Slangenvoer rat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:03

Duhelo schreef:
RedPassion schreef:
Met gebrek aan kennis bedoelde ik Duhelo, die barbaarse tips geeft. Niks tegen de TS, ik zie de goede intenties heus wel. :)

Er is niks barbaars aan een stukje dode huid af te knippen en de boel te ontsmetten...

Ik snap de reactie van RedPassion wel. Mensen moeten niet zelf gaan dokteren met dieren. De dierenarts is altijd de veiligste optie.

Maar ik snap Duhelo ook wel. Gezien haar ervaring en (correct me if I'm wrong) vooruitdenken dat de dierenarts een stressvolle situatie is, waarbij een lichte narcose/verdoving veel risico's met zich mee brengt, voor de rat; is het zelf uitvoeren van een dergelijke kleine ingreep een logische optie.

Dat is geen gebrek aan kennis (geldt voor jullie beide ;) ) maar andere kennis en ervaringen. En naar mijn mening beide goed voor het dier in kwestie.

Wat je ook doet TS: (laten) ontsmetten is erg belangrijk :j

Wat betreft mijn kennis :+ : ik ben paraveterinair en docent BioNaS en Dierverzorging

Magrathea

Re: Slangenvoer rat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:57

Klinkt goed TS :j

Wat je nu kunt doen is hem gewoon veel bij je nemen, bijvoorbeeld als je zit te werken achter de pc of TV aan het kijken bent. Het is geen vervanging voor een soortgenootje, maar beter dan alleen in de kooi natuurlijk... :) Je kunt ratten ook leren zindelijk te worden buiten de kooi, neem een "ratten-wc" bij je als je hem uit de kooi haalt met wat (stofarm) kattengrit erin oid, en zet hem daar steeds in als hij iets laat vallen :j dat zou moeten werken.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:07

Jeetje ik schrik keer op keer van de rare adviezen en foutieve informatie die mensen in een dierenwinkel krijgen. Hoe kun je in hemelsnaam zeggen dat dit een vrouwtje is? en rattenstaarten groeien weer aan? Mijn hemel!!

Goed dat je dit diertje gered hebt TS, ik adviseer ook een dierenarts

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:44

Ik zeg, stukje afknippen en mesitran zalf gaan halen.

Het ís echt wonder spul! Mijn merrie had een enorme wond aan haar been, net mesitran is en heel snel en mooi genezen!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 18:21

Dierenarts is al geconsulteerd Pearlx, foutieve informatie van de dierenwinkel is misschien niet zo vreemd omdat ze ratten en muizen uitsluitend als slangenvoer verkopen en niet als huisdier.

Ken die zalf niet Peelie, wat zit daar in als werkzaam bestanddeel? Heb zelf Neo-Cutigenol gehaald op aanraden van de dierenarts. Apotheker zei dat deze zalf ook super is voor paarden en honden (en mensen :) ) Is chloorhexidine, vitamine A, levertraan en nog een aantal bestanddelen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:26

in Mesitran is het hoofd bestanddeel Honig. Er zit ook levertraan en aloevera en een aantal vitaminen en mineralen in.

Mijn ervaring is heeeeel erg goed met mesitran.

http://www.farmaline.nl/drogisterij/bes ... 50-g-zalf/

Ik bestelde bij deze website. Echt super snel geleverd. echt top. en dat meen ik echt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 18:40

Die hebben ook een be. adres. Samenstelling is voor een deel gelijk aan de zalf die ik heb gehaald en die volgens de dierenarts en apotheker ook heel erg goed is. Helpt het niet genoeg zal ik eens kijken. Trouwens wel een belachelijk prijsverschil. Tube die ik kocht was maar 4,5 euro.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:47

blijkbaar was mijn advies toch niet zo barbaars en verkeerd zoals velen hier dachten...
verontschuldigingen mogen vanaf nu geplaatst worden ...
grapje hoor :D

fijn dat je bij de dierenarts geweest bent.
heb je geen mogelijkheid om de kooi met een stukje gaas in twee te delen en een vriendje er bij te zetten. zo kunnen ze elkaar zien, maar niet vechten.Ook de ideale manier om ze te wennen aan elkaar ...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:43

Sorry ik vind het heel barbaars om zomaar een stuk van een staart te knippen het is geen nageltje of zo he! Ik vind dat een dier voor zo'n ingreep gewoon een plaatselijke verdoving moet krijgen. Ik vind het wel top dat je hem hebt meegenomen uit de dierenwinkel. Ik heb twee vrouwtjes berkenratjes gehad, supergezellig en leuk. Lekkere grote klimkooi maken met heel veel speeltjes en hangmatjes.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:10

het is in beide gevallen 1 momentje pijn: danwel een knipje, dan wel een naald in een gevoelig deel. Daarbij, als je een naald er in steekt moet hij stil blijven zitten en daarna nog gefrunnik en de hele reutemeteut. Nu is het 1 tel pijn en het is weg, dan weegt de verdoving niet op.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:14

sowizo, een knipje, wat je prima zelf kan. of een heel drama bij de DA...

gewoon zelf doen, helemaal aangezien de DA dat zelf ook zegt...

komop jongens... we zijn niet van suiker... Dat gezeur altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:18

Wat een fijn forum is: Tammeratten.nl en ook op facebook: tamme ratten. Hier krijg je echt alle info.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 20:27

Ga ik eens kijken Lianne. Dit ratje heeft niet zo'n beste start gehad in het leven en nu verplaatsen voor iets wat thuis ook kan is blijkbaar een minder idee.

Dacht om eens op zoek te gaan naar een eenzaam ratje inclusief kooi. Is vast wel te vinden op kapaza of marktplaats. Dan heb ik win-win. En een vriendje en een kooi. Kan ik dat eerst er naast zetten en dan koppelen.

Bij konijnen moet dat op neutraal terrein. Zijn ratten ook zo?

Het idee om hem bij me te nemen is het nog niet helemaal. Diertje wil, begrijpelijk, niet opgepakt worden en ik moet me even over iets heen zetten. Ik vind het een lief diertje maar die staarten zijn niet aan mij besteed en nu al even helemaal niet. Heb twee maanden om te wennen :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:41

Wat nou gezeur? Sorry hoor? :=

Ik kan niet vanaf een foto beoordelen hoe die staart erbij hangt. Dat kan niemand.
Prima dat TS de DA geraadpleegd heeft.

Duhelo, geen excuus. Ik blijf bij mn standpunt.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:54

Wat fijn Percy dat je advies aan de dierenarts hebt gevraagd en wat opheldering hebt gekregen ivm de staart en hoe deze te behandelen :)
Ik kan me voorstellen dat hij eenzaam is ja, zou niet al te lang wachten met een maatje voor hem. Ik vond het trouwens wel een goeie tip van Duhelo om de kooi op te delen met een stukje gaas zodat de ratjes aan elkaar kunnen wennen en niet meteen kunnen vechten.
Veel succes met hem verder, heb je al een naam bedacht? of blijft hij Belle heten :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:56

Een nieuw zielig geval adopteren is ook wat onhandig. Want twee niet sociaal opgegroeide ratten... Zit je dadelijk met 2 apparte hokken. Omdat het niet wil klikken. Waarom geen jonge net uit het nest rat?

Niets is zo frustrerend als dieren die niet met elkaar overweg kunnen. Dan zul je er weer een weg moeten doen. .... Etc

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:06

Ratten die al tijden alleen gezeten hebben kunnen soms nogal lomp zijn tegen een 5 weken oud 100 gram wegend kleintje. Ik zou een opvang bellen en overleggen. :j

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 21:18

Oké, ga ik wel eerst advies vragen bij een rattery. Wilde niet eens een rat, laat staan twee eenzame ratten. Huidige kooi is moeilijk in twee te delen omdat het een parkietenkooi is. Kan wel maar dan blijft er erg weinig ruimte over voor de diertjes.

Ik waardeer overigens alle adviezen en zou het prettig vinden als iedereen elkaar in zijn/haar waarde zou laten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 07:53

Iris82 schreef:

Ik kan niet vanaf een foto beoordelen hoe die staart erbij hangt. Dat kan niemand.

op die ene foto zie je heel duidelijk dat het grootste gedeelte doorgescheurd en opzij geknakt is. Dus veel bot zal er daar niet meer inzitten. Daarnaast heb ik ook gezegd dat er moest gecheckt worden of het effectief nog staart, of enkel huid is. Volgens mij heeft TS een prima stel ogen om dat ook te zien.
Als ook een dierenarts dit zo bevestigd, dan zit ik er toch wel heel dichtbij, is het niet?
zoals ik zei, dit zou niet mijn eerste (of ergste) geval zijn ...

enneuh, de excuses zijn een grapje, staat er ook in kleine lettertjes bij ...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:37

Iris82 schreef:

Precies, we hebben geen beeldtelefoon op Bokt en moeten maar raden hoeveel leven er nog in het restje staart zit.
Over dat 'even' afknippen: vooral als mensen niet zeker weten of ze het zelf wel echt durven is er dikke kans dat het waarschijnlijk niet snel, netjes en in in1x gebeurt (en in dat geval is de dierenarts toch echt beter.)

Mijn ratten vonden het trouwens best gezellig bij de dierenarts en gaven geen krimp om een prik... daar gaat het "vreselijke stress bij de dierenarts" argument. :evaw:
De enige keer dat een knaagdier van mij vreselijke stress had bij de dierenarts, was toen een dierenarts een hamster met vermoedelijk te weinig verdoving opereerde en te strak hechtte zodat er een voorpootje afstierf. Die hamster moest een week later op controle en gaf een stresslucht af en wist duidelijk dat het daar iets heel naars had meegemaakt.
Is niet te vergelijken met een rat met een halfdooie staart.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:34

Er is ook een verschil tussen een tamme rat en eentje die bang is, wat betreft de stress.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 13:25

Deze rat is, nog, niet tam. Hij wordt vreselijk bang als je hem wilt oppakken. Zalf opbrengen levert al stress op. Begrijp het best. Hij is nooit in handen geweest en toen greep die jongen hem bij zijn staart. Hij komt wel naar je toe uit zichzelf maar in zijn eigen tempo.

Kan eens een nieuwe foto maken maar mijn dochter is de hele dag van huis en haar vertrouwt hij meer dan mij. Moet eerlijk bekennen dat ik zo'n rattenstaart eigenlijk al helemaal niets vind en nu natuurlijk nog meer niet. Moet even wennen aan deze nieuwe huisgenoot.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 23:42

Hoe gaat het nu?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 00:19

Eigenlijk heel goed. Het dode stukje is er af gevallen en de wond van de staart ziet er goed uit. Die behandelen we tweemaal daags. Ratje is steeds actiever aan het worden dus voelt zich blijkbaar beter.

Ik ben op zoek naar een kooi en vriendje maar dat valt nog niet hard mee. Of er wordt een kooi aangeboden inclusief meerdere ratjes of een dure kooi zonder ratje. Een ander opvang ratje heb ik nog niet kunnen vinden.

De meeste kooien die aangeboden worden hebben trouwens minder leefruimte dan de parkietenkooi waar hij nu in woont. Hij moet er natuurlijk wel op vooruit gaan.

We gaan doorzoeken maar als iemand iets weet hou ik me zwaar aanbevolen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 00:21

al gekeken of er een (vogel)volière wordt aangeboden?
Die zijn nl ook erg geschikt voor ratten, vooral als ze horizontale spijlen hebben en anders is dat zo opgelost met extra plateaus en trappetjes. :j