Geschil met fokker hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: Geschil met fokker hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:26

je kan wel recht hebben op een schade vergoeding,maar denk je wel aan een normaal bedrag? je zal zeker niet meer als het aankoopbedrag krijgen...weet niet wat jij hoopt te krijgen ? 25 50 of 100 of meer % als t aankoop bedrag ?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 12:30

Mioux schreef:
je kan wel recht hebben op een schade vergoeding,maar denk je wel aan een normaal bedrag? je zal zeker niet meer als het aankoopbedrag krijgen...weet niet wat jij hoopt te krijgen ? 25 50 of 100 of meer % als t aankoop bedrag ?

Hoe kom je daar nu toch bij? Ik vraag niets meer dan wat in het contract staat: een schadevergoeding die vastgesteld is op de hoogte van het aankoopbedrag. Niets meer dan dat. Er staat ook niet een schadevergoeding tot maximaal de hoogte van het aankoopbedrag, nee, schadevergoeding is gelijk aan aankoopbedrag.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:33

Maar waarom wil je een schadevergoeding? Je koopt een dier, een levend wezen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:35

TS, ik ben maar een leek, dus van mij moet je niet alles klakkeloos aannemen, maar als ik het even heel nuchter bekijk:

Verkoper heeft in contract gesteld een schadevergoeding te geven in de vorm van een vervangende jonge hond (gratis) of de koopprijs van de jonge hond.

'Vervangend' zou je in die zin dan (denk ik dan) al verschillend op kunnen vatten; vervangend kan immers betekenen dat je je huidige hond mag houden, maar zou ook kunnen betekenen dat de hond dus letterlijk vervangen dient te worden.

Vervolgens geef je aan dat je een pup wilt. Helaas (voor beide partijen) blijft de pup leeg en nu weet je niet of je er nog een pup bij kan hebben. Dat klinkt misschien even heel bot, maar dat is toch niet het probleem van de fokker dat jij over en weer blijft springen of je wel of geen pup wil? Als je een pup 'reserveert' terwijl deze nog geboren moet worden en je doet een aanbetaling, ben je die toch ook gewoon kwijt als je dan toch bedenkt dat je 'm liever niet wil?

Wat ik zeg, ik ben geen jurist oid dus misschien zeg ik nu iets heel stoms, en ik kan jouw kant ook heel goed begrijpen maar van die fokker net zo goed. In zekere zin houdt de fokker namelijk wel een pup voor jou bezet, en achteraf zeg je 'toch liever niet'.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-14 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:37

het is een vraag TS. dus hoe kom je daar nu bij, nee ik vraag gewoon wat.

verder ben ik het met chelle eens, als je eerst akkoord gaat met een pup,maar later het toch niet gaat met welke reden voor jouw dan ook,waarom dan zo hameren op de schadevergoeding? Waarom zeg je niet ik ben blij met de hond, het is een schat, sport wilde ik niet fokken ook niet maar heb een geweldig maatje aan hem...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:44

Ts, laat je informeren door een jurist.
Het gaat om recht, niet om hoe bokkers hier tegenaan kijken. Als je geen jurist ben, zit je er zo snel naast.
Hier wordt voornamelijk vanuit gevoel geschreven en daar schiet jij niets mee op.

Fokkers moeten tegenwoordig erg op hun tellen passen, dus info inwinnen kan geen kwaad.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 12:47

Ik ben zeker niet foutloos en heilig, heb ik ook nooit beweert, dus chelle_dora (en anderen eerder) je hebt zeker een punt. Mijn voorstel was om het contract af te handelen. Ook als ik wel een pup wil hebben, dan kan hij die niet leveren, want zijn 1e teef bleef leeg en van zijn 2e teef zijn de pups vergeven, omdat hij vergeten is mij op de lijst te zetten voor een pup. Dus was mijn voorstel om dan tot betaling over te gaan en daarvan zegt hij dat hij niet het volledige bedrag van de schadevergoeding wil betalen, omdat de hond dan terug zou moeten. En dat is voor mij de discussie: schadevergoeding is wat anders dan de fokker aansprakelijk stellen volgens consumentenrecht en dus aankoopbedrag terug, hond terug.

@Mioux: Misschien dat je het tussen de regels door had gelezen, dus van mijn kant ook oprecht gewoon een vraag :D

Waarom een schadevergoeding? Omdat dat in het contract staat. Dat we beiden ondertekend hebben en dat koopcontract was een voorwaarde van de fokker. Waarom moet ik dan nu zeggen: Oh laat maar zitten, het is maar geld. Wat is dan de waarde van dat contract? Oprecht, waarom moet ik dat doen?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 12:48

Boras schreef:
Ts, laat je informeren door een jurist.
Het gaat om recht, niet om hoe bokkers hier tegenaan kijken. Als je geen jurist ben, zit je er zo snel naast.
Hier wordt voornamelijk vanuit gevoel geschreven en daar schiet jij niets mee op.

Fokkers moeten tegenwoordig erg op hun tellen passen, dus info inwinnen kan geen kwaad.

Je hebt helemaal gelijk. Uitgepraat :+ . Ga ik ook zeker doen!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:49

@estera lastig he soms zonder klanktoon :)

snap best dat je een schade vergoeding wilt, maar ik zelf zou gek worden als ik een ellelange strijd moet aan gaan voor (weet dat rashonden duur zijn) een geldbedrag. als je t via juridische wegen moet zoeken denk ik dat het nog wel een poos duurt voor er een uitspraak is en etc... Vind je dat het waard?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:50

Maar hoeveel % schadevergoeding biedt hij aan?
Dat maakt de keuze wellicht nog anders.
Als hij zegt bijv. 75% zou ik die nemen en je hond houden. Want volledig duidelijk/dekkend zijn de afspraken niet in mijn ogen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:51

Ik heb jaren geleden een bouvierpup gekocht bij een erkende fokker. Ook contract ondertekend e.d.
Bleek mijn pup na verloop van maanden maar 1 bal te hebben dus ik kon er niet mee fokken als ik dat zou willen.
Ik heb contact met hem.opgenomen en kon mijn pup omruilen als hij een nest zou krijgen maar dat wilde ik niet, heb toen netjes een schadevergoeding gekregen maar ik denk dat als ik eerst zeggen dat ik een pup wil en daarna ineens niet meer maar wel het geld dat hij er niet mee akkoord zou gaan. Je hebt in feite een soort nieuwe afspraak gemaakt en hij hoeft er geen rekening mee te houden dat het jou nu ineens niet uitkomt.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 12:55

@Mioux: geloof me maar op mijn mooie blauwe bokt-scherm :+ wanneer ik zeg dat ik juist nooit moeilijk doe over dit soort dingen en het altijd maar laat. Ik laat volledig over me heen lopen, omdat 'ik er geen zin in heb, het is me niet waard'. Stom toevallig dat ik zeer recent heb besloten om een volgende keer wel eens de discussie aan te gaan en dat blijkt nu te zijn. Als ik er naast zit, dan is dat zo, maar dan ben ik voor de verandering eens voor mijn rechten opgekomen.

Fokker heeft geen concreet voorstel gedaan.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 12:57

chanicha schreef:
Ik heb jaren geleden een bouvierpup gekocht bij een erkende fokker. Ook contract ondertekend e.d.
Bleek mijn pup na verloop van maanden maar 1 bal te hebben dus ik kon er niet mee fokken als ik dat zou willen.
Ik heb contact met hem.opgenomen en kon mijn pup omruilen als hij een nest zou krijgen maar dat wilde ik niet, heb toen netjes een schadevergoeding gekregen maar ik denk dat als ik eerst zeggen dat ik een pup wil en daarna ineens niet meer maar wel het geld dat hij er niet mee akkoord zou gaan. Je hebt in feite een soort nieuwe afspraak gemaakt en hij hoeft er geen rekening mee te houden dat het jou nu ineens niet uitkomt.

Dat is waar, punt. Vervolgens is hij mij vergeten en kan dus geen pup leveren. En dan?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:58

Plus het feit dat de juridische weg ook niet gratis is. TS heeft geen rechtsbijstand.
Als het mij geld ging kosten om hem via de juridische weg aan te pakken, gaat het denk ik alleen maar om je gelijk te halen.

Ik zou dan de fokker vragen met een concreet voorstel te komen waarin jij een schadevergoeding krijgt en de hond mag houden. Dit kun je dan afwegen tegen de kosten van een eventueel te bewandelen juridische weg. Als het verschil tussen aankoop bedrag en schadevergoeding lager is dan de kosten van de juridische weg dan zou ik akkoord gaan en de hele rompslomp laten zitten

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 13:00

Ik heb wel rechtsbijstand Sakkia, maar dan alsnog overweeg ik om de fokker te vragen met een concreet voorstel te komen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:03

wat sakkia zegt zit een punt in...is het je waard om bijvoorbeeld 1000 euro te betalen,als het bedrag wat je zou krijgen bv 800 euro is? Advocaten zijn niet goedkoop,ook al gaat het via rechtsbijstand...(en ik kan t weten hihi) en is vaak een lange strijd wat veel tijd van je vergt.

Je kan ook zeggen ik stuur een aangetekende brief, puur eventuele bluf of op de gok. Met een voorstel ivm gebreken bij de geboorte, jij de pup wilt houden en alle belangrijke punten van het contract toevoegen. Dat je een voorstel doet om een bepaald bedrag te krijgen, anders hij met een voorstel zo niet,binnen een bepaalde tijd (2 weken ofzo) je juridische stappen onderneemt.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:13

Moeilijk geval hoor. Voor beide partijen wel wat te zeggen. Ik hoop dat je eruit komt met de fokker. Kan je geen advies geven helaas maar een concreet voorstel vragen aan de fokker lijkt me een goede stap.
Veel succes en goed van je dat je nu wel uitzoekt wat je rechten zijn !

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:25

Ik wil heel graag reageren op de mensen die zeggen dat het de eigen schuld van de TS is omdat ze eerst zei een pup te willen en daarna niet meer.
Ze wilde een pup van teef A, die bleef leeg, maar een pup van teef B kon wel.

Vergelijk het met de paarden. Jij wilt een veulen van Totilas, spreekt dat af met de hengstenhouder, al dan niet schriftelijk, komt met je merrie opdagen en daar staat ineens een of andere afgeragde hengst van de buurman om de hoek, want ja, Totilas ging ff niet.
Zou je dat accepteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:35

Estera schreef:
Ik ben zeker niet foutloos en heilig, heb ik ook nooit beweert, dus chelle_dora (en anderen eerder) je hebt zeker een punt. Mijn voorstel was om het contract af te handelen. Ook als ik wel een pup wil hebben, dan kan hij die niet leveren, want zijn 1e teef bleef leeg en van zijn 2e teef zijn de pups vergeven, omdat hij vergeten is mij op de lijst te zetten voor een pup.

Goed, het vergeten is niet zo netjes, maar in feite ben jij dan dus akkoord gegaan met een vervangende pup. Het contract wordt dan dus afgehandeld, alleen nu komt een pup erbij jou minder fijn uit. Wat ik absoluut kan begrijpen, maar in feite wordt er nu gewoon volgens het contract gehandeld; bij het ontdekken/keuren/foto's/younameit zijn jullie tot de conclusie gekomen om voor een nieuwe/vervangende pup te gaan. x aantal maanden later krabbel je daar dus van terug omdat de pup niet uit komt. Wat ik al zei, ik snap jouw kant ook heel goed hoor, absoluut :j
Alleen vraag ik me dus af hoe sterk je staat, omdat jij de schadevergoeding in de vorm van een nieuwe pup hebt geaccepteerd/aangevraagd. Alleen ja, puppies kunnen nog steeds niet tevoorschijn getoverd worden natuurlijk...

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:44

Maar dat is dus het punt... Er is ook geen pup beschikbaar.
Want teef 1 bleef gust, en van teef 2 heeft hij de pups allemaal al verkocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:46

Sannanasje schreef:
Maar dat is dus het punt... Er is ook geen pup beschikbaar.
Want teef 1 bleef gust, en van teef 2 heeft hij de pups allemaal al verkocht

Maar dat betekent niet dat hij zijn afspraak in totaal niet nakomt (denk ik dan) want er is geen tijdsbestek genoemd (voor zover ik weet dan) waarin de 'nieuwe pup' afgeleverd moet worden.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:48

Ik denk idd ook dat als de fokker geen pup kan "leveren" er overgestapt kan worden naar de andere voorwaarde in het contract. Er is voor beide kanten duidelijk wat te zeggen.
Nog even buiten beschouwing gelaten dat ik wel graag een pup zou willen van de teef die ik uigezocht heb, aangezien hij er meerdere heeft zitten.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:14

denk dat de fokker wel de pup kan leveren,alleen niet op dit directe moment, dus even duurt. Als er inderdaad geen tijdslimiet staat of als er geen pup beschikbaar is een andere methode niet aangeboden word het lastig is.... is denk ik best lastig iets

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:19

Ja ok, maar dan moet je maar accepteren dat je een nieuwe pup krijgt, alleen als het de fokker uitkomt.
Dus stel dat duurt nog 2 a 3 jaar, en jij bent je baan kwijtgeraakt, je relatie is uit en je woont in een doos onder een brug met te weinig geld voor eten voor jezelf, laat staan voor een hond, dan nog moet je dat accepteren?
Ok, beetje extreem doorgedacht, maar toch... Het moet een voor beide partijen passende oplossing zijn, en niet alleen wanneer het meneer de fokker goed uit komt (en dus ook niet alleen de TS)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:22

ja maar daar was TS ook in eerste instantie mee akkoord gegaan he sannanasje? Dus dan houdt officieel de fokker zich aan die afspraak...
Dat het nu niet uitkomt snap ik van beide kanten dat 1 de fokker zegt ja maar dit was onze originele afspraak,en dat ts zegt ja maar ik kan nu geen pup dus ik wil liever de hond houden en een vergoeding.

Daarom denk ik dat t vrij lastig is aan ene kant om dit juridisch zover te krijgen want beide staan deels in hun gelijk dus wie krijgt er uiteindelijk gelijk ? Dat is lastige