Ik maak me zorgen, mijn lieve Konijn.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Re: Ik maak me zorgen, mijn lieve Konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:12

TS heb je al wat gehoord vanochtend.?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:16

Ben heel benieuwd hoe het nu gaat met je konijn. Wat een schatje trouwens om te zien, veel beterschap.

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 09:23

De DA heet net gebeld, ze is weer goed op temperatuur en een stuk levendiger. Ze heeft nog niet gegeten en gepoept en als dat vanmiddag nog zo is wilt de DA haar nog een nachtje houden. Ik ga vanmiddag even bij haar kijken.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:24

duimen draaien hier

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 09:30

Ragdollcat schreef:
Goed dat je naar de dierenarts bent gegaan, helaas wel na 500x zeuren bij je moeder, wat is dat toch met de ouders die niet naar de dierenarts willen? maar wel toestaat dat er huisdieren komen en tja dan kan het ook weleens ziek worden en dan hoort daar een dierenarts bij.

Goed dat je het volgehouden had dat ie wel naar de dierenarts moet.

Sorry, misschien niet aardig van mij maar zo denk ik er wel over.

Waarom moet men zoveel moeite doen om ze toch te bewegen om naar de dierenarts te gaan en of te laten bellen? Ze hebben toch zelf toestemming gegeven dat er huisdieren mag en dan vind ik dat men ook niet moeilijk moet gaan doen als er een dierenarts nodig is.

Ben het hier wel mee eens. Mn moeder heeft totaal geen verstand van dieren dus heb haar al jullie reacties laten lezen en flink wat tranen gelaten en toen wilde ze wel bellen. Ze hebben zoiets van ; kijken of het morgen beter is. Maar dat zou in dit geval dus het leven van Polly hebben gekost.
Me vader is opgegroeid op een boerderij en daar was het vroeger gewoon van ; als een diertje ziek is word ie afgemaakt. En om nou 150 euro uit te geven aan een klein konijntje vind hij dus pure onzin. (Dat blijft dus lekker tussen mij en mn mams ;)

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:31

Gelukkig dat het nu weer beter gaat en fijn dat ze zo goed verzorgd wordt bij de DA!! Stil in een hoekje zitten, niet willen eten etc. is bij een konijn altijd reden tot bellen van een DA. Misschien kan de DA dat uitleggen aan je moeder? Veel mensen weten dit niet en kijken het daarom vaak nog even aan (en soms te lang helaas..)

Bij gas, verstopping of een stille darm kunnen ze uiteindelijk in soort van shock raken waarbij de temperatuur daalt. Het kan zijn dat door de pijnstiller de buikpijn wegzakte en dat ze daardoor weer wilde eten. Had ze kleinere keutels dan normaal, of rare keutels (ei-vorm, enorm groot ovaal etc.)? Dat zou iets zijn om in de gaten te houden. (duidt op gas/verstopping) En inderdaad de tanden mocht ze niet zelf willen eten.

Heel veel succes met je Nijn!! Het is echt een schatje <3

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:35

Zijn de keutels mooi los, of zit er een 'draadje' tussen?
Teddies en angoras kunnen last krijgen van haarballen.
Als je regelmatig een beetje (mespuntje) darmreiniger (psyllium) door het eten doet kunnen ze de haren beter afvoeren.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:37

Ik begrijp dat wel. Mensen met weinig kennis van dieren rekenen een beetje naar hoe je ook met mensen zou doen. Als een kind een dagje niet zo lekker is, ren je ook niet direct naar de dokter. Volgens mij heeft het niet eens zoveel te maken met niet willen of de kosten. Meer met een nuchtere instelling aangevuld met geen specifieke konijnen kennis :).

Heel veel succes met je konijn! Hopenlijk is ie er snel weer boven op!

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 09:41

Wat omaro zegt had de DA ook genoemd. Ze zei dat ze in shock konden raken en dat de temperatuur dan daalt en dit bij Polly waarscheinlijk al het geval was.
Ik weet niet hoe de keutels zijn omdat ze buiten staat dus dat is moeilijk in de gaten te houden. Hoop dat ze snel keuteld bij de DA en dat ze gezond zijn!

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:45

Sizzle schreef:
Zijn de keutels mooi los, of zit er een 'draadje' tussen?
Teddies en angoras kunnen last krijgen van haarballen.
Als je regelmatig een beetje (mespuntje) darmreiniger (psyllium) door het eten doet kunnen ze de haren beter afvoeren.

Sizzle, werkt dat goed? Hier geen Teddy of Angora, maar een konijn met enorm dikke haren.. Hij krijgt in zijn rui-periode vaak wel last van kettingpoepjes en zijn vriendinnetje ook doordat ze hem vaak een grondige wasbeurt geeft (ze heeft zelf hele dunne haren en als ze hem niet veel wast heeft zij nergens last van). Nu geef ik ze laxatract (in overleg met DA) als ik merk dat het naar verstopping gaat, maar voorkomen is natuurlijk beter..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:46

Ach wat is Polly een plaatje van een konijn zeg <3
Hopelijk knapt ze snel weer helemaal op, idd goed dat je zo hebt aangedrongen om toch naar de DA te gaan.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:49

Super TS dat je toch gegaan bent hoor!

Konijnen kunnen zoals eerder gezegd heel slecht zonder eten en drinken. Zodra je dus merkt dat konijn niet meer eet meteen naar DA. Super zeg dat je doorgezet hebt en veel beterschap voor nijn!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:50

Omaro, Ja dat werkt super, ook bij dreigende verstopping door stress (uit logeren).
Ik kreeg die tip ooit van een goede fokker.
Ik geef al mijn konijnen in de verharingsperiode standaard 1x per week een beetje ervan over het voer. Bij lichte verstopping geef ik het ook wel een rechtsstreeks in de bek, maar dan moet je er wel op tijd bij zijn.
Ik heb die van bogena (voor katten), maar je kan net zo goed dat van paarden of mensen nemen. Het zijn gewoon de psyllium vliesjes. Dat is sowieso goed voor de spijsvertering.

TS, veel sterkte met je lieve nijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:50

Beterschap! Gelukkig heb je goed en op tijd kunnen handelen. Het kan heel snel verkeerd aflopen met een konijntje...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:12

Fijn dat je optijd bij de dierenarts was! Wat ook altijd handig is als je konijnen hebt, is standaard dwangvoeding in huis te hebben. Kan gewoon een potje babyvoer (bv worteltjes) zijn wat je met een spuitje aan het konijn kunt geven. Vaak knappen ze daar al van op.
Ik heb ook standaard pijnstillers en darmontspanners in huis, maar niet alle dierenartsen willen dat in grotere hoeveelheden meegeven.
Op die manier hebben wij menig konijntje gered, zonder dat we in aller haast snachts nog naar de dierenarts moesten.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:04

Echt goed gehandeld ts, ook je moeder verdient een dikke duim. Als je geen dierenkennis hebt snap ik het best, vind het echt knap dat ze open stond voor het buikgevoel van ts en de informatie van bokt.

wat een plaatje is je konijn. Hopelijk mag hij snel naar huis.

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 19:06

Vandaag dus even op bezoek geweest. ik mocht haar rustig aaien en zodra ik haar wilde pakken liep ze weg (zoals ik van dr gewend ben dus is goed teken :o ) Ze at,dronk & keuteld helaas nog niet. Daarom hebben we besloten haar nog een dagje in de kliniek te laten. morgen komen we haar sowieso ophalen. De DA zei dat het ook van de stress en vreemde omgeving zou kunnen komen dus we moeten kijken op ze thuis wel wilt eten. Als ze thuis niet eet geven we haar eerste 2 dagen olvarit en als ze na die 2 dagen nog niet zelfstandig eet gaan we weer terug met dr. Kan alleen afwachten nu.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:46

FlowerHorses schreef:
Ragdollcat schreef:
Goed dat je naar de dierenarts bent gegaan, helaas wel na 500x zeuren bij je moeder, wat is dat toch met de ouders die niet naar de dierenarts willen? maar wel toestaat dat er huisdieren komen en tja dan kan het ook weleens ziek worden en dan hoort daar een dierenarts bij.

Goed dat je het volgehouden had dat ie wel naar de dierenarts moet.

Sorry, misschien niet aardig van mij maar zo denk ik er wel over.

Waarom moet men zoveel moeite doen om ze toch te bewegen om naar de dierenarts te gaan en of te laten bellen? Ze hebben toch zelf toestemming gegeven dat er huisdieren mag en dan vind ik dat men ook niet moeilijk moet gaan doen als er een dierenarts nodig is.

Ben het hier wel mee eens. Mn moeder heeft totaal geen verstand van dieren dus heb haar al jullie reacties laten lezen en flink wat tranen gelaten en toen wilde ze wel bellen. Ze hebben zoiets van ; kijken of het morgen beter is. Maar dat zou in dit geval dus het leven van Polly hebben gekost.
Me vader is opgegroeid op een boerderij en daar was het vroeger gewoon van ; als een diertje ziek is word ie afgemaakt. En om nou 150 euro uit te geven aan een klein konijntje vind hij dus pure onzin. (Dat blijft dus lekker tussen mij en mn mams ;)

Dat doe je goed hoor! Ja het is gewoon zo bij de mensen die geen verstand hebben van de dieren, dat er dan wat te lang aangekeken wordt.

Voor mij is het anders, ik ben opgegroeid met veel dieren en dan weet ik wel hoe en wat en wanneer je tijdig in moet grijpen etc.

En ja Ik begrijp je vader ook een beetje, op een boerderij ging het anders aan toe met zoveel beesten he.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:50

Spannend nog zeg ... Sterkte en succes met nijn!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:52

spannend, succes en sterkte met je konijntje !

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 11:29

DA heeft net gebelt, ze eet nog steeds niet maar we komen haar toch zo ophalen. kan mogelijk komen door de stress van de kliniek. thuis probeeren met olvarit dus.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:38

Sterkte hoor. Zo moeilijk als je dier niet kan zeggen wat er aan de hand is. Ik hoop dat als ze weer thuis is, alles weer goed gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:12

Och jeetje. Hebben ze haar wel al onderhuids vocht toegediend, een darmontspanner en gasremmers?
Veel sterkte!

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 12:47

Sizzle schreef:
Och jeetje. Hebben ze haar wel al onderhuids vocht toegediend, een darmontspanner en gasremmers?
Veel sterkte!

Ze hebben die avond dat we haar naar de kliniek hebben gebracht onderhuids vocht gegeven en iets dat het weer doorloopt in haar darmen

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 12:53

Zijn net weer bij de DA geweest. Ze heeft de achterste kiezen nog onderzocht en ze staan een klein beetje te veel naar binnen. Als ze thuis dus niet zou eten zouden we dat nog laten weg halen.
Eenmaal thuis aangekomen en haar een mooi plekje gegeven in huis begon ze tot onze verbazing meteen te eten! Er kwam echt een bigsmile op me gezicht, ben zó blij! natuurlijk moeten we haar in de gaten blijven houden maar wie had dit verwacht. ze is lekker aan het rond hupsen in haar kooitje, en zich aan het wassen.
Bij de DA hadden we nog 3 medicijnen meegekregen; pijnstillers/ontstekkingsremmers (carprofen), antibioticum (enrofloxoral) en metocloral (voorkomen van braken).
Ik weet niet of ze in de kliniek al medicijnen gekregen heeft vandaag dus daarvoor ga ik zo even bellen, en dan zal ik ze meteen het goede nieuws vertellen!
We moeten haar goed in de gaten houden maar ik ben zó ontzettend blij!