Hamsters?! HELP

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:34

Heb wel een hamster gehad. Volgesmij moet je de meeste hamsters alleen houden, dat is wel zielig.
Ik zou muizen nemen ! heb er 2 gehad (albino's ) Ze zijn echt geweldig. Met muizen kan je tenminste wat doen :D

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:37

Er is ook een hamster forum waar je heel veel goede informatie kunt krijgen. Gewoon ff googelen op hamsterforum dan vind je het vanzelf.

MightyMike

Re: Hamsters?! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:42

Heb ook een muisje gehad in het verleden, zou het bijna vergeten, erg leuk, was heel tam, maar wel stinken..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:42

Gerbils lijken mij ook leuker :j zijn geen nachtdieren namelijk en plassen ook amper omdat ze weinig drinken (fijn voor de neus :D ), zijn lieve groepsdieren :)

Hamster vond ik geen ene bal aan, zoals iemand al eerder zei in dit topic: zet gewoon een bak zaagsel neer met gezellige speeltjes en dan heb je hetzelfde effect. Goudhamsters heb ik een hekel aan, die ik heb ontmoet en gehad hingen graag in mijn vel :') mijn eigen hamster was helemaal een drama; die had zich echt goed vastgezet in mijn vel en kreeg hem er niet af op de normale manier dus heb hem eraf moeten schudden en alleen omdat ik het voerbakje eruit moest halen. Verrassingsaanval :+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-06-14 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:43

Annelove16x schreef:
Heb wel een hamster gehad. Volgesmij moet je de meeste hamsters alleen houden, dat is wel zielig.

Zielig is 2 solitaire hamsters samenhouden, want anders vechten ze tot de dood.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:46

vuurneon schreef:
Annelove16x schreef:

Zielig is 2 solitaire hamsters samenhouden, want anders vechten ze tot de dood.

Ja, maar dat is niet altijd zo

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:47

Het woord solitair zegt al genoeg en een soort dat in de natuur ook alleen leeft moet je natuurlijk niet in een hokje bij een soortgenoot zetten omdat wij mensen vinden dat ze samen moeten zijn. Als je graag hamsters in koppel of groep wilt houden, moet je wel het soort uitkiezen dat in de natuur ook samenleeft in een groep/koppel.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:13

Als je vooral iets wil om naar te kijken dan zou ik een dwerghamster nemen. Wil je hem ook vasthouden/aaien etc dan kan je beter een goudhamster doen.
Ik heb zelf al jaren zowel dwergen als goudhamsters dus je mag me altijd vragen stellen.
Bij dwergen is russische dwerghamster het meest standaard. Die zijn ook het makkelijkst. Roborovski's zijn echt om te kijken, cambelli's zijn ook lief maar kunnen soms territoriumdrift hebben (lees: bijten in de kooi maar als je ze er eenmaal uit hebt dan niet meer).

Ik vind ze zeker gezelligheid brengen. Ze worden 's avonds wakker als ze me horen en gaan dan bij het deurtje staan om eruit te mogen :) Of ze gaan spelen, klimmen, etc. Altijd leuk om naar te kijken!
Voor de duidelijkheid, bij mij hebben ze ook allemaal een eigen kooi.
Voor een dwergje moet je inderdaad minimaal 50 x 30 cm hebben en voor een goudhamster minimaal 60 x 40 cm, al heb ik zelf 80 x 40 en zou echt niet kleiner willen.
Als je een goudhamster neemt moet je opletten dat het loopwiel groot genoeg is. De meeste in de dierenwinkel zijn te klein. Een diameter van 18 cm is minimaal nodig.

Ik heb trouwens ook 2 mannetjes cavia's en die stinken of sproeien helemaal niet.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:20

xDenies schreef:
Maartje1990 schreef:
Overigens TS, mijn hamsters vonden het altijd leuk om te klauteren, dus ik zou gaan voor een kooi waarin ze dat ook kunnen doen. Ik liet ook regelmatig mijn hamster loslopen in een hamsterveilige ruimte. Dus niet in een bal, zo'n bal schijnt ook niet zo fijn te zijn voor ze? Maar pin me daar niet op vast.

Goed advies joh. Een goudhamster is heel anders dan een dwerghamster. Goudhamsters zijn inderdaad klimmers, maar als je dan advies geeft, geef dat dan goed :P

Dwerghamsters kunnen geen hoogte en diepte inschatten, dus die doe je geen plezier met klauteren!

Dwerghamsters, hartstikke leuk. Maar verdiep je er goed in en ga je goed inlezen. Welke kooi heb ik nodig, welke soort pas het beste bij mij, etc.
Robo's, ook hartstikke leuk - maar echte kijkhamsters.

Vlas is in mijn ogen overigens geen geschikte bodembedekking. Het is niet stevig (dus geen gangen en tunnels bouwen) en vaak erg stoffig voor de hamster.
Maar dat is mijn visie :) Dont hate me.

En nooit maar dan ook noooooit! Hamsterwatten! }>

Advies klopt gewoon hoor. Ik heb hier ook een hamster gehad dat diep ongelukkig was in een ruim aquarium en enorm opleefde in een traliekooi. En dat was een rus.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:25

Goudhamsters willen vaak graag klimmen. Rusjes minder maar er zijn inderdaad wel russen die wel graag klimmen.

Balthazar3 schreef:
looprat om in te lopen voor in het hok
drinkbakje/fles
voorbakje
veel klim en klauterspul ( onze hamsters klommen in de tralies van het hok en hingen zelfs op de kop;))
een holletje ergens onder
een tunneltje
een rolbal is ook erg leuk! daar doe je de hamster in en dan kunnen ze door de kamer rollen in die bal:)
een knaagblokje
er is bij de welkoop of discus of misschien een andere winkel ook een soort hout te koop die de hamsters zelf open kunnen knagen en dan komt er zacht spul uit waar ze een nestje van kunnen bouwen!

Jammer dat je verkeerd advies geeft.
Een knaagblokje is erg slecht, dat moet je nooit geven. Teveel kalk.
Zoals iemand anders al terecht opmerkte moet je ook geen loopbal gebruiken. Erg stressvol voor een hamster.

Voor TS: een zandbakje met chinchillazand is ook erg leuk; dit gebruiken ze om hun vacht te verzorgen. Of ze gebruiken het als toiletje :P Maar dat is ook makkelijk, dan hoef je alleen het zandbakje te verschonen en kan je weer een tijd vooruit.
Als nestmateriaal is wc-papier ideaal, en goedkoop. Zoals xDenies al zegt, geen hamsterwatten kopen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:32

LuckyLuna schreef:
Hee mense,

Volgens mij hebben we de luekste vergeten hihi.
Gerbils :D

Zijn erg active beesjes, leven altijd met ze 2e. En zijn erg zelfstandig. Dag en nacht dieren.
Maar geen knuffel dieren, wel kun je ze erg tam maken en zelfs kunstjes leren :)

Moeten wel in glas leven, plastic hebben ze zo stuk

Nadeel van gerbils vind ik wel dat het altijd een drama is als er eentje is overleden. Ze moeten samen, dus dan moet je weer opzoek gaan naar een goeie gerbilfokker die pups beschikbaar heeft en dan weer dat hele koppelproces doorlopen... En gerbils zijn niet makkelijk te koppelen.
Buiten dat om zijn gerbils inderdaad heel erg leuk. Lekker actief, druk, speels. Maar zo zie ik hamsters ook... Alleen heb je dan de nadelen niet van dat koppelen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:37

nou neem iig geen 2 hamsters, ik ben ook in die valkuil gestapt, nam er 2...2 zusjes. Ging op het begin echt goed tot ze ouder werden en de ene de ander heeft vermoord. Je hoort dit helaas wel vaker alleen ik was echt TE eigenwijs en dacht dat het wel kon:( Overdag slapen ze echt veel, ina vond kon ik er echt lang naar kijken dan was er veel te zien.

enidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:40

Als je je wil inlezen over hamsters kun je goed terecht op het hamsterforum en voor 'basisinformatie' ook op http://www.dehamster.nl. :)

Hamstertjes zijn inderdaad heel leuk om te houden maar neem er inderdaad echt niet twee samen! Het beste is denk ik ook om een Russische dwerg of om een Syrische te nemen. Je hebt ook Roborovski's en Chineesjes, maar die worden vaak niet erg tam. Verder heb je er overdag echt wel wat aan, mijn rusje is vaak wakker overdag en de drie die ik hiervoor heb gehad ook. Dus ik kan het zeker aanraden!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:05

Ik vind hamsters ook hele leuke diertjes en het kan echt wel gezelligheid brengen. Zeker als je overdag werkt en juist s'avonds thuis bent.
Ik vind een syrische wel leuker dan een rusje. Ik heb 4 syrische gehad en die beten nooit, recent heb ik een rusje gehad die beet dus wel. Die is vorige week overleden en nu heb ik weer een syrtje.
Kijk eens op de hamsterfora, daar is een hoop info te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:10

Je zou ook eens naar degoes kunnen kijken. Die zijn echt heel leuk en overdag ook wakker. Dit zijn overigens wel groepsdiertjes.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:16

Wij hebben een russische dwerghamster, ik vind hem leuk om te zien, maar daar blijft het bij. Tenslotte zie ik hem niet vaak. Vaak word ze pas laat op de avond actief en af en toe overdag eet ze en drinkt ze wat. Ik vind ze wel geinig maar daar blijft het bij. Ik pak hem eigenlijk nooit echt op ofzo, vind ze niet echt knuffelig.
Ze is overigens wel tam, gelukkig.

Nou heb ik ook 2 cavia's en dat is leuk :)) Echt gezellige beesten, zijn niet saai en zijn leuk en grappig om te bekijken. Je hebt ook veel interactie met ze. Ze horen namelijk zelfs aan mijn praten en voetstappen dat ik het ben en dan beginnen ze toch te piepen (dan zijn het net sirenes, erg hard haha).

Enige nadeel is dat je de cavia's vaker schoonmaakt dan de hamster. Maar ik heb een traliekooi met een plastic bak en schep deze zo leeg en sopje erdoor. Bij de hamster maak ik de huisjes 1 x in de week schoon en de gehele bak 1x in de 2 weken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:31

Nimfee schreef:
Advies klopt gewoon hoor. Ik heb hier ook een hamster gehad dat diep ongelukkig was in een ruim aquarium en enorm opleefde in een traliekooi. En dat was een rus.

Dus dat ie veel gaat klimmen en zichzelf naar beneden stort is opleven? Begrijp me niet verkeerd
hoor, maar het blijft een feit dat dwerghamsters geen hoogte noch diepte kunnen inschatten. Ga je
dat ook tegen praten? :)

Die van jou kan er best profijt aan hebben gehad, maar dat wilt niet zeggen dat je dan bij voorbaat
moet gaan zeggen dat alle russen ontevreden zijn in aquarium bakken en opleven in tralie kooien.

Zo kan je het ook zien ;)

Ik zeg namelijk nergens dat een rus niet in een traliekooi kan. Maar van nature zijn het absoluut
géén klimmers!

Ik vind Russische dwerghamsters geweldige dieren. Maar goed, ik ben dan ook een hele stap verder
gegaan in het houden van. En geniet iedere dag keer op keer van ze :)
Worden ook gewoon overdag wakker als ik even kom kijken bij ze.
Heb ook twee syren (beide in een apart hok uiteraard), en deze vind ik wel iets saaier. Zijn minder vaak wakker en vinden het wel prima zo.

Edit: Op het hammie hamster forum is ook altijd iedereen van harte welkom :D

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:36

Wat je ook doet, neem geen twee hamsters! Ik heb twee van die Russische dwerghamstertjes gehad. Dat ging even goed totdat ze doordraaide hahaha. Ze zijn 3 keer ontsnapt en uiteindelijk heeft de een de ander vermoord. Vond alleen nog maar het achterlijfje toen ik het hok ging verschonen. Kop, inclusief schedel, was weg.... Verder zijn ze niet tam te krijgen. Geen bal aan dus als je het mij vraagt ;)

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:41

Ik heb 4 jaar lang hamsters gehad. Heb 2 dwerghamstertjes (niet tegelijk) gehad en daarna een syrische hamster. De syrische vond ik persoonlijk veel leuker omdat die wat groter en rustiger was. De rusjes daarentegen waren wel wat actiever.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 09:19

xDenies schreef:
Nimfee schreef:

Dus dat ie veel gaat klimmen en zichzelf naar beneden stort is opleven? Begrijp me niet verkeerd
hoor, maar het blijft een feit dat dwerghamsters geen hoogte noch diepte kunnen inschatten. Ga je
dat ook tegen praten? :)

Die van jou kan er best profijt aan hebben gehad, maar dat wilt niet zeggen dat je dan bij voorbaat
moet gaan zeggen dat alle russen ontevreden zijn in aquarium bakken en opleven in tralie kooien.

Zo kan je het ook zien ;)

Ik zeg namelijk nergens dat een rus niet in een traliekooi kan. Maar van nature zijn het absoluut
géén klimmers!

Ik vind Russische dwerghamsters geweldige dieren. Maar goed, ik ben dan ook een hele stap verder
gegaan in het houden van. En geniet iedere dag keer op keer van ze :)
Worden ook gewoon overdag wakker als ik even kom kijken bij ze.
Heb ook twee syren (beide in een apart hok uiteraard), en deze vind ik wel iets saaier. Zijn minder vaak wakker en vinden het wel prima zo.

Edit: Op het hammie hamster forum is ook altijd iedereen van harte welkom :D

Dan heb je het dus over héél iets anders: dat de traliekooi niet te hoog mag zijn i.v.m. met vallen. Dat heeft niet te maken met het klauteren van de rus zelf, want dat doen ze hier allemaal. Dit zei je:

'Goed advies joh. Een goudhamster is heel anders dan een dwerghamster. Goudhamsters zijn inderdaad klimmers, maar als je dan advies geeft, geef dat dan goed :P

Dwerghamsters kunnen geen hoogte en diepte inschatten, dus die doe je geen plezier met klauteren!'

Klauteren en de hoogte van de kooi zijn twee verschillende zaken. Ook in een aquarium krijgen de hamsters speelmogelijkheden waar ze in kunnen klauteren en klimmen, er was toevallig eentje die liever in tralies wilde klauteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:41

Ik had mijn rusjes en syren in gabber jolly kooien. Goed beveiligen met plateau's en hang matjes. En dan is er niks aan de hand. Syren sprongen bij mij net zo hard naar beneden dan de rusjes. En beide soorten waren gek op klimmen. En ik deed ze zeker plezier met een tralie kooi.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:46

Ik heb op mijn werk (onderwijs) een russische dwerghamster staan.
Hij is echt onwijs leuk! Loopt regelmatig overdag door zijn kooi.
Als je hem heel zachtjes wakker maakt komt hij uit zijn 'nestje' door zijn buis naar beneden.
Als je dan je hand in zijn hok legt gaat hij erop zitten en kun je hem eruit pakken.

Dus ik ben verliefd op hem :D

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:49

ik vind dat hamsters altijd zoveel op je hand poepen :+

maar ik wil misschien ook wel weer een hamstertje, ze waren wel leuk !

enidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:56

hielkebro schreef:
ik vind dat hamsters altijd zoveel op je hand poepen :+

maar ik wil misschien ook wel weer een hamstertje, ze waren wel leuk !

Mijn hamster is zindelijk :') Ik heb twee zandbakjes met chinchillazand in zijn kooi staan waar hij bijna al zijn behoeftes in doet en hij poept dus ook niet op mijn hand :) Misschien een tip voor de eventuele volgende hamster!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:00

karenwrmdm schreef:
Of ze overdag wel of niet gezellig zijn maakt me niet zo veel uit, meer om het feit dat hier wat meer leven in huis komt.

Tjah, met een hamster heb je dus niet meer leven in huis.
Zoals gezegd; overdag slapen ze en dan zie je ze dus ook echt niet. Pas later op de avond zijn ze wakker en gaan ze scharrelen maar ook dan zijn ze niet gezellig want ze worden niet graag opgepakt en zijn ook niet erg brutaal.
En mijn ervaring is dat ze ook flink kunnen bijten.

Als het je echt om de gezelligheid en leven in huis gaat, zijn muizen zoveel leuker.
Overdag wakker, zijn geweldig leuk om naar te kijken en vinden het juist leuk om eruit gehaald te worden en lekker over je schoot te kunnen rennen.

Of wat dacht je van cavia's? Heeft iets meer ruimte nodig, maar zijn ontzettend gezellig, ze herkennen je en gaan tegen je kletsen (fluiten).