waarom poept hond in huis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:49

Extra uitleg: :)
Als je wil dat straf werkt moet het aan een heel aantal voorwaarden voldoen. Deze voorwaardenzijn voor mens en dier hetzelfde.
Daarmee zeg ik niet dat mensen en honden hetzelfde zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:53

De belangrijkste voorwaarden zijn oa:
● Op heterdaad betrapt worden, de eerste keer (als het stelen de eerste tien keer succesvol is geweest en de elfde keer wordt je gepakt dan wegen successen belangrijker dan die ene straf)
● Straf moet als straf ervaren worden (dus mensen die een gevangenis als een hotel zien en niet als straf liggen er niet wakker van om even binnen te zitten)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:56

Een hond die al tien keer iets van het aanrecht gepikt heeft zonder gepakt te worden kan je de elfde keer ongenadig op zijn flikker geven, maar als hij de 12e keer zijn kans schoon ziet, doet hij het weer.
En als je hem voor straf in de tuin zet maar hij vindt de tuin eigenlijk heel leuk, dan heeft dat dus geen effect.

De principes van straf werken dus hetzelfde :D

ThreeFingers

Re: waarom poept hond in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:06

Een hond moet je op heterdaad straffen.
Een mens kun je jaren later oppakken en alsnog zou hij/zij de straf snappen.
Een hond dus niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:14

Wel snappen, maar het werkt niet om het niet weer te doen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:18

Nee een hond snapt het niet.

En een mens wel, en bij sommige zal het werken en bij andere niet...

De meeste honden willen graag goed doen. En als wij duidelijk zijn in wat wij van hen verlangen, doormiddel van straffen en belonen. Zullen de meeste honden honden zich daaraan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:18

Poiuytrewq schreef:
Met zijn neus door de stront en plas halen, en gelijk in de tuin zetten. Dan zijn ze het zo afgeleerd.
Doen je ouders dat niet?

Deden jouw ouders dat ook als je wel eens een ongelukje had? Gebruikt je verstand voor je zoiets plaatst.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:12

ThreeFingers schreef:

De meeste honden willen graag goed doen. En als wij duidelijk zijn in wat wij van hen verlangen, doormiddel van straffen en belonen. Zullen de meeste honden honden zich daaraan houden.

Wil je nou echt niet lezen wat ik schrijf??
Een mens snapt na jaren nog waarom hij straf krijgt. Alleen heeft de straf niet meer het beoogde effect, namelijk dat het foute gedrag niet herhaald wordt.
Een hond snapt het niet als hij achteraf straf krijgt. Daarin verschillen mens en hond dus, maar bij beiden werkt het achteraf straffen dus niet. Hoop dat jij het nu snapt, want eenvoudiger kan ik het echt niet uitleggen.
Misschien ook voorgaande posts lezen waarin ik pleit voor positieve training bij honden. Dan hoef ik niet alles steeds te herhalen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:20

TS, het is sinds het verhuizen.
Als jij thuis bent ben jij dan diegene die met de hond wandelt? Of je ouders?
Als jij het bent, wanneer poept en plast hij dan als je uit gaat met hem? Elke keer, soms, heeft het een patroon?
En als je ouders met hem wandelen is dat patroon hetzelfde, of poept hij bv dan al niet, omdat ze of een te klein rondje lopen, andere route, lijn te kort houden, hem aangelijnd houden of juist los laten etc.
En welke tijdstippen wandelen zij of jij?

Als je hond zowel bij je ouders als bij jou soortgelijk patroon aan houdt kan dat het haast niet zijn.

Als jij thuis bent kijk je dan naar je hond en zie je dat hij wat moet gaan doen en ga je dan wandelen?
Of zijn die wandelingen helemaal jouw initiatief?
En hoe doen je ouders dat?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:32

Nikass schreef:
ThreeFingers schreef:

Een mens snapt na jaren nog waarom hij straf krijgt. Alleen heeft de straf niet meer het beoogde effect, namelijk dat het foute gedrag niet herhaald wordt.
Een hond snapt het niet als hij achteraf straf krijgt. Daarin verschillen mens en hond dus, maar bij beiden werkt het achteraf straffen dus niet. Hoop dat jij het nu snapt, want eenvoudiger kan ik het echt niet uitleggen.
Misschien ook voorgaande posts lezen waarin ik pleit voor positieve training bij honden. Dan hoef ik niet alles steeds te herhalen.

Dus jij wil hiermee zeggen dat het achteraf straffen van mensen niet helpt?

Dat zou betekenen dat een ieder die in de gevangenis terecht komt het eigenlijk zinloos is?

Dat geloof ik dus niet!!!!

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:34

Wat heeft de TS aan deze discussie? Niks. Dus ga lekker via pb verder ofzo.

TS, ik denk ook dat het stress is. De verhuizing, en een stukje verlatingsangst misschien. De tips over routine, daar sluit ik me bij aan. Hoop voor je dat je er wat aan hebt, en dat het met de tijd gewoon opgelost is.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:23

ThreeFingers schreef:
Nikass schreef:

Dus jij wil hiermee zeggen dat het achteraf straffen van mensen niet helpt?

Dat zou betekenen dat een ieder die in de gevangenis terecht komt het eigenlijk zinloos is?

Dat geloof ik dus niet!!!!

Heb jij wel eens een boete voor te hard rijden gehad en rijdt je nu nooit meer te hard?
Heeft het gewerkt? Bij mij werkt het dus niet omdat de pakkans te klein is..

Een straf werkt alleen als de beloning voor 'iets doen' niet te groot is. Iets van een aanrecht jatten is erg zelfbelonend, als jij pas na een paar keer je hond betrapt en straft zal hij het waarschijnlijk blijven doen omdat hij weet wat er te halen is. Betrap je hem de eerste keer zonder dat hij 'de beloning' te pakken heeft is de kans groot dat hij het niet meer doet.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:47

Poiuytrewq schreef:
:')
Wat kan mij dat nou schelen, brainless. Hoe jij je kind zindelijk maakt Of juist niet. Overigens zijn dat heel andere wezens dan honden, of de jouwe niet?

Wat is er zo erg aan om je hond eraan te laten ruiken, boos te praten tegen hem en vervolgens in de tuin te zetten? Mag jij mij wel eens uitleggen.

Omdat dat gewoon niet werkt. Een hond plast of poept in huis omdat er iets aan de hand is. Of je hond is gewoon simpelweg niet goed zindelijk gemaakt of is nog bezig met het zindelijk worden, of de hond voelt zich niet prettig en wordt daardoor onzindelijk. Het is een beetje gemeen om je hond te straffen voor iets waar jij verantwoordelijk voor bent.