Help! Mijn hond steelt eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Re: Help! Mijn hond steelt eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 06:44

Mijn jack Russel haalt het zelfs letterlijk uit mijn handen als ik niet oplet :')
Of zelfs van mijn bord als ik gewoon eet en niet oplet.
Altijd al een voedsel probleem gehad en ik krijg het niet afgeleerd dus gewoon opletten geblazen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 06:47

LukieBradley schreef:
Mijn jack Russel haalt het zelfs letterlijk uit mijn handen als ik niet oplet :')
Of zelfs van mijn bord als ik gewoon eet en niet oplet.
Altijd al een voedsel probleem gehad en ik krijg het niet afgeleerd dus gewoon opletten geblazen

Je meent het! Nou sorry maar dat zou mij echt nooit gebeuren.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 06:54

Ja ik meen het.
Als pup waarschijnlijk iets meegemaakt waardoor ze gefixeerd is op voedsel.
Heeft ook erge voedselnijd.
Word uiteraard gestraft als ze het doet maar erger heeft ook geen zin.

Gisteren bijvoorbeeld, ik zit een appel te eten en wil voor 10 sec het kroosje op tafel zetten zodat ik kan opstaan om weg te gooien.
Het heeft de tafel amper geraakt, ineens vanuit het niets springt ze op en pakt het om vervolgens der mee naar de bench te rennen.
Nou als ze dan zo tekeer gaat mag ze hem van mij opeten want ik ga niet tussen die kaken zitten sorry :o
Oftewel het is gewoon goed opletten

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:09

Wow echt :+ als onze Jack dat zou doen dan sleep ik hem aan z'n nekvel z'n bench uit! Desnoods met een handschoen

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:19

Amiigo schreef:
Wow echt :+ als onze Jack dat zou doen dan sleep ik hem aan z'n nekvel z'n bench uit! Desnoods met een handschoen

same here :Y)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:22

Honden zijn kuddedieren die competitie om eten kennen. Daarom "stelen" ze, en vooral de lageren in rang. En hé, de hond zou ons als leider moeten zien, dus hij ís lager in rang tov ons. Goed teken dat-ie stiekem te werk gaat dus! :D
Snel een homp vlees van de prooi afscheuren en er mee weglopen. Dat is normaal, natuurlijk, gedrag. En daarom is dat ook niet af te leren. De vergelijking met: je kunt iedere hond ook leren om een pootje te geven gaat dus niet op. Dat is onnatuurlijk gedrag dat je aanleert, dat is iets heel anders dan natuurlijk gedrag afleren.

Daarom vreet een hond ook z'n bak brokken direct leeg en laat-ie niets liggen. Nee, want dan gaat een roedelgenoot er mee vandoor.
En hier zit ook het verschil met katten. Die zijn veel solitairder, daar kun je idd de hele dag een bak brokken voor neerzetten en dan eet-ie alleen als-ie trek heeft.

Dus, doe als de roedelleider van de wilde honden: verberg het eten en laat niets over voor de lageren in rang (je hond dus). Zo moeilijk is het niet. Hondeneten in de kelder, in de schuur, in een (hoog) keukenkastje, in ieder geval buiten bereik. Hond dan ook niet in de kelder of schuur laten slapen waar de lekkere luchtjes om hem heen wolken van het eten waar hij misschien niet, en misschien toch wel bij kan. Dat is natuurlijk ook pesten - hij ligt dan de hele dag in de etensgeuren en kan er niet bij.

Eigen eten ook goed opbergen, en tijdens koken en eten hond in de bench of waar dan ook. En niets op tafel laten staan als je even wegloopt. Of tegen je vriend/partner zeggen dat-ie even op het eten moet letten. Dat is onze werkwijze: "het eten staat op tafel, guard it with your life want ik moet nog even dit of dat pakken"

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:29

Onze poes jat het van je bord tijdens het eten.Ze slaapt naast je en ineens zet ze haar klauw er in en weg.Neem ook weleens het bord mee naar de gang als ik naar boven moet.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:30

Ik snap niet zo dat iedereen maar zegt; goed opbergen, want er valt toch niets aan te doen. Net zoals dat iedereen vind dat een paard zich hoort te gedragen naar jouw regels, hoort een hond dit ook. En tuurlijk, er kan altijd wel wat gebeuren, maar voedsel jatten hoort daar niet bij.

Lok het uit, en verleid je hond maar eens TS. Blijf rustig langere tijd om een hoekje staan. Grijpt ze wat te eten, geef haar maar op haar donder. Heb je de mogelijkheid iets te filmen? Webcam op een laptop ofzo? (liefst 2) Laat dan de ene gericht op het voedsel, ga zelf met een andere laptop in de andere kamer zitten, en kijk toe. Grijpt ze je eten, ben je er snel genoeg bij om haar te laten weten dat dit niet mag.
Betrap je haar naast de lege zakken hondenkoekjes, wijs haar er op. Zet je stem maar eens op en wijs naar de lege zakken. Ik weet wel zeker dat dit moet helpen.

Hoe ik weet dat honden wel degelijk leren van boze reacties? Neem een pup, dat eigenlijk net zindelijk is. Piest of poept hij in huis, neem hem er mee naartoe, en laat weten dat dit niet mag. Vervolgens buiten zetten en daar de behoeftes laten doen. Hebben het altijd zo aangepakt, en nooit een hond met problemen gehad.

Wat je ook kan doen is je hond aanleren weg te blijven van JULLIE eten. Ga je eten? Stuur je hond naar zn mand. Komt ze eruit? Weer terug in die mand (of waar dan ook, maar niet bij jou en je eten in de buurt). Laat je je bord even staan? In die mand.

Ben je niet duidelijk, zal je hond nooit begrijpen wat je bedoeld. Wees dus duidelijk. Met eten, heeft de hond zijn/haar eigen plekje. Simpeler kan niet.

Een hond dient van het eten af te blijven, tenzij jij aangeeft dat ze het mogen hebben. Je moet er niet maar mee leren leven, en je voedsel verstoppen omdat je hond het kan grijpen. Je hond dient daar van af te blijven.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:33

Precies wat bovenstaand ibbel zegt :)
We hebben er nog 2 en de mijne houd ze feilloos in de gaten en wil ze altijd voor zijn.
Schrokt ook enorm inderdaad, krijgen wel op een aparte plaats eten zodat we rust kunnen bewaren maar owee als je in de buurt komt :Y)
Het is makkelijker gezegd dan gedaan om haar eruit te slepen.
Ze zit dan zo in haar eigen wereld en vergeet dan dat ze eigenlijk heel lief is.
Straffen werkt echt niet geloof me maar, dan is ze overigens ook doodsbang en kruipt in elkaar en zo wil ik mijn hond ook niet houden :p
Nemen Het maar op de koop toe, imo is dus niet elk gedrag af te leren

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:36

Wel grappig dat iedereen begint over eten op ruimen etc, maar dat er nog geen een gevraagd heeft wat de hond te eten krijgt, hoeveelm hoe vaak, of dat in verhouding staat met zijn beweging en behoeftes. :+

Ts, je hebt PB.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:37

Onze oude hond at altijd het brood van het aanrecht als we het hadden laten liggen. Als ik mijn vader 's ochtends de deur uit hoorde gaan en de hond dacht dat die alleen was hoorde ik hem naar het aanrecht lopen, als ik dan super snel naar beneden liep dan kroop die weg in een hoekje (met zijn pas gejatte brood) met zn staart tussen zn benen omdat die wist dat het niet mocht :P.

Ook hier is hij het nooit verleerd, hier een filmpje waarbij ik een camera had neergezet, hij was hier 12 (op 0.36 komt die nog een x terug)

https://www.facebook.com/photo.php?v=45 ... =3&theater

We hebben hem meerdere malen gestraft maar hij is er nooit mee gestopt, waarschijnlijk komt dat omdat hij vaker succes had dan dat die gestraft werd.

Dus alles echt heel goed opbergen (eventueel met haakjes ofzo?) is al een eerste stap denk ik :)
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 05-06-14 07:44, in het totaal 2 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:38

LukieBradley schreef:
Precies wat bovenstaand ibbel zegt :)
We hebben er nog 2 en de mijne houd ze feilloos in de gaten en wil ze altijd voor zijn.
Schrokt ook enorm inderdaad, krijgen wel op een aparte plaats eten zodat we rust kunnen bewaren maar owee als je in de buurt komt :Y)
Het is makkelijker gezegd dan gedaan om haar eruit te slepen.
Ze zit dan zo in haar eigen wereld en vergeet dan dat ze eigenlijk heel lief is.
Straffen werkt echt niet geloof me maar, dan is ze overigens ook doodsbang en kruipt in elkaar en zo wil ik mijn hond ook niet houden :p
Nemen Het maar op de koop toe, imo is dus niet elk gedrag af te leren

Jij zit dan ook met een geheel ander probleem :+
Wat doet ze als je haar wat brokken uit de hand geeft? Grijpt ze dan je handen?
Misschien je hond laten merken dat je haar eten niet afpakt, maar dat je het haar aanbied.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:48

Zo te lezen moet ik toch maar blij zijn met mijn hond. Ze pikt bijna nooit iets en al helemaal geen eten :) Het is dan wel een kieskeurige hond, en een ras wat niet erg gefocust is op eten.. Maar als pup heb ik haar al een paar keer bij het nekvel gepakt als ze probeerde om iets van de salontafel te pakken en sindsdien probeert ze dat ook niet meer :) Ze loopt er zelfs in een boogje omheen als er eten ligt! En ik laat regelmatig leeggegeten borden staan, ook met stukjes pizza erop bv, gewoon op haar hoogte op de salontafel, en dat ligt de dag erna nog netjes op het bord :Y) Ook likt ze er niet aan.
Hier dus aangeleerd door heel consequent niet bij ons eten in de buurt te laten.
Het is dus wel te leren, maar ik denk niet voor elke hond weggelegd..

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:00

Voor degenen die beweren dat het echt bij alle honden af te leren valt... kom maar eens de mijne oppikken dan.
Ben wel benieuwd wat je verzint als je thuiskomt en je vuilbak is leeggeroofd of de vriezer staat open met alles er uit geplundert. Wat doe je dan hé ?
Ik neem hem bij zijn vel en sleep hem buiten waar hij dan paar uur blijft (hij haat alleen buiten zijn). Het maakt allemaal niets uit !
vroeger kon je je rug nog niet draaien of je bord was leeg zonder dat je het doorhad. Wij hebben hem toen enkele keren heel hard aangepakt en hem 3 dagen genegeerd. Denk je dat dit iets heeft uitgemaakt toen ? Wat toen heeft geholpen is overschakelen op vers vlees. Is hij een stuk rustiger van geworden wat eten betreft. Heel grappig hoor "is kwestie van opvoeden", precies of zijn tig manieren om een hond te corrigeren en de meesten die honden hebben te dom zijn om deze toe te passen ofzo...

Is mijn hond nu slecht opgevoed ? Goed kom dan tonen dat je het beter kan, want ik vind dat wel gemakkelijk gezegd, zeker als je een labrador hebt...die dieren staan bekend voor hun onderdanigheid en gemakkelijk karakter... Ook molossen zijn meestal een stuk gemakkelijker hierin dan herders of jack russels (uitzonderingen daar gelaten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:04

betadine schreef:
Voor degenen die beweren dat het echt bij alle honden af te leren valt... kom maar eens de mijne oppikken dan.
Ben wel benieuwd wat je verzint als je thuiskomt en je vuilbak is leeggeroofd of de vriezer staat open met alles er uit geplundert. Wat doe je dan hé ?
Ik neem hem bij zijn vel en sleep hem buiten waar hij dan paar uur blijft (hij haat alleen buiten zijn). Het maakt allemaal niets uit !
vroeger kon je je rug nog niet draaien of je bord was leeg zonder dat je het doorhad. Wij hebben hem toen enkele keren heel hard aangepakt en hem 3 dagen genegeerd. Denk je dat dit iets heeft uitgemaakt toen ? Wat toen heeft geholpen is overschakelen op vers vlees. Is hij een stuk rustiger van geworden wat eten betreft. Heel grappig hoor "is kwestie van opvoeden", precies of zijn tig manieren om een hond te corrigeren en de meesten die honden hebben te dom zijn om deze toe te passen ofzo...

Is mijn hond nu slecht opgevoed ? Goed kom dan tonen dat je het beter kan, want ik vind dat wel gemakkelijk gezegd, zeker als je een labrador hebt...die dieren staan bekend voor hun onderdanigheid en gemakkelijk karakter... Ook molossen zijn meestal een stuk gemakkelijker hierin dan herders of jack russels (uitzonderingen daar gelaten).

De manier waarop je straft is al helemaal niet de goede manier, een dier legt zo nooit de link tussen eten stelen en het negeren. Hij vraagt zich alleen maar af waarom hij genegeerd wordt, arm dier.
Corrigeren moet je op het moment zelf doen, of ervoor zorgen dat hij niet bij je spullen kan.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:06

betadine schreef:

Ik ben opgegroeid tussen de honden, allemaal getraint voor de politie, en dit valt allemaal af te leren hoor. Zoals in mijn eerdere post; maak eens gebruik van een camera, ga in de kamer ernaast zitten, en geef de hond op zn kop op het moment dat het gebeurd. Een hond 3 dagen lang negeren snapt hij niet. Je moet het doen op het moment dat het gebeurd, dan snapt hij het. Dus ja, in jou geval, vind ik het een kwestie van opvoeden. Dat jij praat over het 3 dagen negeren van je hond, en het buiten plaatsen van je hond omdat hij daar een hekel aan heeft, verteld mij dat je geen idee hebt van wat je doet. Een hond snapt dat namelijk niet, dus dat heeft inderdaad helemaal geen zin, of invloed op je probleem.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:06

Maar betadine, een hond legt toch nooit meer die connectie tussen het leeghalen van de vriezer en het naar buiten sleuren uren later? Corrigeren is een kwestie van secondes, die van mij kreeg al een waarschuwing zodra ze naar het eten keek. Achteraf heb ik nooit gestraft, dat heeft geen zin.
Het zal inderdaad niet bij iedere hond zo makkelijk zijn als bij de mijne, maar op jouw manier zal het zeker nooit lukken.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 08:13

Amandavd schreef:
Wel grappig dat iedereen begint over eten op ruimen etc, maar dat er nog geen een gevraagd heeft wat de hond te eten krijgt, hoeveelm hoe vaak, of dat in verhouding staat met zijn beweging en behoeftes. :+

Ts, je hebt PB.

Toen ze als pup bij ons kwam kreeg ze ander voer (Eukanuba). Hier deed ze het niet goed op en na alle voermerken te hebben vergeleken kwam ik qua voedingswaarde uit op Dog Lovers Gold. Het is kwalitatief hoogwaardig voer met een aardig hoog percentage vlees. Ook krijgt ze een paar keer per week smuldier. Ik denk dat ik haar te verwend heb door af en toe oud brood en aardappelen door haar brok heen te doen. Naar mijn idee wil ze nu alleen de brokken gewoon niet meer eten.

Verder gaan we elke maand naar de DA voor een algemene check (pup begeleiding, ze is nog geen jaar.) De DA vindt haar niet te dik maar ook zeker niet te mager. Wat haar betreft is ze eerder ietwat te dik dan te dun. Hier zal het dus niet aan liggen..

Ze krijgt drie keer per dag voer aangeboden.

Verder denk ik dat ik me er inderdaad maar bij neer moet leggen en mezelf moet gaan leren achter mijn kont te gaan opruimen. :+
Ik vind het ook wel grappig hoor.. maar ik ben het gewoon niet gewend. Onze hond die in september overleden is dacht er echt niet aan om zoiets te doen. Dat is gewoon even omschakelen. :')

De tip van Loveuggs om met een laptop te gaan 'waken' kan ik nog wel eens proberen. Als ik erbij ben doet ze namelijk niks. We hebben op cursus uit den treure geoefend met een voertje op de grond/tafel/hand leggen en zo gauw ze er bij kwam NEE te zeggen. Ook hebben we examen Sociale Huishond gedaan waarbij ze voedsel moest weigeren. Dit gaat echt allemaal van een leien dakje. Het wordt pas een probleem zo gauw ik langer dan 5 seconden weg ben.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:14

Ibbel, ben het echt helemaal met je eens.

Ik snap het toch allemaal niet zo hoor, mensen zat die niet van eten af kunnen blijven, maar de hond moet dat maar kunnen, ook al kan hij er bij.

Ik ben blij met mijn zooitje ongeregeld. 2 van onze honden bedelen wel eens, maar ik zeg maar zo, als ze het niet vragen weet ik ook niet dat ze wat lekkers willen. Als het te gek wordt dan stuur ik ze wel weg.
Ik hoef echt niets te laten liggen want dan heeft of een van onze katten of een van onze honden het wel te pakken. De kattenbrokken staan dan ook op tafel anders zijn ze voor de honden.
Even lekker BBQ, dan koop ik een doos goedkope frikandellen en doen de honden lekker mee.
Ik geniet ervan als ik zie dat ze dat dan helemaal geweldig vinden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:28

Maaike, die van mij krijgt ook gewoon menseneten, dus daar hoeft het niet aan te liggen :) als er hier iets over blijft dan gaat het naar de hond, maar wel in haar eigen bakje :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:29

betadine schreef:

Met jouw manier van straffen... niet zo gek dat ie het niet afleert. Dat ligt in dit geval toch écht niet aan de hond!

Verder: zorg dat er geen eten te pakken is. Zet de prullenbak buiten, maak een slot op de vriezer. Of zorg dat ie er gewoon niet bij kan komen. (kinder)hekje?

En daarnaast, inderdaad: leer eens op het juiste moment straffen. IP cameraatje kost paar tientjes, ga in een andere kamer staan met een telefoon of tablet en je ziet zó op de camera wat de hond doet.

TS: ik zou maar eens beginnen met de brokken in afsluitbare tonnen te bewaren ipv in zakken.

En verder... ik vraag me wel af hoe moeilijk het kan zijn om eten buiten bereik van honden te houden? Of honden buiten bereik van eten?

Als je weet dat er eten van de tafel gejat wordt, dan zorg je toch gewoon dat je in de buurt blijft of dat je zorgt dat de hond niet bij de tafel in de buurt kan komen? Dan maar op de gang als iedereen zit te eten.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:32

Ons hondje is een keer zwaar aan de diaree geweest door een halve boterkoek.Niet leuk. Ze doet het wel wat minder nu.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:35

Ik vind het niet zo gek dat ie geen brokjes meer eet, die maag zal wel gevuld genoeg zijn van wat ie jat.. :=

Een hond kan stelen wel degelijk af leren. Hier ook een jack, je mag het voor haar neus leggen, als je "wacht" zegt komt ze er niet aan. Al laat je haar een uur alleen. De jack die het eten uit de handen pakt zou hier ook nog niet jarig zijn vrees ik... Puppytrauma of niet. MIJN eten. Klaar. :)

Enneh, laat me niet lachen, een labrador is dus echt niet makkelijker op te voeden kwa eten dan een jack russel of een herder. :')

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 08:37

Amaris schreef:
TS: ik zou maar eens beginnen met de brokken in afsluitbare tonnen te bewaren ipv in zakken.

En verder... ik vraag me wel af hoe moeilijk het kan zijn om eten buiten bereik van honden te houden? Of honden buiten bereik van eten?

Als je weet dat er eten van de tafel gejat wordt, dan zorg je toch gewoon dat je in de buurt blijft of dat je zorgt dat de hond niet bij de tafel in de buurt kan komen? Dan maar op de gang als iedereen zit te eten.

De brokken zitten in een afsluitbare ton. :) Ik had het over de trainingskoekjes die ze gejat heeft.
En verder.. het is niet moeilijk om het eten uit het bereik van honden te houden maar zoals ik net al zei: Ik ben het niet gewend, onze vorige hond was 10000 procent te vertrouwen met eten. Naar mijn idee was het gewoon af te leren, is dus gewoon even omschakelen. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:38

Het kan ook een fase zijn... Ze is jong toch? :)
De jack hier heeft ook een fase gehad dat ze alles stuk beet waar ze aan kon.... Hopeloos werd ik er van.. Maar inmiddels kan je die hond overal alleen laten, ze komt nergens meer aan... :)