hond aanlijnen !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:12

LadyMadonna schreef:
mirriezz schreef:
Sorry voor de honden die hij overstelpt, het gebeurt gewoon wel eens met deze hond. En om nou te zeggen dat hij dan niet los mag... nee, dat vind ik dan weer een beetje zielig. Hij kan het namelijk best, en probeert ook heel goed om zijn koppie erbij te houden, het lukt hem alleen niet

Stel dat ik jouw hond dan tegen had gekomen met mijn hond, en die van jou duikt in zij enthousiasme op de mijne, dan haalde die van mij uit.... En dan had ik een poedersuiker hond....

Daar hebben we dan even een misverstand. Dat hoeft niet perse. Ja, wij hebben ook honden in de buurt die een hond aan de lijn niksvermoedend bijten. Dan heb je een poedersuiker hond.

Ons labje is ook een keer gebeten door een bullterrier. Onze hond kende het baasje zonder de terriër en vond haar erg leuk. Met terriër erbij dus ook enthousiast eropaf. Terriër zag het als gevaarlijk/afpakken van baasje en viel aan. In dat geval vind ik dat mijn lab te enthousiast is. Daarbij zitten conflicterende karakters tegen, maar daar kunnen beide honden niets aan doen.

Ik vind het dan dus ook mijn taak om er op tijd bij te zijn en te verifiëren of bij de andere hond alles nog ok is. In bovenstaand geval hadden ze allebei een ondiepe wond, dus vonden we het "eerlijk". Is er iets ergers, zal ik niet ontkennen dat mijn hond fout is. En wondjes aan mijn hond ben ik verantwoordelijk voor.

LadyMadonna

Re: hond aanlijnen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:33

Maar goed, ff doorgaand op deze hypothetische situatie:
Beide honden hebben geen kwaad in de zin. 1 is enthousiast, 1 heeft angst agressie.
Nu moet ik zeggen dat ik met mijn hond nooit in losloop gebieden kwam, vanwege haar probleem, maar ook buiten losloop gebieden kom je enthousiaste loslopers tegens.
Ik wil niet dat mijn hond snauwt, Maarja, als er een vol op haar duikt, kan ik het haar niet kwalijk nemen.... Maar, ik wil het niet....

Fijn dat de mijne in jouw ogen dan geen poedersuiker hond is. Daar dacht menig eigenaar van "ongeleid projectiel" anders over

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:36

Als ik zie dat andere mensen honden aangelijnd hebben of even hun hand opsteken van 'hij is niet zo lief', dan roep ik mijn hond meteen bij me en lijn hem ook aan of houd hem bij me. Zelf wil ik ook niet dat er iets gebeurt, vind het ook erg irritant als een andere hond 'zomaar' op de van mij af komt rennen als ik hem vast heb.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 03:21

"Te enthousiast", "overstelpend", eufemismen voor slecht opgevoed en onbeschoft?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 05:30

Ik loop ook in losloop gebieden, omdat ik mn hond....jaja...los wil laten, dit doe ik als er geen andere honden vlakbij zIjn en overzicht heb. Mijn hond staat goed onder appel, als er een andere hond nadert lijn ik hem aan.
Mijn hond is niet heel verkeerd maar wel een puberende rott dus hij kan nog wel eens pittig reageren op leeftijd sexe genoten, vooral degene die op hem af denderen.
Als ik mn hond aanlijn ga ik ervanuit dat mensen het fatsoen hebben om hun hond bij zich te houden, los of aan de lijn, krijg echt de rambam van mensen die roepen , hij doet niets hoor....uhm de mijne soms wel, vervolgens staan die honden die niets doen wel vaak te provoceren en te scratchen voor zn neus en als de mijne dan toch uitvalt heb ik de rothond die niet in een losloopgebied mag lopen.
Iedereen heeft het recht om n een losloopgebed te lopen, als mensen hun hond nu gewoon bij zich houden als ze een aangelijnde hond tegen komen is er geen probleem.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 05:54

_Mellanie schreef:
Het was van de week weer is raak toen wij met onze honden gingen lopen en ben benieuwd wat bokt hier nou van vind.

Mensen hier in de omgeving vinden het heel normaal om hun hond de hele tijd los te laten lopen, en er niet op te letten.

Zo gisteren ook weer wij waren bij de rietplas aan het lopen en er lopen drie kleine hondjes los in het water, bij de mensen zijn kinderen.

Niks mis mee, wij lopen netjes na het honden strand (waar zij niet waren). Onze honden een poosje los tot dat er een hondje na ons toe komt rennen.
Snel onze honden vast want wij willen niet het risico lopen dat onze honden een ander wat aandoet.

Dit beestje blijf steeds om ons heen draaien en ja dat is dan vragen om problemen als je hond is aangelijnd. Toen kwamen ook nog de andere hondjes eraan, wij zijn maar langzaam terug gelopen met onze honden netjes aangelijnd. Maar die waren natuurlijk al hartstikke druk en opgefokt.

Uit eindelijk toen wij bijna bij de auto waren meldde de eigenaar zich pas en riep zijn honden terug.

Wat vind bokt hier nou van ? dit overkomt ons nogal vaker, wij lijnen onze honden netjes aan want wij weten dat ze niet zo vriendelijk zijn tegen andere honden.

En tuurlijk snappen wij als mensen hun hond los hebben en ze zien ons te laat en de hond vliegt op je af kan je er niks aan doen, maar je laat je hond niet 10 minuten lang bij andere honden lopen die netjes zijn aangelijnd

Raar dat iedereen aan dit zijn verhaal zijn eigen draai en invulling geeft.
Blijkbaar is dit een gebied waar honden los mogelijk lopen, je noemt het toch niet voor niets een hondenstrandje. En jouw honden zijn blijkbaar niet zo vriendelijk zodat jij ze gestressed aan de riem doet als er een andere hond in de buurt komt. Natuurlijk hoort iemand zijn hond bij zich te houden maar niet alles zie je zo snel. Bovendien vertrouwen die mensen hun eigen honden wel met (hun eigen) kinderen en andere honden, het zijn sociale honden dus. Die zullen wel vaak spelen als ze andere honden tegenkomen.
Jij schiet in de stress, jouw honden zijn niet zo sociaal..... Dan kun je het toch gewoon vragen? Moet iedereen al op voorhand zijn hond ook aan de lijn doen omdat die van jou niet makkelijk zijn? Het je iets van een waarschuwing aan je lijnen (rood lint oid)zodat men kan zien dat het om blijkbaar agressieve honden gaat? Dat zou duidelijk genoeg moeten zijn.
Er zijn inderdaad veel asociale mensen en honden, evenals ruiters trouwens die voorbij denderen. Maar uiteindelijk is het jouw probleem, nu schuif je het op anderen af die niets echt verkeerd doen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 06:07

Zo herkenbaar! Ik vind het zo giga vertekend! Mijn hond heeft een hekel aan vreemde honden. En wil dan nog wel eens haar tanden laten zien! En als er dan honden op haar af komen rennen vind ze dat echt niks! Als je netjes vraagt of ze hun honden wilde aan lijnen krijg je nog een chagerijnig antwoord ook. Of ze zeggen ja maar hij doet niks hoor! Ja maar die van mij wel. Ik heb haar niet voor niks aan de lijn. Mijn hond loopt ook echt wel eens los. Maar komen er hardlopers fietsers of honden doe ik haar altijd aan de lijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 06:24

appiesjappie schreef:
Zo herkenbaar! Ik vind het zo giga vertekend! Mijn hond heeft een hekel aan vreemde honden. En wil dan nog wel eens haar tanden laten zien! En als er dan honden op haar af komen rennen vind ze dat echt niks! Als je netjes vraagt of ze hun honden wilde aan lijnen krijg je nog een chagerijnig antwoord ook. Of ze zeggen ja maar hij doet niks hoor! Ja maar die van mij wel. Ik heb haar niet voor niks aan de lijn. Mijn hond loopt ook echt wel eens los. Maar komen er hardlopers fietsers of honden doe ik haar altijd aan de lijn.

Maar als ik weet dat mijn supersociale jonge hond wel jouw hond nadert maar dan heel goed signalen oppakt en niet dichterbij komt dan vind ik het voldoende om gewoon door te lopen en jouw hond te negeren. Ik wil nl mijn hond niet benadrukken dat we een enge hond naderen want dan reageert ze veel heftiger door mijn houding. En ik krijg regelmatig te horen mijn hond aan te lijnen omdat de andere eigenaar anders zijn hond niet houdt die als een achterlijke jopie aan de riem staat te hangen. Tja dat is toch echt niet mijn probleem hoor, die hond trekt ook wel als mijn hond aan de lijn loopt.
En het zegt wel iets over jouw hond als hij hardlopers, fietsers en honden niet normaal kan passeren. Je kunt niet verwachten dat de wereld om je heen zich dan maar aan jou aanpast. Of vraag je hardlopers ook om even in wandelpas over te gaan en fietsers om af te stappen?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 12-06-14 06:28, in het totaal 2 keer bewerkt

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 06:27

ladylay schreef:
xSogno schreef:
Iig bij je houden. Die honden zijn niet voor niks aangelijnd vaak. :j

Dan moet je daar niet komen. Hondenlosloopterrein is er voor om de honden los te laten lopen, zitten ze met een reden vast? Niet daar gaan lopen :')

Hier ga ik even op in haken, ik loop regelmatig met de hond van mij overbuurman,
een amerikaanse stafford, schat van een beest, maar met anderen honden kan hij niet.
hond loopt dus altijd aan een flexie lijn, zodat hij wel de ruimte heeft. nu is het hier zo, dat je de hond alleen op de daar voor aan gewezen gebieden uit mag laten, en overiggens meteen het enige groenstrook waar je heen kan met je hond, want je gaat niet met een hond door speeltuin heen lopen.
dat is meteen los loop gebied, dus moeten we die hond maar niet uit laten want ergens anders kan en mag niet en een hond wat niet met anderen honden kan heeft niks te zoeken in een los loop gebied?
lekker on eerlijk voor die hond dan.

waar ik me ook aan erger, is het feit dat mensen hun hond uit gaan laten, en dan niet eens een riem mee nemen, om bij het losloop gebied te komen, moet je over stoep, langs straat.
gistermorgen laat mijn zoontje de kat naar buiten, die altijd heerlijk naast de voordeur gaat liggen zonnen. mijn kat is buiten en komt meteen weer naar binnen geschoten waardoor mijn zoontje van schrik de deur meteen opengooit, want hij was al bezig hem weer dicht te maken, komt er een hondje, achter mijn kat aan gevlogen, die op een haar naar de staart van mijn kat in mijn eigen huis te pakken had, hond schrok omdat ik schreeuwden dat zie die kl*te hond eens aan de lijn moeten houden.
overrigens is de hond hier in de straat geen onbekenden, want als hij de kans krijgt loopt hij van huis weg.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 06:32

Nikass schreef:
appiesjappie schreef:

Maar als ik weet dat mijn supersociale jonge hond wel jouw hond nadert maar dan heel goed signalen oppakt en niet dichterbij komt dan vind ik het voldoende om gewoon door te lopen en jouw hond te negeren. Ik wil nl mijn hond niet benadrukken dat we een enge hond naderen want dan reageert ze veel heftiger door mijn houding. En ik krijg regelmatig te horen mijn hond aan te lijnen omdat de andere eigenaar anders zijn hond niet houdt die als een achterlijke jopie aan de riem staat te hangen. Tja dat is toch echt niet mijn probleem hoor, die hond trekt ook wel als mijn hond aan de lijn loopt.
En het zegt wel iets over jouw hond als hij hardlopers, fietsers en honden niet normaal kan passeren. Je kunt niet verwachten dat de wereldom je heen zzich dan maar aan jou aanpast. Of vraag je hardlopers ook om even in wandelpas over te gaan en fietsers om af te stappen?

als jij zeker weet dat jou hond een anderen hond niet tedichtbij naderd, zou ik niet moeilijk doen,
ik roep altijd 1x dat mijn hond (van de overbuurman dus eigenlijk) niet met anderen honden kan, ik blijf het niet herhalen tegen 1 persoon, ik heb gewaarschuwd, en zal ten allertijden proberen te voorkomen dat ze in gevecht komen, maar ik ga niet blijven roepen, want ik vind het aan de anderen eigenaar, om zijn hond te kennen, kan ik hem los laten lopen, en blijft hij bij die anderen hond uit de buurt, of gaat hij er op af en is het beter hem even aan te lijnen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 06:33

Ik heb mijn honden ook altijd los in het bos. Tenzij ik zie dat er iemand aan komt met zijn hond aan de riem. Dan gaan die van mij dat stukje ook even aan de riem. Of als ik een bepaald ouder echtpaar tegen kom met een heel erg bejaard hondje, dan gaat onze jongste ook aan de lijn, die is nog te wild om goed met dat hondje om te kunnen gaan en ik wil niet dat er door onze hond wat met dat oude beestje gebeurt.
Ik vind het niet kunnen dat je je hond(en) zolang uit het oog verliest, dan let je niet genoeg op je dieren!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 06:38

Banny-Jelke dat is natuurlijk onzin. Je mag overal op de openbare weg met een aangelijnde hond lopen dus je kan hem echt wel ergens anders dan op het Losloopveldje uitlaten. Leuk voor die mensen die hun puppy's daar even samen laten spelen. Die moeten natuurlijk hun hond onder appel hebben en snel aanlijnen omdat jij daar zo nodig moet lopen. Dat vind ik pas asociaal.
En wat die kat betreft: heel vervelend, maar kan gebeuren. Katten mogen alles, inclusief vogeltjes vangen, en overal komen en er zijn er veel te veel van. Een hond ziet wel eens zijn kans schoon om er eentje op te jagen. Dat hoort niet, maar het is ook niet zo'n ramp. Als jij dan tegen mij zou schreeuwen dat ik mijn k*thond bij me moet houden dan zou ik zeggen hou jij lekker je k*tkat bij je. Het is de toon die de muziek maakt, want als ik niet verrot gescholden word ben ik de eerste die mijn excuses aanbiedt voor het gedrag van mijn hond. Maar na zo'n opmerking van jou doe ik dat echt niet meer.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 06:43

maj0 schreef:
Ben het deels wel met de meesten eens, maar stel je loopt in een hondenlosloop gebied? Moet ik dan ook mijn hond aanlijnen omdat jij die van jou aangelijnd hebt?

Ook een loslopende hond kan je gewoon bij je roepen. Als mijn hond los loopt roep ik haar naast me als er een hond aan komt aan de riem.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 06:44

Nikass schreef:
Banny-Jelke dat is natuurlijk onzin. Je mag overal op de openbare weg met een aangelijnde hond lopen dus je kan hem echt wel ergens anders dan op het Losloopveldje uitlaten. Leuk voor die mensen die hun puppy's daar even samen laten spelen. Die moeten natuurlijk hun hond onder appel hebben en snel aanlijnen omdat jij daar zo nodig moet lopen. Dat vind ik pas asociaal.
En wat die kat betreft: heel vervelend, maar kan gebeuren. Katten mogen alles, inclusief vogeltjes vangen, en overal komen en er zijn er veel te veel van. Een hond ziet wel eens zijn kans schoon om er eentje op te jagen. Dat hoort niet, maar het is ook niet zo'n ramp. Als jij dan tegen mij zou schreeuwen dat ik mijn k*thond bij me moet houden dan zou ik zeggen hou jij lekker je k*tkat bij je. Het is de toon die de muziek maakt, want als ik niet verrot gescholden word ben ik de eerste die mijn excuses aanbiedt voor het gedrag van mijn hond. Maar na zo'n opmerking van jou doe ik dat echt niet meer.

hond heeft al vaker achter mijn kat in gejagen, die overigens in mijn voortuin lag te zonnen.

een hond over de stoep uitlaten mag altijd, maar dan heb je hier op tuinen na geen groen stroken, ja speeltuintjes, nou ik wil een hond niet in een speeltuin hebben, lekker smakelijk, hond pist er, kun je niet opruimen 5 tellen later zit er een kind op die plek te spelen.
en hoe zou jij het vinden als de honden uit je buurt je plantjes in je tuin dood pissen, want dat gebeurt door te veel urine, omdat hij niet naar het losloopveld mag van jou, omdat hij niet met anderen honden kan. en er verder nergeens een groenstrook is waar hij heen kan?

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 06:51

3 keer een heel verhaal getypt, ipad werkt niet mee, dus nu de korte versie...

Van beide kanten, loslopende honden en aangelijnde honden, mag wat mij betreft wel wat meer begrip komen. Baasjes moeten goed op hun hond letten maar foutjes kunnen gemaakt worden... Het blijft een beest...

Ik heb een 'dolle labrador' maar dan in de vorm van een herder, vinden mensen heel leuk als ie aan komt stormen :') Inmiddels luistert ze prima, maar vroeger kreeg ie steevast een schop van mensen als ze hun hond besprong ( om te spelen). Dat vindt ik echt not done, het is al vervelend genoeg dat ie op dat moment niet luisterde, schoppen is nergens voor nodig, want nee mevrouw behalve dat ie lomp is doet ie ECHT niks... ( voor de duidelijkheid we hebben het hier over loslopende honden in een losloopgebied)

Dus mijn advies: zet alle vooroordelen uit je hoofd, houd je hond in de gaten,communiceer met de eigenaren, en gaat het toch een keertje mis? Zeg je sorry en dan is er als het goed is niets aan de hand...
Oh en een beetje kennis van hondengedrag zou sommige mensen ook niet misstaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 06:56

Hier een lab van 1 jaar. Volop in zijn puberteit. Dus zijn neus werkt soms beter dan zijn gehoor.

En doordat mensen hem toch altijd aanhalen als ik zeg niet doen. Springt ie ook nog eens tegen mensen op. Iets wat ik moeilijk krijg afgeleerd. Kan wel zeggen negeren en niet aanhalen. Maar mensen doen het toch. Want hij is zo leuk. Moe word je er van.

Ik probeer hem altijd op tijd aan te lijnen. Maar af en toe mislukt het. Ziet hij dan een andere hond dan is het meestal in 1 rechte lijn er naar toe. En dring ik niet meer tot hem door. Het is puur enthousiasme van hem. Maar zeer vervelend.

Gelukkig komen we niet vaak andere honden tegen. Andere kant vind ik het jammer, want we kunnen weinig trainen zo.

Dus als hij toch een keer gegrepen word, dan is het puur mijn schuld.

De berner van mijn moeder lijn ik nooit aan. Die blijft strak naast mij lopen wanneer ik dat zeg. En als er een hond op hem afstuift is het ook handiger dat hij los loopt. Omdat hij aan de riem wel kan uitvallen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 07:06

Het gaat er niet om dat hij ze zal bijten. Maar ik weet dat hardlopers er een hekel hebben als honden los lopen omdat ze vaak mee gaan rennen. Als ik dat weet dan doe ik haar aan de lijn! Vind het prima als er een hond in de buurt komt maar hij moet niet gaan snuffelen. En er zijn nou eenmaal meer honden die er niet van houden. En dat heeft niet altijd met de opvoeding te maken. Soms komt het door een trauma of ligt het gewoon aan het karakter van het ras. Wat is nou de moeite om je hond even 2 tellen bij je te houden en even zo n hond voorbij te lopen? Maar ik heb al eens eerder zo n discussie op bokt gezien. En dat liep ook helemaal uit de hond. De mensen die hun hond niet aanlijnen willen zich niet aan passen en niet op hun hond letten. Maar als ze achter een ree of haas aan rennen of ze lopen zo met iemand mee en ze worden vermist of ze zijn gebeten door een andere hond. Hoor ik ze nog wel een keer weer

Nikass schreef:
appiesjappie schreef:

En het zegt wel iets over jouw hond als hij hardlopers, fietsers en honden niet normaal kan passeren. Je kunt niet verwachten dat de wereld om je heen zich dan maar aan jou aanpast. Of vraag je hardlopers ook om even in wandelpas over te gaan en fietsers om af te stappen?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 07:44

Nog even reactie op mijn laatste berichtje. Gelukkig zijn er ook mensen die hun hond wel willen lijnen. Of bij zich roepen. Daar ben ik echt heel blij mee ;)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 07:57

Wij roepen altijd onze honden terug als er honden aankomen, maakt voor ons niet uit of ze los lopen of aan de lijn.
Dit omdat onze herders elkaar versterken als ze samen zijn.
Als de hondeneigenaar zijn/haar hond dan aan de lijn doet doen wij dat ook, gebeurd dat niet dan laten wij ze ook loslopen, maar zorgen er wel voor dat niet onze herders tegelijk gaan rennen naar de andere hond.
Onze honden doen vrijwel niets willen wel eens mopperen en de andere hond op zijn plek zetten. that's it

Gelukkig luisteren die van ons wel heel erg goed.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 07:58

lien_87 schreef:

Van beide kanten, loslopende honden en aangelijnde honden, mag wat mij betreft wel wat meer begrip komen. Baasjes moeten goed op hun hond letten maar foutjes kunnen gemaakt worden... Het blijft een beest...

Ik heb een 'dolle labrador' maar dan in de vorm van een herder, vinden mensen heel leuk als ie aan komt stormen :') Inmiddels luistert ze prima, maar vroeger kreeg ie steevast een schop van mensen als ze hun hond besprong ( om te spelen). Dat vindt ik echt not done, het is al vervelend genoeg dat ie op dat moment niet luisterde, schoppen is nergens voor nodig, want nee mevrouw behalve dat ie lomp is doet ie ECHT niks... ( voor de duidelijkheid we hebben het hier over loslopende honden in een losloopgebied)

Dus mijn advies: zet alle vooroordelen uit je hoofd, houd je hond in de gaten,communiceer met de eigenaren, en gaat het toch een keertje mis? Zeg je sorry en dan is er als het goed is niets aan de hand...
Oh en een beetje kennis van hondengedrag zou sommige mensen ook niet misstaan :D

En hoe moeten mensen weten dat jouw hond ook ECHT niks doet? Hoe vaak ik die wel niet gehoord heb... Trouwens hoe weet je dat die andere hond niks doet? Misschien wel een onzekere hond die bijt omdat jouw hond er zo op af komt stormen? Wat deed je hond dan los als i niet luistert? Als ik daar loop met de onzekere hond van de buren aangelijnd en jouw herder komt op me af stormen dan stuur ik hem weg, en als hij dan niet luisterde had ik dat fysiek gedaan. Beter dan dat die hond hem beet. Doe je hond gewoon niet los zolang ie niet luistert.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:05

Voor eigenaren met grote honden is het makkelijk gezegd, sorry over het overlopen. Dan is er toch geen schade, want er wordt niet gebeten. Maar ondertussen is het resultaat dat mijn kleine hond tegenwoordig niet meer met andere honden mag spelen.

Hij begint zodra het ook maar wat ruiger zou kunnen gaan alvast op afstand te piepen, omdat het wel degelijk voor hem schade oplevert. Het doet hem serieus pijn. En nu met de laatste keer zijn heup uit de kom schoot toen een grote hond op zijn poot sprong (en hem dus al pijn deed) en hij daarom wegschoot, zijn we er klaar mee. Als straks alle banden weer goed hersteld zijn mag hij met een select gezelschap van kleine honden spelen, maar alle grote honden zijn nu taboe geworden. Omdat ik er niet vanuit kan gaan, dat ze hem niet weer pijn zullen doen, of zijn voorbarige gepiep zullen accepteren. Want daarom zijn er ook al 2 honden op geklapt.

Daarnaast heb ik aan de lijn door loslopende honden een uitvalprobleem, al jaren. Want er is een in week tijd, 3x toen een hond op geklapt terwijl hij vast zat en de aanvaller los. Sindsdien valt hij zelf als eerste aan, hij heeft geleerd dat dit pijn voorkomt. Tegenwoordig kan ik de meeste honden passeren zonder dat hij uitvalt, mits er voldoende ruimte tussen zit. Ik vind mensen die hun hond los toch laten komen snuffelen dus uiterst irritant, want dan valt hij regelmatig toch wel uit. Ook als de hond het eerder ziet en op een meter afstand blijft. Ik hou hem wel hoor, echt geen probleem, het beest weegt 8.5kg. Maar het is voor hem weer een slechte ervaring.

Het principe is simpel, los is los, vast is vast. En vast is leidend. Er zijn echt honden waarbij het geen enkel probleem is om een vaste hond los te benaderen, maar voordat je het van die specifieke hond weet (we hebben bijv. een blind hondje in de buurt rondlopen), doe je het gewoon niet. Is voor iedereen fijner.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:10

hanny_jelke schreef:
Nikass schreef:

hond heeft al vaker achter mijn kat in gejagen, die overigens in mijn voortuin lag te zonnen.

een hond over de stoep uitlaten mag altijd, maar dan heb je hier op tuinen na geen groen stroken, ja speeltuintjes, nou ik wil een hond niet in een speeltuin hebben, lekker smakelijk, hond pist er, kun je niet opruimen 5 tellen later zit er een kind op die plek te spelen.
en hoe zou jij het vinden als de honden uit je buurt je plantjes in je tuin dood pissen, want dat gebeurt door te veel urine, omdat hij niet naar het losloopveld mag van jou, omdat hij niet met anderen honden kan. en er verder nergeens een groenstrook is waar hij heen kan?

Nou Nikass als er in de buurt losloopgebieden zijn kan iemand met een aangelijnde hond daar toch ook prima komen als men een klein beetje rekening houdt met elkaar? Ik vermeed die losloopgebieden als de pest omdat iedereen z'n hond maar losliet... Ook honden die niet luisterden en niet gesocialiseerde honden. Ik vind dat raar, het is nog steeds een hondengebied, er is geen losloopPLICHT... Beetje rekening houden met elkaar, dan kan iedereen er plezier van hebben. Je moet je hond pas loslaten als je hem goed onder appel hebt staan, en dan is het toch ook geen moeite om hem even bij je te roepen om de aangelijnde te passeren?

Je hond uitlaten in een speeltuintje is toch vies? Je laat kinderen toch niet in de pis spelen?

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:12

xSogno schreef:
lien_87 schreef:

En hoe moeten mensen weten dat jouw hond ook ECHT niks doet? Hoe vaak ik die wel niet gehoord heb... Trouwens hoe weet je dat die andere hond niks doet? Misschien wel een onzekere hond die bijt omdat jouw hond er zo op af komt stormen? Wat deed je hond dan los als i niet luistert? Als ik daar loop met de onzekere hond van de buren aangelijnd en jouw herder komt op me af stormen dan stuur ik hem weg, en als hij dan niet luisterde had ik dat fysiek gedaan. Beter dan dat die hond hem beet. Doe je hond gewoon niet los zolang ie niet luistert.

Even goed lezen, ik heb het over loslopende honden in een losloopgebied... Dus niks geen valse honden aan de lijn... En als ik zeg dat mijn hond niks doet ( en ik ben onderweg om hem bij me te roepen, want ja jonge honden luisteren nou eenmaal niet in 1 keer) dan zou je ook eens van het goede van de mens uit kunnen gaan... Ik neem aan dat ook jouw hond niet geboren is met de commando's al voor geprogrammeerd....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:14

In een aangelijnd gebied, moeten honden gewoon vast.

Maar in een losloopgebied, daar hoor je (imo) niet te komen met een dominante hond die niet te vertrouwen is.

Soms doet Bokt zo heilig.. Als of we allemaal onze losse hond 100% onder controle hebben, altijd naast loopt en noooooit is afgeleid.. Kom op zeg, mijn hond luistert beter dan de meeste honden hier in de buurt, maar ook zij is wel eens afgeleid. Ik vind dat een losloop gebied haar ontspanning is, dat zij daar lekker mag snuffelen en niet continu naast me hoeft te lopen. Máár het is dan ook een hele stabiele hond, niet dominant of onderdanig en ik heb nog nooit wat geks met haar mee gemaakt. Dus als je hond kan uitvallen naar een loslopende hond die bij je komt, wat doe je dan in een losloopgebied? Mijn vorige hond was dominant en kon wel eens uitvallen, maar die liep ik alleen in gebieden waar er een strikt aangelijn gebod was. Daarnaast vond ik het áltijd mijn verantwoording als er wat gebeurde, een hond kan zich ook los trekken oid van de lijn en dan naar mij toe rennen.. Ik hoor mijn hond onder controle te hebben en evt zelfs te muilkorfen. Maar goed, dat is hoe ik er over denk.

Onze husky zit aan een flexilijn van 8 meter in een losloopgebied, ook hij is stabiel en lief met honden maar hij is een echte poolhond. 1 konijn en hij is weg.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:16

xSogno schreef:
hanny_jelke schreef:

Nou Nikass als er in de buurt losloopgebieden zijn kan iemand met een aangelijnde hond daar toch ook prima komen als men een klein beetje rekening houdt met elkaar? Ik vermeed die losloopgebieden als de pest omdat iedereen z'n hond maar losliet... Ook honden die niet luisterden en niet gesocialiseerde honden. Ik vind dat raar, het is nog steeds een hondengebied, er is geen losloopPLICHT... Beetje rekening houden met elkaar, dan kan iedereen er plezier van hebben. Je moet je hond pas loslaten als je hem goed onder appel hebt staan, en dan is het toch ook geen moeite om hem even bij je te roepen om de aangelijnde te passeren?

Je hond uitlaten in een speeltuintje is toch vies? Je laat kinderen toch niet in de pis spelen?

daarom vond ik het even een mooi voorbeeld, want dat is hier het enige anderen groenstrook, en zoals zei het neer zet moeten wij daar dus maar naar uitwijken, nou dat wil ik niet, want dat is zoals je zegt vies, je wilt niet dat je kind daar speelt ;)