Totaal onverwachts hebben we je vannacht laten gaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Athena1982

Re: Totaal onverwachts hebben we je vannacht laten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:27

Pfoe nicky, heel veel sterkte!
Ik ben helaas ook bekend met 2 f.i.p kittens. Ik ben nog een hele tijd angstig geweest met de kat die ik nu heb, zij heeft nl contact gehad met een van de f.i.p. kittens. Inderdaad elk niesje, dunne poep, of als ze een dag lekker lui was gingen bij mij al de alarmbellen. Ik maakte mijzelf een beetje gek. Dit slijt gelukkig wel. Ik heb nog wel bij haar een bloedtest laten afnemen. Om evt f.i.p. Uit te sluiten, voor mijn gemoedsrust maar ook om haar 0-waardes te weten voor stel er is wel wat. Misschien is dat nog iets voor je...
Nogmaals sterkte!

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 11:33

Wij kunnen inderdaad ook die test laten doen. Echter willen wij dit niet, we weten wat de symptomen zijn en zullen dus ook eerder ingrijpen. Daarnaast stel uit die test komt dat hij het heeft, en dan? We kunnen er niks tegen doen en ook dan kunnen we alleen maar afwachten totdat hij begint af te takelen. Verschil zal zijn dat we dan eerder de beslissing zullen maken als nu maar voor de rest veranderd het niks.

Hetgeen wat er bij mij zal veranderen is dat ik panisch wordt en bij elk klein dingetje zal denken dat het het einde is en ik ga dingen zien die er niet zijn.

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:58

Ah, je had er al over nagedacht. Prima beslissing hoor!
Ik had alleen dat ik sowieso al panisch werd bij elk dingetje toen ik nog geen test had gedaan dus dat verschil maakte bij mij dan niet uit, dus dan maar beter uitsluiten. En als het zo zou zijn, dan was het inderdaad afwachten maar dan beter voorbereid (alsof je hierop voorbereid kan zijn...nee, eigenlijk verkeerde woordkeuze maar weet het even niet anders te verwoorden, hoop dat je het begrijpt).
O ja, waarom ik de test ook heb laten doen is omdat ik een vriendinnetje voor deze kat erbij wilde. En als zij FIP positief zou zijn dan zou ik daar niet aan beginnen (extra stress). Heb nog wel een half jaar gewacht voordat ik een vriendinnetje erbij nam.
Ik wil je absoluut niet ompraten, dit zijn alleen mijn gedachtes op jouw vragen en alle respect dat jullie het zo aanpakken! Iedereen is hier anders in en dat is goed.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:45

Met zo'n test kun je alleen maar zien of ze Corona positief zijn! Er is geen test die 100% uitsluitsel geeft of een kat FIP heeft. Alleen na de dood kunnen ze d.m.v. autopsie vaststellen of het echt FIP was. Ik heb dus besloten om die test niet te doen, ook omdat bijna 90% van de katten besmet is met Corona... dat wil dus nog niet zeggen dat dit ooit zal muteren in FIP. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat mijn katten nu drager zijn, maar het zelf nooit zullen krijgen.

Met het klinisch beeld en daarnaast de zekerheid dat Bailey (mijn kat) Corona positief was (door bloedonderzoek) en verhoogde gamma glubines, en organen die achteruit gingen e.d. wisten we eigenlijk zeker dat hij FIP had. Ik heb heb niet voor autopsie opgestuurd.

Hoe is FIP te diagnosticeren?
FIP rechtstreeks aantonen in het bloed
Via bloedonderzoek zijn antilichamen tegen het coronavirus te bepalen. De zogenaamde "titer". Echter deze bloedonderzoeken kunnen geen onderscheid maken tussen antilichamen tegen het onschuldige coronavirus en antilichamen tegen het "FIP"-virus. De aanwezigheid van antilichamen in het bloed zegt dus niets over het wel of niet hebben van FIP. Het betekent alleen dat de kat een keer in zijn leven in aanraking is geweest met het onschuldige coronavirus.

Helaas is er op dit moment geen bloedtest om FIP met zekerheid vast te stellen. Het blijft bij een waarschijnlijkheidsdiagnose. Het klinisch beeld van de kat in combinatie met een verhoging van de gamma-globulines is wel zeer suggestief voor FIP, vooral als er geel draden trekkend vocht in de buikholte aanwezig is.

Definitieve diagnose
De definitieve diagnose FIP kan alleen gesteld worden door het aantonen van het virus in weefsels. Dit kan dus alleen via biopten uit organen of bij sectie.

Heeft een kat geel dradentrekkend vocht in de buik dan is dit zeer suggestief voor FIP.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 13:54

Klopt inderdaad AnneOmie, had dit al gelezen.
Echter kunnen ze aan de hand van de bloedtest wel afvinken. Daaruit kunnen ze bijna met 100% zekerheid zeggen dat het diertje wel of niet het F.I.P virus heeft.

Mijn kat is ook niet voor autopsie gegaan, hij staat op mijn nachtkastje.

Athena1982, ik begrijp wat je bedoeld. Je weet dan wat je te wachten staat.
Ik hoop dat het met de tijd slijt, anders kunnen we in de toekomst altijd nog besluiten die test te doen. Ik vrees alleen dat als hij het dus heeft dat het alleen maar erger wordt voor me in plaats van minder. Voorlopig doen we het in ieder geval nog niet, het kan altijd nog

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:02

Precies, groot gelijk hoor Nickyyy!
En dit is inderdaad wat ik bedoelde, je snapt me :). Het ging mij er inderdaad om dat haar waardes niet zorgwekkend waren ivm aanschaf vriendinnetje en de stress die ze daarbij kan hebben.
In ieder geval sterkte met het verlies en probeer te genieten van zijn broertje, hoe dubbel het gevoel misschien ook kan zijn omdat je toch bang bent dat hij het ook heeft.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 14:06

Misschien dat we het wel doen als er eventueel een nieuwe kat bijkomt maar voorlopig willen we dit nu toch niet. Eerst willen we dat Hummer zijn plekje weer heeft gevonden alleen, dat alle stress weg is en wie weet dan. Maar tot nu toe vermaakt ie zichzelf prima alleen of met ons, hij blij dat ie alle aandacht krijgt. Dus zoals het er nu uitziet komt er geen nieuwe.