Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:42

Brainless schreef:
M_Jacky schreef:
Maar hoe groot is nou de kans dat zoiets gebeurd? Dan kan voor hetzelfde geld toch ook een reeënjong in de buurt van een hond komen als deze aangelijnd is?
Bovendien moet een loslopende hond onder appèl staan, en terugkomen bij de baas wanneer er toch een ree in de buurt is en alles, maar dat verhaal lijkt me duidelijk. Wat ik hiermee wil zeggen, ik ben me er bewust van dat je niet zomaar een hond los moet laten lopen.

Reekalfjes liggen, tussen het zogen door, verstopt in de bosjes/hoog gras.
Zij lopen dus niet rond, en als ze de leeftijd krijgen dat ze wat gaan rondscharrelen, dan gaan ze gelijk liggen als ze iets horen/zien.
Die zie je dus als mens eigenlijk nooit liggen.

En ja dat komt dus zo regelmatig voor, dat ze de mensen er wel op attenderen.
Eigenlijk zou ze dat geeneens hoeven te doen, als iedereen zijn hond gewoon aangelijnd houdt op plekken waar het verplicht is.

Om hier nog even op te reageren (en dan laat ik het hierbij) dat is nog steeds geen reden voor mij mijn hond continue aan te lijnen. De kans is klein dat ze direct naast te paden gaan liggen, en mocht dit zo zijn, dan moet je eigenlijk ook zelf niet gaan wandelen tijdens die periode. Of met de kinderen, die ik ook vaak genoeg van het pad zie gaan, of paardrijden, of mountainbiken en noem maar op.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:53

Leuk hoe agressief sommige mensen reageren. Wilde nog een serieuze reactie plaatsen omdat de helft van mijn post slechts word gelezen. Maar na sommige reacties te hebben gelezen vind ik dat die uitleg maar verschuldigd blijft. Mekaar aanvallen in een discussie is nergens voor nodig en werkt alleen maar averechts om je punt te bereiken.

Zoals je ook kon lezen had ik geschreven dat ze in een echt bos (dus niet alleen een pad waar een paar bomen langs staan maar ècht een bos)aangelijnd zijn. Weliswaar een uitloopriem, maar zeker wel aangelijnd. Jammer dat dat dan weer niet gelezen word.

Verder vind ik deze discussie veel te aanvallend en word er vooral selectief gelezen. Durf te wedden dat mijn tweede alinea ook totaal genegeerd word en ik egoïstisch ben omdat ik zogenaamd mijn honden altijd loslaat. Gelukkig weet ik beter.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:57

kitlover schreef:
nouzeg, komkom, zo asociaal is het nou ook weer niet hoor.
en dan nog, je kan veel honden aanlijnen. maar heel veel ook 'niet' .
ik kan mijn rottie nog zo leuk aanlijnen maar als ik niet oplet en ik kan haar niet corrigeren voordat ze naar een blaadje- takje- schaduw- plastic zakje of wat dan ook springt, lig ik op mijn rug :') (het is haar afgeleerd om naar levende beesten te springen)
beestje loopt nooit verder dan 10 meter, en als ze iets ziet is het de grootste schijterd ooit en staat ze achter mijn voeten te snuffen naar het ding. naar mijn mening dus onzinnig om aan te lijnen en daarna op mijn rug te gaan liggen omdat madam wilt spelen met een takje.

en verder, de kalfjes ruiken de honden ook dus ze zullen meestal al wegzijn.
en het probleem dat ze schikken van honden, dat kan wel zijn, maar ze zijn ook bang voor vossen en die houd je niet tegen.

(tevens vind ik dat honden met jachtinstinct of honden die al eens achter reeën zijn aangegaan wél aan de lijn moeten)

Ik vind dat iemand die z'n hond niet onder controle heeft en onderuit gelopen wordt moet gaan trainen en het dier aan de lijn moet houden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 14:00

M_Jacky schreef:
Onze honden gaan ook gewoon los. Het zijn beide geen jagers, de een omdat hij te oud is, de ander omdat hij daar gewoon geen interesse in heeft. Voor honden die jagen zeg ik aanlijnen of eigen risico, maar ik vind persoonlijk dat er te veel wordt doorgedraafd op het aanlijnen van honden.
Zoals mijn voorganger al zegt, je mag tegenwoordig nergens je hond meer loslaten. Door een boswachter werden we zelfs een keer op een losloopgebied gewezen kilometers rijden van mijn woonplaats vandaan. Tja, en voor even tussen de middag met je hond naar het bos gaan om een wandeling te maken is het een beetje jammer als je daarvoor eerst een halfuur om moet rijden.
Uiteraard houden we wel rekening met onverwachte situaties en met andere mensen en dieren en lijnen we de honden gelijk aan als we iets niet vertrouwen.

Als je een hond neemt moet je al rekening houden met het feit waar je hem uit gaat laten en mag laten loslopen ... is dat niet naar je zin, schaf er dan geen aan.
En een hond kan prima aangelijnd hoor. Daar kan ie zich prima in vinden als ie niet anders gewend is. Als ie 1 jaar of ouder is kan ie aan de fiets iets meer aan de conditie doen. Allemaal kul om te vinden dat je tegen de regels in moet gaan.....

Het ikke-ikke gehalte wordt steeds groter .....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:02

In onze omgeving zijn veel weesjes, allemaal kalfjes die achtergelaten zijn door hun moeder door domme mensen met loslopende honden.
Die van mij is een echte jager.
Hij loopt dus nu aangelijnd. Loslopen doet hij ook, maar daarvoor spring ik in de auto en ga 5 km verderop op de hei lopen (losloopgebied).

Verder lekker fietsen.... hij vermaakt zich wel.

De natuur heeft al zo weinig ruimte, hou daar toch aub rekening mee.
Aso's die hun hond los laten lopen spreek ik onmiddellijk aan op dat feit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:03

Mijn hond loopt hier inde biesbossen eigenlijk altijd los. Ondanks dat ze nog maar net een jaar is, luisterd ze ontzettend goed, tot vorige week.
Ze was de dijk opgelopen, en toen ik de dijk op kwam (normaal wacht ze daar) was mij hond in geen velden of wegen te bekennen...
Ineens zie ik in de verte een witte vlek, mijn hond dus...
Achter een hert aan!
Ik heb een jachthondje, die super goed luisterd, maar haar jachtinstinct was sterker. Ik kon roepen, fluiten, op m'n fluitje blazen... Hond had blik op oneindig. Nu is een ree ten aller tijde sneller, maar zeker toen ik zag dat er ook nog een kalf bij liep had ik het niet meer.
Ik geloof niet dat ze ze iets zou doen, maar ze kwam gewoon niet terug...
Wat een paniek!
Ze raakte uit het zicht en ik stond met min handen in het haar....
Dan maar dezelfde route lopen, wat moet je anders? En ineens staat ze achter me "hallo baasje!" *\o/*

Ze heeft eerder herten gezien, en als ik haar dan roep komt ze. Dit hert lag waarschijnlijk in het hoge gras, en heeft ze verrast....

Ze mag nog steeds los, maar niet meer zo ver van me vandaag als eerst

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:05

LadyMadonna schreef:

Die vertrekt gewoon ineens weer hoor...
Die van mij luistert ook uitstekend, maar als ze ze ineens toch in het zicht krijgen ben je de banketstaaf.

Lijn gewoon aan tot de herfst, dat is toch niet teveel gevraagd? Of zoek een losloopgebied op.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 14:06

LadyMadonna schreef:

Onbegrijpelijk....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:08

Niet onder appel, jachtinstinct, gaat er volledig vandoor, maar nee; waarom zouden we het dier aanlijnen?

LadyMadonna

Re: Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:16

Oh waarom reageer ik ook.... Dom...

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:14

slimmerik schreef:
M_Jacky schreef:
Onze honden gaan ook gewoon los. Het zijn beide geen jagers, de een omdat hij te oud is, de ander omdat hij daar gewoon geen interesse in heeft. Voor honden die jagen zeg ik aanlijnen of eigen risico, maar ik vind persoonlijk dat er te veel wordt doorgedraafd op het aanlijnen van honden.
Zoals mijn voorganger al zegt, je mag tegenwoordig nergens je hond meer loslaten. Door een boswachter werden we zelfs een keer op een losloopgebied gewezen kilometers rijden van mijn woonplaats vandaan. Tja, en voor even tussen de middag met je hond naar het bos gaan om een wandeling te maken is het een beetje jammer als je daarvoor eerst een halfuur om moet rijden.
Uiteraard houden we wel rekening met onverwachte situaties en met andere mensen en dieren en lijnen we de honden gelijk aan als we iets niet vertrouwen.

Als je een hond neemt moet je al rekening houden met het feit waar je hem uit gaat laten en mag laten loslopen ... is dat niet naar je zin, schaf er dan geen aan.
En een hond kan prima aangelijnd hoor. Daar kan ie zich prima in vinden als ie niet anders gewend is. Als ie 1 jaar of ouder is kan ie aan de fiets iets meer aan de conditie doen. Allemaal kul om te vinden dat je tegen de regels in moet gaan.....

Het ikke-ikke gehalte wordt steeds groter .....

Nog even deze dan: 'is dat niet naar je zin, schaf er dan geen aan': dat is onzin. Ik woon in een zeer bosrijke omgeving, in een fijne wijk waar veel honden wonen en ik ben een hondenliefhebber, waarom zou ik geen hond aanschaffen? Het feit dat je je hond altijd aangelijnd moet houden in het bos vind ik gewoon onzin (mits je hem onder appèl heb blablabla). En een hond altijd aangelijnd houden? Dat vind ik niet diervriendelijk. Een hond moet zijn energie kwijt kunnen en hond kunnen zijn.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:23

Ik zie het verschil niet zo tussen een hond die aan de flex een rondje van 7 meter kan maken of een hond die los in een straal van zeven meter rond het baasje blijft.

Maargoed, hier in België bestaan er geen losloopgebieden, dus ik loop al tien jaar illegaal overal met een losse hond.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:35

Ik snap die poster niet, en het probleem niet. In alle Nederlandse bossen staat bij de toegang dat het VERBODEN is met een loslopende hond. Alléén in de paar (kleine, duidelijk aangegeven) hondenlosloopgebieden her en der mag je je hond loslaten. Dus iedereen die z'n hond loslaat in een bos wat géén losloopgebied is, doet iets dat het hele jaar door domweg verboden is. Bronst of lammertijd of niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:35

Steeds meer losloopgebieden sluiten omdat de baasjes de honden "zo goed onder controle hebben". Gaat er dan geen lichtje branden dat wij dit met zijn allen veroorzaken? Ik snap het dus zeker waarom men steeds strenger wordt, ondanks dat het ten koste gaat van de goeden.

Bij familie in Duitsland kun je uren struinen in de bossen, met één duidelijke regel: honden vastgelijnd aan een korte riem en in bepaalde seizoenen met muilkorf om. Loopt hij los? Dan is hij voor de jager.
Gek genoeg is dit in de gehele omgeving begrijpend geaccepteerd en houdt iedereen zich hieraan.
Raar dat dat in Nederland moeilijk blijkt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:45

Mocht het overigens zo evolueren dat loslopen niet meer gedoogd word hier, dan zou ik geen hond meer nemen. Een hond hele leven aan de lijn vind ik geen waardig leven. Persoonlijk, een ander mag daar gerust een andere mening over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:50

slimmerik schreef:
Repelsteeltje, jammer dat je het verschil niet ziet tussen beheersjacht en het afslachten en onnodig laten lijden door honden en stropers.

En ik laat mijn hond deze tijd ook op eigen terrein ivm reeën aangelijnd. Rare opmerking dat de reeën jouw honden "kennen"....

ha ha ha, beheersjacht.... met 12 jagers op een klein stukje bos lopen, 3 jaaghutten op een paar honderd meter en werkelijk alles dat beweegt afschieten, alles wat zich hier jager noemt is stroper. Een geschoten kalf openlijk in de ingang van mijn weide slachten, alles onder het bloed, en het mes afspoelen in mijn drinkbak van de paarden en dat zijn de erkende jagers... en staatsbosbeheer doet net zo hard mee. Laat me niet lachen!
Het enige belang dat ze bij zo' n bord plaatsen hebben is dat er voor de jagers meer af te schieten valt... honden zijn concurrentie.
Alsof het hier stikt van de reetjes, was dat maar waar!

En ja, wanneer ik ze tegen kom dan blijven ze altijd even staan kijken, en mijn honden ook. Komt omdat ik dagelijks meerdere malen met mijn honden daar loop/te paard rijd en ze weten dat ze van ons niets te vrezen hebben.
Ik heb mijn honden altijd electronisch aangelijnd met een Garmin, voor het geval ze een andere hond tegenkomen en die op willen vreten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:55

@Repelsteel
Jammer dat het bij jouw zou gaat, want dat is niet de normale gang van zaken.
De volgende x daar evt foto's van maken en de aanklagen.
Staatsbosbeheer is daar juist echt niet blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 23:07

Heb ik gedaan, staatsbosbeheer is geweest, allemaal vriendjes van elkaar, het gaat gewoon zo verder. Ik heb er geen respect voor. In mijn vorige woonplaats hetzelfde liedje, ik dacht juist dat ik daar vanaf was maar hier is het nog erger.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:32

Wat ik me afvraag... Als zo'n kalfje nou in het bos ligt, niet ver van het pad af.. en je hebt je hond wel aangelijnd maar dan aan een flex lijn.. Dan kan een ree hier toch nog net zo goed van schrikken als een hond die los loopt maar op dezelfde plek loopt?
Of is het in dit geval de bedoeling dat je hond tot de herfst aan een korte lijn word uitgelaten in het bos?

Ik loop zelf heel enkel eens met de hond in het bos. Meestal loop ik langs het water ... 1 kant van het water mag je hond wel los.. of tenminste er staat aan die kant geen "honden aan de lijn" bordje.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:00

Ik hou er heel veel rekening mee. Immers als mijn hond achter een ree aan gaat kan die ree zonder problemen misschien oversteken maar mijn hond niet en daar zit ik niet op te wachten. Net zo min als op een hond die kwijt loopt.
Mijn honden lopen dus alleen los daar waar ik ze vertrouw en dat is op zeer veel plaatsen gezien het totaal geen jagers zijn. Echter zie ik opwinding bij de honden die ik niet kan plaatsen waar het door komt dan lijn ik ze altijd aan.

Die van mij kijken alleen op van eekhoorns dat blijven ze geweldige diertjes vinden als we ze tegen komen maar ook daar is het naar kijken en niet aankomen.

Overigens niet alleen reeen zijn bang van los en aangelijnde honden. Ik geloof ook niet dat ze kijken of de hond aangelijnd is en als dat zo is dan geen stress krijgen.......

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:58

Mijn hond heeft een talent voor de jacht. In zijn eentje, het liefst een aantal uur achter elkaar. Kortom, hij zit altijd vast als ik ook maar vermoed dat er een eend, hert, konijn of ander wild loopt. Dan wandelen we gewoon wat langer en wat meer, kan hij toch zijn energie kwijt ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:11

M_Jacky schreef:
Als iedereen zich altijd aan alle regels zou houden die er zijn voorgeschreven wordt het hier een stuk minder leuk in Nederland, ook voor onze viervoeters. Zo zie ik het, en je mag het daar niet mee eens zijn. Zo lang je maar respect hebt voor je omgeving en geen onnodige onveilige situaties veroorzaakt.

Het is gewoon onzin om te zeggen dat je hond niet jaagt, want daar gaat het niet om.
Het gaat erom dat je hond op zo'n reekalf kan stuiten.
Daarbij gebruikt elke hond zijn neus en er zijn maar heel weinig honden die geen jachtinstinct hebben als er iets voor hun neus wegrent.
Dus al zou het kalf het overleven omdat het niet opgevreten wordt, dan nog is het de klos omdat mam hem verlaat.

En zoals ik al eerder zei; er zijn zoveel mensen die zeggen dat hun hond dat niet zal doen, maar ik geef je de kost hoeveel honden er niet even een egel, kalf, das, eekhoorn of wat dan ook te grazen nemen onder het wandelen, terwijl baasje nietsvermoedend verder loopt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:19

Te lang op de dierenambu gereden om ook te zien hoe het daadwerkelijk gaat, repelsteeltje benoemt het keurig...
Hier gaan de honden ook altijd los of ik noe met of zonder hond door de bossen loop, rennen gaan de reeen en herten toch wel.
Honden zijn 100% jagers (windhonden) maar doen niets door een fatsoenlijke opvoeding.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:24

Dit hoort toch ook een beetje bij de natuur. Wat gebeurt er als die kalfjes allemaal bij hun moeder opgroeien en er te weinig doodgaan. Dan zijn er straks veel te veel en moeten ze waarschijnlijk afgeschoten worden. Dat willen we toch ook niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:26

annebe schreef:
Te lang op de dierenambu gereden om ook te zien hoe het daadwerkelijk gaat, repelsteeltje benoemt het keurig...
Hier gaan de honden ook altijd los of ik noe met of zonder hond door de bossen loop, rennen gaan de reeen en herten toch wel.
Honden zijn 100% jagers (windhonden) maar doen niets door een fatsoenlijke opvoeding.

Jij hebt een windhond het jagen afgeleerd? Ben heel benieuwd hoe.