Het konijn van de huisbaas/bazin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:34

Geen idee in welke regio je zit, maar in Ermelo kon je vroeger in elk geval rammen onder plaatselijke verdoving laten castreren. Mocht je de verdoving niet zien zitten. Ik zou er echter niet veel problemen mee hebben mits je een dierenarts hebt die verstand heeft van konijnen en narcosemiddelen. Mijn oudje is pas nog onder narcose gewees en liep enkele uren later weer vrolijk rond. Mooi moment om gelijk de kiezen te laten controleren en bijslijpen gezien hij wat mager oogt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:04

Nimfee schreef:
Wat geeft stress dan? Als konijnen dood gaan van stress zou je dus niet kunnen koppelen, opereren, naar een dierenarts gaan, laat staan een nieuw speeltje in het hok.

Heb het over stress op latere leeftijd daar word vaak erg makkelijk over gedacht. Een nieuw speeltje kan je niet vergelijken met een nieuw maatje voor een oud konijn die al jaren alleen is. Dit konijn is zo te lezen niks gewend dan zijn bepaalde dingen al snel heel stressig is.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:25

Wilawander schreef:
Nimfee schreef:
Wat geeft stress dan? Als konijnen dood gaan van stress zou je dus niet kunnen koppelen, opereren, naar een dierenarts gaan, laat staan een nieuw speeltje in het hok.

Heb het over stress op latere leeftijd daar word vaak erg makkelijk over gedacht. Een nieuw speeltje kan je niet vergelijken met een nieuw maatje voor een oud konijn die al jaren alleen is. Dit konijn is zo te lezen niks gewend dan zijn bepaalde dingen al snel heel stressig is.

Met de juiste manier van koppelen en een geschikt vrouwtje hoort de stress minimaal te zijn. Heb juist de ervaring dat oudere konijnen na koppelen enorm opknappen en nog een hele tijd in goede gezondheid kunnen genieten.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:47

Linea schreef:
Wilawander schreef:

Met de juiste manier van koppelen en een geschikt vrouwtje hoort de stress minimaal te zijn. Heb juist de ervaring dat oudere konijnen na koppelen enorm opknappen en nog een hele tijd in goede gezondheid kunnen genieten.

Ik heb die ervaring dus ook. Ik zag een voedstertje wat al 10 jaar alleen zat en wat teruggetrokken in een hokje rond hopte veranderen in een vrolijk konijn wat de ram bleef likken en tegen hem aankroop als hij languit lag. En andersom ook. De voedster haalde ik uit een asiel en het mannetje bij een konijnenopvang vandaan. Toen de voedster overleed heb ik er een vlaamse reus voedster neergezet en de ram was zijn 1e liefde toen snel vergeten en viel als een blok voor de grote zwarte dame. :D