders hebben een bull mastif gehad. Groot en lomp maar wat een lobbies, heel rustig in huis hij bewoog liever niet dan wel. Maar wel veel doorfok erin. DIe is helaas niet zo oud geworden door mannekementen. heel rustig en makkelijk.

En ze hebben nu nog een Black and tan pincher onwijs lief voor onze kinderen, makkelijk te houden. Blaft nauwelijks. Energie genoeg voor spelen en rustig in huis. En dat is ook een oude dumper van iemand omdat ze het te druk vond. Maar dat was ze bij mijn ouders na 2 weken al niet meer. Zat in beweging krijgen en tijd voor hun zelf enz.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:29

Ik denk twee dingen:
Ga eens kijken bij het asiel! Daar hebben ze vaak hele leuke honden en kunnen precies selecteren op wat er bij jullie gezin past.
Of ik denk aan een Schnauzer. (weet niet of die al genoemd is).

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:31

Pinscher zou ik niet doen bij kinderen. Erg energiek, wel rustig in huis, maar hechten zich vaak aan 1 persoon en kunnen wat nerveus zijn bij vreemden.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:31

[quote="Salsa"]Gydja;
Ken het programma niet maar zal eens kijken. Goede tip.
Honden uit Roemenië, Spanje etc begin ik niet aan. Ten eerste omdat je niet weet wat voor een trauma oid je in huis haalt. Daarnaast wil ik de handel vanuit daar niet in stand houden terwijl hier de asiels vol zitten.

Geweldig, je denkt er precies zo over als ik, had het niet beter kunnen opschrijven _/-\o_

Wil je een reu of een teef? Een golden teef is lang niet zo groot als een reu.
Wat ik zo geweldig vind aan de golden is dat ze binnen lekker relaxed zijn en buiten lekker actief en kinder vrienden (mits goed opgevoed natruurlijk :P )

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:32

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:32

[***] schreef:
Wij hebben al een jaar of 10 een ruwhaarteckel. Toen we hem kregen hebben we uit het nestje één van de minder dominante reutjes gekozen. Ik was toendertijds 8, m'n zusjes 4 en 2. Max is echt een goedzak, hij vindt bijna alles wat je doet helemaal prima, daardoor is het ook altijd goed gegaan met mij en m'n zusjes erbij. Hij luistert ook goed en loopt eigenlijk altijd los. Ook is 'ie niet zo groot, maar gelukkig ook niet zo'n kleine keffer. En hij verhaart nauwelijks, op 2x per jaar plukken na heb je geen onderhoud aan de vacht.
Let wel, dit karakter geld lang niet voor alle teckels, in ieder geval glad- en langhaarteckels zijn al een stuk feller en ook veel ruwhaarteckels kunnen fel zijn. Aan een (standaard, ik heb geen ervaring met dwerg en kaninchen) ruwhaarteckel kan je dus een perfecte gezinshond hebben, maar je hebt ook teckels die niet geschikt zijn om in een gezin te leven.

Wij hebben bij papa ook 2 ruwharigen gehad (hebben er nu nog 1 over ) en idd ook allebei schatten van honden, heel vriendelijk en rusrig. Waren wel geen puppys meer (toen ik ze leerde kennen was de jongste 5 of 6 denk ik)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 15:33

Asiels in de buurt gekeken had ik al op pagina 1 gezegd maar totaal niks wat in de buurt komt. Groot, niet goed met kinderen of katten. Kregen ook van de medewerker te horen dat ze misschien max 2 honden per jaar hadden die voldeden aan onze eisen. Maar mocht er iets voorbij komen dan graag uit het asiel.

Schnauzers heb ik echt een afkeer tegen ivm oude hond uit de straat vroeger. Echt een nare keffer. Maar dat is natuurlijk 1 voorbeeld en niet echt objectief. Zelfde geldt voor poedels :D

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:35

Mijn ouders hebben sinds kort een Engelse cocker spaniel pup. Nu 11 weken oud.
Heerlijk enthousiaste hond. Wel eigenwijs, maar daarvoor bestaat de puppyvursus en dat doe hij erg braaf.

Ze zochten een gezinshond die goed met kinderen is, want ze hebben 4 kleinkinderen.
Een hond die niet te veel verhaart en ook niet al te groot zou worden.
En een hondenras wat niet bekend staat om overmatig veel blaffen.

Het is echt een leuke hond! Wel nog een echte pup, hangt nogal eens ergens in. Maar daar is hij pup voor, dat gaat langzaam steeds beter. En hij ziet er zo leuk uit als hij met z'n droopy ogen omhoog kijkt, dan vergeet je spontaan dat hij net je schoen/broekspijp/tenen/stoffer/of iets anders te pakken had :Y)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:37

Bij ons geen enkel probleem bij Pinscher tot nu toe gehad. Is wel een oudere foklijn;) De nieuwere zijn wat meer hipper de piep. We hadden vroeger ook bruine thuis heerlijke dieren. Mijn vader fokte er toen mee en puur op goed karakter;) Nu zie ik omdat ze zo populair waren veel doorfok. Ook bij hond chiwawa is dat zo. Mijn Chiwawa kreeg ik toen ik 2 jaar was en is 16 geworden goude hond. De gene die ik nu zie zijn vaak keffers en lastig. Komt echt door fok meer voor geld dan voor karakter.

We altijd thuis dumpers gehad van NL;) Die bij andere niet meer deden. Ook eens een Keeshondje gehad een leuk dier geworden;) En zo kan ik nog wel even door gaan.

Wat Agossie ook zegt..sluit asiel niet uit! En vraag hulp van iemand met verstand van karakters van honden. Sommige honden van welk ras dan ook passen niet in een gezin of op een flat of beiden.

Kijk eens op algemene asiel site van dierenbescherming? En je hebt de tijd nu zit er niets maar over 2 dagen misschien wel. Vul anders een formulier in dan melden zij als ze zn soort hond denken te heben ergens. En dan is het eenmalig ergens heen rijden om te kijken en dan misschien nog een kee rom te halen?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:39

De Tollers die ik ken zijn niet heel hyper hoor :-)

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:44

Miss prazsky krysarik?

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:49

Renee_S schreef:
Kun je niet voor een kleiner gefokte labrador kijken ? Is de eerste gezins hond die in me op komt, ken er meerdere in mn omgeving en nog nooit iets negatiefs over gehoord. En een vriendin van mij heeft een vrij kleine. Ik denk dat er beagles rondlopen die groter zijn :)

Het eerste ras waar ik aan dacht :j
Vroeger hadden wij ook een labrador. En echt geen kleintje hoor! Ik was 4 toen we hem kregen, hij heeft nooit een vlieg kwaad gedaan. een echte gezinshond

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:55

Ik denk dat wanneer je voor een rashond gaat, je het toch bij de Spaniels moet zoeken :j
De Cavalier voldoet inderdaad aan al je eisen, maar er spelen idd wat gezondheidsproblemen binnen het ras. Echter zijn er nog steeds goede fokkers. Ik heb zelf nu 2 cavaliers en daarvoor ook eentje gehad. Mocht je toch geïnteresseerd zijn in dit ras dan hoor ik het graag! Dan stuur ik je een pb met punten waar je op moet letten en welke fokkers betrouwbaar zijn :)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 15:57

banditlove schreef:
Miss prazsky krysarik?

Deze is ons echt te klein. Net als een chi en een pintcher.
Krijg mijn man daarmee echt niet mee over straat :') En zelf ben ik er ook geen fan van.

Weet dat dit voor veel mensen slecht is om te zeggen maar het oog wil ook wat. Ik moet er wel 12 tot misschien wel 18 jaar tegenaan kijken :o

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:03

De Australische Labradoodle! Wij hebben er eentje ivm allergie en wát een fijne gezinshond..!
Hij past precies in ons plaatje van wat we graag willen van een hond. We hebben een middenmaatje, net een slag kleiner dan een labrador.
Rustig in huis, slim, makkelijk op te voeden, grappig en vooral super sociaal, mensgericht en gek op onze kinderen.
Als mijn dochter zich niet blij voelt (als je 6 bent zijn je ouders soms heel stom :D ) dan gaat ze heel dramatisch op de grond zitten en onze hond komt direct bij haar en ploft bij haar neer. Ze steekt dan haar neus in zijn vacht (superzacht!) en gaat heel overdreven met hem knuffelen. En heerlijk dat de hond het vindt, hij geeft dan echt even zo'n zucht van voldoening haha.
Er zit geen greintje kwaad in, het is dan echt een sulletje. Met de kinderen sowieso (ondanks dat ze heel goed weten wat wel en niet mag..) en hij is dol op ons. Als we met hem wandelen in het park (loopt dan los) en de kinderen fietsen een stuk vooruit, rent hij steeds tot halverwege hen en ons en kijkt dan van de een naar de ander. Komt weer naar ons rennen en ons hulpeloos aankijken van 'toe nou even, onze roedel valt uit elkaar..' :D
We hebben ook een Jack Russel en een Franse bulldog gehad. Leuke hondjes, maar ik vind deze hond qua karakter veel makkelijker in de omgang en veel meer een gezinshond. Je merkt echt dat hij op ons gericht is, de andere hondjes waren zelfstandiger ofzo en meer op andere dingen gefocust. Drukker, gefixeerd op een balletje, afstandelijker.. Weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar deze hond is echt heel anders.
Ik hou op, kan uren over hem praten.. :')

'Nadelen' van de AL:
-vachtverzorging (ik knip of scheer hem nu zelf, wil prima)
-ze zijn zo dol op mensen, onze hond is echt hyper blij als er visite komt. Doe hem dan altijd even achter het hekje, daarna is hij weer rustig.
-superslim. Onze hond moet bijvoorbeeld op zijn kussen liggen (snapte hij na 1x al) als we aan het eten zijn. Vindt ie niet leuk, dus kruipt hij als ik ga koken al in zijn bench in de hoop dat hij daar mag blijven liggen.. Je moet dus wel consequent zijn in de opvoeding anders verzint ie zelf wat.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:03

Een boston terrier? Ik weet het, het is qua benaming een terrier maar qua gedrag en karakter totaal niet. Enorm fijne, blije, lieve gezinshondjes. Ze zijn blij met 10 minuten wandelen maar een uur vinden ze ook leuk! Als ze gefokt zijn met een iets langer neusje (zoals die van ons) hebben ze geen last van benauwdheid en nauwelijks last van een overbeet. Maar: je moet wel van dit type honden qua uiterlijk houden :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elevien op 05-08-14 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:04

Oja, de AL haart niet uit:) We vinden nooit een haartje in huis, heerlijk!