boer met jachtvergunning wil hond doodschieten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:35

Fiffill schreef:
Inderdaad nogal een heftige reactie van de boer maar ik begrijp hem volkomen. Zo irritant dit soort honden (en dan vooral de baasjes in de meeste gevallen... "normaal doet hij dit nooit hoor" "het is puppy gedrag") als je geen controle hebt over je hond lijn je hem aan, dat is toch logisch lijkt me?
Die koeien en de boer hebben er weinig boodschap aan dat de hond gewoon wilde spelen.

en god weet de hoeveelste het al was. Daar kan TS haar vriendin in wezen "niks aan doen" (en eigenlijk wel; het voorkomen maar goed zij is niet de schuld van de anderen ook) maar dat zal misschien wel mee spelen in zijn reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:36

Ik snap sowieso niet waarom mensen hun honden in een omheind weiland gaan uitlaten, ik zie het hier ook, die boer gaat zijn hond toch ook niet in jou tuin uitlaten?
Daarnaast hoort een pup gewoon aan de lijn, hij had ook een trap van een koe kunnen krijgen en dan?
Neerschieten is idd wel overdreven maar ik kan me goed voorstellen dat die man flink boos word, zijn koeien zijn zijn inkomen en dan wil je niet dat er iets mis gaat door toedoen van een ander.
Hoe zou je zelf reageren als er een vreemde hond in het weiland bij de paarden is? Van een afstand kan je niet zien of het een pup is of niet.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:37

Ik denk dat de boer ook temaken heeft gehad met mensen met honden die het zo weer zouden doen.
als je dan niet boos word lopen ze morgen weer in je land, hier ook gebeurd dan ben je als boer in alle staten hoor!
ik snap dat dat niet jullie instelling was maar de reactie van de boer vind ik vrij 'normaal' in zo een geval.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 10:38

Iris82 schreef:
Je moet niet vergeten wat emotie met mensen kan doen. Ik maak het in mijn werk dagelijks mee.

Je weet gewoon niet wat voor ervaringen hij al gehad heeft met honden en zijn koeien.
Het is vervelend, zowel voor hem als voor jullie, en ik hoop dat jullie ervan geleerd hebben dat je de hond dus niet meer loslaat waar ie naar de wei kan lopen.

zeker

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:38

en weet je dat de boer dan nog aansprakelijk gesteld kan worden als de hond word verwond door zijn koe. de boer moet zijn beesten dan 'opvoeden'.

Kinke

Re: boer met jachtvergunning wil hond doodschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:40

Volgens mij zijn er nog heel veel hondeneigenaren die niet weten dat boeren geen honden in de wei willen ivm Neospora besmetting???

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:41

klopt kinke, hier hebben enkele boeren dit geplastificeerd aan de omheining hangen, vorig jaar is het ook uitgebreid in het nieuws geweest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:41

Niet alleen als boer. Ik zou ook niet lief zijn als een andere hond in mijn weide liep.

Stalnollie: dat betwijfel ik als je op diens terrein zit en die hond daar niet hoorde.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:42

Volgens mij weten heel veel mensen dat niet idd...

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:42

Alleen het woord "puppy-enthousiasme" al, volgens mij werkt dat als een rode lap op een stier. De boer koopt daar niets voor en ik vind zijn reactie dan ook begrijpelijk. Honden moeten niet in een koeienwei komen (onrust, uitwerpselen van honden) en het is zó simpel om te voorkomen dat je pup dat weiland in rent.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:46

StalNollie schreef:
en weet je dat de boer dan nog aansprakelijk gesteld kan worden als de hond word verwond door zijn koe. de boer moet zijn beesten dan 'opvoeden'.

Dat zal moeten beoordeeld worden door beide verzekeringsmaatschappijen. Als eigenaar van een dier ben je risicoaansprakelijk. Er zal wel beoordeeld worden in hoeverre er sprake is van eigen schuld van de benadeelde. Ga er dus maar niet van uit dat dat gelijk een 100-0 schade wordt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:48

Kinke schreef:
Volgens mij zijn er nog heel veel hondeneigenaren die niet weten dat boeren geen honden in de wei willen ivm Neospora besmetting???

Dat geloof ik best, maar een hond hoort sowieso niet in de wei, gewoon lekker bij je houden en uitlaten op daarvoor bestemde plekken :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:13

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vind dat behoorlijk ver gaan, om een puppy dreigen dood te schieten tegen een meisje/vrouw zonder slechte bedoelingen := Als zo'n agressief persoon zo tegen mij tekeer zou gaan dan zou ik daar eerlijk gezegd mee naar de politie stappen. Ik zou daar nachtmerries van krijgen! Voor hetzelfde geld heeft hij volgende keer echt een geweer bij zich en schiet in jouw richting.. Zou niet de eerste keer zijn dat een kerel met een jachtvergunning doorslaat.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:15

Ik denk dat het verstandig is om wel het hele topic door te lezen. :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:15

En al helemaal niet de eerste keer dat de koeien van de boer iets mankeren door een lakse hondeneigenaar ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:19

Precies, en daar helpen bordjes, omheiningen en vriendelijke verzoeken helaas niks bij.
Zie het hier ook dagelijks gebeuren en je krijgt nog een grote mond toe als je er iets van zegt -O-

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:22

StalNollie schreef:
hond bijhouden, geloof dat koeien ook hun vrucht kunnen verwerpen door hondenpoep?
dus ik snap die boer wel

Mee eens en ik vind ook dat de honden gewoon hoe dan ook aan de lijn horen, jong of oud. Zeker in de boerenomgeving.

Als het mijn koeien/ paarden/ schapen waren had ik er ook mee gedreigd hoor, want je wordt er doodmoe van met die a-sociale hondenbaasjes.................

Het moet maar eens afgelopen zijn om de honden aan andermans dieren te laten komen en of op andermans grond te laten rondschijten.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:25

Tja, hier gebeurt het wel echt hoor dat boeren honden afschieten die te vaak hun beesten komen lastig vallen. Dikke kans dat die boer niet alleen dreigt...
Daar doe je niks aan. Als de eigenaren niet in de buurt zijn, laten ze hen wel verdwijnen.
En anders gooien ze het er wel op dat hun vee aangevallen werd. (Terecht trouwens)
En bewijs dan maar eens het tegendeel.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:26

Heb hier 5 honden en afgericht en geen één die losloopt. Ik wil niet dat andere mensen last hebben van onze honden. Mensen die hun honden maar zo laten lopen maken een hoop kapot en kan die boer alleen maar begrijpen.
Wil op onze weiden ook geen vreemde honden hebben. Ook geen onschuldige puppy die hoort namelijk helemaal aangelijnd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:30

Bij asociale baasjes die het echt niks interesseert en honden die keer op keer erheen gaan daar begrijp ik het van dat je kwaad wordt.. Maar ik blijf er bij dat het geen normale reactie is tegenover een meisje met jonge hond. Bij zo'n soort mensen blijft het echt niet bij dreigen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:32

8nnemiek schreef:
Bij asociale baasjes die het echt niks interesseert en honden die keer op keer erheen gaan daar begrijp ik het van dat je kwaad wordt.. Maar ik blijf er bij dat het geen normale reactie is tegenover een meisje met jonge hond. Bij zo'n soort mensen blijft het echt niet bij dreigen.

dan moet dat meisje haar jonge hond bij houden. Het is imo ook niet normaal dat haar hond een ander overlast bezorgd.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:32

har166 schreef:
Als de boer gebruik maakt van een natuurlijke afscheiding van erf en openbare weg ( lees: sloot ) dan is wettelijk gezien het erf/wei niet omheind.

Een sloot telt ook als afzetting en daar mag je dus ook niet zomaar over. Zou wat zijn, dan mag je op bepaalde plekken in Nederland onbepekrt over iemands land heen gaan lopen.
Hier in de buurt woont ook een koeienboer. Die man word een beetje strontziek van al de mensen die over zijn land heen lopen en daar schade aanrichten en dan nog een grote bek krijgen als hij er wat van zegt ook. Ik kan me de woede van de man wel voorstellen, al gaat dreigen met afschieten wel erg ver.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:33

Idd, je hond hoort aan een riem en niet in een wei. Het is heel frustrerend als je als boer kalfjes verliest (neospora) of je koeien in de stress hebt door zulke ongein. Ook al lopen de koeien niet buiten, het gras eten ze wel en als daar neospora inzit ben je dus de klos.

Wij hebben een boerderij en onze eigen hond mag absoluut niet in de stal of wei komen. We hebben speciaal daarvoor een omheind gedeelte achter huis. Maar ondertussen laten allerlei (blijkbaar) onwetende mensen hun hond uit in onze weides. Bordjes hebben ze lak aan, en lint stappen ze gewoon overheen, en ik heb de domste smoezen al gehoord. Vorig jaar zelf een groepje van een (trainende!!) hondenschool uit de wei gestuurd. En nee, ik blijf dan echt ook niet aardig :D. Ik loop toch ook niet in andermans tuin, dus waarom zou iedereen dan wel in onze weides mogen lopen, zonnen, hond uitlaten en wat al niet meer.

Heel simpel; hond aan de lijn, tenzij in losloopgebied en onder appel (lijkt me trouwens dat een pup sowieso niet onder appel staat maar toch).

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:37

Ik zie het probleem hier niet echt. Ok, wellicht was de reactie van de boer wat heftig maar zoals al veel gezegd is, is het ook begrijpelijk. Maar waarom wil ze daar nu niet meer lopen? Was ze van plan de volgende keer de pup net zo hard los te laten lopen dan? Want alleen dan heb je een probleem, als puplief voor de tweede keer achter de koeien aan vliegt. Ongeacht of de boer zijn dreigement meent of niet, Zolang hij braaf aan de lijn zit en uit het weiland blijft, zal je de boer echt niet horen. Dus wat is het probleem?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:42

Het gaat om de agressie van die man. Iemand die dreigt mijn dieren dood te schieten daar zou ik ook bang voor zijn. Ik zou daar ook niet meer langs durven. Iemand die zo agressief reageert, dat gaat hem echt niet alleen om de koeien. Dat zal van zichzelf al een heel agressief persoon zijn. Ik ken dat soort mensen wel. Wij werden als kind al gewaarschuwd om bij bepaalde boerderijen niet in de buurt te komen..