Nimfee schreef:Nou, stijf zijn en manken nadat een hond langer stil heeft gelegen, ziet er wel uit als artrose. Mijn hond heeft ook wel eens iets verrekt, maar zij werd niet stijf. Tenminste, mijn ervaring hoor. Mijn hond moet dan even alles rustig los lopen als ze b.v. te veel heeft gedaan en daarna is gaan slapen. Bij het verrekken van een poot oid wordt dat niet los gelopen, maar is er de constante 'pijn'. Beetje lastig uitleggen merk ik

ik hoop dat je het begrijpt.
stijfheid door verrekken of verstuiken of teveel doen is juist na het slapen erger dan daarvoor.
als je zelf goed door je enkel gaat, of te enthousiast hebt gesport, is de tweede dag altijd het hevigst.
als je een spier verrekt dan probeert je lichaam dat te herstellen door hem terug in te korten. je spier wordt dan nog korter dan het al was.. daarom moet je ook voorzichtig rekken, strekken en bewegen.. in beweging houden is het toverwoord.. als je dus gaat slapen, dan is er niet die beweging die die spier die het moeilijk heeft soepel houdt en wordt je stijf..
als je een verrekking of verstuiking hebt die zeer licht is, ja dan loop je m er even uit.. hoe zwaarder die is hoe heviger de stijfheid in de dag(en) erna.
mijn oudjes hier doen met enige regelmaat iets dat niet verstandig is voor hun leeftijd (maar vertel dat hen maar eens). Soms zie ik het gebeuren, maar lopen ze vrolijk verder.. na een dutje hebben ze dan wel ineens moeite met opstaan.
ook als je een jonge hond ver mee uit wandelen neemt (wat dus ook niet mag), dan merk je de dag erop dat ze vermoeid en stijf zijn.