Hoe overtuig ik mijn vriend NIET te gaan fokken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:51

BaileyMix, dan begrijp je mijn zin denk ik verkeerd. Dat heeft niks te maken met zijn rotzooi opruimen maar klaar staan voor de diertjes die het slachtoffer worden, als jij ze kunt helpen door kennis gooi je ze dan in de kofferbak? Heb niet gezegd financieel...bv naar de opvang brengen is ook n vorm van steun,,,

Salsa klopt wat je zegt over het karakter. Maar misschien zijn ze al wel 10 jaar samen en is dit de 1e keer (dat vertelt t verhaal niet)Je zal beiden moeten zoeken naar een compromis.

Hoe hij het zou vinden, niet leuk, maar wel zal accepteren omdat ik zijn hobby's ook accepteer zonder er iets mee te hebben en het soms ook vervloek.
(maar das nu wel heel off-topic hihi :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:55

Misschien kan je vriend even rondkijken op http://www.frettenforum.nl

Daar staan ook enkele verhalen van mensen die zonder ervaring wilden fokken, liep vaak slecht af, oa met een dood moedertje. Ook de kosten van het opgroeien van de jongen (op prooi/vlees) is niet te onderschatten.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:53

Excuse my french, maar wat een ontzettende domme, egoïstische en drammende kleuter is dat zeg.

Ik zou daar toch heel snel klaar mee zijn, zou inderdaad die fretten mooi terugbrengen naar de opvang als hij dit serieus wil doorzetten. Zeker met wat je zegt dat hij zich nu al een expert waant omdat ie wel een maand fretjes heeft. Het zijn potverdorie wel levende wezens waar je het over hebt en het is geen speelgoed!

Als ie niet zo volwassen kan zijn om een verantwoorde keuze te maken, dan moet jij die maar voor hem maken. Wat hij zegt van de natuur zijn gang laten gaan en die puppies gewoon laten creperen als blijkt dat ze ziek zijn of als moeders ze opeet, waarom heeft hij dan huisdieren??? Daarnaast heb je inderdaad een overeenkomst met de opvang, ook al heb je niks getekend. Hij gooit voor het gemak ook meteen even jouw goede naam te grabbel.

Ik zou hem eerlijk gezegd even flink de wind van voren geven en hem de oren wassen. Is ie nou besodemieterd!

Rosannee_

Re: Hoe overtuig ik mijn vriend NIET te gaan fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:17

Nog al triest voor de fretjes dat hij er zoiso niet mee naar de DA wil als er wat mis is, zodat moeder natuur zijn gang kan gaan. Doet ie zeker bij zichzelf ook? Gewoon moeder natuur de gang laten gaan.

Ik zou hier echt vreselijk op afknappen, het zijn levende wezens hoor >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:19

Wellicht kun je met hem afspreken dat hij dit een (half) jaar laat rusten. In die tijd kan hij zichzelf inlezen en moet hij minimaal een keer per maand laten zien wat hij extra heeft geleerd etc. Zo verplicht je hem zich er echt in te verdiepen. Dit hoef je niet te doen maar kan een optie zijn.

Als ie niet van het idee af te brengen is zou ik zeggen, laat hem een jaar wachten. Wil ie ze nog steeds? (Jaar is een redelijk lange tijd, zijn houding tegenover fretten kan dan veranderen) Dan kan je het wellicht weer bespreken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:27

Mijn eerste idee was idd ook om hem te confronteren met de dingen die mis kunnen gaan, en hoe een dekking gaat.
Gewoon verhalen en vooral filmpjes/foto's.
Ik vind het sowieso niet kunnen dat de opvang geen contract heeft laten tekenen en niet controleert of de fretten wel gesteriliseerd worden, misschien kunnen zij een controle doen via de telefoon? Dat ze hem gewoon vragen of ze al gesteriliseerd zijn en zo niet wanneer dat gaat gebeuren.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:29

Wat ik niet uit de berichten kan halen, is of het moertje al of nog loops is? Als ze dat niet (meer) is, dan gaat dit pas komend voorjaar spelen en heb je nog zat tijd om hem te overtuigen eerst meer ervaring op te doen. Vier maanden fretten is erg kort en dat je er dan al zes hebt, is eigenlijk al erg veel.

Als ze wel al of nog loops is, is het erg laat in het seizoen om nog te dekken. Dan is ze al een maand of vier loops en dat heeft absoluut invloed op haar gezondheid.

Ik zie dat je in Engeland woont, klopt dat? Daar is echt een enorm overschot aan fretten..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:35

Leuk zo'n vriend, gaat nu al stug zijn eigen kop volgen ipv te overleggen, belooft nog wat voor jouw toekomst. Wat meneer niet wil wat er gebeurd, gebeurd niet, dacht dat we als vrouw tegenwoordig wat meer te vertellen hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:36

Saar88 schreef:
En even een belletje naar de opvang? Dat hij niet gaat steriliseren (zoals beloofd, woordelijk dan toch) maar zelfs van plan is te fokken? Ik kan me zo voorstellen dat ze er daar niet al te blij mee zijn..

Dit inderdaad. :j
Heeft hij geen herplaatsingsovereenkomst moeten ondertekenen? Van fretten weet ik het niet zeker, maar bij ratten en veel andere opvangers is het gebruikelijk dat er in staat dat er niet mee gefokt mag worden.

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:39

Met fretten uit een opvang mag men niet eens fokken :) zeker niet als ze van de frettenstichting afkomen. een loopse fret moet je per direct laten steriliseren of een hormoon implantaat geven, want van de loopsheid kunnen ze ernstige gevolgen krijgen voor hun gezondheid en kan zelfs leiden tot de dood.

Het beste voor de fret is gewoon laten helpen/steriliseren en castreren.

ik heb er zelf 4 waarvan 2 rammetjes en 2 moertjes. de rammen zijn geholpen, 1 moertje ook, en mijn jongste moertje heeft een hormoonimplantaat.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 12:11

Volgens mij woont TS in Engeland? Daar kan het anders zijn.

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 12:33

dan nog veranderd er niets aan de loopsheid van de fret:P deze wel echt geholpen moet worden ivm de kans op overlijden

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 14:03

Ok even wat opheldering:

Ik woon inderdaad in Engeland en er is hier een vreselijke overdaad aan fretten, waar je ze in Nederland zo nu en dan tegen komt zijn ze hier veel meer een gewoon huisdier, de opvang waat ik ze vandaan heb heeft er nu 80 zitten + nog een stuk of twintig halfbloedjes (gemixt met bunzing/hermelijn etc).

De stichtingen hier in Engeland zijn niet verbonden aan een overkoepelende organisatie/stichting die algemene regels opstelt. Iedere stichting heeft zijn eigen richtlijnen. Helaas is het dus niet zoals in Nederland waarbij vrijwel iedere zwerf/opvang dieren herplaatser verplicht is EERST de dieren te laten helpen.

Hij heeft geen contract getekent, omdat ik daar al zo lang kwam dat de mensen mij er wel mee vertrouwden.

De moertjes waren inderdaad loops toen ze hier kwamen, ik heb ze 3 weken geleden mee genomen voor een hormoon injectie (jill jab) om ze uit de vruchtbare periode te halen. Dit is gelijk de eerste keer gelukt. Ik hoop dat ze dus niet toch voor de winter nog een vruchtbare periode krijgen. Ik weet wat voor narigheid een te lange loopsigheid met zich meebrengt en daar zit ik echt niet op te wachten :(
Maar helaas is het bij fretten zo dat wat je ook doet (dekken/steriliseren/hormoon behandeling) het kan allemaal even nare gevolgen geven: bij dekken verwondingen of zelfs dood bij de geboorte, bij steriliseren cushing, bij hormoon behandelingen huid irritaties, haar verlies en soms werkt het gewoon niet.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:10

En ts...als je hem eens filmpjes etc. laat zien waarin het fout gaat? Als het goed is geeft hij veel om zijn fretje, en laat hij dat niet bij haar gebeuren.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:12

Ik zou nog eens met je vriend in gesprek gaan en goed uitleggen wat je nu precies dwars zit. Probeer daarbij niet de schuld aan hem te geven, maar laat blijken dat je hier mee zit en dat je er graag met hem uit wilt komen. Dat betekent dat je voor jezelf goed bedenkt wat er nu precies gaande is en waar je bang voor bent.

Ik las bijvoorbeeld dat je je zorgen maakt over eventuele dierenartskosten. Je vriend is werkloos en jij zat (Dacht ik) binnenkort ook zonder baan. Is het misschien dat, als inderdaad blijkt dat de fretjes te veel geld gaan kosten door wat dan ook, dat je vriend niet in staat is om mee te betalen met de vaste lasten? En dat jullie dan misschien wel in de financiële problemen komen? Want dat is wel iets om goed over na te denken: hij dénkt dan wel dat hij het kan betalen, maar straks zit jij óók in de problemen. Dus de angst daarvoor kan ik mij heel goed voorstellen. Dan zou ik zeggen: maak eens een overzicht, wat houdt hij per maand over om aan dierenarts kosten te betalen en is dit bedrag voldoende om mee naar de dierenarts te gaan?

Een ander punt is dat je hoe dan ook geconfronteerd wordt met het nestje. Je kan dit dan nog moeilijk negeren. Als er iets mis gaat met het nestje of er gebeurd iets, dan zul je daar denk ik toch op reageren: je kan er simpelweg niet omheen. Om die reden zou ik mij toch mede-verantwoordelijk voelen voor het nestje, terwijl het helemaal niet jou keuze was. Hoe ziet jou vriend dit? Wat verwacht hij van jou als dit nestje er zou komen? Wat verwacht jij van hem als dit nestje er is?

Wat ik ook vooral zie is dat je vriend afwegingen maakt die gebaseerd zijn op zichzelf. Welke afwegingen zijn er eigenlijk gemaakt voor de dieren? Weegt een zwangerschap op tegen sterilisatie van de fret? Een zwagnerschap én opvoeden van kleine baby'tjes is een zware taak en is niet iets wat je zo maar kan beslissen: er word namelijk wel een beslissing genomen over een leven wezen die in principe niets te zeggen heeft. Daarom is het belangrijk om een goede afweging te maken, en dus niet de afweging te laten baseren op 'ik vind het leuk' (en vervolgens de redenatie: ze hebben hun behoeften, welke behoeften zijn dat dan? Is het dan zielig dat niet elke fret een nestje krijgt? Om welke reden is dat zielig? Zijn fretten die geen nestje hebben gehad, dan depressiever of? En: wat veranderd er dan aan een fret als zij een nestje heeft gehad? Zo maar wat vragen die in mij opkomen).

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:40

In Nederland is er een ander hormoon implantaat wat zeker 2 jaar werkt. Jij hebt het over de prikpil waar inderdaad zeer veel negatieve bijwerkingen over bekend zijn. Is het implantaat in Engeland niet te krijgen? Mijn mannelijke fretten hebben al jaren een implantaat naar volle tevredenheid. Bij vrouwtjes kan er schijndracht optreden, maar dat kan voorkomen worden door tegelijk galastop te geven.

Ik kan voor je navragen of het implantaat in Engeland geregistreerd is als je dat interessant vindt. Zie ookhttp://www.frettenkliniek.nl/voorpla ... mplantaten