Poes van 6 mnd wss zwanger, kittens weghalen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:23

ralphtdw schreef:
Ik vind dat je pas mag steriliseren als ze bijna uitgegroeid zijn bij ons nemen ze ze niet aan onder de 1 jaar.
omdat je veel problemen kunt krijgen als je het Veel eerder doet

Ik heb toen ik alleen ging wonen 2 kittens in huis genomen, een kater en kattin. Beide zijn geholpen nog voor ze 6 maanden waren en hebben er helemaal niets aan over gehouden.
Beide zijn nu 9 jaar en zijn helemaal probleemloos tot deze ouderdom gekomen.

Dat ze problemen zouden krijgen als ze jong zijn geholpen, is in mijn ogen een broodje aap verhaal. Juist omdat er zo'n verhalen circuleren worden katten te laat geholpen waardoor er zoveel nestjes zijn.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:32

ralphtdw schreef:
Ik vind dat je pas mag steriliseren als ze bijna uitgegroeid zijn bij ons nemen ze ze niet aan onder de 1 jaar.

Hoe zie je dat voor je bij een ras wat pas op hun derde of later volwassen zijn.
En waar haal je deze info vandaan zou ik wel eens willen weten.

http://www.kattenbescherming.nl/over-on ... castratie/

Zomaar 1 van de vele site's

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:11

Janine1990 schreef:
anneliesdj schreef:
Omdat jij voldoende verstand hebt wellicht, maar in het algemeen vind ik dat wel een flinke tekortkoming.
Dierenartsen zijn prima op de hoogte van het kattenoverschot en weten hoe laks de gemiddelde katteneigenaar is, die hebben daar ook enige verantwoordelijkheid in.

Nah... ik denk dat dat wel verschilt per omgeving hoor.
Ik woon in het noorden van het land. Vorig jaar een kitten gekregen van kennissen. We konden NERGENS op internet kittens vinden. Geen raskat, maar we wilden er best voor betalen. Was simpelweg NIET te vinden, alles was al verzegd voordat het was geboren.
Die kennissen vertelden dat ze een jaar eerder ook een nestje hadden gehad, waar mensen uit Zuid Holland op af kwamen! In hun omgeving waren er dus ook geen HTK katten te vinden, ook niet als ze er voor wilden betalen. Maar daar was het probleem dat alle HTK katten werden gesteriliseerd, en er dus ook geen aanwas was. :P

Ik denk dat in dergelijke dichtbevolkte gebieden er inderdaad meer gelet wordt op het overschot aan katten. :j En in mijn eigen omgeving merk ik ook dat sterilisatie eigenlijk iets is dat er bij is gaan horen.

Mijn zusje wilde aan het eind van 2013 een kitten, inderdaad niet aan te komen! tot het kitten seizoen werd begin mei...
Je wordt er nu mee dood gegooid, nestje hier nestje daar!
Uiteindelijk sinds twee weken twee htk kittens in huis. moesten we in februari nog 100 euro betalen voor een htk zonder ontworming of ontvlooien.
Konden we twee weken geleden de kittens voor bijna niets ophalen. ontvlooid ontwormd en geënt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:15

jorika1986 schreef:
Mijn zusje wilde aan het eind van 2013 een kitten, inderdaad niet aan te komen! tot het kitten seizoen werd begin mei...
Je wordt er nu mee dood gegooid, nestje hier nestje daar!
Uiteindelijk sinds twee weken twee htk kittens in huis. moesten we in februari nog 100 euro betalen voor een htk zonder ontworming of ontvlooien.
Konden we twee weken geleden de kittens voor bijna niets ophalen. ontvlooid ontwormd en geënt.

Ik heb het geprobeerd tussen april en juni 2013...
Wij konden écht niets vinden... Alle nestjes waren verzegd nog voordat het geboren was :') Ik vond het ongelooflijk...

Urbanus

Re: Poes van 6 mnd wss zwanger, kittens weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:26

Hier in Alkmaar ook weinig nestjes. Op MP een paar voor een normale prijs, maar die waren zo weg. Veel gingen er weg voor 100 euro of meer :') Asiel heb ik geprobeerd, daar heb ik 2 jaar geleden een kitten gehaald en toen zat het vol. Maar dit jaar helemaal niets en omdat je niet vooraf kunt reserveren heb ik 2 keer een uur voor niks gereden. :')

Uiteindelijk via een vriendin eentje opgehaald van een zorgboerderij maar daar gingen ze ook heel hard. Goed teken overigens, weinig kittens in het asiel!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:54

Van Bokkers Sylvia, zonnebloem18 en Nickeltje weet ik dat ze betrokken zijn bij kittenplaatsing. Met name Nickeltje kan je denk ik altijd wel benaderen, daar is het het grootstschaligst. Maar Sylvia en Zonnebloem18 hebben me ook al te vaak gek gemaakt met van die dotjes...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:57

dierenfan schreef:
Vandaar dat wij alle kittens in de opvang met 10 weken leeftijd al laten helpen. Inmiddels al weer enkele jaren en alleen maar zeer positief!

Nou ik vind het anders zeer, zeer, ZEER barbaars
-O- -O- -O- -O- -O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:05

Janine1990 schreef:
Nah... ik denk dat dat wel verschilt per omgeving hoor.
Ik woon in het noorden van het land. Vorig jaar een kitten gekregen van kennissen. We konden NERGENS op internet kittens vinden. Geen raskat, maar we wilden er best voor betalen. Was simpelweg NIET te vinden, alles was al verzegd voordat het was geboren.
Die kennissen vertelden dat ze een jaar eerder ook een nestje hadden gehad, waar mensen uit Zuid Holland op af kwamen! In hun omgeving waren er dus ook geen HTK katten te vinden, ook niet als ze er voor wilden betalen. Maar daar was het probleem dat alle HTK katten werden gesteriliseerd, en er dus ook geen aanwas was. :P

Haha erg vermakelijk, was het maar echt zo dan zou ik heel gelukkig zijn. :')

In december of januari zijn er niet veel kittens, van maart tot oktober wordt je ermee dood gegooid. Niet voor niets worden katten of dozen met kittens gedumpt bij boerderijen, voor de deur bij het asiel of gewoon in een zak met een steen in de sloot gegooid. Asielen puilen uit van katten en zitten in de zomer ook vol met kittens. Haal daar je katje vandaan, dan heb je ze ook netjes geent, ontvlooid en ontwormd.

Katten zijn overigens zeer impulsaankoop-gevoelig. Ah zo leuk voor de kinders en welke volwassene smelt er niet voor een kitten. Daarbij mag je ze dan ook nog gratis meenemen en wat heb je nu voor onderhoud aan een kitten? Totdat de kat niet zindelijk wil worden, in de zandbak schijt, eten van het aanrecht jat, altijd in de schone was gaat liggen of gewoon niet mee kan op vakantie. Dan moet ie maar weer weg.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:28

delerium schreef:
Van Bokkers Sylvia, zonnebloem18 en Nickeltje weet ik dat ze betrokken zijn bij kittenplaatsing. Met name Nickeltje kan je denk ik altijd wel benaderen, daar is het het grootstschaligst. Maar Sylvia en Zonnebloem18 hebben me ook al te vaak gek gemaakt met van die dotjes...

Ikke ook :D
Maar dan in Belgisch/Nederlands Limburg, via Zwerfkat in Nood.

Wij doen ook aan vroegcastratie, daar is niks barbaars aan (in antwoord op iemand hierboven). Die kittens merken er niets van!
En zo wordt er voorkomen dat de adoptanten hun adoptiekitten vruchtbaar laten wezen, waardoor onze organisatie overspoeld blijft worden door zielepootjes.

Als er geen kittens te vinden zijn, is dat goed nieuws. Alleen zoek je volgens mij dan gewoon niet hard genoeg :') de situatie in België en het zuiden is iig schrijnend.

Het is tegenwoordig trouwens ook niet meer mogelijk als particulier om je kittens op websites zoals MP te zetten. Hier heb je nu een registratienummer voor nodig die je alleen als erkend fokker/stichting krijgt. Vandaar dat het kan lijken dat er geen HTK kittens te vinden zijn, maar ze staan dus gewoon niet meer op tweedehandswebsites.
Edit: toch? :+ ik dacht dat dit ook in NL het geval was. Maar nu twijfel ik weer :Y)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 01:13

Volgens mij kan je als particulier nog gewoon huisdieren op marktplaatst zetten hoor, als je aanklikt dat je een advertentie aan wilt maken vragen ze iig niet om een registratienummer oid. En in mijn buurt staan vrij veel HTK nestjes online. Lijkt me ook niet logisch dat dat niet zou kunnen, immers is het gewoon legaal om katten te fokken en/of te verkopen?

Maar hoe weet je nu hoelang ze al drachtig is? Als ze trouwens nog niet zo ver is dat het gedetecteerd kan worden lijkt het me dat je op dit moment nog prima kan castreren, als dat dus toch de bedoeling was zou ik het nu gewoon wat eerder doen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 02:23

liedje89 schreef:
Volgens mij kan je als particulier nog gewoon huisdieren op marktplaatst zetten hoor, als je aanklikt dat je een advertentie aan wilt maken vragen ze iig niet om een registratienummer oid. En in mijn buurt staan vrij veel HTK nestjes online. Lijkt me ook niet logisch dat dat niet zou kunnen, immers is het gewoon legaal om katten te fokken en/of te verkopen?

In België is het niet meer mogelijk om als particulier katten op zulke websites aan te bieden. Of dat logisch is of niet, daar spreek ik me niet over uit :Y) maar katten zijn in principe verplicht steriel (muv katten van fokkers), dus in een ideale wereld zouden particulieren dus ook geen HTK kittens aan kunnen bieden. Maar in de praktijk denk ik dat er misschien wel heel wat kittens worden gedumpt omdat mensen ze niet via advertenties kunnen kwijtraken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 04:11

Koper schreef:
dierenfan schreef:
Vandaar dat wij alle kittens in de opvang met 10 weken leeftijd al laten helpen. Inmiddels al weer enkele jaren en alleen maar zeer positief!

-O- -O- -O- -O- -O-

Waarom?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 06:21

ik vind niets barbaars aan vroeg castratie maar wel barbaars dat elke jan doedel zn ongeholpen kat maar lekker rond laat lopen met alle gevolgen vandien.

maar stuit het je tegen de borst om je kat jong te laten helpen prima, wacht je tot een jaar maar houd dan wel je kat binnen.

wat ik ook raar vind, een kat neem je voor als alles goed gaat een jaar of 16 of langer, als er dan geen kitten om de hoek te krijgen is rij je er toch een paar uur voor...dat is z,on lieve poezel toch wel waard om er wat moeite voor te doen.....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:02

anneliesdj schreef:
Haha erg vermakelijk, was het maar echt zo dan zou ik heel gelukkig zijn. :')

In december of januari zijn er niet veel kittens, van maart tot oktober wordt je ermee dood gegooid. Niet voor niets worden katten of dozen met kittens gedumpt bij boerderijen, voor de deur bij het asiel of gewoon in een zak met een steen in de sloot gegooid. Asielen puilen uit van katten en zitten in de zomer ook vol met kittens. Haal daar je katje vandaan, dan heb je ze ook netjes geent, ontvlooid en ontwormd.

Katten zijn overigens zeer impulsaankoop-gevoelig. Ah zo leuk voor de kinders en welke volwassene smelt er niet voor een kitten. Daarbij mag je ze dan ook nog gratis meenemen en wat heb je nu voor onderhoud aan een kitten? Totdat de kat niet zindelijk wil worden, in de zandbak schijt, eten van het aanrecht jat, altijd in de schone was gaat liggen of gewoon niet mee kan op vakantie. Dan moet ie maar weer weg.

Kan je om lachen, maar als je mijn andere post had gelezen, had je ook gezien dat ik dus tussen april en juni heb gezocht en niets kon vinden dat nog niet was verzegd...

In mijn omgeving is het overigens ook niet meer dan normaal dat je minimaal 15 euro voor een kitten betaalt... HTK...

Wat betreft impulsaankopen, zie ik in mijn omgeving niet echt. Maar das misschien wel omdat ik van het platteland kom.

Tinkermuts schreef:
wat ik ook raar vind, een kat neem je voor als alles goed gaat een jaar of 16 of langer, als er dan geen kitten om de hoek te krijgen is rij je er toch een paar uur voor...dat is z,on lieve poezel toch wel waard om er wat moeite voor te doen.....

Mocht je op mij doelen... We waren in april vorig jaar net onze hond verloren door vergiftiging. Dus vergeef ons dat we er weinig voor voelden om er een paar uur voor te rijden, zoveel haast hadden wij niet. En ik geloof ook niet in haast als het aankomt op het nemen van een dier... Zoals je zegt, je gaat er toch vanuit dat het beestje ruim 10 jaar bij je blijft. :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:09

Ik heb geen auto. En om nou langer dan een uur met een kitten in het OV te zitten := Mijn Olivier is overigens bijna 20, hopen dat Oscar ook zo oud wordt! :D

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:11

Wij hebben 45 betaald voor de onkosten, dus los van het eten. De enting, paspoort en DA bezoekje.

Overigens heb ik ooit een poes laten helpen toen ze 2/3 weken zwanger was. Ontsnapt en met 6 maanden zwanger.

Blij dat we dat toen gedaan hebben.
Ze had er 8, waarvan 1 miskraampje en met haar formaat had zij het zeker niet overleefd.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:52

lieveli schreef:
Ik heb geen auto. En om nou langer dan een uur met een kitten in het OV te zitten := Mijn Olivier is overigens bijna 20, hopen dat Oscar ook zo oud wordt! :D

ik had een poes uit Italie en heb er een uit Oostenrijk, die zijn ook hierheen moeten komen. Dus in NL is geen afstand te ver, ook niet met het ov :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:06

Nah ik vind het zielig. Ik heb Olivier wel met de auto uit een asiel gehaald, een rit van 2 uur en hij vond het verschrikkelijk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:14

ralphtdw schreef:

Welke problemen dan? In 4 jaar tijd zijn er alleen al in onze opvang 1400 (ongeveer) kittens geholpen. Wij hebben nog geen enkele klacht gekregen. In BE doen ze het al via de universiteit inmiddels 8 jaar. Nog nooit problemen gehad. Vele raskat fokkers doen het (om andere redenen dan wij) al enorm veel jaren en ook zonder problemen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:16

Koper schreef:
dierenfan schreef:

-O- -O- -O- -O- -O-

ja echt barbaars. Geen oeps nestje voor hun en 's ochtends geholpen worden en 's avonds weer al ravotten en spelen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:22

Koper schreef:
dierenfan schreef:

-O- -O- -O- -O- -O-

Nou, ik zweer erbij.
Al mijn kittens werden rond de 10 weken geholpen. Het hele nest ging naar de Da en met een uurtje of 3, als alles goed wakker was, kon ik ze weer ophalen.
Binnen een half uur rende alles weer rond en hadden ze mama alweer gevonden.
Beter dan met 12 + maanden geholpen te moeten worden en dan 2 dagen ziek zijn van de pijn...
Nee hoor, ik zie niet wat daar barbaars aan zou zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:26

Ylana schreef:
Koper schreef:

-O- -O- -O- -O- -O-

Nou, ik zweer erbij.
Al mijn kittens werden rond de 10 weken geholpen. Het hele nest ging naar de Da en met een uurtje of 3, als alles goed wakker was, kon ik ze weer ophalen.
Binnen een half uur rende alles weer rond en hadden ze mama alweer gevonden.
Beter dan met 12 + maanden geholpen te moeten worden en dan 2 dagen ziek zijn van de pijn...
Nee hoor, ik zie niet wat daar barbaars aan zou zijn.

Kijk dat is net als mijn ervaring! De volwassen binnen komende katten die we laten helpen moeten echt een paar dagen rust hebben. Die kittens ravotten enkele uren later al weer en hoor van de pleeggezinnen dat ze 's avonds al niets meer merken aan de kittens.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:29

lieveli schreef:
Nah ik vind het zielig. Ik heb Olivier wel met de auto uit een asiel gehaald, een rit van 2 uur en hij vond het verschrikkelijk.

Ik vind dat ook zielig! Mijn kat zat na 5 minuutjes in de auto al te wenen!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:32

niet elke kat vind het vreselijk om mee te rijden in de auto ;) De mijne overigens wel

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:38

love_western schreef:
Hier in noorden zijn zat gratis kittens te vinden.

hier valt dit dus vies tegen, ook op zoek geweest voor mijn zusje, en alle kittens waren overal zo weg, waren altijd te laat. uiteindelijk eentje kunnen reserveren en dat was nog eens een uur rijden.