Katten en kittenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Re: Katten en kittenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:50

Ik voerde beiden ook TOTW, maar nu de ene er niet meer is zie ik dat de ander dus echt amper zijn brokken eet. Ik ga dus ook opzoek naar een ander graanvrij merk, wat ook iets betaalbaarder is aangezien ik er 2 sphynx kittens bijkrijg.

Over Porta 21 hoor ik veel mensen dat de katten het niet lekker vinden? Ik ga zowiezo eens op jacht naar een proefverpakking van Cat Lovers Gold.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:51

Splash, een zak van 2kg kost je 10 euro, altijd het proberen waard, toch? Ik heb 8 katten en ze vinden het allen erg lekker :j

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:59

Let wel op met applaws dat ne niet te veel voert. Ze nemen veel mee voedingsstoffen op en als ze niet actief spelen en ze dan wel aankomen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 14:06

Dankjewel voor de tip xoranlover! We zijn van plan om ons aan de richtlijnen te houden tenzij hij afvalt. Luca is enorm speels en actief plus hij zit (helaas wat ons betreft, we hebben geen mogelijkheid tot een ren) binnen.
En nu ook alleen, wat hem al helemaal druk maakt. Gelukkig over 2 maandjes een nieuw katje erbij :3

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:12

Ik lees hier even mee, ik voerde vroeger Iams maar toen op aanraden van de dierenarts overgestapt op royal canin fit (die ze toevallig ook verkocht :roll: ). Ik vind het toch niet geweldig dus ik wil eigenlijk overstappen op iets anders. Wij hebben vijf katten en de prijsklasse van RC is toch wel redelijk de max. maar ik zag dat Applaws niet heel erg veel duurder is die spreekt mij op het moment het meeste aan.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:31

Nachtlampje schreef:
Proefzakjes was ik inderdaad ook naar op zoek, maar bv Hills/Acana/Iams en Carocat doen daar blijkbaar niet aan -O- Ik kon ze in ieder geval niet vinden. Purina wel, en daar heb ik ook een proefzakje op aangevraagd. Maar die staat wel laag in mijn lijstje van keuzes.

En ja, ze zouden hetzelfde voer moeten eten, graanvrij is voor mij geen pré (liefst wel zo weinig mogelijk) maar stel het komt toevallig zo uit dan is het mooi meegenomen.

Ik ga eens kijken naar Applaws.

Edit: Als ik dan even naar de samenstelling kijk, zie ik kookzout staan in de ingredienten. Daarnaast ook best een hoog fosforgehalte, dat is niet heel gewild toch?

Ik heb bij de ranzijn proefverpakkingen gekocht van Iams :j waren in de aanbieding, zakjes van 300 gr

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:57

Nachtlampje schreef:
We hebben nu Applaws brokken besteld, die stonden ons het meeste aan. En Luca eet nu zo'n 50 tot 70 gram per dag, hebben we gewogen. Dus die eet niet te veel, plus dat hij niet aankomt maar ook niet afvalt. Plus het komt overeen met de "advieslijnen" :)

We willen daarbij voor het vocht blikvoer van de aldi gaan geven en 2 keer in de week kvv. Poes vind kvv in ieder geval lekker en ons lijkt het een mooi uitgebalanceerde voersamenstelling.

laat dat blikvoer van de aldi weg (of vervang het door blikjes cosma oid) en dan heb je inderdaad een goed voerplan :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 17:02

Duhelo, blikvoer van de Aldi is qua samenstelling niet verkeerd, heb ik zeker naar gekeken. Is vooral voor het vocht, omdat Luca naar ons idee weinig drinkt, en sinds hij blikvoer erbij krijgt stinkt zijn ontlasting enorm veel minder. Daarnaast is hij er dol op en zijn de grotere merken echt belachelijk duur, 1,30 voor een blikje van 70 gram bijvoorbeeld :evaw:
Waardoor zou jij dat weglaten?

@Koenlover, ik zal hier in ieder geval laten weten of het bevalt :) wij hadden in ieder geval omgerekend, dat met de 7,5 kg zak via Zooplus we 0,30 cent per dag kwijt zijn per kat, 9 euro per maand per kat. Dat vond ik zeker meevallen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:09

omdat blikvoer die zo goedkoop aangeboden wordt nooit deftig vlees kan bevatten ...
eerder gemalen botjes,huid en veren ...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 17:26

Gemalen botjes en huid, daar heb ik niet zo veel problemen mee eigenlijk :') Het gaat vooral om de gelei en dat hij er dol op is. Voor het echte vlees krijgt hij dan de kvv

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:52

Veel katten die aldivoer eten hebben vaker problemen met blaasgruis.
ik heb net eventjes gegoogled op de ingrediënten en samenstelling vh natvoer, maar ik vind het niet zo direct terug.
ikzelf voer hier de cosma, en kwa prijs scheelt dat amper met Sheba (wat ik aan onze brit geef, het is het enige van natvoer wat ze wil eten), maar kwalitatief zit er wel een heel groot verschil in...

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:12

Toen wij ons katje gingen halen bij het asiel, zeiden zelfs die mensen dat we geen Jumbo/Aldi moesten nemen. Ook geen Whiskas.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:29

Nachtlampje schreef:
Duhelo, blikvoer van de Aldi is qua samenstelling niet verkeerd, heb ik zeker naar gekeken. Is vooral voor het vocht, omdat Luca naar ons idee weinig drinkt, en sinds hij blikvoer erbij krijgt stinkt zijn ontlasting enorm veel minder. Daarnaast is hij er dol op en zijn de grotere merken echt belachelijk duur, 1,30 voor een blikje van 70 gram bijvoorbeeld :evaw:

Cosma is 170grams blikjes een tree van 24 voor 24-26,00, afhankelijk van acties, dat is dus 1,- en een klein beetje per blikje..
Dan heb je hoogwaardig voer, ik grap wel eens dat als er oorlog uitbreekt ik die blikjes zelf wel op eet :P

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:54

In die blikjes zitten zouten en suikers, voegt niet iets toe. Waarom probeer je geen eendagskuikens of kippennekken? Vinden ze hier heerlijk!
En een waterfontein bevordert het drinken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 23:06

Nachtlampje schreef:
blikvoer van de Aldi is qua samenstelling niet verkeerd, heb ik zeker naar gekeken. Is vooral voor het vocht, omdat Luca naar ons idee weinig drinkt, en sinds hij blikvoer erbij krijgt stinkt zijn ontlasting enorm veel minder. Daarnaast is hij er dol op en zijn de grotere merken echt belachelijk duur, 1,30 voor een blikje van 70 gram bijvoorbeeld :evaw:

Ik wil hier toch ook even op antwoorden. Blikvoer kun je zeker weglaten, zonde van je geld. Vocht zit al in de kvv, maar dan zonder zouten, suikers of ontraceerbare 'plantaardige olie'.
Een stuk vis is ook zeker een goede aanvulling op het menu van je dier en hoeft ook helemaal niet duur te zijn. En ook daar zal je kat verzot op zijn ;) Of een kippenhartje. Ook vol vocht en goed voor het hart. (Zit veel taurine in) Kijk gewoon even wat de slager (over) heeft, dat is vaak helemaal niet duur.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 11:16

Kvv krijgt hij van ons 2 keer per week, dat lijkt me niet genoeg om zijn vochtbalans op peil te houden.

Overigens, voor de geïnteresseerden, de samenstelling van Aldi blikvoer:
Vlees en dierlijke bijproducten (min 50%, o.a. 4% gevogelte, 4% eend)
Mineralen, oliën en vetten (min 0,2%)
Verder zit er (denk ik als bindmiddel) cassiagom in, dit staat bij technologische toevoeging.

Geen zout, geen suiker. Ook de brokjes van Aldi zijn echt niet heel verkeerd. Geen rare toevoegingen.

Ik zie daarin dus écht geen kwaad, en heb ook nergens iets gevonden over meerdere katten die op aldivoer blaasgruis krijgen. Een enkeling, zoals je dat ook vind bij elk willekeurig voermerk.

We hebben overigens een muis geprobeerd, maar behalve wat spelen heeft hij dat dier niet aangeraakt, en al helemaal niet geproefd of er in gebeten. Helaas dus :(

@Sorro, en 0,55 voor een blikje van 415 gram. Ik vind meer dan 20 euro voor drie weken daghapjes echt belachelijk uit verband getrokken. Hij wordt al genoeg verwend met zn kvv naar mijn inziens

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:23

Vaak zijn de 'duurdere' merken op lange termijn helemaal niet veel duurder omdat er meer voedingsstoffen in zitten en je er dus minder van moet voeren..
Wat dat betreft zou ik ook gaan voor 1 van de merken in je openingspost..

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:46

Tja, van die 1 euro per dag eten dus 3 grote katers, ze krijgen met zijn drieen 1 blikje.
Voor 1 kat kom je dan uit op maar 33 cent per dag, er van uitgaande dat ze genoeg hebben daar aan.
Omdat je vanwege vocht blik wil voeren raadde ik je Cosma aan.

Bijvoorbeeld:
tonijn : tonijn 47,6 %, kippenvet 2,0 %, rijst 1,0 %, tricalciumfosfaat 0,4 %, kaliumchloride 0,28 %, calciumsulfaat 0,15 %, kookwater 47,2 %

Dat is dus heel wat meer echt vlees/vis dan maar 4% zoals in de goedkopere merken, en een hele lading vocht.

Vers is natuurlijk altijd nog beter, maar niet iedereen heeft daar tijd voor.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:14

Nachtlampje schreef:
Kvv krijgt hij van ons 2 keer per week, dat lijkt me niet genoeg om zijn vochtbalans op peil te houden.

Verder zit er (denk ik als bindmiddel) cassiagom in, dit staat bij technologische toevoeging.

Geen zout, geen suiker. Ook de brokjes van Aldi zijn echt niet heel verkeerd. Geen rare toevoegingen.

Ik zie daarin dus écht geen kwaad, en heb ook nergens iets gevonden over meerdere katten die op aldivoer blaasgruis krijgen. Een enkeling, zoals je dat ook vind bij elk willekeurig voermerk.

We hebben overigens een muis geprobeerd, maar behalve wat spelen heeft hij dat dier niet aangeraakt, en al helemaal niet geproefd of er in gebeten. Helaas dus :(

@Sorro, en 0,55 voor een blikje van 415 gram. Ik vind meer dan 20 euro voor drie weken daghapjes echt belachelijk uit verband getrokken. Hij wordt al genoeg verwend met zn kvv naar mijn inziens

Die percentages zijn wel van de droge stof, niet van de gehele inhoud van het blik.
Blik is 95% water, dus iets van 5% droge stof. Daarvan is dan 50% "vlees"

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 13:21

@Sorro,
33 cent klinkt inderdaad niet zo veel, maar het verdubbelt de kosten per dag voor ons. Van 30 naar 63 cent per kat per dag. Per maand zijn we dan dus ook het dubbele kwijt, bijna 20 euro. Reken maar wat dat per jaar voor 2 katten scheelt, dat vind ik erg veel..

@Keet,
Dan lijkt het me al helemaal geen probleem als je er vanuit gaat dat 2,5% van dat hele blikje iets bevat wat niet helemaal puur natuur is enz. Denk dan dus aan die gom en alle toegevoegde dingen zoals taurine en vitamines.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:41

Mijn 2 katers krijgen porta21 graanvrij.
Moesten heel erg wennen aan de smaak, maar eten het nu goed.
Blijven goed op gewicht, en mijn ene kater met wat huidproblemen, dat is nu over.
Deze kater is ook wat voller, maar blijft op gewicht.
Mijn andere kater die altijd lastig at en erg mager bleef, is met deze brokjes ook bijgekomen.

Mocht je ter zijne tijd wat willen proberen, ik woon vlakbij apeldoorn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:32

Nachtlampje schreef:

Een zout is ook een mineraal. Dat het woord 'zout' er niet op staat, wilt dus niet zeggen dat het er niet in zit. Oliën en vetten kan ook frituurvet betekenen (klinkt misschien vergezocht, maar het gebeurd echt).
Nu is het niet zo dat ik natvoer geven echt slecht vindt, maar zie het meer als een ongezonde snack. En niet iets wat je geeft voor de gezondheid (zoals vocht op peil houden). Ik zou persoonlijk geen geld uitgeven (ook al is het goedkoop) voor een ongezonde snack voor mijn dier.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 21:31

@Sassol,

Bij de analytische bestanddelen kun je aflezen hoeveel/of er zout in zit/wat de definitie is van die mineralen, mineralen is in dit geval een of ander ijzerachtigiets sulfaat, dus geen zout.
Dat is dus wel terug te vinden. Olie en vet is deels omega-6 en nog een ander bestanddeel, wat ook niets raars is.

Geloof me, ik heb het allemaal uitgeplozen, ben er dagen mee bezig geweest met alles vergelijken en een keus maken. Als er frituurvet zou inzitten, of zout, of een of andere verkeerde zooi, zou 't allang exit zijn, dan zijn er genoeg andere mogelijkheden.
Echter, dit is allemaal niet het geval, en ik zie dus echt niet het probleem. Als ik iets tegengestelds vind wat mijn "onderzoek" weerlegt, met duidelijke feiten, is voor mij de zaak ook klaar en vervang ik het voor een product wat beter past.
Maar zolang dat niet zo is, zie ik niet waarom ik 2, 3, 4 keer zoveel geld zou uitgeven voor iets wat we alleen geven voor de lekker en het vocht.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:05

Goedkope blikjes zijn inderdaad niet altijd slecht, op het kattenforum is daar ook een heel lang topic over. Ik kijk bij elk blikje wat ik tegenkom in supermarkten/dierenwinkels even op de achterkant. Als er geen suiker en zout inzit en een goed vleespercentage neem ik het mee. Ook aldi/lidl blikjes van 20ct zijn soms prima. :) De goede merken zoals Almo Nature, Cosma etc. krijgen ze ook wel eens hoor, maar elke dag wordt een duur grapje. Je betaald ook wel een beetje voor het merk heb ik het idee....

@TS applaws verkopen ze ook in de dierenwinkel! Als je op hun site kijkt kan je naar verkooppunten zoeken. :) Jammer dat je niet in de buurt woont, ik had nog wel wat voor je gehad. Mijn katten eten het namelijk niet, ben nu overgestapt op Porta 21 grainfree. Maar applaws is zeker goed voer. :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:05

Klinkt alsof je je research nauwkeurig gedaan hebt!
Ik zou toch ook kijken naar dingen zoals kippenhart. Goedkoop, vochtrijk, lekker en gezond! Voor de afwisseling erbij. (Een kilo kippenhart kost ongeveer 1-2 euro) Soms is het een kwestie van net de juiste plekken tegenkomen, dus blijven zoeken (bij slagers of verkooppunten in de buurt) kan nooit kwaad. Sommige slagers geven dingen zelfs gratis!