K.I. bij honden, de toekomst of juist niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:26

dierenfan schreef:
KI is absoluut niet de toekomst. Wij kunnen tegewnoordig zo makkelijk reizen allemaal dus ik zou zeggen als het kan niet doen. Ga importeren en uitwisselen. Mooi vanaf een plaatje is iets heel anders dan in werkelijkheid mee maken. Het karakter kan wel belabberd zijn en hoe is het daar met betrouwbare onderzoeken?

Lijkt me veel gaver zo''n pracht van een hond te importeren en hopelijk vele jaren naast je te hebben lopen en bij je te hebben in huis dan een potje sperma van hem te krijgen.

Ik ken meerdere fokkers die naar Italie, Polen, Engeland enz. rijden voor dekking. Of idd uitwisseling doen van reuen met fokkers die ze daar goed kennen. Super toch??

En als je er nu geen reu bij wil? Of als je maar 1 teef hebt doe je dan elke keer de zelfde combi?

Amandavd

Re: K.I. bij honden, de toekomst of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:41

Sorry maar dat slaat nergens op Dierenfan. Als ik mijn teef dus door buitenlands bloed wil laten dekken moet ik de reu maar importeren? En hoe zie je dat voor je? Wij houden al onze teven in huis, moet ik de reu dan maar de hele dag in de garage duwen, om er voor te zorgen dat hij mijn teven niet kan dekken wanneer ze loops zijn? Nee dat is lekker voor hem. Laat staan wat het kost om zo\n reu te kopen, en wat als de eigenaar niet wilt verkopen? Moet ik dan voor een minder geschikte reu gaan want ik moet in jouw ogen geen KI doen?

Sorry maar dat is echt belachelijk.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:43

En ik ga mijn teef niet door de hele rompslomp duwen, zoals vliegtuig, quarantaine etc, alleen zodat ik eventjes naar the USA kan vliegen, wat trouwens nog net niks kost he, alleen voor te dekken. KI is wat dat betreft een prima uitkomst.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:01

Voor de VS wel, maar voor Europa vind ik niet. Uitzonderingen daargelaten, want in sommige gevallen snap ik waarom iemand ook niet in Europa rond kan rijden voor een aantal dagen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:07

kennissen van mij hadden twee Deense doggen. 1 speciaal uit een teef die ze in Duitsland hadden gezien en een Nederlandse reu om zo een betere inteelt vrije hond te krijgen. Dat dier woog 65 kg, had met 11 maanden een plaat in z'n knie vanwege gescheurde kniebanden, gruwelijke leggers en arthrose.
De ander hadden ze in Afrika(Tanzania) gekocht bij een fokker. Woog 55 kg en was puntgaaf. Super op z'n super sterke poten.

Nou bleek de gebruikte reu wel goed, maar de Duitse teef niet. Waar het naar mijn idee op neerkomt is niet proberen slechte honden te verbeteren, maar alleen met goede honden te fokken, dus ook al zou je via KI werken zou dat niet veel veranderen aan de hoeveelheid slechte honden.

Overigens sprak ik destijds iemand die met Manchester Terriërs via KI dekte, die kocht sperma in Australië en liet ze haar teefjes mee insemineren. Het gebeurd dus wel, alleen denk ik bij bepaalde stamboeken meer dan andere.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:08

Och als we het bij onze paarden doen, waarom dan niet. Er zijn zelfs mensen die zichzelf laten insemineren met een onbekende donor, immers. Maar mijn ras zit ook in de buurt (frankrijk) dus ik zie het mezelf nog niet snel doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:20

Dierenfan, als ik ga kijken naar wat mijn interesse heeft ga ik ook niet importeren en uitwisselen, het gros van de honden die ik zeer interresant vind zijn onbetaalbaarbaar , zijn niet te koop en worden Zeer zeker niet uitgeleend :+
Zie het al voor me, " is goed hoor... Neem jij mijn 3 voudig NK winnende wedstrijdreu maar mee naar huis hoor, prima" dat zijn honden die niet even uit te lenen zijn en ook niet zomaar bij mij in huis passen en als ze al te koop zijn, dan kan ik gelijk mijn fallisement aancragen.
Leuk idee. Maar de praktijk is net even anders.
Zelf zou ik ook nooit en te nimmer mijn reu even leuk uitlenen :n er word gewerkt met die hond door voornamelijk 1 geleider, werk je niet met hem , dan is ie niet leuk om in huis te hebben en we stellen eisen aan de wijze waarop er met hem gewerkt word, echt niet dat wij dat zomaar uit handen geven :+

Nu hoef ik die nk hond niet in huis te nemen , die woont een dorp verderop en zal ik met de toekomstige teef ook niet met hem dekken, past niet qua bloed, maar ik wil dus wel een hond met een bepaalde sport achtergrond en capaciteiten, dat haal je niet "even" naar huis toe, daar zul je voor moeten reizen of bijvoorbeeld KI als het een ras is met de heimat ver weg

Edit:typo's = telefoon

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:29

Persoonlijk denk ik niet dat K.I. een algemene oplossing is. Ik denk dat het een goede oplossing is voor kleine, onbekende rassen om zo het ras in stand te houden. Bedenk wel dat niet alle stamboeken er open voor staan.

Zelf ga ik liever voor een echte dekking, niet omdat ik K.I. niks vind. Maar ik wil de reu eerst zelf zien voordat hij mag dekken. Daarbij ben ik ervan overtuigd dat een reu ook natuurlijk moet kunnen dekken. Anders fok je er misschien een extra probleem erin rondom de zaadlozing/ sperma vorming.

@Sonja, dan wordt het kijken naar een andere reu uit dezelfde combi van ouderdieren. Of kijken of er iets te regelen valt met andere fokkers ;) Nu ben ik wel nieuwsgierig welk ras er zo duur is, alleen al aan dek kosten. Al vraag ik mij af of K.I. zal zorgen voor een goedkoper kwakje

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:34

Ik betaal voor een Border Collie dekking al 1000 euro. (wat ik echt heel vind) Als ik dan voor bv 1200 euro echt een bijzondere hond kan gebruiken dan is mij dat het wel waard.
(ps,weet iemand nog een hele mooie showlijn Border collie reu?)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:38

LhinnOlijf, is een optie, maar 4 reuen uit dezelfde oudercombi, zijn nog altijd vier verschillende honden
, de ene kan die topper zijn die alles heeft wat je zoekt en bewezen heeft dat ie dat ook is(dus de benodigde testen, gezondheidscontroles, karaktertesten, examens etc zijn behaald) , maar zijn drie broers zijn genetisch geen kopietjes en zullen dus ook niet hetzelfde door hoeven te geven als die broer die wel heeft wat je zoekt.
dus wat dat betreft, als ik voor ene hond ga, ga ik voor die hond, niet voor zijn broer.
nu is het voor mij allemaal theoretisch geneuzel, als ik een reu ga zoeken voor de toekomstige teef zal dit in Europa zijn en zal ik gewoon naar die reu toe reizen met hondlief en zal er gewoon natuurlijk gedekt worden .
maar zo simpel als `pak zijn nestbroertje, of haal die hond gewoon naar NL ` is het gewoon niet .
dus blijft KI wat mij betreft een optie voor sommige mensen

nu zal ik voor mijn ras sowieso niet zomaar naar de andere kant van de wereld hoeven, land van herkomst is Duitsland en er is hier in Europa ruim voldoende genetisch materiaal aanwezig waar ik mee verder kan.
voor een Amerikaan of Australiër daarentegen, zou KI idd een goede oplossing kunnen zijn voor die NK reu bij mij om de hoek.

de toekomstige teef is trouwens ook een internationale dame, mama is geboren in Duitsland, Papa in Finland ,

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:03

Bij de werkende borders gebeurt het ook wel, soms nog van reeds overleden top-reuen.
Heel vaak zijn dat honden die je echt niet zo maar even kunt kopen.
Een goede werk- of trial hond verkoopt men niet zo maar, of moeten vaak enorme bedragen kosten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:10

dat zie ik ook bij mijn ras Sassy, op het wk show afgelopen april in Italië zijn een aantal honden van eigenaar veranderd, maar dan heb ik het over bedragen waar ik eerst de loterij voor moet winnen :=

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:19

Onze oude dierenarts is jaren geleden begonnen met KI bij honden.
Inmiddels is hij als dierenarts gepensioneerd maar nog steeds actief in de wereld van KI en vruchtbaarheid bij honden.

http://www.cloneholland.com/nl/home.html