bij overlijden eigenaar hond laten inslapen. wat vindt bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:21

loez schreef:
Wauw mist! Erg goed over nagedacht dus! Knap!

het is moeilijk om dit soort dingen te regelen, want niemand wil er natuurlijk over praten. Heb echter ook in mijn werk al vaker "bijna dood" situaties meegemaakt, dodelijke ongelukken maar ook mijn talent om op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats te zijn :') . mijn moeder wil hier ook natuurlijk helemaal niet over nadenken. Zij wilde daar het ook totaal niet over hebben, niet om mijn wens om samen met mijn paard gecremeerd te worden...ze had niet anders verwacht en ze staat daar ook 1000% achter omdat ze weet dat wij zo verschrikkelijk close zijn. Haar eerste reactie was maar waarom x inslapen ! ...na 15seconden nadenken zei zij ook dat er geen andere optie was omdat mijn paard het ook niet lang zou trekken zonder mij, niet dit paard, op haar 3e al opgegeven.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:21

Het doet me zelfs wat denken aan gezinsdrama's waarbij kinderen ook vaak ongemerkt worden "meegenomen". Ze merken het ook niet, is het daarom ok? Want ja, als ouder ben je verantwoordelijk... Ok, een hond of kind is niet hetzelfde (ik zeg ook "het doet me denken aan", niet "het is als"), maar je hebt gekozen om voor beide zorg te dragen...

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:23

Tieneke schreef:
Mentaal leed dat de hond mogelijk gaat hebben als het baasje er niet meer is? Dan maak je ook nogal een veronderstelling.

Sorry dat was niet duidelijk van me inderdaad; ik bedoelde in het geval van 'een geval apart' ;)
Niet als je een allemansvriend hebt die (makkelijk) elders kan aarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:44

Tieneke schreef:
Het doet me zelfs wat denken aan gezinsdrama's waarbij kinderen ook vaak ongemerkt worden "meegenomen". Ze merken het ook niet, is het daarom ok? Want ja, als ouder ben je verantwoordelijk... Ok, een hond of kind is niet hetzelfde (ik zeg ook "het doet me denken aan", niet "het is als"), maar je hebt gekozen om voor beide zorg te dragen...

Ik zie het andersom..
Een hond kan lichamelijk 'gezond' zijn, gezond genoeg om een pijnvrij leven te hebben in ieder geval maar die kan mentaal wel problemen hebben waardoor hij niet verder kan.
Toen ik mijn herder kreeg heeft het me bijna een jaar gekost om hem geestelijk gezond te krijgen, terwijl hij meteen aan mij hing, mensen konden binnen komen en weg gaan maar als ik opstond was het mis.
Dat is er uitgegaan in zijn vertrouwde omgeving maar als hij herplaatst zou moeten worden dan weet ik zeker dat hij daar heel veel moeite mee zou hebben en daar geestelijk echt een klap van gekregen zou hebben, voor wie herplaats je dan? Niet voor de hond, want als die weer zo'n klap krijgt en mensen gaan er niet goed mee om dan gaat hij helemaal kapot.
Dus in dat geval vind ik het het eerlijkst om voor euthanasie te kiezen.
Mijn andere honden zouden wel goed kunnen wennen bij iemand anders dus dan kunnen ze prima door zonder mij, 1 heeft een plek nodig waar het rustig is en mensen haar de tijd geven maar die zijn er wel, dus bij hun zie ik geen reden om voor euthanasie te kiezen.
Het hangt van de hond af, de ene hond help je door voor euthanasie te kiezen, de ander help je met een nieuwe start bij andere mensen..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 22:32

Tieneke schreef:

Moeilijke situatie. Als kinderen niemand meer hebben (geen verdere familie, vrienden) vind ik het geen ramp. Ja zeker is het poedersuiker, maar hoe gaan die kinderen zich voelen, achtergelaten en al. Als je je bedenkt hoe slech het kan gaan (van pleeggezin naar pleeggezin, geen vaste steun, hier komen geen vrolijke kinderen uit, vaak getraumatiseerd en al). Dan begrijp ik de keuze best. Ik keur het niet goed, een mens heeft eerder een mooi leven (staan op eigen benen).

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:12

Tieneke schreef:

Voor mijn kinderen had ik toen ze klein waren bij de notaris een goed adres geregeld in de familie. Daar wisten ze van en waren akkoord. Kan ik mijn huisdieren niet aan doen. Kan het ze ook niet uitleggen. Een dier kan echt helemaal versomberen en weken of maanden wegkwijnen. Zich anders gaan gedragen, bijtgedrag gaan vertonen etc. etc. Allemaal redenen waardoor dat nieuwe huisje geen opvang meer wil of kan bieden met alle gevolgen van asielleed tot gevolg. Nee geen denken aan. Maar gelukkig hebben wij het met onze kinderen geregeld.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 01:38

Creatas schreef:
Tieneke schreef:
Mentaal leed dat de hond mogelijk gaat hebben als het baasje er niet meer is? Dan maak je ook nogal een veronderstelling.

Sorry dat was niet duidelijk van me inderdaad; ik bedoelde in het geval van 'een geval apart' ;)
Niet als je een allemansvriend hebt die (makkelijk) elders kan aarden.

Ik denk ook dat je dat niet alleen moet zien als mensen die zo arrogant zijn dat ze denken dat ze de beste en leukste baas ter wereld zijn en hondlief hun overlijden nooit kan verwerken (hoewel die er vast ook wel zijn). Er moet ook markt zijn voor je hond als je een hond hebt met een klein gebrek of gewoon een niet populair ras/formaat/temperament en herplaatsen erg moeilijk is moet je er misschien wel rekening mee houden dat de hond in het asiel komt en daar erg lang zit of zelfs niet meer uit komt, dat is ook mentaal leed imo.

Urielle

Re: bij overlijden eigenaar hond laten inslapen. wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 03:55

Ligt voor mij aan de leeftijd van het dier, karakter, verleden, kans op goede herplaatsbaarheid,..
Ik zie ze liever geëuthanaseerd dan dat ze verwaarloosd of mishandeld worden of een oneindige rij eigenaren die ze allemaal weer wegdoen. Maar ik ben niet zo arrogant te denken dat ik voor elk dier de enige geschikte baas ben.
Mijn merrie zou prima een nieuwe baas kunnen vinden, mijn ruin heeft een handleiding in het Chinees en belandt dan ongetwijfeld in de handel. Mijn ene hond is prima te herplaatsen verwacht ik, de andere wil niemand hebben dus doe dan maar euthanasie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:33

het zou niet eens in mij opkomen het leven te ontnemen van een gezonde hond,maar goed ik heb dan ook gewoon normale opgevoede en vriendelijke honden die prima ergens anders zouden kunnen leven,maar dan moet ik ervanuit gaan dat ook mijn vriend het loodje heeft gelegd,anders blijven ze gewoon bij hem...

ik zou ze wel zelf voor ik de pijp uitga ( mits ik zou weten dat ik nog een x periode te leven zou hebben) herplaatsen,zou wel willen weten waar ze terecht zouden komen...

ik wil wel mocht mij iets overkomen gecremeerd worden,en samengevoegd worden met de as van de honden die ik heb laten cremeren,gewoon weer voor altijd samen :j :+:

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:41

Ik vind dat het aan de situatie ligt. Een hondje van jonge leeftijd zou ik niet laten inslapen. Maar als het hondje op leeftijd is en anders bij 'vreemde' mensen terecht komt vind ik het wel een goede beslissing.
als kinderen of familie het hondje kunnen overnemen is het weer een ander verhaal...het hondje kent de naaste personen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:42

wij hebben hier wel honden overgenomen op leeftijd van andere mensen,zelfs een 11,5 jarige hond,die was super happy hier,waarom geen oudere hond herplaatsen als iemand daar interesse in zou hebben??

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:48

Ik kan echt niet volgen dat mensen en gezond dier in zouden willen laten slapen. Vooral als je vooraf weet dat je sterft kun je dus opzoek naar een goed huis. Zou wat zijn hier! Ik zou 2 paarden, een hond en 2 katten af moeten laten maken omdat ik het loodje ga leggen? Ik vind dat echt waanzin.

Ik snap dat een goed huisje vinden niet altijd gemakkelijk is, maar afmaken omdat ik doodga? Dan kan ik ze beter nu allemaal afmaken want ik kan ook straks de greppel in rijden.

Ik kan het wel begrijpen als de hond/kat/paard in kwestie al erg oud is met de nodige gebreken. Dan vind ik het ook een andere zaak want vaak geeft het zo een beest te veel stress als alles veranderd en help je hem daar niet mee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:49

kimmie261 schreef:
wij hebben hier wel honden overgenomen op leeftijd van andere mensen,zelfs een 11,5 jarige hond,die was super happy hier,waarom geen oudere hond herplaatsen als iemand daar interesse in zou hebben??

ja...bij jullie,dan noem je even wat. ;) Jammergenoeg hebben niet alle honden het zo goed.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:58

Mist schreef:
loez schreef:
Wauw mist! Erg goed over nagedacht dus! Knap!

het is moeilijk om dit soort dingen te regelen, want niemand wil er natuurlijk over praten. Heb echter ook in mijn werk al vaker "bijna dood" situaties meegemaakt, dodelijke ongelukken maar ook mijn talent om op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats te zijn :') . mijn moeder wil hier ook natuurlijk helemaal niet over nadenken. Zij wilde daar het ook totaal niet over hebben, niet om mijn wens om samen met mijn paard gecremeerd te worden...ze had niet anders verwacht en ze staat daar ook 1000% achter omdat ze weet dat wij zo verschrikkelijk close zijn. Haar eerste reactie was maar waarom x inslapen ! ...na 15seconden nadenken zei zij ook dat er geen andere optie was omdat mijn paard het ook niet lang zou trekken zonder mij, niet dit paard, op haar 3e al opgegeven.

Vreemde dingen lees ik hier, samen gecremeerd worden.... een vrouw die samen met de hond begraven is..... Gebeurt dat stiekum of zo? Crematorium en begraafplaats handelen volgens mij toch duidelijk tegen de wet in. Samenvoegen van as kan natuurlijk later wel, na de wettelijke maand bewaartijd. En begraven misschien ook, maar niet in 1 kist. Ik zou dit soort dingen maar eens goed uitzoeken voordat je een ander met het probleem opzadelt, en bovendien vast laten leggen.

Veel mensen denken dat de manier waarop zij voor hun dieren zorgen de enige juiste is. Dit houdt echter wel in dat bijna iederen jouw manier dus ook verkeerd vind. Ik vraag me af wat de mevrouw die de TS noemt bedoelde met "mee gaan". Samen dood gaan? En welke dierenarts wil een gezond dier nu in laten slapen.......

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:03

Mijn kat was ook ingeslapen als ik er niet was geweest, hij was nu ondergebracht bij een dierenarts die hem het asiel niet aan wilde doen. Hij moest weg omdat zijn vorige vrouwtje terminaal was. Ergens vind ik het een beetje egoïstisch om een dier in te slapen wanneer de baas er niet meer is. Maar wat weet ik er van, als er dieren zijn die wegkwijnen vind ik dat ook triest.

However, met je paard gecremeerd te worden vind ik heel ver gaan, volgens mij kan dat ook niet en ik weet niet, ik word een beetje misselijk van dat bericht.

Ik denk af en toe nog wel terug aan SG, hoe haar paard plotseling overleden was toen ze een nieuw huisje moest zoeken voor hem. Dat was echt heel bijzonder.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:05

Ik zag het gister ook op t.v. bij Man bijt Hond. Maar zei ze niet de datum 9 mei dat ze Euthanasie zou krijgen? Dat zou betekenen dat ze gister dus is overleden en het hondje ook.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:14

Ik heb geen moeite met een gezond dier inslapen bij overlijden van de eigenaar. We hebben er toch ook geen problemen mee om een gezond dier te laten slachten voor vlees? Wat geeft een hond meer recht dan vleesvee om te blijven leven als het gezond is?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:19

Mizora, je spreekt vanuit de 'we' hier, maar een heleboel bokkers (incluis ik) eten vegetarisch. Dus die vlieger gaat niet op.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:19

Mizora schreef:
Ik heb geen moeite met een gezond dier inslapen bij overlijden van de eigenaar. We hebben er toch ook geen problemen mee om een gezond dier te laten slachten voor vlees? Wat geeft een hond meer recht dan vleesvee om te blijven leven als het gezond is?

Gezond vleesvee heeft voor mij ook genoeg redenen om gewoon door te blijven leven :+

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:41

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:41

Mizora schreef:

Inderdaad. We eten bijna allemaal vlees van een (als het goed is) gezond vee, maar een gezond huisdier ook dood maken? :oo

Nee serieus, wat voelt het dier ervan, niks... helemaal niks. Zouden meer mensen mogen doen, dieren inslapen als ze in financiële problemen komen of of of... Als je ziet hoe vol de asiels nu al zitten, dát is triest. Niet dat (gezonde) dieren dood gaan door een prik.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:50

Ik geloof niet in god. Maar ik denk niet dat ik dan in een happy place terecht kom. Ik zou het mezelf in ieder geval nooit vergeven. Lijkt een beetje als op de kleuterschool als iemand zijn speelgoed niet wil delen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:57

Waarom zou men iemand opschepen met een problematische hond? Heb er 5 waarvan ik één echt niet bij een ander onder zou brengen. Oppas is voor hem al puur stress. Hij heeft een gebruiksaanwijzing en is bang voor kids van rond de 10-15 jaar waar wij hem dus altijd bij weg houden. Zou het niet aandurven dat hij ergens terecht kwam en er zou wat gebeuren. Plus dat hij heel huis gericht is en zelfs vakanties is met hem niet goed mogelijk. Waarom een dier dat aandoen? Mocht ik overlijden dan zorgt mijn man voor de honden maar er kan ook ons beiden wat gebeuren, dan weet mijn moeder wat te doen bij deze hond. Dan is hij ook nog eens 10 jaar oud. Met dure medicatie en voer, wie wil dat op zich nemen?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:58

Wat heeft dat met elkaar te maken Axel? :+

Ik deel in mijn dagelijks leven alles wat ik toevallig wil/kan delen met mensen waar ik best mee wil/kan delen, ook vreemde mensen. Geld, eten, speelgoed, zelfs mijn paard leen ik uit. Hier, amuseer je ermee als ik er zelf geen behoefte aan heb (anders ben ik wel egoïstisch, als ik het wil krijg jij het niet, als het niet deelbaar is). Dingen die ik niet gebruik/nodig heb leen ik ook uit tot ik het weer terug wil, zo ook mijn hond (wil je wandelen? Kom maar halen) en paard (wil je een dag rijden? ponykamp? oh neem maar mee, ze is braaf. Hey ik ga een week weg, ga jij rijden? Amuseer je maar.)

Maar mijn paard voor altijd in andermans handen? Nee sorry, niet voor die van mij. Mijn hond ook niet, die blijft in het gezin, klaar.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:00

Dan is er dus echt geen reden over om je gezonde paard te vermoorden. Ik probeerde nog een verklaring te zoeken..