Parkietenhouders!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Re: Parkietenhouders!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 07:50

Okee, ja Skippy is niet gekortwiekt en kan gewoon vliegen. Hij staat nu bij mij op mijn oppasafspraken, morgen gaat hij mee naar huis dan laat ik hem nog een dag of 2 aan mijn kamer wennen en dan mag hij eruit :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 08:00

Ik heb ook 2 parkietjes, allebei nog jong (2 jaar). Het is erg sneu om een parkiet alleen te houden en kan echt aanraden er anders 1 bij te kopen als je er 1 hebt! Wij hebben een grote binnenvoliere waar ze lekker de ruimte in hebben. 1 heeft kruipersziekte waardoor hij niet kan vliegen, hij kan daardoor wel erg goed klimmen. De ander kan wel vliegen maar blijf vaak bij ons andere parkietje. Fantastisch koppel is het! Wij leggen altijd hooi van stal op de grond. Vinden ze geweldig. Onze kruiper ziet er erg goed uit. Mooie glimmende veren erg actief en fluit erg veel. Hij is ook erg tam, kan er alles mee :)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 08:08

xingee1 schreef:
Vervelend dat het helaas niet meer kan genezen trysteffy :(, maar ze kunnen er wel oud mee worden toch? dankje ben ook erg blij met ze :D

Leuk! tobiaspruim, ben wel benieuwd als je foto's hebt? :P

Amandananana je kunt vaak ook voer op je hand neerleggen en je hand in het hokje doen, en kijken of ze komen dat is vaak ook een manier om tam te maken :) bij een hebben we ook telkens het hokje opengelaten en die kwam uitzichzelf :)

Wij hebben ze ook gekortwiekt in het begin om tam te maken, omdat ze door het hele huis vlogen en soms tegen dingen opbotsten. Nu kunnen ze allebei vliegen en zijn ze tam :) en weten ze ook waar wat staat, ook wel fijn :))

Ja als het goed is wel

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 08:09

Wij hebben hier een grote volière in de tuin staan. Op dit moment zitten er 4 parkieten in en 11 kanaries. De kanaries zijn de baas en de parkieten respecteren dat. Ze mogen pas eten als de kanaries klaar zijn, zo gaat het ook bij het badje. Natuurlijk alleen als dit net is aangevuld of verschoond. Hun buitenverblijf is 2bx4lx2h, binnen is het 1bx1,5lx2h. Genoeg ruimte dus. In het verleden hebben daar ook 3 konijnen bij gelopen, na hun overlijden is het even rustig geweest met nijntjes.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 08:10

Batlow schreef:
Ik heb ook 2 parkietjes, allebei nog jong (2 jaar). Het is erg sneu om een parkiet alleen te houden en kan echt aanraden er anders 1 bij te kopen als je er 1 hebt! Wij hebben een grote binnenvoliere waar ze lekker de ruimte in hebben. 1 heeft kruipersziekte waardoor hij niet kan vliegen, hij kan daardoor wel erg goed klimmen. De ander kan wel vliegen maar blijf vaak bij ons andere parkietje. Fantastisch koppel is het! Wij leggen altijd hooi van stal op de grond. Vinden ze geweldig. Onze kruiper ziet er erg goed uit. Mooie glimmende veren erg actief en fluit erg veel. Hij is ook erg tam, kan er alles mee :)

Ik geef je groot gelijk dat je ze nie alleen moet houden Coco heb ik 4 jaar lang alleen gehad en die werdt op een gegeven moment zo sagerijnig dat ik gewoon in mijn vinger heel hardt door beet dat er bloed kwam en sinds ik een vriendje/vriedinentje voor hem heb is ie stuk vrolijker en bijt ie me niet meer dus het was echt eenzaamheid wat ie had

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 08:12

Mijn parkieten bijten dus echt niet, ze knabbelen, maar echt bijten...

Hier mijn 2 donders, elkaar kroelen op het koppie
Afbeelding

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 08:15

Batlow schreef:
Mijn parkieten bijten dus echt niet, ze knabbelen, maar echt bijten...

Hier mijn 2 donders, elkaar kroelen op het koppie
[ Afbeelding ]

Het was ook voor dat Coco met ze 2e zat eerste 4 jaar alleen

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:33

heb er ook weer zin in om 2 parkieten te kopen, alleen ben zo bang voor de ziektes, zoals de kruipers ziekte..

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:44

hielkebro schreef:
heb er ook weer zin in om 2 parkieten te kopen, alleen ben zo bang voor de ziektes, zoals de kruipers ziekte..

Zorg dat je bij een goede fokker koopt en niet bij de dierenwinkel. :j

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:56

Pearlx schreef:
hielkebro schreef:

Zorg dat je bij een goede fokker koopt en niet bij de dierenwinkel. :j

ik denk niet dat die hier in de buurt zitten, rond dokkum.

ik heb mijn ene parkiet van een hobbykweker van marktplaats, en de andere van fourage handel.

het is hier zo leeg in huis..

Ureen_kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:01

Hier heb ik er ook 2 een blauwe en een groene bijde mannetjes, ze zijn nu 2/3 maand kan ik deze dan ook nog tam maken? ze komen wel op je vinger zitten als je je hand er in houd..
verder ben ik heel blij met ze :)
ze spelen leuk met elkaar etc erg leuk om te zien

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:54

Gub schreef:
Ik heb ze zomer en winter buiten zitten, samen met nog 2 kanaries en twee zebravinkjes.
Grasparkietjes kunnen prima tegen de kou, mits ze daaraan gewent zijn. Dus niet ineens een parkietje in de winter vanuit huis buiten doen, dan is de overgang wel heel groot.
En je moet buiten natuurlijk wel een tochtvrij binnenhokje hebben.
Die van mij hebben altijd buiten gezeten, dus weten niet beter. Ze hebben lekker de ruimte om te vliegen, en om nestjes te maken dus. Van dit paartje is het het eerste nestje, dat gaat niet altijd even goed. Van de 5 eitjes is er dus 1 uitgekomen.
Hopelijk maken ze in de zomer nog een nestje en gaat het dan beter.

Zal eens kijken of het lukt om een paar foto's van ze te maken.
Ik ben ook wel benieuwd naar foto's van jullie parkietjes :)

En in de zomer? Kunnen ze ook goed tegen de warmte? Bij ons in de tuin kan het nl best heel warm worden, en 's zomers is het natuurlijk wel eens 30graden of warmer.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:54

hielkebro schreef:

Heel goed kijken naar de veren!
En misschien toch bij een kweker. En als je toch niet gaaf kweken waarom dan geen kruipertje?
Ik ben blij dat ik d'r heb moet niet aan denken om haar weg te doen.
Toen ik d'r net had zeiden me ouders doe d'r weg als ze deze virus heeft dat heb ik niet gedaan omdat ik d'r heb uitgekozen en kon d'r niet aandenken wat er anders met d'r ging gebeuren nekkie werdt omgedraaid ofzo. Ik moest gewoon met geduld wachten of ze mooie veren kreeg en die begint ze eindelijk te krijgen:-) wat ik wel extra geef voor haar is eikracht voer meng ik door haar zaadjes heen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:00

Je kan goed kijken naar de veren, maar bij een jong dier kan je echt nog niet zien of het een kruiper is. Wij hebben onze parkiet gekocht toen hij nog niet kon vliegen, dus dat is de vraag of de veren groeien. Overigens, een kruiper kan je héél goed tam maken en dat is echt een groot voordeel. We hebben ook niet 2 parkieten tegelijk gekocht. Eerst 1, om tam te maken, daarna de 2e. Ben van mening dat 2 parkieten samen moeilijker is tam maken dan eerst 1. Aan een kruiper heb je net zo veel plezier, hij vliegt alleen niet. Wij zetten hem altijd in de vijgenboompje in de zomer. :j Hij kan niet weg vliegen, maar erg leuk om hem dan open in een boompje te zetten. Je zag ook dat hij het erg leuk vond en flink ging fluiten naar de vogels buiten :)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:03

Bij de mijne kon je gelijk zien dat het een kruiper is gekrulde veren als ik keek naar parkietjes van 8weken die al konden vliegen en mooi in de veren pak zat zag je gelijk dat ze een kruiper is

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:05

aha, die van mij heeft geen gekrulde veren. Hij zit er goed in, maar laten we zeggen, als hij op de grond loopt is het net een kipje :+

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:42

verootjoo schreef:
En in de zomer? Kunnen ze ook goed tegen de warmte? Bij ons in de tuin kan het nl best heel warm worden, en 's zomers is het natuurlijk wel eens 30graden of warmer.

Ja hoor voor zover ik weet wel. Ze komen van oorsprong natuurlijk ook uit warme gebieden.
Ik heb altijd wel genoeg water staan, en zorg dat er altijd schaduw is.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:53

dan kon het ook wel zijn dat mn 1e parkiet een kruiper is, had maar een paar staart veren, en er zaten een paar sliertjes veren tussen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:02

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:56

Maar dat heeft niet iedere kruiper want die van mij heeft dat dus niet..

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:34

Bij mij zitten ze alleen in de zomer in de buiten volière. En de rest van het jaar in een binnenvolière. Ze zitten overdag wel altijd los. Ze gaan alleen in de binnenvolière om te eten en te slapen. Ik probeer ook vaak de indeling te veranderen om ze verrijking te geven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Ik doe altijd trosgierst in dit flesje om ze bezig te houden.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:46

Leuke foto's komen er voorbij zeg! Het zijn leuke, vrolijke vogels om te zien vind ik altijd.

Ik meld me ook. Wij hebben in de tuin ook een volière met 6 parkieten.
Ze hebben ook een binnen hok waar ze altijd in en uit kunnen, deels van de volière is overdekt en deels niet.
Merk dat als het regent dat ze het heerlijk vinden om lekker in de regen te zitten! :))
In de volière hebben we allemaal takken op verschillende hoogtes, schommels, trapjes etc.
Ze vermaken zich prima met z'n zessen.

Ze zitten het hele jaar in deze volière.

Bengell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:46

Wauw mooi pearlx ! <3

xingee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:03

Mooie foto's pearlx! en vooral die witte valkparkiet wauw <3 Had je ze van kleins af aan al samen in een hok de parkieten/valkparkiet?

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:28

Had hier al eerder eens geplaatst, dat we een volière zouden krijgen.. Nou die staat er. Hij is nog wel leeg, maar..
Mijn pa kreeg net een telefoontje of hij twee kleine parkietjes wilde.. Zit een nerts bij de mensen in de voilliere waar ze vandaan komen.. Dus die worden opgevreten. Nu komen ze hierheen :) een zit nog in het nest, ander kan al wel vliegen.. Dus alles bij elkaar gebeld voor een hok Enzo.. Gaat nog een drukke avond worden haha