Loslopende hond krijgt een schop.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Loslopende hond krijgt een schop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:24

Ik vind het maar raar dat iedereen zegt dat de schop terecht was want de hond mocht daar niet loslopen.
Als dit een losloopgebied was geweest, had hij dan niet mogen schoppen? Of ook wel?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:29

Nee, ik vind het zeker niet netjes dat die hond een schop heeft gekregen. En zo'n schop uit "paniek" geven lijkt me ook onzin. Wat denk je dat een Teckel gaat doen? Je hondjes opeten?

Ik vind het niet netjes van de eigenaar van de Teckel dat hij hem llos liet lopen en dan ook nog eens zo agressief gaat doen, dat ook niet.

Ik lees hier alleen ook een paar keer "je weet nooit wat voor ervaringen die hondjes met andere honden hebben", en dat vind ik toch altijd zo jammer .. :\
Ik heb ook wel eens slechte ervaringen met mensen opgedaan maar mijn moeder stopt me toch ook niet in een glazen kooitje? Overhet algemeen zijn het vaker mensen die problemen hebben met andere honden dan de honden zelf namelijk. Ik heb het idee dat men wel eens vergeet dat het van nature heel sociale dieren zijn, en dat ze allemaal zijn uitgerust met een stel tanden waar ze zich prima mee kunnen verdedigen.
Bovenstaande even uitgezonderd zeer agressieve honden en honden met lichamelijke mankementen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:34

De hond is onschuldig dus ik ben het met die schop ook niet eens, integendeel. Er zijn genoeg andere manieren te bedenken om je ruimte op te eisen.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:36

primera schreef:
De meeste honden vinden pups en overgang naar jonge hond niet leuk, ik ben altijd voorzichtig met pups en zoek liever naar betrouwbare honden in deze periode. Als ik met mijn honden een pup tegen kom loop ik om, losloop lijn ik ze dan nog liever aan, een volwassen hond wil wel eens een jonge hond corrigeren en daar zoeken ze maar een andere hond voor ;).

Altijd eerste basis is 'hier' echt hier, al is dat voor een pup vaak niet haalbaar. Een pup die in volle vaart aan komt stormen is voor andere honden niet leuk, je pup zag de signalen en draaide snel om, jammer dat de andere honden de pup gingen opjagen en bijten, het had de boodschap al begrepen

Een hond hoort een pup gewoon niet te bijten, dat ze een pup niet leuk vinden kan ik begrijpen en dat ze dan van zich afsnauwen, maar bijten hoort toch echt niet. Maar snap jou dan wel dat als je geen gesnauw wilt hebben dat je hem aan de lijn doet of even omloopt. Maargoed, wat ik van die vrouw begreep deed die hond dat eigenlijk bij elke hond die ze tegen kwamen. Anders heb je zo'n hond ook niet aan de lijn in een losloop gebied.

Onze andere hond is ook wel eens opgejaagd door van die kleine hondjes. Onze hond is best wel groot maar vooral toen wij hem net kregen werd hij snel opgejaagd door andere honden omdat hij bang was. Die eigenaar riep die hondjes een keer, Maarja die beestjes luisterde niet. Zegt ze tegen ons ze doen niks en die van jullie: ach hij rent toch wel harder. Nou toen ben ik boos geworden (geen geschreeuw en ook niet gescholden) en heb toen gezegd dat onze hond dat niet leuk vindt en dat hij bang is en dat zij dat toch ook wel zag. Onze hond werd dus ook onderweg nog weggesnauwd door een andere hond ( die dacht waarschijnlijk dat hij op hem af kwam rennen) Dus hij was zo'n 150 meter verderop en durfde niet terug te komen. Zie dan je hond maar eens terug te krijgen. Maar dat jagen hoeven onze honden echt niet te doen als ik zie dat de andere hond het niet leuk vindt.

Maar dat "hij doet niks" wat de eigenaar van dat hondje riep is niet waar. Ik versta onder hij doet niks: hij rent niet op de honden af (en bijt enzo natuurlijk ook niet) en blijft gewoon netjes naast mij lopen. Die eigenaar had zijn hond gewoon aan moeten lijnen en ik denk dat de eigenaar van die andere hondjes beter anders had kunnen reageren (dus niet schoppen, maar bijv gewoon die hond wegtrekken ofzo) en voor beide geldt dan dus ook met schreeuwen en schelden los je niks op.

Wijziging: @Liekensancho
Ongeschreven etiquette? Ik mag er toch vanuit gaan dat als ik in een losloopgebied loop dat de honden over het algemeen niet zomaar zullen aanvallen? Ik vind dat als je weet dat als er een grote kans is dat jouw hond kan uitvallen dat je niet met zo'n hond daar moet gaan lopen ookal loopt hij aan de riem. Dat is vragen om ongelukken. Waarom kan je dan niet gewoon in een gebied gaan lopen waar de honden aangelijnd moeten zijn? De hond van mijn opa kan ook maar met weinig honden goed opschieten, maar hij gaat het dus ook niet opzoeken door op losloopgebieden te gaan lopen. Zeg trouwens niet dat jouw hond zou uitvallen hoor ;)
Laatst bijgewerkt door emmaudb op 04-05-14 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 23:39

maura schreef:
Het lijkt me dat het wel meevalt hoe hard de schop is geweest. Jullie hoorden immers wel het 'hij doet niks' en het gescheld daarna, maar blijkbaar geen jankende hond.
Los daarvan maakt de ene fout de andere niet minder fout. Dus ja, een hond laten loslopen waar ze aangelijnd horen te zijn is niet goed en een hond schoppen is niet goed en iemand uitschelden is niet goed, maar als die dingen worden niet minder goed of slecht door elkaar.
Het hele verhaal klinkt voor mij nogal als kleuterschoolniveau, waarbij Jantje het zandkasteel van Pietje kapottrapt omdat die zijn emmertje niet wilde uitlenen. Als je je daarin wilt mengen lijkt het mij raadzaam om te doen wat de juf in zo'n geval ook doet. Aan Jantje uitleggen dat het niet lief is om Pietjes zandkasteel om te trappen en aan Pietje uitleggen dat het niet lief is om je emmertje alleen voor jezelf te houden. En dan laat je ze sorry tegen elkaar zeggen en elkaar een handje geven.
Wil je dat niet, kun je dat niet, durf je dat niet of ben je van mening dat het bij volwassen mannen verspilde energie is om te proberen alsnog de lessen van de kleuterschool tussen de oren te krijgen, dan groet je de mensen beleefd en vriendelijk en loop je door.

Het was geen kwestie meer van rustig uitpraten, daar was die vent veel te opgefokt voor. Die was niet meer voor rede vatbaar.

Pas toen er meerdere mensen op het pad kwamen zijn wij een andere weg ingeslagen. Ik vond gewoonweg niet (en mijn man dus ook) dat we die man en vrouw (die het duidelijk niet meer had) aan hun lot konden overlaten, zo achtervolgt door 3 mannen in het bos.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 23:42

anneliesdj schreef:
Ik vind het maar raar dat iedereen zegt dat de schop terecht was want de hond mocht daar niet loslopen.
Als dit een losloopgebied was geweest, had hij dan niet mogen schoppen? Of ook wel?

Ik denk dat dat helemaal aan de situatie ligt.

Als een hond mij of mijn hond agressief benaderd (losloopgebied of niet), dan kan het zijn dat ik hem op zijn donder geef, als zijn baas niet in staat is om dat (tijdig) te doen.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:42

anneliesdj schreef:

Als het losloopgebied is kan je verwachten dat je loslopende honden tegen komt(Hoewel ik ook dan vind dat die honden onder appel moeten staan). Echter was dat hier niet het geval, dus mocht de eigenaar zijn hond "verdedigen".

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:53

Een hondeneigenaar die een andermans hond een schop geeft.. ik krijg daar al meteen kriebels van. Is die hond dan te ver gegaan in zijn gedrag (opvoeding en dus fout van baas) of is die man die schopt echt zo'n idioot? Ik vind het een apart verhaal en ben het er mee eens dat je er niet over kunt oordelen als je de helft niet eens gezien hebt.
Wat ik er nu van begrijp zou ík inderdaad voor de andere man zijn opgekomen. Andermans dieren schoppen, is hij wel goed bij zn hoofd? Dat ie los liep heeft dan voor mij even geen toegevoegde waarde, je blijft met je poten van ander mans dieren af. Ik geloof niet dat de hond aanviel of agressief was, dan zou de eigenaar hem toch uberhaupt niet zo maar los laten lopen. De eigenaar zal eerder gedacht hebben, het is zo'n lieverd en ik laat hem gewoon nog ff los omdat dat voor de hond fijn is.. Hij roept niet voor niks, hij doet niks! En als hij dan alsnog een schop krijgt van een vreemde, oew, dan zou ik hem ook wel wat kunnen aandoen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:54

Martine_R schreef:
Nee, ik vind het zeker niet netjes dat die hond een schop heeft gekregen. En zo'n schop uit "paniek" geven lijkt me ook onzin. Wat denk je dat een Teckel gaat doen? Je hondjes opeten?

Zo'n teckel kan hetzelfde doen als een herder, rottweiler of pittbul kan doen, maar omdat ie teckel is moet het maar goed gevonden worden?

Toevallig heb ik een enorm grote hond en juist eigenaren van kleine hondjes die er zó over denken, heb ik een klerehekel aan. Waarom? Omdat die er geen ruk aan doen als hun kleine keffer in de hakken van mijn hond hangt en ik mijn hond moet tegenhouden omdat die zichzelf wil verdedigen.
En als hij dan eens een snauw uitdeelt, is hij de grote boosdoener en niet het kleine valse mormel wat nooit heeft geleerd zich te gedragen.

En nee, honden moeten het niet zelf uitzoeken want tegenwoordig zijn er maar weinig honden die zich nog normaal sociaal gedragen.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:56

anneliesdj schreef:
En nee, honden moeten het niet zelf uitzoeken want tegenwoordig zijn er maar weinig honden die zich nog normaal sociaal gedragen.

Het zijn net mensen
:')

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 00:05

Martine_R schreef:

Het was een kruising tekkel :D , om hem wat duidelijker te beschrijven: hij was wel een stuk groter dan de gemiddelde tekkel, maar wel met een langere rug, ruwharig. Toch wel 1,5 tot 2 keer zo breed dan de aangelijnde hondjes. Dat waren echt van die ranke beestjes. Geen idee wat voor ras, niet zo op gelet.

Hij zag er niet kwaaiig uit. Had helemaal geen oog voor onze hond, toen we naast hem voortliepen, maar dat kan ook komen omdat hij op zijn baas gefixeerd was die te keer ging.

Zouden wij deze hond eerst zijn tegengekomen, zou ik hem hoogstwaarschijnlijk ook geen schop verkocht hebben. Hij zag er (aangelijnd) absoluut niet agressief uit.

De man en vrouw met de 2 aangelijnde hondjes zagen uit als 2 gewone nette mensen, die met hun 2 kleine keffertjes een wandelingetje gingen maken. Natuurlijk kan een op het oog nette man ook goed uithalen, maar nogmaals, ik heb het niet gezien, het was net om de bocht. Maar ik heb de hond niet gehoord, heb alleen zijn baas horen brullen.
Ook toen de hond aangelijnd was en ik hem aaide, leek het niet dat hij ergens last van had. Kan natuurlijk zijn dat hij door het gedrag van zijn baas afgeleid was van zijn eigen sores, maar ook dat is gissen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 00:05

Je geeft andermans, soms onopgevoede en asociale kinderen, toch ook geen schop als je last van ze hebt.. Mensen die geweld als oplossing gebruiken zijn in mijn ogen gewoon fout bezig. Tegen medemens en dier.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 00:10

JPS schreef:
Je geeft andermans, soms onopgevoede en asociale kinderen, toch ook geen schop als je last van ze hebt.. Mensen die geweld als oplossing gebruiken zitten in mijn ogen gewoon fout. Tegen medemens én dier.

Mee eens, maar natuurlijk wel tot op zekere hoogte, als een van mijn honden echt aangevallen wordt grijp ik wel in. Maar als een hond op mijn honden afrent en er gebeurt verder eigenlijk niet zo veel dan zal ik niks doen. Net zoals met een kind op een gegeven moment is het klaar (nou zal ik een kind geen schop geven hoor :') ) maar dan zou ik dat kind wel even duidelijk maken dat het klaar is, als de ouders er niks aan doen. Maar bij mij moet je dan wel ver gaan wil je dat ik ingrijp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 00:18

Ik vind sowieso dat je een dier geen schop mag geven, je kan er zoveel ellende mee veroorzaken.... Een keer bij mijn kat; hij was buiten geweest en kwam gewond terug. Je mocht hem niet bij de buik aanraken, want dan kreeg je toch een tik! We waren naar de dierenarts geweest en de dierenarts zei: 'als het een paar cm ernaast pijn had gehad was die misschien dood geweest'. Later bleek dat onze leuke overbuurman hem een schop had gegeven, omdat onze kat in hun tuin was... Natuurlijk kan je het niet leuk vinden dat een kat in je tuin komt, maar hij loopt gewoon buiten en hij kan dat toch niet weten?
Dit is een kat, maar misschien kan je ook de gevolgen van inzien als je een hond of kat een schop geeft..

Ook is het wel je eigen risico dat je je dier laat rondlopen, maar dan verwacht je toch niet dat iemand hem een schop geeft? maar je moet natuurlijk wel zeker weten dat je dier dan te vertrouwen is om hem los te laten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 00:25

HorseLove28 schreef:
Later bleek dat onze leuke overbuurman hem een schop had gegeven, omdat onze kat in hun tuin was... Natuurlijk kan je het niet leuk vinden dat een kat in je tuin komt, maar hij loopt gewoon buiten en hij kan dat toch niet weten?

En dat is waarom jij je kat binnen moet houden of een stroomdraadje over je schutting moet maken.

Nee je geeft een kind van een ander ook geen schop, maar als een kind naar mijn kind toerent en haar een flinke schop geeft, dan heeft ie met mij toch een probleem. Pak ik hem zeker even goed aan zijn arm om stevig toe te spreken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 00:29

anneliesdj schreef:

Hangt denk van de reden af. Als je met een loopse teef of een agressieve aangelijnde hond ergens loopt waar honden niet los mogen en je word dan toch belaagd door een loslopende hond dan kan ik me voorstellen dat je die hond toch echt even met alle nodige middelen wegjaagd en als dat een flinke duw of schop kost voor die losloper reageert, tja. Maar dat zijn voorbeelden waarmee je imo niet in een losloopgebied hoort te lopen omdat dat gewoon vragen om problemen is.

Wij hadden laatst ook ineens een loslopende nog complete reu die in een niet losloopgebied achterop onze teef sprong, baas lette niet op en toen hij het eens doorkreeg luisterde dat beest ook niet. Nu is onze teef gelukkig niet meer compleet en niet gedient van dergelijke heren en loste ze dat zelf netjes op ~~}> . Maar als ik daar met een loopse teef had gelopen had die losloper toch mooi een klap voor zijn harses gekregen hoor, ik hoef geen oostindisch dove pups >;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 00:41

:+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 01:33

JPS schreef:
Je geeft andermans, soms onopgevoede en asociale kinderen, toch ook geen schop als je last van ze hebt.. Mensen die geweld als oplossing gebruiken zijn in mijn ogen gewoon fout bezig. Tegen medemens en dier.

En wat als er een teckel/JR in je broekspijp hangt?
Of een 14 jarige jongen die het leuk vindt je 4 jarige dochter aan haar haren door de speeltuin te trekken?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 02:46

Als de loslopende hond niets anders deed dan loslopen dan vind ik het op iedere manier meer dan belachelijk dat er een schop naar zo'n diertje gegeven word. De hond kan er niks aan doen dat z'n baasje de regels overtreed.
Je kan iemand er altijd op aanspreken maar daar moet het dan ook bij bijven.

Mocht de loslopende hond nu aanvallen en bijten. Ja,...geen idee. Ik zou wel iets proberen te ondernemen om de honden uit elkaar te krijgen en daar bij de eigenaar van de loslopende hond ook zeker op aandringen om zijn/haar hond te pakken.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 06:41

anneliesdj schreef:

Je bent erg naïef, de hond kan misschien beter een schop (ik heb het niet over een vieze trap) krijgen, dan door de aangelijnde hond gebeten worden. Met alle gevolgen van dien!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 06:46

En als de anti schoppers met hun paard in het bos onderweg zijn, in een niet losloop gebied.
En er komen 2 loslopende vervelende honden aan, happen naar je paard enz. Je paard word behoorlijk zenuwachtig.
Dan vind je het nog steeds oke? Die leuke loslopende honden?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 06:48

Mijn hond is destijds drie keer gepakt door een en de zelfde hond, en of mijn hond aan de riem of los was maakte niet uit. Deze hond liep altijd los, of het nou mocht of niet. Sindsdien komt iedere loslopende hond die op mijn hond afstuift zonder dat ik kan inschatten wat die gaat doen ook een waarschuwingsschop. Ik probeer ze dan niet te raken maar wel een beweging te maken dat het ze afschrikt.

Als jij je poedersuiker niet onder controle kan houden en hem toch loslaat, moet je niet miepen als ik mijn hond bescherm.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 06:55

anneliesdj schreef:

Ook in een losloopgebied hoort je hond onder apel te staan en mag geen overlast veroorzaken. Maar aar kun je loslopende honden verwachten en dan reageren mensen en honden vaak anders. Als alles los loopt is de kans op escalatie veel minder groot dan wanneer de 1 los loopt en de ander aangelijnd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 06:59

Als hij niet agressief was vind ik schoppen not done, je kan ook gewoon even blijven staan en de eigenaar aanspreken.

Als hij wel agressief was vind ik dat je je hond mag verdedigen maar wel tot zover natuurlijk, je kan eerst ook je stem gebruiken voordat je uithaalt.
Ik heb zelf 1 keer een hond een schop gegeven, hier liepen 2 kooikers die blijkbaar niet sociaal waren maar wel losliepen (losloop gebied) mijn kleine reu wilde even kennismaken en werd vervolgens eerst door beide gepakt, vloog terug naar mij en ging tussen mijn benen zitten, mijn witte herder leefde toen nog en de eigenaar heeft echt mazzel gehad dat ik die al aan de lijn had, hij flipte echt.
1 van de kooikers ging ondertussen door en toen zat ik met een flippende herder links van me, mijn hondje tussen mijn benen in, en de kooiker aan de rechterkant die nog steeds aanviel.. En de eigenaar? Die stond dom toe te kijken en deed niks.
Heb een schreeuw gegeven maar dat hielp niet, en toen heb ik hem ook een schop gegeven (hopende dat ik m'n evenwicht niet zou verliezen want ik weet niet wat mijn witte op dat moment met dat hondje gedaan had) ik heb hem goed geraakt in ieder geval want hij schoot meteen weg richting eigenaar.
Heb die jongen duidelijk gemaakt dat als ik hem nog een keer tegen zou komen en zijn honden pakten die van mij weer dat ik de herder los zou laten en dat hij dan zelf ook wel kon raden wat er zou gebeuren. sindsdien liep hij als ik er aan kwam een flink stuk in het gras langs de waterkant met de honden aan de lijn.
(Ik had hem niet bewust los gelaten dan, maar die jongen had echt mazzel dat hij toevallig al vast zat terwijl mijn witte normaal gesproken op de loop ging voor kleine hondjes als het tegen hem zelf gericht was)
Ik laat mijn honden niet zo molesteren door een andere hond, een klein conflictje ok, maar dit was echt gericht aanvallen en doorgaan met een eigenaar die gewoon toe staat te kijken. Ik hoorde later dat het al veel vaker gebeurd was dat ze honden pakten, ik snap dan ook niet dat hij ze niet aanlijnde toen hij mij aan zag komen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 07:04

Ik heb nog nooit een vreemde hond geschopt maar ik kan het me wel goed voorstellen. Mijn hond was een fokteef, kennelhond, en vond in het begin andere honden hartstikke eng. Ondertussen is dat er wel af maar in het begin ging ik dus ook echt niet naar losloopgebieden. Loop je daar met je hond aan de lijn, komt er ergens uit een zijpad een onopgevoede poedersuiker gestoven, pats bovenop jouw hond. Niet agressief maar mijn hond gelijk plat op de grond, in optimale onderdanigheid en zo vreselijk bang. Sta je daar met je eigen doodsbange hond en een vreemde hond die er maar bovenop blijft springen om te spelen, de eigenaar komt tien minuten later eens op zijn gemakje uit het bos gewandeld, vooral ook geen haast maken met aanlijnen ofzo :roll: terwijl je eigen hond ondertussen heeft liggen pissen van angst in ik die maar wenste dat ze in vredesnaam een keer van zich af snauwde. En dat niet een keer maar gewoon bijna elke week wel een keer. Achteraf gezien wou ik toch dat ik die vreemde hond een enorme trap of een opmieter met mijn riem had gegeven dat ie mijn hond met rust liet. Dan ben ik dus veel te beleefd, mijn hond veel te lief, en heb voor mijn gevoel mijn eigen hond echt in de steek gelaten.