Pup heeft erge honger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Re: Pup heeft erge honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:59

Kimmie, een DH is wat anders dan een Rottie. :j

Ik heb mijn pup dus ook schraal gehouden, maar ze krijgt genoeg te eten. Ik heb van mensen in mijn omgeving (met te dikke honden) wel commentaar gehad, voorzichtig, dat hij wel wat dun was, maar dierenartsen, fokkers en de echte DH liefhebbers waren enorme voorstanders van hoe ik haar laat opgroeien. Zie is actief, lenig, blij, glanzende vacht en kern gezond. Je ziet de ribben niet, maar je voelt ze wel. Ik wil haar echt niet dikker hebben, dat is alleen maar slecht voor haar gezondheid.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:00

Er is een verschil tussen schraal en graatmager... Helaas vinden mensen een hond (en dat geldt ook voor andere dieren) te mager, terwijl dat eigenlijk een gezond gewicht is. Denk dat een groot deel van de honden in Nederland te dik is en dan wordt een gezond gewicht al snel als te mager bestempeld.

Het is ook niet voor niets dat dierenartsen adviseren om ze wat schraal te houden :)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:06

Wat je kunt doen is de helft van het eten gewoon geven en de andere helft (brokken toch? ) in een speelding stoppen. Kong heeft hele mooie "duikelaars". Je stopt daar brokken in, de hond moet met zijn poot de duikelaar een duw geven en deze kantelt dan. Iets boven de helft zit een gat waar dan het brokje uitkomt. Erg leuk voor de hond, hij moet wat meer nadenken en meer moeite doen om zijn eten te vergaren en doet er dus langer over waardoor je hem niet zo snel méér hoeft te voeren.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:08

oh en wij hebben een mechelaar, waarbij de DA zij dat we haar prima op gewicht hadden terwijl we tijdens het wandelen ook van die voorzichtige opmerkingen kregen van "wat is ze mager". Is nu met vier jaar nog steeds een hongerlap, krijgt beperkt voer en is met haar 25 kg super op gewicht. Geen rib te zien. (wel iets te voelen)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:29

laat ik het zo zeggen,een jong opgroeiende hond ( wat mensen alsnog "pup"noemen) dat die wat schraler gehouden wordt,oke,maar een puppie van 8 tot zo'n 12 weken :n ,nee hoor laat die maar lekker schranzen wat ze willen,daar mag best een lekker puppiebuikje opziten,dat groeien ze er écht wel weer uit...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:57

RobinM schreef:
Diablo schreef:

Toen ze pup was, kreeg ze idd iets meer. Maar dat krijgt ze nu ook.
Met vers vlees zou ik me wel aan 1 a 2 procent houden met een pup, dit advies klopt wel. Wij zaten er wel 100 gram boven.

Dit advies klopt niet. Wij fokken Cane Corso's en als die als pup 1-2% zouden krijgen, zouden ze echt te weinig krijgen (en dat geldt natuurlijk ook voor andere rassen). Een pup van zeg 10 kilo heeft echt niet genoeg aan 100-200 gram vlees. Misschien dat het in een uitzondering zou kunnen, maar over het algemeen is dat echt veel te weinig.
Overigens, ik heb het wel over 5% van het lichaamsgewicht van de pup.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:53

Diablo schreef:
RobinM schreef:
Vers vlees ( wij hebben lotgering ) vervangt brokken.
Die van ons krijgt geen brokken meer.
Ze mogen 1 a 2 procent vlees van hun lichaamsgewicht. Onze hond weegt nu zo'n 48 kg en krijgt 1 kg vlees per dag.

Wel het goede advies geven ;) , een volwassen hond moet ongeveer 1-2% van het lichaamsgewicht hebben. Een pup heeft hier echter niet genoeg aan, die moet 5% hebben.

mijn vriendin kreeg van de fokker als advies voor haar pup: "zo veel als ze kan opeten". Want ze kreeg daar op 8 weken 2 blikken rijstpap en 2even grote volumes brokken.
Gezien mijn vriendin kvv geeft en de pup al snel 1kg vlees at heeft ze dat toch stilaan afgebouwd. Niet omwille van groeipijnen, maar eerder omdat ze zag dat de pup te dik werd.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:34

Ik zeg ook zeker niet onbeperkt. Een kilo vlees is veel hoor, als dat vijf procent zou zijn, heb je
een hele flinke pup.
Pup van TS weegt bijvoorbeeld 9 kilo. Als je die 1-2% zou geven, kom je op 90-180 gram en dat is echt veel te weinig. Hij zou rond de 450 gram moeten hebben. En dan natuurlijk op het oog, de één heeft iets meer of minder nodig dan de ander. Maar over het algemeen klopt dit aardig.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 09-05-14 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:39

By the way, rijstepap? Aan pups?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:40

Heb je het nu over brok of kvv?

Volgens mij moet je vooral naar je hond kijken. Mijn honden eten ook meer dan de aangewezen 2% en die staan geen gram te dik.

en ja rijstpap, wij keken ook raar. Maar na 1 dag vlees, vond de pup het ook maar niks meer.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:55

Ik heb het over vlees, brokken weet ik niet hoe dat gevoerd moet worden.
Als ik een pup koop die rijstepap gevoerd krijgt, zou ik het overige voeradvies ook niet zo serieus nemen.

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:59

Op de verpakking staan de richtlijnen. Altijd naar je hond kijken. In de gaten houden dat ze niet te dik wordt. Ik voer zelf geen brok maar kvv en rauwvoer.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:59

Rijstepap uit blik ?
Dat is toch van die mierzoete dessertzooi ?

Lijkt me niet echt geschikt voor een hond :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:06

suussuus76 schreef:
Een volwassen Duitse herder zit eerder rond de 30 kilo.

Dat is discutabel.Mijn reu die niks te dik is weegt 45 kg, mijn teef 40.Beide honden zijn juist goed.Beide lopen in de sport mee.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:12

Die richtlijnen zijn niet voor niets richtlijnen. Onze pup (flatcoated) krijgt 5% van zijn lichaamsgewicht. We zaten er eerst iets onder om hem niet te veel te laten eten maar hij wordt ronduit vervelend. Nu wat meer gaan geven en dat gaat goed, qua gedrag en qua omvang. Al kreeg ik wel de opmerkingg van iemand dat hij te dik zou zijn :+ Je ziet zijn ribben niet maar voelt ze wel. helemaal prima dus :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:03

Diablo schreef:
Ik heb het over vlees, brokken weet ik niet hoe dat gevoerd moet worden.
Als ik een pup koop die rijstepap gevoerd krijgt, zou ik het overige voeradvies ook niet zo serieus nemen.

is nochtans een gekend fokker en haar honden zijn in heel Europa geliefd.

Een richtlijn is er met reden, want waar begin je anders. Maar verder moet je naar je hond kijken, ze zijn allemaal verschillend. En sommige DA's houden ook te fel vast aan hun statistische waarden.
Volgens hen had mijn dalmlatiër nooit boven de 25-27kg mogen wegen, wel laat die nu op 13maanden 31kg wegen en geen gram te dik zijn. Je ziet zijn ribben zelfs nog lichtjes doorkomen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:45

Wij gaven de pups vroeger ook Brinta,werden er allemaal groot mee.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:05

kohtje schreef:
Wij gaven de pups vroeger ook Brinta,werden er allemaal groot mee.

Ik snap dat er fokkers zijn die dat doen (ik niet trouwens, hier gaan ze meteen op vlees), maar ik snap niet dat pups nóg zoiets eten (en rijstepap snap ik al helemaal niet) als ze de leeftijd hebben om te verhuizen.

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:50

Je hebt gelijk Diablo, klopt idd niet :oo sorry!
Ik ben helemaal in de war hihi, wij begonnen pas met vlees toen onze Boerboel 20 weken was.

Sprak trouwens iemand bij cursus, haar hond (nog pup) woog rond de 20 kg, kreeg al een kg vlees!! Ze was gaan minderen, want hij werd te dik maar nu dus ook flinke groeipijn en moet bench-rust.
Schrok er echt van, mij hond weegt meer dan het dubbele en kreeg de zelfde hoeveelheid voeding!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:13

brinta kregen mijn pups ook (zowel de bij mij geboren pups als de latere pups voor werk, gastgezin of onze eigen honden)van de 5 maaltijden waren er 3 x pupbrokjes geweekt, 1x brinta, en 1 x vlees, kip, tartaar, rodi burger of witvis/zalm. rijstepap is naar mijn mening slecht, is inderdaad gezoet en rijst verteren ze niet eens.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:23

zelfgemaakte rijstpap is niet gezoet, maar ik vond het ook vreemd.

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:24

Oo ik wist niet dat ze rijst niet verteren.
Als ik gekookt heb en rijst over heb, krijgt ze dat. Gekookte macaroni ook em sommige groente.
Doen meer mensen dat?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:28

Tegen het schrokken kun je misschien wel een standaard kopen waar de bakken in staan. Hielp erg bij onze pup (groenendaeler). Als de bak hoger staat schrokken ze niet meer.

Verder gewoon op jouw gevoel vertrouwen en anders vraag je het even aan de da. Je komt daar als het goed is toch redelijk regelmatig met een pup.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 22:16

Een pup van 8 weken rijstepap? klinkt me niet echt serieus eerlijk gezegd. Eerder lekker goedkoop.

Een pup van die leeftijd heeft nog geen sterk skelet dan zou ik ze juist niet helemaal vol laten eten....

Eten op hoogte met standaard is ook al lang achterhaald, zou juist maagtorsies veroorzaken. In de natuur eten ze ook niet op een boomstam zei een dierenarts hier eens. Het schrokken voorkomen wij door water bij de brokken te doen dat werkt erg goed en doe ik zelfs bij al onze honden zodat ze langzamer eten.

Qua gewichten is er niet echt een standaard want alle honden zijn anders zo heb ik 3 teven van 25, 27 en 35 waarvan die van 27 de grootste is. Maar veel meer een sportief uiterlijk heeft als die van 35 die veel zwaarder gebouwd is. Dan een reu van 30 kilo en een reu van 36 die eigenlijk wel 38-40 zou mogen hebben maar helaas door ziekte niet dikker word. Ze schelen zo'n 7 cm

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 22:17

RobinM schreef:
Oo ik wist niet dat ze rijst niet verteren.
Als ik gekookt heb en rijst over heb, krijgt ze dat. Gekookte macaroni ook em sommige groente.
Doen meer mensen dat?

Ja hoor hier krijgen ze wel eens rijst vinden ze erg lekker en als er eens diarree optreed krijgen ze een rijst dieet.