Brokken hond, welk merk!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:36

@Dewiedribbel ik had het ook niet over het soort voer, maar over de hoeveelheid die je moet gaan voeren. Maar welk voer je ook koopt, ik zou niet meteen een grote verpakking kopen want je moet toch kijken of je hond er goed op reageert of niet. Beetje sneu als je met 14 kilo voer zit waar je hond van aan de diarree gaat.

Waarmee ik overigens ook niet direct wil zeggen dat je meteen moet ophouden na een dag diarree. Als je van een voer als Kenner overgaat naar graanvrij kan het best zijn dat je hond daar 2 of 3 dagen last van heeft, daarna moet het zeker beter zijn.

Royal Canin is niet graanvrij inderdaad.

callum

Re: Brokken hond, welk merk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:26

Nooit voeren wat er op de zak staat. Dit is standaart te veel. Echt de helft is genoeg. Mijn actieve australian weegt 22 kg en krijgt een krappe 200 gr per dag. Mijn massieve border ook. Volgens verpakking mogen ze 500 gr.
dus echt voeren op het oog.

brokken waar meer vlees en minder graan in zit kan je dus ook minder van voeren dan van bv kenner. Omdat de voedingswaarde veel hoger is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 07:03

Nog een goede betaalbare brok is Lupo Sensitiv. Graanvrij en rond de 3 euro per kilo (afhangende van hoeveel je haalt per keer) Ook bij Zooplus verkrijgbaar.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 07:17

Wij gebruiken Farmfood . Onze Jack Russel heeft gevoelige darmen en dit heeft haar enorm verbeterd op alle vlakken . Betere constante ontlasting , minder honger ....

Hier is de link voor de uitleg van geperste brokken , zeker de moeite waard om te lezen !
http://www.farmfood.be/hondenvoeding/ho ... okken.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:39

Ik geef farmfood en kvv(smuldier).

Ochtends ongeveer 100-150 gram farmfood.
avond 1/2 pakje smuldier en tussen de 50-100 gram farmfood, samen in 1 bak zonder problemen.

Soms nog wat groente erdoor, of stukje rauwe kip of vis.

Prima ontlasting,zachte vacht.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:46

Besterly +:)+
Is alleen niet overal even gemakkelijk te krijgen, helaas.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 10:58

Anoniem schreef:
Ik geef farmfood en kvv(smuldier).

Ochtends ongeveer 100-150 gram farmfood.
avond 1/2 pakje smuldier en tussen de 50-100 gram farmfood, samen in 1 bak zonder problemen.

Soms nog wat groente erdoor, of stukje rauwe kip of vis.

Prima ontlasting,zachte vacht.

Maar brokken mengen met vers is toch niet zo goed?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 11:01

In farmfood zitten wel granen, mais en rijst dus dar gaat hem niet worden.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:11

Brokken en vers kan je prima mengen als je hond dit aan kan. Geeft je hond hier problemen mee, dan werkt dit voor jullie niet. Hier gaat dat prima.

En als je helemaal geen toevoegingen in een brok wil voeren, dan blijft alleen vlees over.
Rijst is geen probleem om te voeren voor zover ik mij ooit helemaal in de voedingsmaterie heb verdiept. (En dan zie je op gegeven moment door de bomen het bos niet meer en is een keuze maken voor voer heel lastig)

Mais is volgens mij iets minder geschikt, maar hier hebben ze ook prima op farmfood gestaan.
(Ik heb nog wel eens wat geprobeerd. :+ mijn reu is een lastige eter en kon vaak net 1 zak voer op krijgen en daarna smaakte een brok hem helemaal niet meer. Applaws gaat dat hier nu gelukkig goed!)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:59

NAIWHL schreef:
Brokken en vers kan je prima mengen als je hond dit aan kan. Geeft je hond hier problemen mee, dan werkt dit voor jullie niet. Hier gaat dat prima.

En als je helemaal geen toevoegingen in een brok wil voeren, dan blijft alleen vlees over.
Rijst is geen probleem om te voeren voor zover ik mij ooit helemaal in de voedingsmaterie heb verdiept. (En dan zie je op gegeven moment door de bomen het bos niet meer en is een keuze maken voor voer heel lastig)

Mais is volgens mij iets minder geschikt, maar hier hebben ze ook prima op farmfood gestaan.
(Ik heb nog wel eens wat geprobeerd. :+ mijn reu is een lastige eter en kon vaak net 1 zak voer op krijgen en daarna smaakte een brok hem helemaal niet meer. Applaws gaat dat hier nu gelukkig goed!)

Dat is niet waar. Het klopt dat rijst qua samenstelling (iets) gezonder is, maar dat heeft niks te maken waarom granen in hondenvoer 'slecht' is. Zowel rijst als maïs bestaan voor het grootste gedeelte uit zetmeel. De mens kan zetmeel omzetten in glucose, dit gebeurd bijvoorbeeld in de mond. Het enzym Amylase zet zetmeel om in glucose(suiker dus), dat is ook de reden waarom brood -als je er lang op kauwt- zoet wordt in je mond.

Honden hebben dit enzym niet en kunnen zetmeel dus niet omzetten naar suiker. Dat is ook de reden dat honden granen niet kunnen 'gebruiken' en het puur als vulmiddel wordt gebruikt. Gevolg van het ontbreken van amylase is dat het zetmeel aanslaat op de tanden, wat dus tandplak en uiteindelijk tandsteen veroorzaak.t

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:55

Ik weet dat het niet heel gezond is, maar je bevestigd (als ik het goed lees) wel dat rijst an sich geen slechte toevoeging is in een brok. Tuurlijk zijn er gezondere dingen voor een hond.

Waar ik TS alleen voor wil waarschuwen is dat haar een beetje hetzelfde overkwam als mij overkwam. En dat is dat je het allemaal zo goed wilt doen dat eigenlijk niets meer gezond is in je eigen ogen op BARF na. Want dat is naar mijn mening wel het ultime voeren voor een hond.

Maar het moet ook werkbaar blijven en als TS graag een brok voert ipv vlees, dan kan dat prima. Niet alles waar een graan in zit is meteen slecht. Dat blijft toch wisselen per hond. Die twee hier hebben het super gedaan op Farm Food en zo ken ik er nog wel meer. (Maar de reu verloor weer de smaak)

Als je iets voert waar je hond het goed op doet, dan is het imo helemaal prima. Ondanks dat die van mij het er helemaal niet goed op zouden kunnen doen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:13

Ik geef mijn herder doglovers goldhttps://dogloversgold.securearea.eu ... 76bb47441a

Mijn hond heeft leverproblemen en is allergisch voor granen. Ik heb al diverse soorten voer geprobeerd maar van alles ging hij aan de schijterij of veel drinken. Ook kvv geprobeerd, voor langere tijd en verschillende merken maar dit ging niet goed. Met dogloversgold gaat het super en ik hoef er minder van te geven dan van een goedkoper merk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:22

Zowel brokken als vers voeren zou ik niet doen, het is óf óf. Dus ook niet 's morgens vers en 's avonds brok ofzo.

Qua brokken is farmfood wel een goede en redelijk betaalbaar.
Qua vers zou je ook pakjes uit de supermarkt kunnen halen, bv smuldier. Daar heb je niet zoveel ruimte voor nodig in je vriezer en is goed verkrijgbaar, dus hoef je niet groot in te slaan.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:36

Mijn honden doen het goed op taste of the wild. Al krijgen ze thuis altijd vlees. Maar voor op vakanties enzo is het heel fijn voer. Wel prijzig....
Ik gooi brok en vlees trouwens ook rustig door elkaar. Honden kunnen dat prima hebben.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:54

Mijn honden Stabij en JR doen het prima op Noblesse € 2,00 pkg Ik voer iets minder dan de aangegeven hoeveelheid verdeeld over 3 maaltijden Ze krijgen zondagsavond een bakje diepvriespens (C1000) ipv brok. Iedere avond samen een boterham De stabij 2 x pw een rauw ei en beide gemiddeld 2 x pw een pensstaafje van die gedroogde stukken pens. Ze hebben grote botten om zo nu en dan op te kluiven. Beide bewegen veel op het erf en zijn heel mooi in conditie

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:03

anneliesdj schreef:
Zowel brokken als vers voeren zou ik niet doen, het is óf óf. Dus ook niet 's morgens vers en 's avonds brok ofzo.

Want?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:03

Cyella schreef:
Honden hebben dit enzym niet en kunnen zetmeel dus niet omzetten naar suiker. Dat is ook de reden dat honden granen niet kunnen 'gebruiken' en het puur als vulmiddel wordt gebruikt. Gevolg van het ontbreken van amylase is dat het zetmeel aanslaat op de tanden, wat dus tandplak en uiteindelijk tandsteen veroorzaak.t

Dit is gewoon absoluut onjuist.
Waarom deze onzinnige mythe steeds weer opduikt is mij een raadsel. Honden beschikken wel degelijk over enzymen om zetmeel te verteren.
Om over die tandplak onzin (neergeslagen zetmeel dat verandert in tandsteen?!) nog maar te zwijgen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:44

Happy Dog :)
Verschillende soorten in en hier doen mijn herders het super op!
Enigste brokken dat ze goed verdragen en ook zonder problemen eten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:13

Dani schreef:
anneliesdj schreef:

Want?

Er wordt altijd gezegd dat je het niet in één maaltijd moet geven omdat de zuurgraad van de maag anders is voor brok dan voor vlees. Maar die zuurgraad veranderd echt niet in een paar uurtjes, dus 's morgens vlees en 's avonds brok is dan net zo fout.

Persoonlijk denk ik dat je vlees met een reden voert (omdat je dat beter vind dan brok) en dan zie ik het nut er niet van om er ook brok bij te gaan voeren. So make up your mind, er zijn genoeg goede brokken te vinden als je het gedoe van vers niet wilt en je kunt ook vers voeren zonder er een extra vriezer voor te hoeven aanschaffen. ;)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 13:24

Citaat:
Persoonlijk denk ik dat je vlees met een reden voert (omdat je dat beter vind dan brok) en dan zie ik het nut er niet van om er ook brok bij te gaan voeren. So make up your mind, er zijn genoeg goede brokken te vinden als je het gedoe van vers niet wilt en je kunt ook vers voeren zonder er een extra vriezer voor te hoeven aanschaffen. ;)

Ik wil vlees erbij voeren, omdat het beter is voor de hond.
Ik ga voor http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... og/purizon
En dan in de weekenden BARF, zo heb ik niet de hele vriezer vol en toch een hond die alle voedings stoffen binnen krijgt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:40

anneliesdj schreef:
Er wordt altijd gezegd dat je het niet in één maaltijd moet geven omdat de zuurgraad van de maag anders is voor brok dan voor vlees. Maar die zuurgraad veranderd echt niet in een paar uurtjes, dus 's morgens vlees en 's avonds brok is dan net zo fout.

Je kan je natuurlijk óók afvragen of dat verhaal überhaupt wel waar is, en of die wisselende zuurgraad -voor zover daar sprake van is- nu echt een probleem vormt. Pees, vet, vlees, en bot zal ook niet exact dezelfde eisen aan de vertering stellen maar een hond kan prima een kippenkarkas eten. En ik heb vooralsnog niet de indruk dat mijn hond ergens last van heeft en die krijgt toch al anderhalf jaar brokken, kvv, en soms kippenpoten op dezelfde dag. Het 'nut' daarvan is trouwens dat ik brokken gemakkelijk mee kan nemen tijdens de wandeling om mee te belonen en kvv niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:24

Nou ik geloof best dat daar wel waarheid in zit, het zal toch niet volledig verzonnen zijn. Maar dan nog kun je je afvragen of het daadwerkelijk zoveel uitmaakt.
In elk geval zie ik het nut er niet van om van alles door elkaar te voeren, ik heb zelf gekozen voor vers omdat dat gewoon beter is voor de hond, en op meerdere manieren. Dus ik ga geen brok meer voeren, ook niet voor af en toe. Beloningen daar gelaten. Als ik verhalen hoor van mensen die het door elkaar voeren vraag ik me af of je wel overtuigd bent van het nut van vers, kun je imo net zo goed gewoon brok gaan voeren, scheelt een hoop gedoe.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:50

Kuggur schreef:
Cyella schreef:

Dit is gewoon absoluut onjuist.
Waarom deze onzinnige mythe steeds weer opduikt is mij een raadsel. Honden beschikken wel degelijk over enzymen om zetmeel te verteren.
Om over die tandplak onzin (neergeslagen zetmeel dat verandert in tandsteen?!) nog maar te zwijgen.

Wilde eerst niet reageren, maar bij deze alsnog gereageerd. Vind het allereerst verbazend dat je zonder enige onderbouwing gewoon zegt dat het niet zo is. Over het algemeen hebben alle carnivoren geen beschikking over amylase in het speeksel, dus zonder er dieper op in te gaan wil ik wel eens weten waar je die kennis vandaan hebt? Want internet en verschillende biologie boeken geven me wel degelijk gelijk. Dus ik ben nieuwsgierig uit welk onderzoek dat dan uit gekomen is. En als jij je tanden niet poetst, zal je tandplak ook in tandsteen veranderen. Is niet echt een rare bewering dus lijkt mij :s

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:36

Cyella schreef:
Wilde eerst niet reageren, maar bij deze alsnog gereageerd. Vind het allereerst verbazend dat je zonder enige onderbouwing gewoon zegt dat het niet zo is. Over het algemeen hebben alle carnivoren geen beschikking over amylase in het speeksel, dus zonder er dieper op in te gaan wil ik wel eens weten waar je die kennis vandaan hebt? Want internet en verschillende biologie boeken geven me wel degelijk gelijk. Dus ik ben nieuwsgierig uit welk onderzoek dat dan uit gekomen is. En als jij je tanden niet poetst, zal je tandplak ook in tandsteen veranderen. Is niet echt een rare bewering dus lijkt mij :s

Jij bent degene die zonder onderbouwing onzin verpreidt. Want mijn bewering is waar en de jouwe niet, simpel.
Omdat je zelf blijkbaar te lui bent of incapabel de betreffende info zelf te vinden, deze link was de eerste google hit van "starch digestion dogs":
http://news.sciencemag.org/plants-anima ... estication
Vertelt je ook meteen waarom honden hier zoveel beter in zijn dan wolven (en dieet van wolven dus geen goed model is voor huishond voedering).

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:42

Ik voer first class lams en rice. Bevalt super voor onze labrador het is een natuurlijk voer met bijna geen graan en veel vlees zonder toevoegingsmiddelen.