Alternatieven voor het oormerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:17

Thioro schreef:
Citaat:
En hoeveel van degenen die hier reageren met 'mishandeling' hebben zelf gaatjes in hun oren en/of een tatoeage

Idd. En niet gillen dat je er zelf voor kiest. Ook kinderen krijgen soms gaatjes.

En dat vind ik net zo schandalig, laat ze wachten tot ze zelf zeggen dat ze het graag willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:17

Elise_0o schreef:
Voor iedereen die oormerken zielig vind.
Ik vind het een goede zaak en dat een dier daar even pijn voor moet lijden.. is beter dan dat hij zijn hele leven moet lijden omdat hij bij mensen terecht komt die niet kunnen of weten hoe ze voor een dier moeten zorgen..

Ik heb 2 weken terug een (ongemerkt) mini varkentje bij een vrouw opgehaald die op 2 hoog in een flatje woonde. Die flat stond zo vol gepropt dat er nog 5 m2 loopruimte was.
De fout begon al bij de fokkers.. Een fokker mag nooit een dier mee geven dat niet gemerkt is, dit word helaas wel gedaan als mensen extra betalen.
Als deze vrouw een UBN nummer had aangevraagd dan was ze afgewezen, aangezien ze geen geschikte woonruimte had voor het dier en als de buren er achter waren gekomen hadden ze het dier in beslag kunnen nemen. Als alles dus volgens de regels was gegaan had die mevrouw geen varken in een flatje kunnen houden.

Regels zijn er niet voor niets! :)

Wat een ironie... Want de bio-industrie is wel geschikte woonruimte voor dieren? :+
Dat is net zo goed lijden voor een dier, dus dat oormerk garandeert helemaal niks.

TS, ik zou inderdaad even zoeken op Dafne Westerhof/Het beloofde varkensland. Zij merkt (terecht!) ook niet.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:18

Molfre schreef:
En ook daarin kan je dus zeggen: als het dier op een transport groter dan *** moet, dient het dier een oormerk te hebben. Ik zou niet weten waarom ik mijn ene geit op een transport met 30 andere zou zetten maar vooruit, dan is dat ook gedekt.

Ook gaat het niet om de pijn van het zetten van de chip/het oormerk, maar van de risico's die een oormerk met zich meebrengt.

Omdat er geen grote vrachtwagen voor 2 geiten komt. Die komen bij boerderij a geiten ophalen tot ze bij boerderij z zijn en gaan dan pas naar het slachthuis.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:19

Gini schreef:
Ik kan eigenlijk niks anders zeggen dan: ja, dan zou je de gewonde geit moeten vangen en lezen om te zien om welke geit het gaat. :+
Gaat dat niet? Wat gebeurt er nu met die gewonde geit (dus nu alleen oormerken zijn toegestaan)?

Edit: voor mij gaat het niet om de pijn/geen pijn, maar om de lelijkheid. :D

Waarom extra stress bezorgen als je het met een oormerk zo kunt zien?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:21

quera schreef:
Omdat er geen grote vrachtwagen voor 2 geiten komt. Die komen bij boerderij a geiten ophalen tot ze bij boerderij z zijn en gaan dan pas naar het slachthuis.

En wat is dan het probleem? Waarom zou ik dan als hobbyist met mijn 2 geitjes van die grote plastic dingen moeten laten prikken als ze toch nooit op een groot transport gaan? Dan volstaat een chip toch ook? Ieder slachthuis/dierenarts heeft een chiplezer

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:24

Molfre schreef:
quera schreef:

En wat is dan het probleem? Waarom zou ik dan als hobbyist met mijn 2 geitjes van die grote plastic dingen moeten laten prikken als ze toch nooit op een groot transport gaan? Dan volstaat een chip toch ook? Ieder slachthuis/dierenarts heeft een chiplezer

Omdat dit zoals al meerdere malen is gezegd in het topic geiten behoren tot productiedieren. En geen hobbydieren.

Molfre

Re: Alternatieven voor het oormerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:27

En omdat geiten tegenwoordig steeds meer als hobby dieren gehouden worden kan daar voor de wet geen onderscheid in gemaakt worden? Dat is onmogelijk? Niet te doen? Te veel moeite voor het dierenwelzijn?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:27

RedPassion schreef:
Elise_0o schreef:
Voor iedereen die oormerken zielig vind.
Ik vind het een goede zaak en dat een dier daar even pijn voor moet lijden.. is beter dan dat hij zijn hele leven moet lijden omdat hij bij mensen terecht komt die niet kunnen of weten hoe ze voor een dier moeten zorgen..

Ik heb 2 weken terug een (ongemerkt) mini varkentje bij een vrouw opgehaald die op 2 hoog in een flatje woonde. Die flat stond zo vol gepropt dat er nog 5 m2 loopruimte was.
De fout begon al bij de fokkers.. Een fokker mag nooit een dier mee geven dat niet gemerkt is, dit word helaas wel gedaan als mensen extra betalen.
Als deze vrouw een UBN nummer had aangevraagd dan was ze afgewezen, aangezien ze geen geschikte woonruimte had voor het dier en als de buren er achter waren gekomen hadden ze het dier in beslag kunnen nemen. Als alles dus volgens de regels was gegaan had die mevrouw geen varken in een flatje kunnen houden.

Regels zijn er niet voor niets! :)

Wat een ironie... Want de bio-industrie is wel geschikte woonruimte voor dieren? :+
Dat is net zo goed lijden voor een dier, dus dat oormerk garandeert helemaal niks.

TS, ik zou inderdaad even zoeken op Dafne Westerhof/Het beloofde varkensland. Zij merkt (terecht!) ook niet.

Voor de varkens in de bio-industrie zijn ook regels waar ze zich aan moeten houden qua huisvesting. Dit is minimaal, daar geef ik je gelijk in (ik denk ook dat je beter daar tegen in kan gaan dan tegen de oormerken), maar de meeste mini-varkentjes worden niet gehouden in de bio-industrie, net als dwerg geitjes. En ik kan niet zeggen dat dit varkentje het slechter had dan bio-industrie varkens, maar ik weet wel dat dit varkentje overgewicht heeft, te lange hoefjes en een zeer slechte conditie. Dit had heel gemakkelijk voorkomen kunnen worden als mensen zich aan de regels hadden gehouden.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:29

Molfre schreef:
En omdat geiten tegenwoordig steeds meer als hobby dieren gehouden worden kan daar voor de wet geen onderscheid in gemaakt worden? Dat is onmogelijk? Niet te doen? Te veel moeite voor het dierenwelzijn?

Te veel moeite voor het dierenwelzijn? :')

Een chip doet net zoveel pijn als een oormerk.
Dus snap dat ze liever geld uit willen geven aan belangrijkere dingen zoals strijden om meer ruimte voor dieren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:30

Molfre schreef:
Ibbel schreef:
En hoeveel van degenen die hier reageren met 'mishandeling' hebben zelf gaatjes in hun oren en/of een tatoeage? :D
Voor zover ik weet heb je zelfs als hobbyhouder een UBN-nummer nodig én de plicht tot oormerken.

Naar mijn weten heb ik beide keuzes zelf kunnen maken :) Dat kan zo'n beestje niet.

Nee, maar ben je er levenslang door getraumatiseerd en kopschuw van geworden en zie je het nu als mishandeling/automutilatie? Nee toch hoop ik?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:33

Molfre schreef:

Nee, te fraudegevoelig. Er zijn altijd mensen die denken dat ze de boel moeten oplichten, en ongemerkte dieren opkopen (of "opvangen" van mensen die ze om wat voor reden kwijt moeten en zó blij zijn met die behulpzame meneer van internet die hun zielige geit gratis een goed leven wil geven...). En daarna verdwijnt zo'n geit, vervalst gemerkt en al, alsnog het comsumptiecircuit in met ongecontroleerd vlees.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:35

Zoals met paarden laatste tijd ook regelmatig gebeurd.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:35

Ben ik nou de enige hier in het topic die het allemaal drama om niks vind? :')
't is gewoon een kwestie van kop goed fixeren, oren ontsmetten,2x klik en het is klaar... voordat die geit stampij kan gaan maken zitten ze er al in :') Schudden een keer met de kop en dan is 't klaar.
Vind 't een beetje raar dat sommigen hier over verminking spreken.. komop zeg, je bewerkt 'm niet met een brandijzer :') 't zijn maar oornummers hoor..

't Is nou eenmaal verplicht dat landbouwhuisdieren zichtbaar geïdentificeerd zijn.
Heb hier 300 schapen gehad met allemaal lammeren waarvan de merken net geschoten waren, en geen van allen deed panisch als je aan de oren kwam.. is dus gewoon een kwestie van weten wat je doet, en snel en vakkundig handelen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:37

Vraagje he, stel dat iedereen die hier tegen oormerken (of tattoo's, of brandmerken, of chippen) zijn, zijn zin zou krijgen en de oormerken worden afgeschaft voor alle dieren, hoe willen jullie dan controleren hoe het met de dieren gaat?

Hoe word gecontroleerd of iemand in plaats van 100 geiten niet 1000 geiten houd in eens stal voor 100 geiten? En hoe controleren ze hoeveel doden geiten iemand per jaar heeft (door dat hij er bijvoorbeeld slecht mee om gaat) of hoeveel geiten er geboren worden dat jaar?
En stel dat er weer een uitbraak is van q-koorts, hoe weet je dan wie er allemaal geiten houd?
En stel dat je een geit een merkje om zijn nek doet en die geit word ziek, hoe weet je dan of die geit niet snel word omgewisseld met een ander?
En hoe weet je zeker dat mensen die geiten gaan houden wel voldoen aan de richtlijnen die er zijn om een geit fatsoenlijk te kunnen huisvesten en verzorgen?
En als je een van je geiten laat slachten, hoe weet je dan zeker dat je het vlees van jouw geit terug krijgt en niet dat van een andere geit?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:39

Thioro schreef:
Zoals met paarden laatste tijd ook regelmatig gebeurd.

Behalve dan dat paarden verplicht een chip hebben én een paspoort, en een slachter niet zal slachten voor consumptie bij ontbreken daarvan. Wat er ná het slachten met het vlees gebeurt is een ander verhaal.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:39

quera schreef:

Dus snap dat ze liever geld uit willen geven aan belangrijkere dingen zoals strijden om meer ruimte voor dieren.

Ja maar het gaat mij ook helemaal niet om het zetten ervan, dat heb ik eerder ook al gezegd, het gaat me erom dat die dingen niet zelden uitscheuren.

Ibbel schreef:
Nee, maar ben je er levenslang door getraumatiseerd en kopschuw van geworden en zie je het nu als mishandeling/automutilatie? Nee toch hoop ik?

Nee, maar van sommigen van mijn piercings heb ik wel spijt :) En nog maals, ik kan dat beredeneren, kan een dier dat ook?
En kan een dier ook zelf die beslissing maken?

Ibbel schreef:
Nee, te fraudegevoelig. Er zijn altijd mensen die denken dat ze de boel moeten oplichten, en ongemerkte dieren opkopen (of "opvangen" van mensen die ze om wat voor reden kwijt moeten en zó blij zijn met die behulpzame meneer van internet die hun zielige geit gratis een goed leven wil geven...). En daarna verdwijnt zo'n geit, vervalst gemerkt en al, alsnog het comsumptiecircuit in met ongecontroleerd vlees.

Het zal een slager toch op een gegeven moment ook wel opvallen dat Jan Klaassen 2x per week met 5 ongemerkte geiten langs komt? Die kan daar melding van maken :)
Daarnaast hoe worden de oornummers bij gehouden? Zo kunnen chips toch ook bijgehouden worden?

Waar een wil is is een weg en ook als het niet chippen is is er heus wel een fijner alternatief te bedenken, maar het is gewoon zo makkelijk en die gescheurde oren nemen we maar voor lief, wij voelen het toch niet.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:41

Molfre schreef:
quera schreef:

Ja maar het gaat mij ook helemaal niet om het zetten ervan, dat heb ik eerder ook al gezegd, het gaat me erom dat die dingen niet zelden uitscheuren.

Ibbel schreef:

Nee, maar van sommigen van mijn piercings heb ik wel spijt :) En nog maals, ik kan dat beredeneren, kan een dier dat ook?
En kan een dier ook zelf die beslissing maken?

Ibbel schreef:

Het zal een slager toch op een gegeven moment ook wel opvallen dat Jan Klaassen 2x per week met 5 ongemerkte geiten langs komt? Die kan daar melding van maken :)
Daarnaast hoe worden de oornummers bij gehouden? Zo kunnen chips toch ook bijgehouden worden?

Waar een wil is is een weg en ook als het niet chippen is is er heus wel een fijner alternatief te bedenken, maar het is gewoon zo makkelijk en die gescheurde oren nemen we maar voor lief, wij voelen het toch niet.

Als jij ze goed huisvest scheuren ze eigelijk bijna nooit uit. Van de 250 geiten die rondlopen hier is er maar 1 die nu 1 oormerk heeft.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:43

carr_friesje schreef:
Ben ik nou de enige hier in het topic die het allemaal drama om niks vind? :')
't is gewoon een kwestie van kop goed fixeren, oren ontsmetten,2x klik en het is klaar... voordat die geit stampij kan gaan maken zitten ze er al in :') Schudden een keer met de kop en dan is 't klaar.
Vind 't een beetje raar dat sommigen hier over verminking spreken.. komop zeg, je bewerkt 'm niet met een brandijzer :') 't zijn maar oornummers hoor..

't Is nou eenmaal verplicht dat landbouwhuisdieren zichtbaar geïdentificeerd zijn.
Heb hier 300 schapen gehad met allemaal lammeren waarvan de merken net geschoten waren, en geen van allen deed panisch als je aan de oren kwam.. is dus gewoon een kwestie van weten wat je doet, en snel en vakkundig handelen.

Ik heb er ook geen moeite mee, maar dat komt denk ik ook omdat ik de reacties van de dieren op die merkjes heb gezien en ze hebben er 0,0 moeite mee.
Kwestie van niet je eigen gevoelens op dat van een dier proberen te projecteren en objectief kijken naar het dier lijkt me?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:49

Ach, er lopen hele topics tegen chippen van paarden omdat dat zielig is.
Nu voor geiten is het ineens goed want oormerken is zielig.

Misschien moeten we de dieren leren praten zodat ze bij controle duidelijk hun naam kunnen zeggen?

Ik zie eigenlijk ook niet zoveel uitgescheurde oren of heftige reacties bij oormerken.

@ibbel: het is al gebleken dat ook met gechipte paarden met bijhorend paspoort gesjoemeld kan worden. Geen enkel systeem is volledig waterdicht.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:51

Thioro schreef:
Geen enkel systeem is volledig waterdicht.

En hoe zit het dan met de combinatie tattoo in het oor + nummer in de hoorns graveren bij gehoornde geiten? Hoorn en oortje eraf snijden? Dat lijkt me nogal opvallen :')

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:01

Is het niet mogelijk om voor hobbyisten een kleiner en neutraler oormerk te maken? Zwart/bruin/grijs/witte merken met daarop enkel een nummer?
Zodat er niet mee gesjoemeld kan worden en zichtbare identificatie is, maar minder in het oog springend zodat het niet/minder storend is.
http://i262.photobucket.com/albums/ii99 ... t_2048.jpg dit idee dus.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:06

Rintah schreef:
Is het niet mogelijk om voor hobbyisten een kleiner en neutraler oormerk te maken? Zwart/bruin/grijs/witte merken met daarop enkel een nummer?
Zodat er niet mee gesjoemeld kan worden en zichtbare identificatie is, maar minder in het oog springend zodat het niet/minder storend is.
http://i262.photobucket.com/albums/ii99 ... t_2048.jpg dit idee dus.

Dat oormerk is net zo pijnlijk als een ander oormerk. En als iedereen vanalles wil.. Dat is gewoon niet mogelijk. Ik wil dan bijv. Een roze oormerk en m'n buurman een blauwe.

Gewoon allemaal t zelfde is het makkelijkste.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 10:19

Het gaat er mij ten eerste om dat ik 2 geitjes heb in een wei met allemaal andere dieren. Geen andere witte geiten. Allebei ook weer heel verschillende dieren dus zonder probleem van elkaar te kunnen onderscheiden. Mochten ze dan toch doodgaan dan kan ik altijd nog een oormerk laten knippen want dan krijgen ze er niks van mee en kunnen ze nog geïdentificeerd worden? Geen probleem.

Daarbij heb ik het ook over mijn ervaringen die niet zo goed zijn. Op de wei waar ze heen gaan zie ik ook geen uitgescheurde oortjes maar wanneer je aan de oormerkjes komt schikken ze meteen.

Ik vind het gewoon niet nodig. Is het misschien mogelijk dat ik een uitzondering krijg oid? Ik kan het oormerk in een halsband doen en ik heb totaal geen intenties om te sjoemelen, waarom zou ik? Zou ik hiermee niet naar iemand kunnen gaan die de controles uitvoert, of bijvoorbeeld naar de gemeente?

Daarbij moet ik toch even zeggen dat een gaatje schieten bij een mens toch wat anders is als een oormerk knippen bij een geit. De gaten voor de oormerken zijn erg groot en op deze leeftijd maakt dat de pijn er niet minder om. En een injectie is ook weer erg anders dan een stuk plastic door je oor geknipt krijgen. Ze hebben er dan iets zitten wat ze altijd blijven linken aan het knippen. Dit zijn dingen die niet te vergelijken zijn.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:21

ponytjuh76 schreef:
Het gaat er mij ten eerste om dat ik 2 geitjes heb in een wei met allemaal andere dieren. Geen andere witte geiten. Allebei ook weer heel verschillende dieren dus zonder probleem van elkaar te kunnen onderscheiden. Mochten ze dan toch doodgaan dan kan ik altijd nog een oormerk laten knippen want dan krijgen ze er niks van mee en kunnen ze nog geïdentificeerd worden? Geen probleem.

Daarbij heb ik het ook over mijn ervaringen die niet zo goed zijn. Op de wei waar ze heen gaan zie ik ook geen uitgescheurde oortjes maar wanneer je aan de oormerkjes komt schikken ze meteen.

Ik vind het gewoon niet nodig. Is het misschien mogelijk dat ik een uitzondering krijg oid? Ik kan het oormerk in een halsband doen en ik heb totaal geen intenties om te sjoemelen, waarom zou ik? Zou ik hiermee niet naar iemand kunnen gaan die de controles uitvoert, of bijvoorbeeld naar de gemeente?

Daarbij moet ik toch even zeggen dat een gaatje schieten bij een mens toch wat anders is als een oormerk knippen bij een geit. De gaten voor de oormerken zijn erg groot en op deze leeftijd maakt dat de pijn er niet minder om. En een injectie is ook weer erg anders dan een stuk plastic door je oor geknipt krijgen. Ze hebben er dan iets zitten wat ze altijd blijven linken aan het knippen. Dit zijn dingen die niet te vergelijken zijn.

En Pietje wil een uitzondering en klaasje ook en Oja Henk ook nog. Dat kan gewoon niet.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 10:25

Ik kan er ook werk van maken en kijken of de wet niet aangepast kan worden. Mijn 2 geiten zijn geen productiedieren maar puur voor de hobby. Ik leer ze kunstjes en ga met ze wandelen, die van mij gaan echt niet naar de slager of naar jantje en klaasje en pietje. Ik kan het toch best proberen?