Kleine kittens zelf eten geven, tips gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 23:47

k_m schreef:
Ja ik gebruik een lauw washandje!
Ze komen van bij een boer, deze had al 20 katten ofzo, en wou ze gisteren dood doen. Mijn zus was daar en kon het niet over haar hart krijgen, dus ik ben ze snel gaan ophalen.. Ik doe liever de moeite ze in leven te houden dan ze geen ene kans te geven!

We hebben zelf een winkel met diereneten dus dan zoeken we tussen onze klanten wel een geschikt baasje als ze het overleven!

Heel cru, maar die katjes hebben daar geen last van he (afhankelijk van hoe de boer het aanpakt). Van opgroeien zonder mama hebben ze wel last. Wat gaan jullie met ze doen als ze groot zijn?

Anoniem

Re: Kleine kittens zelf eten geven, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 23:53

Ik heb er ook wel eens eentje zo groot gebracht ( meegekregen van het asiel , in overleg uiteraard , gedumpt nestje )

Elke twee uur inderdaad, snachts deed ik 2,5 ..
wrijven met nat doekje ( er onsmakelijk maar heel handig.... de hond nam het over ... dat werkte beter dan het natte doekje :oo :oo :oo ) na elke voeding.

Grote kans dat ze niesziekte krijgen omdat ze geen antistoffen van mams hebben meegekregen. Dan wordt het nog zwaarder , ik moest haar elk uur met een spuitje voeden ( flesje kon ze niet meer door dat ze zo ziek was )

Dame is nu 7 :) en keizerin in het huis.

Heel veel succes, het geeft ook veel voldoening

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 02:23

Bedankt iedereen voor de tips en bemoedigende verhalen, ze hebben net weer eten gehad!

Voor de katjes word een leuk baasje gezocht en eentje zal waarschijnlijk hier blijven.

De keuze ze niet dood te laten doen door de boe, ik geef ze liever een kans dan dat ze sowieso dood moeten.

Zouden ze het koud hebben? Ik denk van niet maar omdat er op veel websites stond 30° in de doos.. ze hebben weer niet meer gepoept, plassen wel allemaal...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 04:28

Hebben ze allemaal wel al een keer gepoept? Meer als wrijven na elke maaltijd kun je niet doen.
Wrijven over navelstreng kan geen kwaad, deze gaat er vanzelf afvallen!

qua voer heb je trouwens gelijk,ik was een beetje enthousiast, daarvoor zijn ze nog wat te jong.

hierbij een website met veel info. Hier staat een leidraad hoeveel ze moeten hebben/temperatuur ed. Mijn moeder heeft 3 jaar voor die stichting flessenkittens groot gebracht en inmiddels ruim 40 kittens verder waarvan 6 overleden ( allemaal aan parvo )
Veel succes!

http://www.zwerfkat.com/index.php?DocID=7#.U5Ztz_V1GSz

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 04:53

2 hebben gepoept, las daarstraks een verhaal van iemand net hetzelfde als hier en die gingen na een dag alles onder poepen dus hoop dat dat hier ook is!

Net eten gegeven, wel eng want het is hier een meeega onweersbui

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 05:42

Goed bezig ts!
K heb ook al een aantal nestjes groot gebracht met de fles, topic van vorig jaar staat nog in m'n onderschrift, ook 3 en allemaal groot en sterk geworden ( en suuuuper lief ;) ) Misschien kan je er nog wat tips uit halen.

Over de ontlasting: Je kan een beetje (olijf)olie op zijn anus smeren en daarmee zacht masseren, dat werkt erg goed op. Je kan evt ook olie door de melk doen maar daar zou ik niet direct mee beginnen, ze slaan snel door naar diaree namelijk..

Heel veel succes!! Hopelijk krijg je alle drie de schatjes er bovenop!

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 06:53

wij hebben de tip gekregen om een soort kattenvlees te mengen met de melk.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 07:17

Hehe goeiemorgen! Heb ze vannacht om de 3 uur gegeven, voorlopig gaat dit goed. Nu weer etenstijd!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 07:29

nix anders geven dan melk! darmpjes en maag zijn nog helemaal niet ingesteld op iets anders dan krijgen ze zeker zware diaree en met deze leeftijd kunnen ze dat niet hebben, ze moeten groeien elke stagnatie daarin is het einde en het gaat hard omdat ze nog zo klein zijn smorgens diaree kan smiddags al over zijn wegens uitdroging en valen van organen dus voorkom dat ten alle tijdens.

als ze het goed doen gewoon doorgaan en niets veranderen regelmaat is belangrijk, blijf wegen en zodra je merkt dat een wat stiller is, naar de da

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 08:47

Ben ook niet vanplan ze iets ander te geven hoor!

Ik hoop dat er vandaag wat uitkomt! Ze doen het super goed eten soms zelfs 10 ml en minstens 5, dus als ze nu nog een poepje doen ben ik blij! Ga ze straks wegen!

Van de olie ga ik ook maar proberen, maak me toch zorgen dat ze niet poepen! Olie in de melk durf ik niet, diarree wil ik nu ook weer niet.. ga vanavond echt goed voor het eten buikje wrijven en na het eten ook nog eens.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:07

Ik had altijd een kinderkruikje in de dos liggen, ze krijgen het inderdaad snel warm.
Bij mij overleed de moeder met 4 dagen en ik heb ze uiteindelijk wel groot gekregen.
Pas als ze 4 weken oud zijn kun je beginnen met kattenbaktraining en vast voedsel.
Ik heb er nu 3 liggen van het asiel waar gelukkig wel de moeder bij is, die zijn vandaag 4 weken.

Geen olie bijgeven, dat is nu helemaal nog niet goed, echt alleen speciale kittenmelk, meer hebben ze nu nog niet nodig

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 10:23

Nee niet bijgeven, maar beetje aan het poepje smeren, er werd hierboven gezegd dat dit kan helpen! En dat kan geen kwaad he :)

Zit nu op school, ben super benieuwd hoe het met ze is! Mijn zus geeft ze vandaag eten :)

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:17

Update door zus van de ts:

Ze hebben net allemaal weer flink gegeten, en we hebben al 3 flinke poepjes, niet te plat en niet te vast, gewoon prima *\o/* !

De vierde weten we niet zeker, er lag namelijk wel poep in de doos, maar we weten niet van welke kitten dit is ...

Verder is er ook al eentje zijn navelstreng kwijt gespeeld! Vertelt dat nog iets extra over de leeftijd of niet? :)
Laatst bijgewerkt door s_v op 10-06-14 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 14:22

Woehoe!!! Super blij hiermee, volhouden volhouden volhouden! Maar ze zijn super flink!!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:03

zijn de oogjes al open? Maar goed hoor! Poepjes is een zeer goed teken

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 15:04

Nee dat niet, maar dat is pas rond 9a 10 dagen geloof ik?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:08

bij sommigen gaan de oogjes al met 5 dagen open bij andere pas met 9 dagen , dat verschilt gewoon heel erg

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:17

hoeft niet bij mij waren ze met 7 dagen al open, maar denk dat je gok wel goed was, dat ze nu kleine week zijn.
Hoeveel gram zijn ze nu? Normaal zijn ze bij geboorte 90-100 gram en horen ze met een week rond de 200 gram te zitten

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 15:18

Zolang de oogbolletjes niet dik lijken of wat pussig zijn maak ik me hier geen zorgen over. Ik schat ze 6 dagen ongeveer, omdat de navelstreng er bij eentje afviel en als ik naar het gewicht kijk..

De gewichten staan op de vorige pagina, vandaag moet er nog gewogen worden. Ze zitten rond de 110-145, gisteren allesinds.

edit gewichten(van gisteren!):
Grote rosse kater: 145gr
kleine rosse kater: 125 gr
Wit met vlekjes: 130 gr
Zwart: 110gr

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:21

oke, kan wat meer zijn, maar denk dat ze een niet zo'n goede start hebben gehad.
Als ze nu goed aankomen elke dag zou ik me daar geen zorgen om maken.
Je doet het tenminste erg goed, dus daar kan het niet aan liggen.
Heb je iets om ze warm te houden?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 15:22

Ze liggen in een doos met zen vieren lekker bij elkaar, twee knuffeltjes, een oud hoeslaken en een handdoek erover.. Ze voelen in ieder geval warm!

Ze drinken echt super veel ieders dus ik geloof dat ze wel goed zullen bijkomen, ben benieuwd naar de gewichten straks!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:26

Ben ik ook benieuwd naar.
Knuffel erbij is goed. Ik heb toen zo'n babykruik met dat fleece erom heen gebruikt, warmte is goed voor ze.
Anders gebruiken ze veel energie om zichzelf en elkaar warm te houden en dat gaat ten koste van hun groei, dus als je dat nog zou kunnen regelen zou dat super zijn.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 15:27

Die hebben we normaal wel! Heb dit de vorige dagen speciaal niet gedaan omdat het +30 graden was.. Vandaag is het nog vrij warm, maar als ik hem achter de knuffel leg dan warmt hij de doos wel wat op!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:39

ja bv dat is ook een prima idee, lijkt het net alsof er een levende knuffel ligt :P

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:55

De kruik blijkt spoorloos verdwenen, straks nog maar eens zoeken samen met mama (die vindt verloren dingen altijd het snelste terug :Y) )

Nog een half uurtje en dan worden ze gewogen en krijgen ze terug lekker eten, ik ben benieuwd !