Hond stopt niet met blaffen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hond stopt niet met blaffen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:12

Gaan we nou CM weer de schuld geven?
Als er iets is wat hij niet doet is dat de bek dichtknijpen en de hond op zo'n moment op de zij leggen, ook het porren heeft op het moment dat de hond er al zo in zit geen zin.
Voordat mensen CM overal verantwoordelijk voor willen houden zou je je misschien eerst even wat beter in zijn werkwijze kunnen verdiepen..

TS: fijn dat het beter gaat, hopen dat je dit zo vol kan houden..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:19

dees_daan schreef:
Als er iets is wat hij niet doet is dat de bek dichtknijpen en de hond op zo'n moment op de zij leggen, ook het porren heeft op het moment dat de hond er al zo in zit geen zin.
Voordat mensen CM overal verantwoordelijk voor willen houden zou je je misschien eerst even wat beter in zijn werkwijze kunnen verdiepen..

Ik geef CM niet de schuld, maar de mensen die niets van honden weten en vervolgens denken dat ze door middel van de dingen op TV hun hond weer back on track krijgen. Dat is ook wat ik beschreef in mijn post. Het heeft een groot nadeel om zo'n persoon met zo'n methode op TV te laten komen: hij heeft op dat moment een voorbeeldfunctie. Veel mensen kunnen zijn methode echter niet zelf toepassen. Dan krijg je een foute boel. Ik ben sowieso niet voor zijn methode, maar dat staat er natuurlijk los van. Iedereen kan doen en laten wat hij of zij wilt. Ik heb genoeg afleveringen van hem gezien, omdat hij ook goede dingen heeft. Alleen zijn theorie is enorm achterhaald, en ik hou in de basis al niet van correcties. Hij geeft goede correcties, maar ook vaak genoeg foute. Of hij de bek van de hond op dat moment dichthoudt, of aan de lijn trekt maakt niet uit. Een correctie is een correctie. Het is mijn methode gewoon niet, plus het wordt verkeerd toegepast door de normale mens.

Zo was er iemand die bij mij in de buurt woonde, die had een agressieve mechelaar en 2 kruisinkjes, soort boomertjes. Die wist mij te vertellen dat mijn hond ontzettend dominant was en begon zonder te vragen mijn hond te corrigeren wat ertoe leidde dat mijn onzekere hond gespannen raakte en de mechelaar hem aanvloog. Je kan je wel voorstellen dat ik dat niet enorm kon waarderen. Zo genoeg voorbeelden. Het overgrote deel pakt negatief uit: dat is in dat opzicht niet de schuld van CM, maar van de mensen die het uitvoeren.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 18:21

dees_daan schreef:

Om nog even terug te komen op CM. Ik heb meerdere manieren uitgeprobeerd, CM heb ik dus ook geprobeerd maar dit werkte duidelijk niet.

Als er iemand binnenkomt en hij dus op zijn plaats blijft liggen merk ik wel veel frustratie. Hij praat fan zo ongeveer van het blaffen en grommen. Het is niet luid, maar het is net alsof hij iets vertelt.
Zal dit vanzelf weg gaan of is de frustratie wel erg?

Ik snap je manier Hannah.
Het grootste probleem is dus dat hij volledig door het lint gaat (ging ondertussen). Een snoepje voor zijn neus hielp niet, dan hapte hij gewoon. Rustig tegen hem praatte werkte ook niet.
Hij flipte gewoon. Dat is nu groot en deels voorbij. We krijgen nu wel contact.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:25

Ik denk dat je niet uit het oog moet verliezen dat voor een hond soms iets als 'braaf' kan aanvoelen, terwijl je dat helemaal niet bedoelt. Een hond begrijpt niet altijd automatisch wat 'braaf' is en wat niet 'braaf' is. Of andersom dat hij denkt dat iets 'vreselijk' is, terwijl jij dat juist leuk vindt. Mijn hond dacht blijkbaar dat ik van hem wilde dat hij katten wegjoeg (dát was braaf in zijn ogen). En als ik hem dan ook nog ging corrigeren omdat ik het juist niet braaf vond raakte hij dus compleet in de war en ging alleen maar denken: 'zie je wel , het zijn rotbeesten'. Neemt niet weg, dat ook bij mijn hond soms een por best heel goed werkt hoor. En ik heb persoonlijk ook niets tegen correctie, maar ik combineer het wel heel graag met belonen van het gedrag wat je wilt zien (en dat werkt an sich al gewoon prettiger om het positieve te belonen). Een por da's dan meer voor die omstandigheden waarbij hij best weet wat de bedoeling is, maar het gewoon niet doet (bijvoorbeeld van het eigen terrein aflopen zonder aanleiding). En niet voor als hij in de war is.

TS ik heb respect voor je dat je zoveel probeert voor je hond en ik hoop ook echt dat je de angel eruit kunt halen. En fijn dat het in elk geval al verbeterd is!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:42

een hond geeft ruim van te voren aan dat hij iets hoort..
geen hond blaft direct,
hij gaat namelijk het geluid eerst 'analyseren'
waar komt het vandaan, vind ik dit wel of niet goed (hij heeft niets te vinden)
en hij zal beginnen te brommen

afhankelijk van het soort hond kunnen deze dingen snel opeenvolgen..

het blaffen bestrijden is eigenlijk alleen maar symptoom bestrijding.

je moet hem 'leren' dat jij de situatie in de hand hebt
(geen wie is de baas, etc.. nee hij moet jou leren vertrouwen)

met mijn hond heb ik geluk, die rekt die fases behoorlijk..

eerst gaat een oog open,
dan een oor omhoog he ik hoor wat
dan gaat de kop omhoog
(een hond die vol aanslaat, kan dat niet liggend doen).
hier hoor ik een binnensmonds gebrom
dan gaat zij zitten, kijkt mij vaak er nog eens bij aan ook.

reageer ik nergens op, dan komt er een korte blaf
(iedere hond begint eigenlijk met een of meerdere korte blaffen en gaat dan vol los.. woef, woef, woefwoefwoefGROMMMMMMMMMMMWOEFWOEFWOEF het patroon wijzigt natuurlijk van hond tot hond, maar het idee blijft gelijk)..

waar moet je nu ingrijpen.. een anti blafband is mooi, maar die grijpt eigenlijk al veel te laat in, je hond heeft zich dan al opgenaaid.. bovendien leer je hem dat hij helemaal niet mag waken.. vervelend dan als er een inbreker binnensluipt..

je moet zorgen dat hij juist beloond wordt voor zijn waaksheid.. maar op een moment voor het blaffen.. zodat je hem krachtig kunt corrigeren als hij toch aanslaat.

in mijn geval..

op het moment dat mijn hond luistert.. Goed zo... brave hond..
ze laat mij immers weten dat ze iets hoort waar ze over twijfelt.

op het moment dat ze binnensmonds bromt.. Goed zo brave hond
ze waarschuwt mij netjes dat ze iets hoort wat ze niet vertrouwd

overigens deze beloningen niet op hoge of snelle toon doen, dan naai je hem/haar precies in de emotie.

op het moment dat ze met een korte blaf komt... Is goed zo, klaar

duidelijk de grens aangeven.. je hebt je werk gedaan, tot hier en niet verder, ik heb je gehoord.

meestal komt ze niet eens tot de blaf.. hooguit als er daadwerkelijk iemand aan de deur komt.

heb ik niets door, dan is het eigenlijk ook haar werk om aan de bel te trekken toch.. om mij duidelijk te maken dat ik gemist heb dat er iemand aan de deur staat..

ik wordt dan ook niet boos om het aanslaan.. ik meldt haar gewoon.. Is goed, klaar..
ze heeft haar werk gedaan en nu moet ze het verder aan mij overlaten.

een hond die volledig doorslaat in het aanslaan, is al in het rood aangeland.. een shockcollar haalt haar dan wel uit, maar het leert haar niet hoe ze het dan wel moet doen.

zo nodig oefenen met iemand die je steeds dichter naar het huis laat komen (vooraf dus bespreken)..

en niet laten weggaan als het 'mislukt' .. immers met 'blaffen' probeert de hond het 'gevaar' af te wenden.. vertrekt het proefkonijn dan wordt de hond bevestigd dat hij zijn werk goed heeft gedaan.. dat mag hij best.. snachts als er een indringer aan de deur komt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:46

kort gezegd, het hondje moet leren dat jij het wel afkan zonder dat ze beschermend is naar je..

ze mag je wel waarschuwen, maar het dan overlaten..

eigenlijk denk ik gewoon dat ze te gespannen is en daardoor ieder vliegje/geluidje. als potentieel gevaar ziet op dit moment.. aan jou de ondankbare taak om hem/haar iedere keer te vertellen dat het ok is.

wellicht helpt het als ze wat meer moe is s avonds, een hond die moe is is minder gespannen en kan beter naar jouw aanwijzingen luisteren

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:53

Wat fijn om te lezen dat je zo intensief met je hond traint om het blafgedrag te verbeteren en goed ook om te zien dat het al zoden aan de dijk zet!

De tip die ik je mee wil geven is: maak een trigger lijstje van dingen die je hond aanzetten tot blaffen en probeer dat lijstje dan op volgorde te zetten van 'een klein beetje triggerend, valt wel af te leren' tot 'heel erge trigger, hierop gaat hij altijd uit zijn plaat'

Bijvoorbeeld; van binnenuit de deur open doen zonder dat er iemand staat is een kleine trigger, en de ergste is een indringer die je huis binnen komt door de deur te forceren (in welk geval je waarschijnlijk graag wilt dat de hond aanslaat :) ).

Als je dan een lijstje hebt met 10 triggers, van zwak naar sterk dan train je eerst de zwakste trigger, dan de tweede enzovoort... tot je ze allemaal gehad hebt.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 18:57

Als hij wakker is is het met de nieuwe methode (kijken) te controleren. Dan begint hij inderdaad zoals jij omschrijft. Echter, wanneer hij ligt te slapen ontploft hij gewoon. Dan krijg ik geen contact meer. Zodra hij eenmaal bij het WOEEEEEEEEEEFWOEFWOEF gedeelte is ( waar hij begint wanneer hij wakker schrikt) is er keen contact meer te krijgen. Zelfs niet als ik hardhandig contact probeer te krijgen (we hebben alles uitgeprobeerd). In die situaties zijn we hulpeloos.

Wat doe jij daar bij?

Sallandval, dat lijstje heb ik ook ongeveer in mijn hoofd en ik sta regelmatig even rustig op om hem te triggeren. Dan bel ik aan, praat ik even in de gang, ren de trap op of ik doe de deur open. Hij blijft keurig op zijn plaats liggen en gromt en blaft wat onzeker. Zodra hij ontspant krijgt hij bevestiging en een lekkere beloning.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:03

Ja, dat zijn erg lastige situaties. Maar dat duurt ook erg lang totdat het 'nieuwe' gedrag in die situaties (onverwachtse) doordringt.

Je bent wel goed bezig!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:05

Citaat:
Sallandval, dat lijstje heb ik ook ongeveer in mijn hoofd en ik sta regelmatig even rustig op om hem te triggeren. Dan bel ik aan, praat ik even in de gang, ren de trap op of ik doe de deur open. Hij blijft keurig op zijn plaats liggen en gromt en blaft wat onzeker. Zodra hij ontspant krijgt hij bevestiging en een lekkere beloning.

Dat moest ook wel gezien de vooruitgang die je boekt!

Kaus schreef:
Als hij wakker is is het met de nieuwe methode (kijken) te controleren. Dan begint hij inderdaad zoals jij omschrijft. Echter, wanneer hij ligt te slapen ontploft hij gewoon. Dan krijg ik geen contact meer. Zodra hij eenmaal bij het WOEEEEEEEEEEFWOEFWOEF gedeelte is ( waar hij begint wanneer hij wakker schrikt) is er keen contact meer te krijgen. Zelfs niet als ik hardhandig contact probeer te krijgen (we hebben alles uitgeprobeerd). In die situaties zijn we hulpeloos.

Wat doe jij daar bij?

Mijn aanpak zou zijn om de blaf-stil cue beter onder stimulus control te krijgen. Ook hier weer met een stappenplan waarbij je rekening houdt met alle variabelen (dus afleiding, omstandigheden, afstand etc.). Een hond kan een commando begrijpen en 80% van de tijd uitvoeren, maar het trainen naar het ultieme doel van 100% kan een lange weg zijn met hier en daar een terugval.

Dat hij wakker schrikt en dan blaft zul je er wellicht niet uit krijgen, maar het 'stil zijn' vanuit het blaffen is een heel andere oefening dan het 'niet gaan blaffen'. Je kunt er dus ook niet van uit gaan dat de ene oefening beter wordt als de andere beter wordt, je moet ze apart trainen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:11

Kaus schreef:
Als hij wakker is is het met de nieuwe methode (kijken) te controleren. Dan begint hij inderdaad zoals jij omschrijft. Echter, wanneer hij ligt te slapen ontploft hij gewoon.

ik denk dat hij dan compleet gedesorienteerd is op zo'n moment, hij ligt te slapen en schrikt ergens van wakker..

heeft vermoedelijk te maken met iets dat hij heeft meegemaakt in zijn verleden..
stel het was ooit een zwerfhond. dan moest je echt kunnen opspringen en je leven verdedigen..

maar wat er in het verleden ook gebeurd is, maakt eigenlijk niet zoveel uit.. hij moet het losgaan laten..

niet meer bereikbaar, dan zit hij echt helemaal in het rood en daar krijg je ze moeizaam uit.

slipkettinkje kopen, niet om om te doen, maar om tussen zijn poten in te gooien als hij zo door het lint gaat.. (eventueel met een touwtje eraan zodat je het terug kunt hengelen).

water wil ook wel helpen (supersoaker, emmer) als je geen parket hebt liggen dat krom kan trekken..

emmertje tennisballen.. gooi ze maar flink tegen de muur naast hem.. is ie balletjes geil helemaal mooi, dan is het gelijk opgelost.. maar anders is het gewoon een schrikmiddel.

direct na die correctie ook een duidelijk "KLAAR" meegeven.. immers dat was ongewenst.

grof geweld inzetten en een potje gaan liggen matten met de hond heeft geen nut denk ik lol.. immers hij is al in vechtmodus en jij wilt een robbertje met hem vechten om de macht..

maar je moet wel echt iets vinden waardoor je zijn aandacht weer krijgt.

mocht je inspiratie nodig hebben als je weer eens wat geprobeerd hebt en dit lijntje dood lijkt, dan kun je mij altijd een pm sturen hoor, heb enige ervaring met het trainen en corrigeren van honden.. ik gebruik geen specifieke methodes, maar ga gewoon op mijn gevoel af en heb mazzel dat dat op het gebied van dieren vaak wel goed zit.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:15

en op het moment dat ik dit zit te tikken hoor ik achter een gemiddeld harde Woef en komt ze daarna (ik noem het altijd maar 'mompelend') mwoemoe (het geluid dat terriers kunnen maken, maar dan binnensmonds )achtig binnen wandelen (gemompel was paar seconden).. Moest wel even lachen en om haar een plezier te doen nog even meegewandeld naar buiten.. wat was dat dan? Goed zo hoor (speelden kinderen op straat voor de deur haha) en even haar bal weggooid om op te halen.. mijn hondje weer helemaal gelukkig

Ja klinkt overdreven, maar haar heb ik juist moeten leren om te waken.. de muts sloeg helemaal nergens op aan in het begin. Dus vandaar dat ik haar altijd beloon als ze mij laat horen dat er iets gebeurd en daarna ook gelijk stopt met blaffen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:18

Ik lees hier allemaal mogelijkheden tot correctie maar ik zou niet corrigeren maar positief trainen. Een hond leert nl veel sneller als gedrag hem iets positiefs oplevert. Kost misschien wat meer tijd in eerste instantie maar uiteindelijk werkt het beter en je hond wordt er niet nog angstiger van en je hoeft hem ook geen pijn te doen (dat een stroomband alleen schrikeffect heeft is een fabeltje, je doet je hond gewoon heel erg veel pijn. Bovendien is het symptoombestrijding).
Enige wat je nodig hebt is een clicker en uitzoeken wanneer waarom en tegen wat hij aanslaat. Voor meer info pb.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:21

Nikass schreef:
Ik lees hier allemaal mogelijkheden tot correctie maar ik zou niet corrigeren maar positief trainen. Een hond leert nl veel sneller als gedrag hem iets positiefs oplevert. Kost misschien wat meer tijd in eerste instantie maar uiteindelijk werkt het beter en je hond wordt er niet nog angstiger van en je hoeft hem ook geen pijn te doen (dat een stroomband alleen schrikeffect heeft is een fabeltje, je doet je hond gewoon heel erg veel pijn. Bovendien is het symptoombestrijding).
Enige wat je nodig hebt is een clicker en uitzoeken wanneer waarom en tegen wat hij aanslaat. Voor meer info pb.

dan bedoel je toch niet mijn wijze?
ik beloon mij rot.. werk juist vanuit het positieve

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:22

elenaMM77 schreef:
ik denk dat hij dan compleet gedesorienteerd is op zo'n moment, hij ligt te slapen en schrikt ergens van wakker..

heeft vermoedelijk te maken met iets dat hij heeft meegemaakt in zijn verleden..
stel het was ooit een zwerfhond. dan moest je echt kunnen opspringen en je leven verdedigen..

Dat kan maar hoeft niet hoor. Mijn reu blaft ook (heel hard) als hij wakker schrikt en wij schrikken ons dan ook helemaal de .... (vul maar in)... vooral als hij op schoot ligt >;) Maargoed hij is puur positief opgevoed en is zelfs nog nooit (!) gestraft in zijn hele leven, laat staan dat hij dingen heeft meegemaakt die spannender zijn dan een balletje die in de sloot belandt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:35

sallandval schreef:
elenaMM77 schreef:

Dat kan maar hoeft niet hoor. Mijn reu blaft ook (heel hard) als hij wakker schrikt en wij schrikken ons dan ook helemaal de .... (vul maar in)... vooral als hij op schoot ligt >;) Maargoed hij is puur positief opgevoed en is zelfs nog nooit (!) gestraft in zijn hele leven, laat staan dat hij dingen heeft meegemaakt die spannender zijn dan een balletje die in de sloot belandt.

maar daar kun je nog wel contact mee krijgen op zo'n moment? of gaat die dan ook compleet over de rooie? want begrijp dat dat nu net het probleem is, compleet onbereikbaar op zo'n moment

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:41

elenaMM77 schreef:
maar daar kun je nog wel contact mee krijgen op zo'n moment? of gaat die dan ook compleet over de rooie? want begrijp dat dat nu net het probleem is, compleet onbereikbaar op zo'n moment

In die eerste blaf niet want volgens mij slaapt hij dan nog half. Maar na één blaf reageert hij weer normaal. Ik wilde er alleen mee zeggen dat het niet per sé door trauma hoeft te komen. Het doet mij altijd denken aan de night terrors die mijn ex had.

Overigens denk ik dat als je met blaffen en stil zijn blijft oefenen en dit uiteindelijk een soort 'standaardinstelling' wordt, hij ook beter bereikbaar wordt als hij wakker blaft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:55

elenaMM77 schreef:
Nikass schreef:

dan bedoel je toch niet mijn wijze?
ik beloon mij rot.. werk juist vanuit het positieve

Jij beloont voor de aanzet van het gedrag dat je uiteindelijk niet wilt. Ik zou dat persoonlijk niet doen. Maar ik durf niet te beweren dat dat nooit werkt hoor. Verder zie ik je wel correctie adviseren in de vorm van slipketting tussen de poten gooien. Da's geen positieve training. Ik heb je pb beantwoord en mijn methode uitgelegd. In eerste instantie dacht ik dat ts me een pb stuurde. Sorry voor de verwarring.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:59

dees_daan schreef:

CM werkt alleen maar met correcties. Wat je ziet is gedrukte honden die gehoorzamen uit angst.
CM zit onder de bijtwonden, hetgeen wil zeggen dat hij steeds het conflict aan gaat met honden. Ik ben van mening dat dat niet de juiste methode is. Ik hou van een ontspannen samenwerking met mijn hond op basis van vertrouwen, niet op basis van intimidatie.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 20:01

Zullen we de discussie over Cm niet hier voeren?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:02

Wat mij betreft geen discussie maar een constatering. Maar prima, jouw topic :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:03

Nikass schreef:
dees_daan schreef:

CM werkt alleen maar met correcties. Wat je ziet is gedrukte honden die gehoorzamen uit angst.
CM zit onder de bijtwonden, hetgeen wil zeggen dat hij steeds het conflict aan gaat met honden. Ik ben van mening dat dat niet de juiste methode is. Ik hou van een ontspannen samenwerking met mijn hond op basis van vertrouwen, niet op basis van intimidatie.

Maar wat heeft dit met TS en haar hond te maken?
TS heeft van alles geprobeerd, ook de bek dicht knijpen, iets wat CM nooit zo doen en toch word het op hem betrokken?
Daarnaar corrigeert hij niet alleen maar zorgt ook voor ontspanning door te gaan sporten, de hond dmv een rugzak een taak te geven en te gaan zwemmen met de hond bijvoorbeeld.
Dat dit jou mening is, is prima maar dit staat los van dit topic..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:05

Nikass schreef:
Jij beloont voor de aanzet van het gedrag dat je uiteindelijk niet wilt. Ik zou dat persoonlijk niet doen. Maar ik durf niet te beweren dat dat nooit werkt hoor. Verder zie ik je wel correctie adviseren in de vorm van slipketting tussen de poten gooien. Da's geen positieve training. Ik heb je pb beantwoord en mijn methode uitgelegd. In eerste instantie dacht ik dat ts me een pb stuurde. Sorry voor de verwarring.

je wilt juist wel gewaarschuwd worden.. maar het moet op een bepaald moment stoppen..
het issue is, dat het bij sommige honden niet stopt..

ik neem aan dat we allemaal willen dat onze honden in ieder geval een beetje waaks zijn.. ik hoor graag van mijn hond als er snachts iemand aan mijn deur staat te morrelen

je moet in mijn ogen ook het waken niet bestraffen, maar de hond leren hoe hij moet waken.

dus op jouw manier en niet de zijne.

De slipketting adviseer ik alleen in een moment dat de hond door het lint gaat..
dan werkt een clicker namelijk niet meer, zoals TS aangeeft, de hond is blind en doof op dat moment.. je moet hem uit dat moment halen.. als roepen niet helpt.. moet je het dier zeer zeker niet zelf gaan aanhalen, want dan neem je het risico dat hij zich omdraait en bijt.. hij is op dat moment feitelijk niet toerekeningsvatbaar..

de bal/slipketting/water leidt hem af van waar hij mee bezig is en dan kun je je clicker gebruiken. of je stem.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:09

Nikass schreef:
Jij beloont voor de aanzet van het gedrag dat je uiteindelijk niet wilt.

Ik ben wel benieuwd wat je wel zou doen? Ik gebruik zelf de clicker maar ook ik weet niet beter dan het gewenste gedrag (stilte) bekrachtigen. Als de hond veel blaft kun je haast niet anders dan bekrachtigen tussen twee blaffen in (ook al is het dan tijdens de aanzet tot) .

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 20:11

Met al die correcties die ik heb beschreven klink ik nu misschien als een bruut persoon maar je moet iets. We hebben dingen die ons verantwoord leek uitgeprobeerd totdat ik uit hopeloosheid dit topic heb geopend.
Correcties ben ik niet tegen, mits goed uitgevoerd. Probeert de hond mij te happen ('Nee! Lekker niet!' Reactie) dan krijgt ie een tik. Daarna Is het klaar. Hij Is nog jong en moet gewoon veel leren en ook afleren wat hij in Bulgarije heeft geleerd. Dat kan naar mijn idee niet allemaal met snoepjes en aaitjes.

Ik vind het balletje gooien wel een goed idee. Misschien gaat ie dan nog wel apporteren ook :')