De hondenliefhebber, de eeuwige underdog

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:58

xSogno schreef:
"In de meeste gebieden van Staatsbosbeheer is uw hond van harte welkom, maar dan wel aan de lijn. Die standaardregel is bedoeld om vogels of wild te beschermen en ook om ervoor te zorgen dat alle bezoekers zich buiten op hun gemak voelen".
Oftewel standaard is aan de lijn, tenzij anders aangegeven.

"Let op de borden bij de ingang van de natuurgebieden. Daarop staat altijd duidelijk aangegeven wat de regels zijn"

Maar er hangen hier geen borden en daarnaast weet ik dat het ook geen gebieden zijn van Staatsbosbeheer.

Agossie

Re: De hondenliefhebber, de eeuwige underdog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 11:05

Het wordt nu een beetje een "Welles-Nietes" discussie.

love_western, ik zie dat je in Drenthe woont. Ik weet dat het Drents Friese Wold een aanlijnplicht heeft. Ik weet niet of er overal bordjes staan, maar ik heb ze wel gezien.

Sogno, het is duidelijk dat jij niet van honden houdt, dus in deze discussie lijk je mij bevooroordeeld en het is mede door mensen zoals jij dat de hondenliefhebber weer eens de underdog is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:08

Hier in Den Bosch zijn overal best grote uitlaatveldjes (omheind) waar ik regelmatig hele groepen eigenaren met grote aantallen honden zie spelen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:08

Agossie schreef:

love_western, ik zie dat je in Drenthe woont. Ik weet dat het Drents Friese Wold een aanlijnplicht heeft. Ik weet niet of er overal bordjes staan, maar ik heb ze wel gezien.

Sogno, het is duidelijk dat jij niet van honden houdt, dus in deze discussie lijk je mij bevooroordeeld en het is mede door mensen zoals jij dat de hondenliefhebber weer eens de underdog is.

Ik vind honden wel leuk, ben gek op honden, maar ik hou niet zo van mensen die zich zo in een slachtofferrol proberen te duiken terwijl zich zelf ook niet aan de regels houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:12

Agossie schreef:

Ik woon niet bij Drents Friese Wold.

Maar ik weet dat hier bij de bossen waar een aanlijnplicht geld, er een bordje staat bij ingang van het bos. Dus dan hou ik mijn hond ook netjes aan een 9 meter lijn. Zodat hij niet strak naast mij hoeft te lopen.

En bij de 3 bossen (eigenlijk bosjes, zo groot zijn ze niet) mag je hond gewoon loslaten. Ik hou alleen in de gaten dat hij het pad niet afgaat ivm wild.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:13

xSogno schreef:
Agossie schreef:

Ik vind honden wel leuk, ben gek op honden, maar ik hou niet zo van mensen die zich zo in een slachtofferrol proberen te duiken terwijl zich zelf ook niet aan de regels houden.

Pardon, ik duik niet in een slachtofferrol. Kan er toch ook niks aan doen dat hier de honden gewoon los mogen in het bos? En ik hou mij gewoon aan de regels. Lijn de hond aan waar het moet, en laat hem los waar het mag.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:20

love_western schreef:
[
Pardon, ik duik niet in een slachtofferrol. Kan er toch ook niks aan doen dat hier de honden gewoon los mogen in het bos? En ik hou mij gewoon aan de regels. Lijn de hond aan waar het moet, en laat hem los waar het mag.

Ik reageer in deze qoute toch ook niet op jou? Maar op een gros van de hondenbezitters die steen en been klaagt maar zich ondertussen niet aan de regels houdt.
Als jij je hond aanlijnt waar het hoort en loslaat waar het mag heb ik serieus respect voor je. Erg weinig hondenbezitters die dat ook doen en dan is het erg makkelijk om achter de meute aan te lopen.

Ik vind het *hulie-huilie gehalte van de op erg hoog. Ik mag ook niet overal met mijn paard komen, ben ik nu the underhorse? :') Als je kilometers vrije uitloop voor je hond wil ga dan ergens wonen waar dat mag. Nederlands is al zo dichtbevolkt, we kunnen toch niet voor elke diersoort kilometers losloop gebieden maken?
Belasting innen gebeurt op zoveel manieren waarin je er misschien niks van terug ziet. Ja oliebol maar dat gebeurt met heel werkend Nederland ook zo'n beetje.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:25

xSogno schreef:
Toch overtreed je gewoon een hele duidelijke regel. Dat vind ik asosociaal ja.

Wat is daar dan asociaal aan? Ja, ze overtreedt een regel. Maar gaat het niet ook een klein beetje om de intentie van die regel, namelijk in dat gebied geen overlast veroorzaken? En dat doet ze, zoals ik lees, niet. Als ik de straat oversteek terwijl het voetgangerslicht op rood staat overtreedt ik ook een regel, maar als er geen ander verkeer is heeft niemand er last van. Vind je dat dan ook asociaal?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:33

Dani schreef:
xSogno schreef:
Toch overtreed je gewoon een hele duidelijke regel. Dat vind ik asosociaal ja.

Wat is daar dan asociaal aan? Ja, ze overtreedt een regel. Maar gaat het niet ook een klein beetje om de intentie van die regel, namelijk in dat gebied geen overlast veroorzaken? En dat doet ze, zoals ik lees, niet. Als ik de straat oversteek terwijl het voetgangerslicht op rood staat overtreedt ik ook een regel, maar als er geen ander verkeer is heeft niemand er last van. Vind je dat dan ook asociaal?

Het heeft niet alleen met andere mensen te maken he. Wat dacht je van loslopend wild? Vogels...
Als ik een niet losloop gebied rondloop met een peutertje van twee zou ik niet blij worden van een grote loslopende hond, misschien vind dat kind dat wel harstikke eng.

Regels zijn er niet voor niks en als we allemaal onze eigen interpretaties gaan geven aan de intentie om vervolgens te beslissen of we wel of niet gehoorzamen wordt t ook een mooi potje.

Ik wacht bij een rood stoplicht. Hij wordt vanzelf wel groen. Want waar ga je de grens leggen? Het is rood maar ik kan wel even snel tussen die en die auto door is de volgende stap. Nee ik wacht wel gewoon.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:40

Ik zeg dus ook niet 'overlast voor mensen' maar gewoon 'overlast.' ;) Dus óók voor het wild en de planten. Er zijn ook honden die keurig op het pad blijven lopen, vlak bij de baas. Zelfde plek als waar ze aan de riem zouden lopen. En je praat wel makkelijk over mijn voorbeeld heen: is het asociaal als ik met een rood licht oversteek als er géén ander verkeer is? Dus niet 'snel tussen die en die auto', maar gewoon geen enkel ander aanwezig verkeer? Mij lijkt namelijk dat de intentie van een stoplicht het voorkomen van ongevallen is. Maar zonder andere verkeersdeelnemers kan er geen ongeval ontstaan dus kan ik prima oversteken zonder dat het asociaal is.

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:47

In onze gemeente geldt alleen in de bebouwde kom aanlijnplicht; dit staat zo omschreven in de APV van de gemeente. De buitengebieden zijn ook van de gemeente, dus niet van Staatbosbeheer. Dus zijn wij in de gelukkig omstandigheden dat de honden volop los kunnen lopen. Ik houd ze wel uit de weilanden, ongeacht of daar dieren in lopen of niet. Ook als ik andere "veldgebruikers" tegenkom, worden ze altijd teruggeroepen. Maar ik kom zelden iemand tegen. Verder zijn er op diverse plaatsen in de bebouwde kom losloopveldjes. Daar hoor ik mensen ook over zeuren, te klein, te veel honden. Terwijl als ze 800 meter verder lopen, ze zo het veld in kunnen. Maar daar hebben ze dan weer geen tijd voor, is te ver, al dat soort excuses en uitvluchten. Dat zijn dan ook vaak mensen die hun honden geen opvoeding geven en die dan aan het einde van de lijn uitvliegen naar de andere honden. Arme beestjes eigenlijk. Als ik in een vreemd gebied ga wandelen, probeer ik via internet te achterhalen wat de regels zijn en waar ze wel/niet los mogen. Natuurlijk zoek ik het meest naar gebieden waar je lekker kunt wandelen waar de honden los mogen, maar is het een keer niet mogelijk, jammer dan, blijven ze aan de lijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:47

Ik duik ook niet in een slachtoffer rol. Ik overtreed inderdaad een regel (denk ik, er staat niks over honden op de borden namelijk), die gevolgen zal ik ook dragen als het blijkt dat ik echt een regel overtreed en een boete krijg. Ik kies ervoor, maar zorg ervoor dat ik geen overlast veroorzaak, ook niet voor het wild. Ik vind het asociaal om geen rekening met anderen te houden. Ook als je je aan de regels houdt kan je overlast veroorzaken.

Overtreed jij nooit een regel, xSogno?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:54

De bedoeling van rood licht is om je te laten stoppen, daar geen gehoor aan geven is gewoon overtreden van de wet, wat gewoon niet hoort. Jij praat net zo goed mijn voorbeeld weg want waar leg je de grens? Waarom is het mag niet niet voldoende om je aan de regels te houden. Een regel die gewoon geldt is prima. Niet in die situatie wel en in die niet. Dat is onduidelijk. Juist omdat dat dus niet duidelijk is voor mensen en deze regels blijkbaar wel nodig zijn. Die regels zijn er niet om de sielughe hondenbezitsters te pesten maar goede redenen.

Het zijn gewoon regels die we als democratie zo bepaald hebben, je daar niet aan houden vind ik asociaal ja. Wat is nu de moeite om even te wachten voor het groen wordt? Als je hond los naast je blijft lopen wat is de moeite van aanlijnen?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:57

xSogno schreef:
Dani schreef:

Het heeft niet alleen met andere mensen te maken he. Wat dacht je van loslopend wild? Vogels...
Als ik een niet losloop gebied rondloop met een peutertje van twee zou ik niet blij worden van een grote loslopende hond, misschien vind dat kind dat wel harstikke eng.

Regels zijn er niet voor niks en als we allemaal onze eigen interpretaties gaan geven aan de intentie om vervolgens te beslissen of we wel of niet gehoorzamen wordt t ook een mooi potje.

Ik wacht bij een rood stoplicht. Hij wordt vanzelf wel groen. Want waar ga je de grens leggen? Het is rood maar ik kan wel even snel tussen die en die auto door is de volgende stap. Nee ik wacht wel gewoon.

Jeetje jij bent wel heel erg van de regeltjes.. Vraag me af of je echt bij elk stoplicht blijft wachten als er geen enkele auto rijd of dat je overal precies 50,80,100 etc rijd omdat een km harder al niet toegestaan is...
Ik weet dat veel mensen zich gewoon heel netjes aan het etiquette houden, dus zorgen dat je honden geen overlast bezorgen aan andere mensen dieren planten. Maar ik ga niet mijn hond strak naast me laten bewegen als een robot omdat hij niet door de bosjes mag struinen waar misschien wel een eend zit of hij misschien wel een takje scheef trapt... Gewoon netjes omgaan met elkaar dan kom je een heel eind en hoef je echt niet krampachtig te gaan lopen

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:05

Tsja zal vast wel eens een regel overreden maar niet bewust structureel. Heb je wel eens geïnformeerd bij de gemeente waarom dat geen losloop gebied is? Misschien zijn er wel goede redenen voor.
Ik ga ook niet in het bos buiten het ruiterpad met mijn paard. Kan ik het zo rustig in stap doen en iedereen netjes passeren, het hoort gewoon niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:28

En nooit op een fietspad gereden als er geen ruiterpad aanwezig was? :)

Ik ga er zelf vanuit dat het geen officieel losloopgebied is, omdat het niet staat aangegeven. Er staat ook niet dat honden aan de lijn moeten en het is buiten de bebouwde kom, waar de honden los mogen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:40

Wij betalen geen belasting. We hebben geen verboden voor losse honden of honden aan de lijn plekke. Wij hebben plekken zat waar de hond zoveel schijten kan als ie wil. En we hebben ook nog een bosje waar ie los mag lopen :)

Welkom op het platteland :D

Je kunt het ook anders zien.
Is het in zon buurt wel diervriendelijk om een hond te hebben??

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:45

MyWishMax schreef:
En nooit op een fietspad gereden als er geen ruiterpad aanwezig was? :)

Ik ga er zelf vanuit dat het geen officieel losloopgebied is, omdat het niet staat aangegeven. Er staat ook niet dat honden aan de lijn moeten en het is buiten de bebouwde kom, waar de honden los mogen.

Nope, waar ik reed was er geen apart fietspad. Al moet ik zeggen dat ik je hierin gelijk moet geven als je hierin wel een regel overtreedt. Autoweg is niet veilig voor paarden vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:50

Hier ook genoeg ruimte waar ze los mogen, nu alleen niet ivm broedperiode in het gedeelte waar ik graag loop, er zijn wel andere plekken waar ze nu los mogen maar daar lopen zoveel eigenaren die geen verantwoordelijkheid voor hun hond nemen dat ik daar niet meer kom.
Ik vind het stuk een beetje overdreven, ja er is hondenbelasting, en ja mensen kunnen onterecht zeuren maar je bent niet verplicht een hond te nemen.
Hondenbelasting mogen ze van mij afschaffen, verder heb ik met mijn honden eigenlijk nooit problemen.
Het is maar net hoe je jezelf opstelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:51

Ik betaal geen hondenbelasting, gelukkig :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:23

xSogno schreef:
Het zijn gewoon regels die we als democratie zo bepaald hebben, je daar niet aan houden vind ik asociaal ja. Wat is nu de moeite om even te wachten voor het groen wordt? Als je hond los naast je blijft lopen wat is de moeite van aanlijnen?

Nou, ik vind dat het om de intentie van een regel gaat. Bij een stoplicht is dat het voorkomen van ongevallen; bij een aanlijngebod het tegengaan van overlast voor mens en natuur. Persoonlijk zie ik dan liever iemand die zelf nadenkt en rekening houdt met die intentie, dan iemand die blindelings de regels opvolgt. En dus zie ik liever een braaf opgevoede, loslopende hond die keurig bij de baas blijft dan een doldrieste labrador aan de flexlijn die door alle struiken banjert. Diens baasje mag zich dan aan de geschreven regel houden, hij gaat volledig voorbij aan de réden van die regel.

Ik begrijp dan ook niet goed waarom jij komt met de vraag waar de grens dan ligt, want die grens blijft even duidelijk: geen overlast veroorzaken. Het zou zelfs effectiever zijn om dáárvoor te beboeten in plaats voor wel/niet aangelijnd, want een aangelijnde hond zorgt helemaal niet per definitie voor minder overlast.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:38

Tsja en ik moet de eerste hondeneigrnaar die vindt dat zijn hond overlast nog tegenkomen. Hier op bokt toch ook? Allemaal netjes opgevoed en iedereen ruimt de poep op waar het moet blabla. Wie bepaald wat overlast is? Want als ik niks om wild geeft en mijn hond stoort een reeenjong vind ik dat geen overlast. Of ik merk het geeneens.
Of ik haal me in m'n hoofd dan mijn hond aaaaltijd luistert maar rent toch achter die kudde schapen aan, oeps. Nee lijn ze dan allemaal maar aan, veel makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:44

xSogno schreef:
Tsja en ik moet de eerste hondeneigrnaar die vindt dat zijn hond overlast nog tegenkomen. Hier op bokt toch ook? Allemaal netjes opgevoed en iedereen ruimt de poep op waar het moet blabla. Wie bepaald wat overlast is? Want als ik niks om wild geeft en mijn hond stoort een reeenjong vind ik dat geen overlast. Of ik merk het geeneens.
Of ik haal me in m'n hoofd dan mijn hond aaaaltijd luistert maar rent toch achter die kudde schapen aan, oeps. Nee lijn ze dan allemaal maar aan, veel makkelijker.

Zo wat reageer je lekker aanvallend. Ik zeg nergens dat mijn hond geen overlast veroorzaakt. Maar probeer het wel zoveel mogelijk te voorkomen.

Ik heb ook weleens dat ik niet doorheb dat er mensen aankomen die mijn hond roepen, omdat ie zo schattig is. Ja dan kan ik er ook niks aan doen dat hij met zijn modder poten (het is en blijft een lab) tegen hun opspringt. Iets wat ik moeilijk kan afleren. Omdat als ik aan mensen vraag hem te negeren, ze het toch doen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:48

Waar schrijf ik dat de eigenaar dat naar eigen inzicht moet beoordelen? Mij lijkt dat het wel of niet veroorzaken van overlast prima kan worden bepaald door dezelfde mensen die nu moeten controleren of een hond wel of niet aangelijnd is. En die nu niet kunnen ingrijpen als ze een aangelijnde hond zien die wél overlast veroorzaakt. Want ja, het baasje houdt zich toch zo keurig aan de regeltjes? Overigens kom jij dan duidelijk verkeerde hondenbaasjes tegen want ik ken er toch genoeg die hun hond heel goed in de gaten houden en zorgen dat niemand er last van heeft; en die ook rustig toegeven op welke punten hun opvoeding wellicht (nog) tekort schiet.

Maar goed, ik denk dat het een eindeloze discussie wordt want jij ziet graag dat mensen zonder nadenken strikt elke regel opvolgen en ik zie liever dat mensen de intentie van de regel naleven, ongeacht of ze de feitelijke regels daarbij overtreden (al moeten ze dan uiteraard niet gaan zeuren over boetes, want dat risico neem je nog altijd zelf).

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:50

Waarom voel je je steeds zo aangesproken? Het gaat er gewoon om dat bijna iedere eigenaar er van overtuigd is dat zijn hond een uitzondering is en de eigenaar zelf ook een uitzondering beweerd te zijn, en als ik dan naar buiten ga sta ik wel steeds in de kak of mijn paard wordt aangevlogen (doet ie normaal nooooit). Heel veel zijn gewoon niet zo netjes opgevoed als men pretendeert. En dan bedoel ik echt niet mensen uit dit topic.
Maar er is ook reden waarom veel ergenis is bij honden. Dat komt niet zomaar uit de lucht vallen.

En zolang die goed opgevoede hond meer uitzondering is dan regel, ben ik voor standaard aanlijnen.