Kat van buren springt op tegen volliere...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:54

Wilde katten van niemand? Die heb je hier niet, dus die vlieger gaat niet overal op. Zal er vooral aan liggen waar je woont. Imo hoort een kat in een drukke woonwijk gewoon niet los, dat doe je maar in een buitengebied.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:05

Sammie schreef:
Ayasha schreef:
Moeten daar redenen voor zijn dan?
Moet niet, maar afhankelijk van de redenen kun je dus de nodige maatregelen nemen. :+ Heb je een bloemenperkje, een vijver of wil je ‘m helemaal niet in de tuin zonder enige reden dan kun je aan de hand daarvan maatregelen nemen.

Maar waarom moet hij buiten?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:16

M_D_H schreef:

Een kat MOET niet buiten, je hebt zat binnenkatten. Maar aan sommige katten merk je wel dat ze graag buiten zouden zijn. Katten zijn meestal wel buitendieren ja.. En als ze dat eenmaal gewend zijn, wordt het lastig om ze vervolgens binnen te houden. Lastig, niet onmogelijk.. En als we zo moeilijk kunnen doen over een paard dat maar 3 uur in een wei komt en de rest op stal staat verbaast het mij dat mensen hier willen opperen dat alle katten perse maar binnen moeten blijven, omdat er misschien ergens in de straat iemand is die zonder of met reden een kat niet in de tuin zou willen. Ik zie 3 a 4 verschillende katten in mijn tuin banjeren. In de straat lopen er verder op nog 2, maar die heb ik nog niet in mijn tuin gezien. Van 1 heb een vermoeden van wie die is, maar van de andere drie geen flauw idee. Niet van de buren iig.

Ik wil ook geen onkruid in mijn tuin.. maar ’t groeit er wel.. :+ En dan kan ik mij groen en geel gaan ergeren aan elk plantje dat er groeit en er niet hoort of ik ga gericht op zoek naar oplossingen.

Je hebt als eigenaar van de kat je verantwoording te nemen en ikzelf zou het erg fijn vinden om dat te horen. Als blijkt dat mijn kat (figuurlijk gesproken) de vogels van de buren schrik aanjaagt zou ik meedenken en proberen dit te voorkomen. Maar ik zou het wel graag vooraf horen en niet allerlei gaten in het dier terugvinden die er niet horen, omdat iemand het fatsoen niet op kan brengen om aan te bellen en te melden dat mijn kat de vogels opjaagt.

Het dier kan er niks aan doen, het zijn de eigenaren waar je moet zijn.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:17

Ik ben een aso persoon die haar katten gewoon buiten laat lopen en ze kunnen ook nog eens de tuin uit. Het is bij wet niet verboden, ik woon in een kattenbuurt en iedereen op het blok weet welke van mij zijn. Als ze naar me toekomen dat 1 van de katten tegen hun voliere opspringt dan doe ik een bijdrage aan stroomdraadjes of andere hulpmiddelen om de katten bij de voiliere vandaan te houden. Ik heb een vrij lastige tuin om de katten in de tuin te houden namelijk, vandaar dat ik daar niet eens aan ga beginnen :+

Mijn katten moeten overigens niet naar buiten maar ik zie en merk aan ze dat ze het wel heel fijn vinden, vandaar dat ze wel naar buiten mogen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:19

Maar dat onkruid is niet van een ander die het in jouw tuin plant Cayenne... ;)

Ik ben het er volkomen mee eens dat je eerst met de eigenaren moet gaan praten (en met luchtbuksen schieten of de kat naar het asiel brengen vind ik echt veel te ver gaan) maar de eigenaren zijn verantwoordelijk voor de kat, en het lijkt hier soms wel alsof een ander ervoor moet opdraaien.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 10:22

Mensen mensen.. Deze hele discussie was dus niet de bedoeling :=
Laten we gewoon even bij het probleempje blijven en niet elkaar in de haren vliegen over andermans mening, oke? :')

Andere roofdieren hebben we geen last van. Muizen kunnen niet door de tralies, komt een golfplaten dak op dus de buizerds etc maken geen kans, volliere staat op steen ( met een laag zand erin) dus dieren kunnen er niet bij vanuit de grond. Maar vooral met de jonge vogels zorgt die kat voor super veel stres. Als hij zou willen zou hij met zijn poot erdoor kunnen.

Verder hebben we geen last van andere katten. Geen enkele. Meeste mensen hier hebben honden. De enige kat die af en toe bij ons de tuin in kwam (en ook ons huis, snoepen van het eten van onze vorige kat :') ) is nu overleden. De andere katten die laten het echt wel uit hun hoofd.

De kat kan op verschillende manieren de tuin in komen: Over de muur ( inplaats van schutting ) schuurdak (rechttegenover huis) en de zijkant van het huis (metalen hekken met klimop) plus door het hek (staat gewoon zonder slot, kan hij onderdoor over overheen). Inprincipe kan hij dus van 270 graden onze tuin in. Maar hij loopt niet alleen achter, nee, gister met de storm spotte ik hem dus ook in de voortuin.
Resultaat: Allemaal schijt tussen de steentjes.

Doordat hij zoveel plaats heeft om in onze tuin te komen, lijkt het me zinloos om OVERAL stroomdraad te spannen. Plus dat het heel lelijk komt te staan..
Draadje spannen voor de voilliere? Komt er een vogel tegenaan, bang, dood. En we hebben hier echt zo ontzettend veel kleine kinderen.. Dat is ook niet echt handig.

Een katapult een steentje tegen zijn reet? Schrikeffect is idd een goede methode... maar of dit gaat werken? :+ Gooi ik liever gezegd een sleutelbos, maakt een geluid en dat kan die kat associeren met dat ie iets tegen zich aan kan krijgen.

Waterpistool? Werkt niet. Hij deed ook niks eraan toen ik met de tuinslang spoot..

De enige optie waar ik iig aan zit te denken is om zo'n sensor als hij beweging detecteerd een geluid maakt ( Bijv. zo'n kabouter ding dat ''fiet fieuw'' fluit :') ) maar dan met een blaffend honden geluid er neer te proppen, maar aangezien hun hond letterlijk de hele dag door buiten zit en alleen maar blaft (hij komt ook niet eens de tuin uit, in de tijd dat ze naast ons zitten hhebben ze hem maar één keer uitgelaten, sneu ding) denk ik niet dat het de kat zoveel boeit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:23

Ik kan wel degelijk onkruid in mijn tuin krijgen omdat de buren die plant, struik of boom hebben hoor :D Maar dan haal ik het uit mijn tuin en ga ik niet bij de buren aanbellen dat ze die struik, boom of plant uit hun tuin moeten halen, omdat ik er last van heb :D Beetje een gek vergelijk, maar sommige dingen moet je gezamenlijk, zelf of een ander op laten lossen. Niet altijd en alleen maar een ander.

En wat dat laatste betreft lees ik hier helemaal niet in dit topic terug. (behalve dan de reactie boven je die een beetje ‘laks’ over komt.) maar verder heb ik niemand zien roepen ach ja dat is dan maar jouw probleem.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:26

Sammie schreef:
Ik kan wel degelijk onkruid in mijn tuin krijgen omdat de buren die plant, struik of boom hebben hoor :D Maar dan haal ik het uit mijn tuin en ga ik niet bij de buren aanbellen dat ze die struik, boom of plant uit hun tuin moeten halen, omdat ik er last van heb :D Beetje een gek vergelijk, maar sommige dingen moet je gezamenlijk, zelf of een ander op laten lossen. Niet altijd en alleen maar een ander.

En wat dat laatste betreft lees ik hier helemaal niet in dit topic terug. (behalve dan de reactie boven je die een beetje ‘laks’ over komt.) maar verder heb ik niemand zien roepen ach ja dat is dan maar jouw probleem.

Niet in die woorden misschien, maar die reacties zijn er toch wel degelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:28

Stroom erop }> . Is de enige oplossing, aangezien ik nog nooit heb meegemaakt dat een katteneigenaar zijn/haar verantwoording neemt voor hun huisdier.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:34

Pffff, wat een reacties.. daar zal ik verder niet op in gaan.
Misschien kun je proberen een zooitje koffiedik op te sparen, en dat rond de volière te leggen.
Dan de koffiedik nog even flink nat sproeien.
Als de kat daar in gaat staan dan blijft het aan zijn pootjes kleven en dan wil hij dan schoonmaken en dat krijgt hij de bittere smaak van de koffiedik in zijn bek.
Daar hebben ze echt een hekel aan.
Als je dat even volhoud dan komt hij/zij nooit meer.

Edit: Nog een paar tips van omaweetraad.nl
http://www.omaweetraad.com/tipview.php? ... bel=Katten

secricible

Re: Kat van buren springt op tegen volliere...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:37

gatver, en jij hebt de eerstkomende tijd koffiedik door je tuin verspreid liggen wat die kat door je tuin loopt. Pff, daar zou ik echt niet op zitten te wachten, niet alleen een kat vindt dat goor...
Bovendien geeft ts aan dat ze kinderen heeft lopen en honden, dan zou ik daar absoluut niet aan beginnen zeg :r

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:37

xBerber schreef:
De enige optie waar ik iig aan zit te denken is om zo'n sensor als hij beweging detecteerd een geluid maakt ( Bijv. zo'n kabouter ding dat ''fiet fieuw'' fluit :') ) maar dan met een blaffend honden geluid er neer te proppen, maar aangezien hun hond letterlijk de hele dag door buiten zit en alleen maar blaft (hij komt ook niet eens de tuin uit, in de tijd dat ze naast ons zitten hhebben ze hem maar één keer uitgelaten, sneu ding) denk ik niet dat het de kat zoveel boeit.
Zoals ik al opmerkte heb je ook sensoren die op water werken. Zal wel duurder zijn dan stroomdraadje, vermoed ik. Stroom moet je natuurlijk niet tegen de volière aanzetten :) En hoef niet lelijk te zijn, maar ik denk wel dat je het strategisch neer moet zetten. Als ik het goed begrijp ging het alleen om de volière, dus hoef je alleen dat af te zetten. Nu heb je het opeens over de hele tuin.

In dat geval is een gesprekje met de buren misschien (sowieso!) een beter plan. Dan kun je ook gelijk aankaarten dat de hond wel erg veel blaft. (als je daar ook last van zou hebben). Ik zou het wel een beetje terloops aankaarten, niet gelijk op hoge poten. Zulke dingen moet je (bij zulke mensen) tactisch brengen :D

En zijn ze niet voor rede vatbaar zou ik toch kiezen voor zelf een stroomdraad rondom spannen. Die hoeft niet altijd aan te staan ook, maar als je ‘m ziet of als je niet in de tuin bent of ’s avonds bijv. wel. Dat is met die waterstraal ook, anders ben je zelf elke keer nat :=
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-06-14 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:38

Citaat:
gatver, en jij hebt de eerstkomende tijd koffiedik door je tuin verspreid liggen wat die kat door je tuin loopt. Pff, daar zou ik echt niet op zitten te wachten, niet alleen een kat vindt dat goor...
Bovendien geeft ts aan dat ze kinderen heeft lopen en honden, dan zou ik daar absoluut niet aan beginnen zeg :r

Dat begrijp ik...
Op de site van Oma weet raad staan nog een paar tips.

Edit: Nog een paar tips: http://www.omaweetraad.com/tipview.php? ... bel=Katten

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:41

Bij ons helpt "kattenschrik" heel goed. Ik koop het goedje bij de Boerenbont/ Welkoop.
Ruikt een beetje naar uien. Is verder onschadelijk, maar katten schijnen een hekel te hebben aan de geur.
Rond de voliere strooien en na regenval even herhalen. Zelden of nooit zie ik hier nog een kat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:43

Op zich is schrikdraad het handigst. Maar schrikdraad werkt alleen als de kat met de pootjes op de grond blijft met springen. Als het beest gezellig aan het gaas gaat hangen, kun je je hele gaas onder stroom zetten, maar het dier zal het niet voelen, want hij maakt dan geen aarde en sluit dan de stroomkring dus niet.
Daarom is schrikdraad ook voor de vogels geen probleem. Die maken geen aarde als ze op het schrikdraad gaan zitten. Kijk maar in de wei.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:51

Sammie schreef:

Bedoel je mijn reactie?
Weet niet helemaal waarom het laks overkomt, ik heb een goede verstandhouding met de buren en wij bellen gewoon bij elkaar aan als er iets is wat ons dwars zit. Naast mij wonen marrokkaanse mensen die nog geen woord nederlands spreken maar snappen wel dat als 1 van de kleinkids van 9 uur sochtend tot 7 uur savonds blert en ik dan eens aan de deur kom om polshoogte te nemen of alles wel goed gaat en te vragen of ze er misschien iets aan kunnen doen wat ik bedoel en binnen 5 minuten was het ook stil :+
En wat ik zeg, ik heb gewoon een lastige tuin met lagere muurtjes, schutting, boom. Heb absoluut wel de opties overwogen om de tuin zo te maken dat de katten erin blijven maar dat is gewoon geen doen jammer genoeg. Heb ook overwogen de katten binnen te houden, maar in de zomer wil ik ook lekker de deur open kunnen zetten en ze dan in een warme kamer opsluiten vind ik zielig. Tuigjes hebben we ook geprobeerd maar toen ze zich blijven ophangen en in de stress raakten heb ik dat ook opgegeven.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:51

Sabbientje schreef:
ThreeFingers schreef:
Een kat vangen of water overheen gooien lukt vaak niet. Kat is al weg voordat jij buiten bent...
Catapult kun je vanuit bv slaapkamer raam schieten.
Idee met stroom zal ook zeker werken. Vraag me wel af wat dat gaat kosten.

Zo'n stoomset hoeft niet veel te kosten hoor.
Je hebt voor rond de 40/50 euro een compleet set met draad, isolatoren en een apparaatje.

Ik heb thuis deze: http://www.vijverbenodigdheden.net/veld ... ENET_D_BwE

Ik heb een deel van mijn tuin afgezet met schrikdraad, zodat de katten er niet uit kunnen. Werkt heel goed.

Kijk je zegt het goed; IK heb afgezet zodat DE (neem aan JOUW) katten de tuin niet uitkunnen...
Het is dan toch niet aan de vogelhouder maar aan de katte-eigenaar... en immers weten die dat de kans groot is dat ze hun kat zomaar kwijt raken...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:00

Sammie schreef:
M_D_H schreef:

Een kat MOET niet buiten, je hebt zat binnenkatten. Maar aan sommige katten merk je wel dat ze graag buiten zouden zijn. Katten zijn meestal wel buitendieren ja.. En als ze dat eenmaal gewend zijn, wordt het lastig om ze vervolgens binnen te houden. Lastig, niet onmogelijk.. En als we zo moeilijk kunnen doen over een paard dat maar 3 uur in een wei komt en de rest op stal staat verbaast het mij dat mensen hier willen opperen dat alle katten perse maar binnen moeten blijven, omdat er misschien ergens in de straat iemand is die zonder of met reden een kat niet in de tuin zou willen. Ik zie 3 a 4 verschillende katten in mijn tuin banjeren. In de straat lopen er verder op nog 2, maar die heb ik nog niet in mijn tuin gezien. Van 1 heb een vermoeden van wie die is, maar van de andere drie geen flauw idee. Niet van de buren iig.

Ik wil ook geen onkruid in mijn tuin.. maar ’t groeit er wel.. :+ En dan kan ik mij groen en geel gaan ergeren aan elk plantje dat er groeit en er niet hoort of ik ga gericht op zoek naar oplossingen.

Je hebt als eigenaar van de kat je verantwoording te nemen en ikzelf zou het erg fijn vinden om dat te horen. Als blijkt dat mijn kat (figuurlijk gesproken) de vogels van de buren schrik aanjaagt zou ik meedenken en proberen dit te voorkomen. Maar ik zou het wel graag vooraf horen en niet allerlei gaten in het dier terugvinden die er niet horen, omdat iemand het fatsoen niet op kan brengen om aan te bellen en te melden dat mijn kat de vogels opjaagt.

Weet je wat geinig is, niemand zegt binnen houden maar wel: IN EIGEN TUIN. Mijn hond zit ook niet hele dagen binnen maar in mijn tuin, mijn paarden lopen ook niet op straat maar in MIJN weide.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:08

love_western schreef:
knetterhard schreef:
Wauw wat een dierenvrienden zijn jullie...

Oh dus het is niet zielig dat de vogels zich dood kunnen vliegen van de schrik? Of dood door de stress?

Gewoon stroom draadje omheen spannen. Zullen wij straks ook helaas moeten. Maar dan alleen voor eigen katten. Omdat achter tuin katproof word gemaakt. Zodat niemand last heeft van onze katten.

Ik geef je helemaal gelijk, maar ik bedoelde dan ook meer de reacties van het afschieten en die met een kattepult :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:10

Ayasha schreef:
Sammie schreef:

Weet je wat geinig is, niemand zegt binnen houden maar wel: IN EIGEN TUIN. Mijn hond zit ook niet hele dagen binnen maar in mijn tuin, mijn paarden lopen ook niet op straat maar in MIJN weide.

Inderdaad. dat is wat ik bedoel :)

Daarbij komt, het is jouw dier, waarom moet een ander daar last van hebben?
Ik hoef de kinderen van een ander ook niet in mijn tuin tenzij ik ze zelf uitnodig.
Zelfde geld voor de hond van de buren of de buren zelf.

Jouw dier, jouw verantwoordelijkheid. En onder die verantwoordelijkheid valt dus ook het voorkomen van de last die anderen van jou dier ondervinden.

Waarom zou ik mijn tuin katproof moeten maken zodat het dier van een ander niet in mijn tuin schijt?
Maak je eigen tuin katproof zodat ze niet ontsnappen :)
Jij wilt ze toch als huisdier?

Ook de mensen die zeggen dat ze er geen geld voor hebben, sorry hoor, maar waarom moet ik geld uitgeven aan jou dier?

Ik ben overgens tegen het afschieten en de kattenpult hoor.
Maar ik vind wel dat de buren van TS er alles aan moeten doen om te voorkomen dat TS last van hun katten heeft.
Dus TS even met de buren praten om te zoeken naar een oplossing :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:36

Dat is misschien wat je bedoeld, maar er stond

"Maar waarom moet hij buiten?" :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:38

tuin valt bij mij onder huis :)
buiten valt bij mij onder buiten de tuin...
zelfde als dat ik naar buiten ga met mijn paard :+
dat betekend dus buiten het erf... :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:41

Je hebt het dus onduidelijk aangeven. Geeft verder niet! Maar je gaat niet dood dat gewoon toe te geven. :)

Als je het over paars heb heb je het niet over zwart.. bij wijze van.. Als je zegt ik bedoel dit en later zeg je nee ik bedoelde eigenlijk dat want in mijn beleving is dat zus en zo .. een ander kan dat niet ruiken :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:42

ik zeg toch ook niet dat het niet zo is?
ik leg alleen uit waarom ik het op deze manier zei :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:50

Oke, dan is dat nu duidelijk :)